Gå til innhold

Ny bil

Fremhevede innlegg

Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

At folk ikke kjøper fossile biler handler om lommeboka. Hvorfor bestille en dyr fossilbil med masse avgifter når alternativet er en billigere elbil? Og enkelte, både her på KG og på Facebook, oppfører seg som femåringer med blomkål på tallerkenen når man snakker om elbil. Vil ikke ha, vil ikke prøve, for det er bæsj 

Noem av oss har ikke lademuligheter, men allikevel MÅ man bare foreslå elbil, selv om man har gitt beskjed om at det er uaktuelt. Enkelte her inne er jo på grensa til sykelig med fanatismen sin, så der er kanskje ikke rart at enkelte prøver å snakke med litt mer fargerikt språk for å banke det inn.

Anonymkode: 95f3c...bc8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noem av oss har ikke lademuligheter, men allikevel MÅ man bare foreslå elbil, selv om man har gitt beskjed om at det er uaktuelt. Enkelte her inne er jo på grensa til sykelig med fanatismen sin, så der er kanskje ikke rart at enkelte prøver å snakke med litt mer fargerikt språk for å banke det inn.

Og har du ikke lademuligheter så er jo det en viktig ting å opplyse om.

• Hjerte 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (2 minutter siden):

Og har du ikke lademuligheter så er jo det en viktig ting å opplyse om.

Når man skriver at elbil er uaktuelt har du all informasjonen du trenger, da er den saken ferdig snakka. Du har ingenting med hvorfor.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 19.10):

Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL! Anonymkode: ba094...2a0

Neivel, da. Da er det drosje eller taxi. Og så høres det ut som de fleste av turene helt fint og helst burde avvikles til fots eller på sykkel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Når man skriver at elbil er uaktuelt har du all informasjonen du trenger, da er den saken ferdig snakka. Du har ingenting med hvorfor.

Jeg driter i hvorfor, men når alle andre kriterier er perfekt overens med elbil - så er det elbil som blir anbefalt.

Og så kan Ts velge å endre synet sitt på elbiler, vurdere om kriterier kan endre seg eller om en skal drite i rådene om elbil.

Men det er nå engang sånn at når en ber om råd eller innspill så mener jeg det er nyttig og respektfult ovenfor begges tid å faktisk legge frem det en har av kriterier og evnt hvorfor. Men det er sikkert bare meg.

• Liker 2
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Jeg driter i hvorfor, men når alle andre kriterier er perfekt overens med elbil - så er det elbil som blir anbefalt.

Og så kan Ts velge å endre synet sitt på elbiler, vurdere om kriterier kan endre seg eller om en skal drite i rådene om elbil.

Men det er nå engang sånn at når en ber om råd eller innspill så mener jeg det er nyttig og respektfult ovenfor begges tid å faktisk legge frem det en har av kriterier og evnt hvorfor. Men det er sikkert bare meg.

Når man gir klar beskjed i HI om at elbil er uaktuelt så er det uaktuelt. Da er det ekstremt respektløst å anbefale elbil. Men det er sikkert bare meg.

Jeg kan mene akkurat hva jeg vil om elbil, men jeg bor i blokk uten lademuligheter, og jeg kommer ikke til å flytte. Så å anbefale elbil til meg er å kaste bort både min og din tid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når man gir klar beskjed i HI om at elbil er uaktuelt så er det uaktuelt. Da er det ekstremt respektløst å anbefale elbil. Men det er sikkert bare meg.

Jeg kan mene akkurat hva jeg vil om elbil, men jeg bor i blokk uten lademuligheter, og jeg kommer ikke til å flytte. Så å anbefale elbil til meg er å kaste bort både min og din tid.

Har man ikke mulighet til å lade bil fordi man bor i blokk som ikke har tilknyttede parkeringsplasser er det selvfølgelig utfordrende å montere ladestolper. Og da faller mye av gleden med elbil bort. Men det kan fortsatt være hensiktsmessig med elbil, gitt at man ofte får rabattert pris på parkering i storbyene, og forhåpentligvis har en kommunal lader som ikke er så dyr i nærheten. 

Utfordringen med noen er den innebygde motstanden mot noe nytt, hvor de bare har bestemt seg for at elbil er dritt, ikke en skikkelig bil, dildobil, radiobil, lekebil osv. Merkelig mange kallenavn på elbiler, spesielt i diskusjonsforumer. Da er det ikke lenger en rasjonell grunn til at man ikke ønsker elbil, men en innbitt motstand mot noe nytt.  

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke fatte at det samme diskuteres om og om igjen her inne, i annenhver bidige tråd. Vi har hatt den samme samtalen i 15 år. Lei snart?

I Norge er elbil det eneste smarte. Kan du ikke lade hjemme? Så lad ute da. Da koster det kanskje opptil like mye som drivstoff, men du får fortsatt en mye bedre bil.

Klarer du ikke å omstille deg eller tåler ikke råd når du får råd, bør du kanskje ikke spørre om råd. Enklere blir det virkelig ikke.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
newman01 skrev (7 minutter siden):

Har man ikke mulighet til å lade bil fordi man bor i blokk som ikke har tilknyttede parkeringsplasser er det selvfølgelig utfordrende å montere ladestolper.

Vi har ladestolper. 20 stykker faktisk. Men de tilhører spesifikke leiligheter, og min leilighet har ikke mulighet for egen parkeringsplass. Og dette gidder jeg virkelig ikke å bruke tid på å forklare hver gang jeg starter en tråd her inne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har ladestolper. 20 stykker faktisk. Men de tilhører spesifikke leiligheter, og min leilighet har ikke mulighet for egen parkeringsplass. Og dette gidder jeg virkelig ikke å bruke tid på å forklare hver gang jeg starter en tråd her inne.

Det var ikke du som startet denne tråden. Men du har tydeligvis behov for å snakke ned elbil her og da må du tåle svar.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Det var ikke du som startet denne tråden. Men du har tydeligvis behov for å snakke ned elbil her og da må du tåle svar.

Jada, det er helt greit med svar her. Jeg har jo selv valgt å stikke hånda inn i vepsebolet i denne tråden spesifikt. Jeg prøver bare å nyansere hvorfor vi som «ikke liker blomkål» er så «vrange», det er ikke alle som har så mye valg. Så når TS (i en hvilken som helst tråd, ikke begrenset til denne) sier at elbil er uaktuelt, så vil de fleste rasjonelle mennesker godta det og scrolle videre hvis de ikke har noe å bidra med som ikke er relatert til elbil. Og de som absolutt må anbefale elbil i alle fall fremstår som nyfrelste ekstremister. Det er det ikke så mange som gidder å forholde seg til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mardina skrev (På 10.6.2026 den 17.49):

Er det ulovlig å skrive det? På et diskusjonsforum?

Når TS skriver : "Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL!" så er det rimelig respektløs å starte en EL-bil greie. TS ønsker ikke EL-bil. Hvorfor er da faen ikke relevant. Det er TS sitt ønske. For oss spiller det da ingen rolle hvilken bil TS ønsker eller velger å kjøpe, men velger man å komme med råd så kan man i det minste respektere og akseptere hva TS ønsker å bruke pengene sine på og hvilken type bil TS vil ha. 

Dette skjer stort sett kun i tråder der TS ønsker fossil bil. Du ser ikke ofte i tråder der TS ønsker EL-bil at "fossilbilmafiaen" begynner å spamme ned tråden med spørsmål og forslag som TS har sagt ikke er ønskelig. EL-bil-entusiastene er verre å misjonere enn mormonere og Jehova. Og minst like irriterende også

Anonymkode: 046a4...f9e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når TS skriver : "Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL!" så er det rimelig respektløs å starte en EL-bil greie. TS ønsker ikke EL-bil. Hvorfor er da faen ikke relevant. Det er TS sitt ønske. For oss spiller det da ingen rolle hvilken bil TS ønsker eller velger å kjøpe, men velger man å komme med råd så kan man i det minste respektere og akseptere hva TS ønsker å bruke pengene sine på og hvilken type bil TS vil ha. 

Dette skjer stort sett kun i tråder der TS ønsker fossil bil. Du ser ikke ofte i tråder der TS ønsker EL-bil at "fossilbilmafiaen" begynner å spamme ned tråden med spørsmål og forslag som TS har sagt ikke er ønskelig. EL-bil-entusiastene er verre å misjonere enn mormonere og Jehova. Og minst like irriterende også

Anonymkode: 046a4...f9e

Og som du ser av de andre svarene i tråden her, så er elbil det beste alternativet med de kravene ts har. Da skjønner jeg godt at elbil blir foreslått. Ts står fritt til å ta imot det rådet eller ikke. 

Og skal du "arrestere" meg, så får du arrestere de andre som skriver det samme i tråden. 

Fossilbil-mafia'n er ikke særlig bedre de heller, hvis du tror det. Det er bare å ta en titt på forskjellige artikler rundt elbil vs. fossilbil på Facebook. Så den diskusjonen går begge veier. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om man kjører så lite som TS beskriver trenger man ikke egen lader. En kjapp tur innom en hurtiglader nå og da er langt billigere å enklere enn å prøve å holde liv i en fossilbil som tynes med bare småkjøring.

Jeg har selv elbil, men ikke lader hjemme. Det fungerer kjempefint.

Anonymkode: c7c9b...5cb

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjører du mye lange avstander uten mulighet til å stoppe for små pauser, siden du trenger lader hjemme?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjører du mye lange avstander uten mulighet til å stoppe for små pauser, siden du trenger lader hjemme?

Et sted må jeg jo lade den. Og ja, jeg bilcamper i gokk ofte nok til at det aldri hadde fungert med el for meg uansett. Det er hovedsakelig derfor jeg har bil, de stedene jeg kan lade tar jeg like gjerne bussen til.

Skrevet (endret)

Ryddet for avsporing og brukerdebatt.

daemi, mod.

Endret av daemi
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 19.10):

Hei damer.

Nå må jeg ha ny bil, og denne gangen skal den være NY. Ikke «nesten ny», ikke «pent brukt av eldre herre», ikke «bare gått 180 000 km og fulgt alle servicer». Ny.

Jeg er ferdig med å overta andres problemer. Forrige bil var visstnok et kjempekupp helt til den begynte å lyse som et juletre på dashbordet og verkstedet lærte seg fornavnet mitt.

Motorvarmer er et absolutt krav. Jeg kjører stort sett bare småturer. Til butikken. Til posten. Hjem igjen fordi jeg glemte melk. Så tilbake til butikken. Forrige bil likte tydeligvis ikke dette og utviklet et lidenskapelig forhold til nedsoting. Hver gang noe lyste i dashbordet fikk jeg høre at jeg måtte “ta den ut på motorveien og blåse den ren”. Jeg kjøper bil, ikke hund. Jeg gidder ikke lufte den i 45 minutter for at den skal fungere.

Ønsker derfor en bil som tåler et liv bestående av korte turer, kulde, motorvarmer og generell forsømmelse uten å få eksistensiell krise.

Skal starte hver morgen uten at jeg må be til høyere makter.

Skal ikke kreve doktorgrad i regenerering, partikkelfilter eller mystiske feilkoder.

Helst ikke en bil som trenger mer oppmerksomhet enn stueplantene mine.

Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL!

Anonymkode: ba094...2a0

er det dieselbil du har hatt? må den ikke kjøres på en liten "ordentlig" tur sånn 1 gang i måneden da? er det så tiltak? hehe... altså.. skjønner ikke hvordan du kan ha bil og bare kjøre småturer. bil er jo så gøy.. og enda gøyere når det er diesel/bensin.. 

Anonymkode: 0a4e9...8a0

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 12.6.2026 den 11.26):

Andre land tilbyr mye rart som ikke er så lett å få tak i her i landet. Mye på grunn av prisnivå. Norge har alltid hatt høyere avgifter på bil enn Sverige, helt til vi fjernet avgifter på elbiler. Da ble det billig i Norge. 

At folk ikke kjøper fossile biler handler om lommeboka. Hvorfor bestille en dyr fossilbil med masse avgifter når alternativet er en billigere elbil? Og enkelte, både her på KG og på Facebook, oppfører seg som femåringer med blomkål på tallerkenen når man snakker om elbil. Vil ikke ha, vil ikke prøve, for det er bæsj 

unnskyld meg? 

Anonymkode: 0a4e9...8a0

Skrevet

Det jeg lurer på er denne aversjonen for elektrisk fremdrift, hva kommer det av, hva er det som skaper denne motstanden mot elbiler? er det religiøse dogmer, er det motstand mot utvikling, er det redsel for noe en ikke kjenner. Hva er det?

Anonymkode: be9b3...8c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...