AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Før i tiden var dåpsgave tiltenkt barnet. Det var gjerne smykker, et annet minne eller penger til sparing. De siste årene har jeg derimot opplevd at foreldrene ønsker seg praktiske ting, som matboks og drikkeflaske, eller penger til f.eks bilstol eller sykkelvogn. Synes nesten det er litt frekt å ønske seg ting som burde være en selvfølge at foreldrene selv kjøper. Er det bare jeg som begynner å bli en gammel dame? Anonymkode: 18ebd...60c 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Så frekt. Har ikke opplevd dette. Anonymkode: 98916...592
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Matboks og drikkeflaske er jo til barnet. Jeg har ikke særlig erfaring med dåpsgaver. Dåp er ingen tradisjon i min familie. Heller ikke mine eller mine søskens barn er døpt. Anonymkode: 1037f...049 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Jeg opplever at dåpsgaver fortsatt er til barnet, men det er ikke lenger like strengt definert hva en dåpsgave skal være. Så mens noen kjøper tradisjonell sølvskje med navn og dato inngravert, kjøper andre duplo. Anonymkode: aa937...6d9 1 1
Laraa Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Vi kjører Figgjo Torbjørn Egner med mindre navnefest eller dåpforeldre har gitt uttrykk for at de ønsker seg noe annet
moomino Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Dåpsgave er jo til barnet men mange har gått bort fra å gi min første hårlokk, min første tann, sølvskje osv Nå er det 21 og 20 år siden mine ble døpt og våres fikk en del som ikke var tradisjonele gaver; fikk spikekniv med inngravert navn, barne øks med navn, tur kopp med navn, sitte underlag med navn, i tilleg fikk de noe smykker og fødseltavle(dato,vekt,klokkeslett og navn,stjernetegn), bunad Sølje og ser de praktiske tingene dom kniv og øks bruker de den dag i dag, ligger i tur sekken dems
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Men bilstol og sykkelvogn er jo ting som er til barnet. Samtidig er jeg enig i at det er ting foreldrene i utgangspunktet bør sørge for selv. Jeg er heller ikke vant til ønskelister til dåp, og jeg har vært i ganske mange dåper opp gjennom årene. Det er ikke så lenge siden jeg var i den siste, og da kjøpte vi et fotoalbum hvor man kan skrive inn ting fra dåpen og gjennom oppveksten, med plass til å lime inn bilder. I tillegg kjøpte vi et smykkeskrin og en buksedress. Anonymkode: a1751...142
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Alt du nevner er jo til barnet..? Og det er jo bedre å ønske seg noe man trenger, enn et sølvskrin som står og støver i et skap.. Syns dåpsgavene nå er mye mer fornuftige enn før. Anonymkode: 53279...6b6 4 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden Virker som det er endret seg litt ja. Ikke lenger sølv og slikt som bare blir stående og støve, men ting barnet faktisk bruker. Har sett at det fortsatt gis smykker og penger til barnet, men ikke så mye av de sølv-gjenstandene som var før. Anonymkode: 1529b...e3a
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Jeg er litt enig i at det er «feil» å Ønske seg bilstol, og slikt, samtidig er det bedre å ønske seg praktiske ting fremfor å få tinntallerkner med inngravert navn, sølvskjeer og bokser med «min første hårlokk» osv. sånne tinntallerkner er så grusomt stygge! Anonymkode: db31b...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Før i tiden var dåpsgave tiltenkt barnet. Det var gjerne smykker, et annet minne eller penger til spari. De siste årene har jeg derimot opplevd at foreldrene ønsker seg praktiske ting, som matboks og drikkeflaske, eller penger til f.eks bilstol eller sykkelvogn. Synes nesten det er litt frekt å ønske seg ting som burde være en selvfølge at foreldrene selv kjøper. Er det bare jeg som begynner å bli en gammel dame? Anonymkode: 18ebd...60c Hvilken merverdi over matboks mener du nips har, ts? For jeg var døpt for 40 år siden. Og det vi fikk i dåpsgave var - nips. Kitchy sølvsmykker og plaketter med navn og vekt på, type ting. Jeg tror ikke jeg lengre eier så mye av det. En matboks ville i det minste vært brukbar. Anonymkode: e0868...f96 1
Snickersogtwist Skrevet 6 timer siden #12 Skrevet 6 timer siden (endret) Med dagens priser så føles det ikke feil. Tenker at om noen føler de må sette bilstol på en ønskeliste, så er kanskje økonomien litt trang og folk burde vise forståelse for det i disse dyrtider. Og takk gud for at vi har gått bort fra de idiotiske sjølvskjeene og tallerkener med inngraveringer. Det har aldri hjulpet noen i det hele tatt og blir brukt til nada. Ikke er de spesielt fine heller, så blir lagt i en skuffe og tar opp plass. Endret 6 timer siden av Snickersogtwist 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Skrevet 6 timer siden Jeg fikk noen praktiske ting til dåpen, men da var det familie som foreslo og insisterte på å kjøpe det. For eksempel vintervognpose, barnehagesekk… Anonymkode: a13d1...ebe
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Det er i alle fall godt at sølvskjeer er ut. Anonymkode: 24818...e1d
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Før fikk man sølvbestikk, holder til dåpsattest, min første tann, sparebøsse osv men hvem bruker det egentlig? Da foretrekker jeg faktisk at de ønsker seg noe praktisk som faktisk blir brukt. Anonymkode: da57d...759
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå