AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:10 #1 Skrevet tirsdag kl. 17:10 Hei damer. Nå må jeg ha ny bil, og denne gangen skal den være NY. Ikke «nesten ny», ikke «pent brukt av eldre herre», ikke «bare gått 180 000 km og fulgt alle servicer». Ny. Jeg er ferdig med å overta andres problemer. Forrige bil var visstnok et kjempekupp helt til den begynte å lyse som et juletre på dashbordet og verkstedet lærte seg fornavnet mitt. Motorvarmer er et absolutt krav. Jeg kjører stort sett bare småturer. Til butikken. Til posten. Hjem igjen fordi jeg glemte melk. Så tilbake til butikken. Forrige bil likte tydeligvis ikke dette og utviklet et lidenskapelig forhold til nedsoting. Hver gang noe lyste i dashbordet fikk jeg høre at jeg måtte “ta den ut på motorveien og blåse den ren”. Jeg kjøper bil, ikke hund. Jeg gidder ikke lufte den i 45 minutter for at den skal fungere. Ønsker derfor en bil som tåler et liv bestående av korte turer, kulde, motorvarmer og generell forsømmelse uten å få eksistensiell krise. Skal starte hver morgen uten at jeg må be til høyere makter. Skal ikke kreve doktorgrad i regenerering, partikkelfilter eller mystiske feilkoder. Helst ikke en bil som trenger mer oppmerksomhet enn stueplantene mine. Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL! Anonymkode: ba094...2a0
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:17 #2 Skrevet tirsdag kl. 17:17 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei damer. Nå må jeg ha ny bil, og denne gangen skal den være NY. Ikke «nesten ny», ikke «pent brukt av eldre herre», ikke «bare gått 180 000 km og fulgt alle servicer». Ny. Jeg er ferdig med å overta andres problemer. Forrige bil var visstnok et kjempekupp helt til den begynte å lyse som et juletre på dashbordet og verkstedet lærte seg fornavnet mitt. Motorvarmer er et absolutt krav. Jeg kjører stort sett bare småturer. Til butikken. Til posten. Hjem igjen fordi jeg glemte melk. Så tilbake til butikken. Forrige bil likte tydeligvis ikke dette og utviklet et lidenskapelig forhold til nedsoting. Hver gang noe lyste i dashbordet fikk jeg høre at jeg måtte “ta den ut på motorveien og blåse den ren”. Jeg kjøper bil, ikke hund. Jeg gidder ikke lufte den i 45 minutter for at den skal fungere. Ønsker derfor en bil som tåler et liv bestående av korte turer, kulde, motorvarmer og generell forsømmelse uten å få eksistensiell krise. Skal starte hver morgen uten at jeg må be til høyere makter. Skal ikke kreve doktorgrad i regenerering, partikkelfilter eller mystiske feilkoder. Helst ikke en bil som trenger mer oppmerksomhet enn stueplantene mine. Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL! Anonymkode: ba094...2a0 Det du beskriver at du har behov for er jo egentlig en elbil… Anonymkode: e792b...a7f 8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:17 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:17 1000,- på at det kommer: ‘Hvorfor vil du ikke ha EL-bil? Man kan fint lade bilen i 40 minus på vidda og den starter bedre enn….’ Osv. Du må bare forberede deg😀🤭 Anonymkode: 046a4...f9e 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:18 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver at du har behov for er jo egentlig en elbil… Anonymkode: e792b...a7f Jepp. Anonymkode: 0f82f...172 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:47 #5 Skrevet tirsdag kl. 17:47 Du har jo med bruksmønsteret ditt utelukket alt som går på diesel. Og du vil ha ny bil? nå er ikke jeg i bil bransjen men tror utvalget av nye bensinbiler er meget begrenset for tiden. den eneste gode grunnen til ikke å kjøpe elbil i dag er at du ikke kan lade der du parkerer om natten. det bruksmønsteret du har er som hånd i hanske med en elbil, og du insisterer på motor-varmer, det indikerer at du har tilgang til strøm der bilen sover. hva er denne innbitte antielbilholdningen? Anonymkode: be9b3...8c3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:16 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp. Anonymkode: 0f82f...172 Og er det elbil du da går for, så har ikke de motorvarmer, men du kan forvarme kupeèn før du kjører. Gjør du det hjemme med lader koblet til, drar du strøm fra ladrboksen og har bittelitt lengre rekkevidde. Varme i rattet har de fleste også. Anonymkode: d7ac5...6dd
