AnonymBruker Skrevet 13. juni #41 Skrevet 13. juni Hva er frekt med å ønske seg praktiske ting som barnet trenger? Det er ikke første gangen jeg ser tråder som kritiserer at noen ønsker seg noe. Kanskje jeg har bodd under en stein i mange år. I min verden har ønske ytring alltid vært normalt. Jeg er rett og slett bekymret for samfunnet vårt som skal tolke, analysere og dømme uansett hva det måtte være. Jeg savner når man så det beste i våre medmennesker. Anonymkode: 82cd5...e4b 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni #42 Skrevet 13. juni Syns det er supre gaver jeg! Har aldri hatt behov eller ønske om å ta vare på ting jeg fikk til dåpen nå som jeg selv er voksen (sølvskjeer, barnesmykker osv), det har bare blitt liggende hos min mor og støvet ned😅 Anonymkode: f8e08...43a 1 1
Hedda79 Skrevet 13. juni #43 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Syns det er supre gaver jeg! Har aldri hatt behov eller ønske om å ta vare på ting jeg fikk til dåpen nå som jeg selv er voksen (sølvskjeer, barnesmykker osv), det har bare blitt liggende hos min mor og støvet ned😅 Anonymkode: f8e08...43a Samme her. Jeg har beholdt noen minner fra barndommen, men det er en bamse jeg fikk av bestefaren min da jeg lå alvorlig syk på sykehuset som ettåring, en dukke og noen klær. Dåpsgavene jeg fikk har derimot aldri hatt noen spesiell verdi for meg.
AnonymBruker Skrevet 13. juni #44 Skrevet 13. juni Jeg tenker det er bedre å kjøpe noe barnet har bruk for nå. Eventuelt penger til sparing. Vet jeg fikk sølvbestikk i dåpen, men det har ikke blitt brukt. Jeg fant det når jeg ryddet i barndomshjemmet. Jeg har aldri etterspurt det, og har aldri hatt noe interesse av det. Nå ligger det bare og støver, og tar kun vare på det av ren høflighet. I konfirmasjonen min så fikk jeg også smykker og øredobber. Ingen interesse der heller. Ting som ikke er av stor verdi og ble kjøpt på vanlige butikker som Glitter og H&M kastet jeg. Det som jeg derimot har hatt glede av er fotoalbum. Minner er verdi for meg, liker ikke nips. Anonymkode: 54725...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #45 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde ærlig talt lurt på om det hadde rabla for noen om de ga barnet mitt SMYKKER eller sølvskje i gave. Det er så utrolig dårlig gjort å gi bort ting man absolutt er nødt til å ta vare på i mange tiår før barnet er voksent nok til å ta et informert valg om å kvitte seg med det. Brannfakkel: Det er ingen normale mennesker som ønsker seg noe sånt i 2026. Anonymkode: d3927...f2e For noe tull! Anonymkode: d0a63...381 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #46 Skrevet 13. juni Pengerotet både frekt og rart å ønske seg. Jeg har aldri erfart det, og gir heller aldri penger. Anonymkode: 12e22...c7f
Kålrota Skrevet 13. juni #47 Skrevet 13. juni Frekt er det jo ikke, jeg vil si det er praktisk. De siste årene har ønsker til dåpsbarn jeg kjenner variert fra penger på konto til praktisk utstyr (utedress etc). Jeg synes det er veldig mye bedre enn å få en sparebøsse i liksomsølv eller smykker til baby. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #48 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sykkelvogn og bilstol er gaver til foreldrene, som slipper å bruke penger på dette, det er overhodet ikke gave til barnet. Barnet har ikke noe behov for hverken bilstol eller sykkelvogn, det er for foreldrenes bekvemmelighet og behov. Et gullsmykke har verdi når barnet blir voksen. Et rørospledd eller en lammeskinnsfell kan også holde seg fint til barnet er voksen. Eller en hundrelapp satt inn i et fond. Eller noe bunadsølv. En matboks derimot betyr bare at foreldrene slipper å kjøpe matboks eller bruke matpapir. Det er overhode ikke en gave til barnet. Barnet mitt fikk noen gullsmykker, en ordentlig flott spikkekniv, en liten masahiro kniv, noe bunadsølv, noen flotte bøker, en lammeskinnsfell av pelssau, noe penger. Nå er hun 14 og bruker både smykkene og knivene og lammefellen, har fortsatt bøkene, og neste år kommer bunadsølvet godt med til bunaden hun får da. Matbokser og drikkeflasker derimot har vi byttet ut mange ganger siden dåpen... Anonymkode: 78c35...cdd Det er jo til barnet når det er barnet som skal bruke det, og å si at barnet ikke har behov for det blir bare veldig rart. Anonymkode: a1751...142
AnonymBruker Skrevet 13. juni #49 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det jeg syns er latterlig er smykker til babyer. Dyre gullsmykker som aldri blir brukt. Spesielt når foreldrene sier de overhodet ikke ønsker seg smykker. Babyen ønsker seg heller bestikk, babygym, ryggsekk osv. Ting barn har BRUK FOR. Eldste vår solgte gullsmykket hun fikk av svigers, ville ha barbie bobil i stedet. Anonymkode: b7c6a...4fb Har babyen fortalt deg at hen ønsker seg en ryggsekk og ikke et gullsmykke altså? Hvordan ble dette kommunisert? jeg hadde ikke latt en barnehageunge hverken tømme boligsparekontoen sin eller selge verdisaker for å kjøpe seg barbie-bobil, men deg om det. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Gullsmykker har nøyaktig null i verdi når det er rotet bort. Men ok. Anonymkode: b7c6a...4fb Ryggsekker og sykkelvogner har også null verdi når de er rotet bort. Men mennesker med normalt evnenivå roter ikke bort tingene sine. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde ærlig talt lurt på om det hadde rabla for noen om de ga barnet mitt SMYKKER eller sølvskje i gave. Det er så utrolig dårlig gjort å gi bort ting man absolutt er nødt til å ta vare på i mange tiår før barnet er voksent nok til å ta et informert valg om å kvitte seg med det. Brannfakkel: Det er ingen normale mennesker som ønsker seg noe sånt i 2026. Anonymkode: d3927...f2e Hvilken verden lever du i? Har du møtt noen ungdommer i 2026? De bruker smykker. De elsker smykker. Nesten alle jentene i øverste trinnene på barneskolen, på ungdomsskolen og på vgs bruker smykker, og noen av dem har ekte de fikk til dåpen i stedet for ting de har kjøpt på Glitter, Acessorize eller Temu. Hedda79 skrev (6 timer siden): Jeg synes du legger en veldig snever definisjon til grunn for hva som er en gave til barnet. At noe er praktisk og brukes i barndommen, betyr ikke at det ikke er til nytte eller glede for barnet. Dessuten er det ingen garanti for at barnet kommer til å bruke eller ta vare på gullsmykker, bunadsølv eller andre ting som er ment å vare livet ut. Mange gjør det, men langt fra alle. Det er også et ganske privilegert tankegang å ta for gitt at alle barn kommer til å få bunad når de blir eldre. Det er mange familier som ikke har økonomi til det. For meg er det viktigste at gaven kommer barnet til gode. Om det er en bok, en sykkelvogn, en bilstol, penger på konto eller bunadsølv, tenker jeg må være opp til foreldrene. Du står selvfølgelig fritt til å gi det du mener er den beste gaven, men da må du også ta høyde for at det ikke nødvendigvis er det som treffer best for alle. Hvis en bestemor vet at hun har tenkt å gi bunad senere er det da helt innafor å gi sølv til dåpen. Det er ikke alle familiemedlemmer som har råd til å først sponse mamma og pappa med bilstol, tursekk og joggevogn før de så må kjøpe både bunad og fullt sett med søljer til konfirmasjonen, skjønner du. Anonymkode: 78c35...cdd 1 1
Hedda79 Skrevet 13. juni #50 Skrevet 13. juni (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har babyen fortalt deg at hen ønsker seg en ryggsekk og ikke et gullsmykke altså? Hvordan ble dette kommunisert? jeg hadde ikke latt en barnehageunge hverken tømme boligsparekontoen sin eller selge verdisaker for å kjøpe seg barbie-bobil, men deg om det. Ryggsekker og sykkelvogner har også null verdi når de er rotet bort. Men mennesker med normalt evnenivå roter ikke bort tingene sine. Hvilken verden lever du i? Har du møtt noen ungdommer i 2026? De bruker smykker. De elsker smykker. Nesten alle jentene i øverste trinnene på barneskolen, på ungdomsskolen og på vgs bruker smykker, og noen av dem har ekte de fikk til dåpen i stedet for ting de har kjøpt på Glitter, Acessorize eller Temu. Hvis en bestemor vet at hun har tenkt å gi bunad senere er det da helt innafor å gi sølv til dåpen. Det er ikke alle familiemedlemmer som har råd til å først sponse mamma og pappa med bilstol, tursekk og joggevogn før de så må kjøpe både bunad og fullt sett med søljer til konfirmasjonen, skjønner du. Anonymkode: 78c35...cdd En baby kan jo ikke kommunisere om noe som helst, det er derfor jeg mener det er opp til foreldrene, og det avhengig av hvilken prioriteringer og verdier de ønsker for barnet sitt. Det er ikke opp til verken meg eller deg. Og som skrevet tidligere, du bestemmer selv hva du ønsker å gi, jeg tror de fleste blir takknemlig for gaven uansett. Men synes det er spesielt å klage på at foreldrene ønsker noe annet for barnet enn det du ville gitt. Endret 13. juni av Hedda79
AnonymBruker Skrevet 13. juni #51 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hadde ærlig talt lurt på om det hadde rabla for noen om de ga barnet mitt SMYKKER eller sølvskje i gave. Det er så utrolig dårlig gjort å gi bort ting man absolutt er nødt til å ta vare på i mange tiår før barnet er voksent nok til å ta et informert valg om å kvitte seg med det. Brannfakkel: Det er ingen normale mennesker som ønsker seg noe sånt i 2026. Anonymkode: d3927...f2e Greit at du ikke setter pris på slik men å sette spørsmålstegn ved vettet til giver blir tull! Det er verdifullt og viser at giver vil gi noe med verdi. Helt normalt. Anonymkode: 37970...456
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå