Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker av sølvting som bestikk, holder til dåpsattest, sparebøsse etc er litt unødvendig idag, og ikke noe jeg ser blir brukt. Jeg har mitt eget sølvbestikk, men har aldri brukt det og brukte det heller ikke til barnet mitt nå. Tenker det er fint med smykker, og jeg selv har mye gullsmykker og øredobber i gull som jeg enda kan bruke som voksen, men ser at de fleste smykker som gis til dåp hovedsakelig er barnesmykker og har kort brukstid. Nå er nå ting veldig dyrt, og når folk har spurt hva vi ønsker oss til dåp så kvier jeg meg faktisk for å si at vi ønsker smykker, penger eller andre dyre ting til barnet da jeg tenker folk har nå nok med seg selv og jeg er bare glad de kommer som gjester. Så vi har egentlig sagt ting i alle prisklasser, og da har vi også sagt at vi ønsker oss matboks, eventyrbøker og omså klær. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er fornuftig å ønske seg ting som matboks, bilstol og lignende som barnet faktisk har bruk for. Jeg er delvis enig i at dette er ting foreldrene i utgangspunktet bør kjøpe selv, men samtidig er det ofte unge mennesker som får barn mens de fortsatt er i etableringsfasen og ikke nødvendigvis har den mest fleksible økonomien.

Da synes jeg det er bedre å ønske seg noe som faktisk kommer barnet til nytte enn en sølvgjenstand som bare blir liggende i en skuff. Det er jo ikke verre enn at foreldrene kan ønske seg det, og så er det opp til giverne selv hva de ønsker å gi.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sykkelvogn og bilstol er bare rart å ønske seg

Anonymkode: d0a63...381

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga mine barnebarn sølvskje med inngravert navn og dato. De bruker de hele tiden, jeg fikk bl.a en liten kopp i sølv med navn og dato da jeg ble døpt. Har den framme og pusser den, er veldig glad for den, er et koselig minne.

Anonymkode: 45d7f...40a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men for mange er dette bare tull, og ting som ikke blir ivaretatt hele livet. 

vi er ikke «ut på tur i skog og mark»-mennesker. Mine barn fikk spikkekniv, turkopp og sitteunderlag i tovet ull i dåpsgave, men det ble aldri brukt, selv ikke i barnehagen (upraktisk med sitteunderlag i tovet ull, det ble fuktig/vått og full av barnåler os annet rusk). 
De fikk også barnesøljer, men det ble bruke ved to anledninger, og så lagt bort. 

Du tenker det er praktiske gaver som blir ivaretatt resten av livet, men for mange er det du nevner tull som bare blir lagt bort. 

det vi egentlig ønsket oss (til barnet) var penger til barnet som kan spares, men det føles også frekt å ønske seg.

Anonymkode: db31b...1a3

Sitteunderlag kan en nå bruke i vogna 

Der mine gikk så skulle de ligge Sitteunderlag i sekken og var da utrolig fint da å ha med navn.

Og som du sier alle er ikke friluft familie og da må en evnt tenkte litt hva kan da passe eks en kopp eller glass med gravert navn , eller pent sengeteppe , eller et fotoalbum som kan fylles inn med historier fra familie og venner( det fikk begge mine fra ei vennine av meg der skrev besteforeldre,  nære medlemmer som ungene har hatt kontakt med, la inn bilder osv. Noe jeg ser han på 21 syns er fun er at der er det hilsen fra oldemor som levde til han var 2 år, og som han sa her mamme er så fint å de alle som har vært med å forme meg opp i mellom årene har skrevet noen ord til meg med bilde) men ja alle ungdom og voksne liker ikke det en gang.

Anonymkode: 78507...2dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilken merverdi over matboks mener du nips har, ts? 
For jeg var døpt for 40 år siden. Og det vi fikk i dåpsgave var - nips. Kitchy sølvsmykker og plaketter med navn og vekt på, type ting. Jeg tror ikke jeg lengre eier så mye av det. En matboks ville i det minste vært brukbar.

Anonymkode: e0868...f96

Jeg er ikke døpt, og er så missunnelig på dere som fikk sånne ting. Har en kopp og noe skjeer fra fars dåp. 

Anonymkode: 98916...592

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men bilstol og sykkelvogn er jo ting som er til barnet. Samtidig er jeg enig i at det er ting foreldrene i utgangspunktet bør sørge for selv.

Jeg er heller ikke vant til ønskelister til dåp, og jeg har vært i ganske mange dåper opp gjennom årene. Det er ikke så lenge siden jeg var i den siste, og da kjøpte vi et fotoalbum hvor man kan skrive inn ting fra dåpen og gjennom oppveksten, med plass til å lime inn bilder. I tillegg kjøpte vi et smykkeskrin og en buksedress.

Anonymkode: a1751...142

Sykkelvogn og bilstol er gaver til foreldrene, som slipper å bruke penger på dette, det er overhodet ikke gave til barnet. Barnet har ikke noe behov for hverken bilstol eller sykkelvogn, det er for foreldrenes bekvemmelighet og behov. 

Hvilken merverdi over matboks mener du nips har, ts? 
For jeg var døpt for 40 år siden. Og det vi fikk i dåpsgave var - nips. Kitchy sølvsmykker og plaketter med navn og vekt på, type ting. Jeg tror ikke jeg lengre eier så mye av det. En matboks ville i det minste vært brukbar.

Anonymkode: e0868...f96

Et gullsmykke har verdi når barnet blir voksen. Et rørospledd eller en lammeskinnsfell kan også holde seg fint til barnet er voksen. Eller en hundrelapp satt inn i et fond. Eller noe bunadsølv. 

En matboks derimot betyr bare at foreldrene slipper å kjøpe matboks eller bruke matpapir. Det er overhode ikke en gave til barnet.

Barnet mitt fikk noen gullsmykker, en ordentlig flott spikkekniv, en liten masahiro kniv, noe bunadsølv, noen flotte bøker, en lammeskinnsfell av pelssau, noe penger.

Nå er hun 14 og bruker både smykkene og knivene og lammefellen, har fortsatt bøkene, og neste år kommer bunadsølvet godt med til bunaden hun får da.

Matbokser og drikkeflasker derimot har vi byttet ut mange ganger siden dåpen...

Anonymkode: 78c35...cdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Før i tiden var dåpsgave tiltenkt barnet. Det var gjerne smykker, et annet minne eller penger til sparing. De siste årene har jeg derimot opplevd at foreldrene ønsker seg praktiske ting, som matboks og drikkeflaske, eller penger til f.eks bilstol eller sykkelvogn.

Synes nesten det er litt frekt å ønske seg ting som burde være en selvfølge at foreldrene selv kjøper. Er det bare jeg som begynner å bli en gammel dame?

Anonymkode: 18ebd...60c

Det jeg syns er latterlig er smykker til babyer. Dyre gullsmykker som aldri blir brukt. Spesielt når foreldrene sier de overhodet ikke ønsker seg smykker. Babyen ønsker seg heller bestikk, babygym, ryggsekk osv. Ting barn har BRUK FOR. Eldste vår solgte gullsmykket hun fikk av svigers, ville ha barbie bobil i stedet. 

Anonymkode: b7c6a...4fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sykkelvogn og bilstol er gaver til foreldrene, som slipper å bruke penger på dette, det er overhodet ikke gave til barnet. Barnet har ikke noe behov for hverken bilstol eller sykkelvogn, det er for foreldrenes bekvemmelighet og behov. 

Et gullsmykke har verdi når barnet blir voksen. Et rørospledd eller en lammeskinnsfell kan også holde seg fint til barnet er voksen. Eller en hundrelapp satt inn i et fond. Eller noe bunadsølv. 

En matboks derimot betyr bare at foreldrene slipper å kjøpe matboks eller bruke matpapir. Det er overhode ikke en gave til barnet.

Barnet mitt fikk noen gullsmykker, en ordentlig flott spikkekniv, en liten masahiro kniv, noe bunadsølv, noen flotte bøker, en lammeskinnsfell av pelssau, noe penger.

Nå er hun 14 og bruker både smykkene og knivene og lammefellen, har fortsatt bøkene, og neste år kommer bunadsølvet godt med til bunaden hun får da.

Gullsmykker har nøyaktig null i verdi når det er rotet bort. Men ok. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når vi gir dåpsgave, så gir vi noe barnet kan ta vare på hele livet. Smykker, sølje, kniv, turkopp e.l. Hadde aldri ønska oss bilstol. Den får man brukt noen mnd/ år også må man kvitte seg med den. 

Anonymkode: 23e55...1c3

Tar vare på hele livet hahaha. Du er jamme naiv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gullsmykker har nøyaktig null i verdi når det er rotet bort. Men ok. 

Merkelig avsporing. Alt som rotes bort har null verdi. Denne tråden handler om presanger, ikke om rotekopper som ikke evner å holde orden på tingene sine. 

Når det gjelder smykker, så finnes det varianter som kan brukes hele livet. Smykker som gis til et barn trenger ikke være baby- eller barnesmykker. Selv fikk jeg blant annet et gullhjerte til dåpen, og i en alder av 53 bruker jeg det fremdeles. 

Anonymkode: e038a...4a6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ærlig talt lurt på om det hadde rabla for noen om de ga barnet mitt SMYKKER eller sølvskje i gave. Det er så utrolig dårlig gjort å gi bort ting man absolutt er nødt til å ta vare på i mange tiår før barnet er voksent nok til å ta et informert valg om å kvitte seg med det. Brannfakkel: Det er ingen normale mennesker som ønsker seg noe sånt i 2026. 

Anonymkode: d3927...f2e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ærlig talt lurt på om det hadde rabla for noen om de ga barnet mitt SMYKKER eller sølvskje i gave. Det er så utrolig dårlig gjort å gi bort ting man absolutt er nødt til å ta vare på i mange tiår før barnet er voksent nok til å ta et informert valg om å kvitte seg med det. Brannfakkel: Det er ingen normale mennesker som ønsker seg noe sånt i 2026. 

Det er vel forskjellige generasjoner som gir disse gavene, og man kan ha respekt for at eldre spesielt tenker at dette er en fin ting å gi? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes du legger en veldig snever definisjon til grunn for hva som er en gave til barnet. At noe er praktisk og brukes i barndommen, betyr ikke at det ikke er til nytte eller glede for barnet.

Dessuten er det ingen garanti for at barnet kommer til å bruke eller ta vare på gullsmykker, bunadsølv eller andre ting som er ment å vare livet ut. Mange gjør det, men langt fra alle.

Det er også et ganske privilegert tankegang å ta for gitt at alle barn kommer til å få bunad når de blir eldre. Det er mange familier som ikke har økonomi til det.

For meg er det viktigste at gaven kommer barnet til gode. Om det er en bok, en sykkelvogn, en bilstol, penger på konto eller bunadsølv, tenker jeg må være opp til foreldrene. Du står selvfølgelig fritt til å gi det du mener er den beste gaven, men da må du også ta høyde for at det ikke nødvendigvis er det som treffer best for alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brannfakkel nr 2: Å reagere såpass sterkt på helt normale og tradisjonelle presanger sier mest om mottakeren. 

Anonymkode: e038a...4a6

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Før fikk man sølvbestikk, holder til dåpsattest, min første tann, sparebøsse osv men hvem bruker det egentlig? Da foretrekker jeg faktisk at de ønsker seg noe praktisk som faktisk blir brukt. 

Anonymkode: da57d...759

Sølvbestikk bruker man da!. Jeg har flere sølvting/bestikk jeg fikk i dåp pg konfirmasjon som brukes i jul,påske og andre høytidligheter. 

Anonymkode: 37970...456

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ærlig talt lurt på om det hadde rabla for noen om de ga barnet mitt SMYKKER eller sølvskje i gave..... Brannfakkel: Det er ingen normale mennesker som ønsker seg noe sånt i 2026. 

Så du liker ikke tradisjonelle dåpsgaver. Hva ønsker moderne mennesker seg i dåpsgave til barnet sitt, tenker du? 

Anonymkode: f8eca...bb1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du liker ikke tradisjonelle dåpsgaver. Hva ønsker moderne mennesker seg i dåpsgave til barnet sitt, tenker du? 

Anonymkode: f8eca...bb1

En av grunnene til at sølvgjenstander ble populære dåpsgaver, var jo nettopp at de hadde en reell verdi før i tiden. Men tradisjoner er ikke statiske. De endrer seg i takt med samfunnet og hva folk har behov for.

Det er derfor ikke så rart at noen i dag heller ønsker seg bøker, bilstol, sykkelvogn eller andre ting som kommer barnet til gode. Det betyr ikke at tradisjonelle gaver er feil, bare at folk har ulike prioriteringer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mye bedre det enn typiske dåpsgaver man ikke får brukt til noe. 

Anonymkode: 9a38b...7bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hæ? Det er det da absolutt. Mine jenter har fått smykker som de bruker nå. Hvorfor skal vi ta vare på det i tiår? Det er mange helt normale mennesker som liker smykker. 

Anonymkode: 9a38b...7bf

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...