TBL12 Skrevet tirsdag kl. 19:19 #7 Skrevet tirsdag kl. 19:19 (endret) Her er en liste over personbilmodeller som er førstegangsregistrerte i Norge det siste året: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/nye-biler-med-minst-klimaavtrykk/ Det er 92 bensinhybridbiler og 52 bensinbil modeller. En del på listene er trolig ikke aktuelle. Det er til sammenligning 275 modeller av helelektriske kjøretøy som er førstegangsregistrerte i Norge det siste året. Endret tirsdag kl. 19:20 av TBL12 1 1
skeiv-ostepop Skrevet tirsdag kl. 19:39 #8 Skrevet tirsdag kl. 19:39 Følger du serviceprogrammet til bilen så vil nesten alt du får på butikken nytt i dag fungere relativt feilfritt de neste 5 årene. Men jeg ville unngått diesel av åpenbare årsaker du nevner. Samtidig ville jeg valgt elbil men det har du utelukket selv (til tross for at det passer perfekt). Så da står du igjen med ren bensinbil eller bensinhybrid (plug in eller uten). Så da er det bare å ta deg en runde til lokale forhandlere og se hva du liker. Listen til @TBL12 gir deg god innsikt i hva som selger og er etterspurt for tiden. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:21 #9 Skrevet tirsdag kl. 20:21 Du skriver du vil ikke ha elbil, samtidig som du ikke vil bruke en fossilbil slik den må brukes - med regelmessig varmkjøring. Tuller du eller er du bare her for å provosere? Anonymkode: c9965...b1c 2
newman01 Skrevet onsdag kl. 10:33 #10 Skrevet onsdag kl. 10:33 En bensindrevet Suzuki Swift 4x4? De selges vel fortsatt i Norge, og man får dem til rundt 400´000. Selv hadde jeg nok vurdert en større, bedre og billigere elbil som fungerer ypperlig til formålene TS har. Alternativt kjøpe en elsykkel. Det er billigere. Og det er tydeligvis ikke så altfor store avstander å kjøre 2
catman Skrevet onsdag kl. 11:55 #11 Skrevet onsdag kl. 11:55 newman01 skrev (1 time siden): Alternativt kjøpe en elsykkel. Det er billigere. Og det er tydeligvis ikke så altfor store avstander å kjøre Tror du er inne på noe her. Potensielt lastesykkel om nødvendig. Kravene til TS høres helt tullete ut, er enig med AB over. Er dette trolling? Å bruke 400k på en 150k bil som Swift er finansielt uansvarlig.
Mardina Skrevet onsdag kl. 15:49 #12 Skrevet onsdag kl. 15:49 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det du beskriver at du har behov for er jo egentlig en elbil… Anonymkode: e792b...a7f Jepp, det tenkte jeg også. AnonymBruker skrev (22 timer siden): 1000,- på at det kommer: ‘Hvorfor vil du ikke ha EL-bil? Man kan fint lade bilen i 40 minus på vidda og den starter bedre enn….’ Osv. Du må bare forberede deg😀🤭 Anonymkode: 046a4...f9e Er det ulovlig å skrive det? På et diskusjonsforum? 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 05:48 #13 Skrevet torsdag kl. 05:48 AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 19.10): Hei damer. Nå må jeg ha ny bil, og denne gangen skal den være NY. Ikke «nesten ny», ikke «pent brukt av eldre herre», ikke «bare gått 180 000 km og fulgt alle servicer». Ny. Jeg er ferdig med å overta andres problemer. Forrige bil var visstnok et kjempekupp helt til den begynte å lyse som et juletre på dashbordet og verkstedet lærte seg fornavnet mitt. Motorvarmer er et absolutt krav. Jeg kjører stort sett bare småturer. Til butikken. Til posten. Hjem igjen fordi jeg glemte melk. Så tilbake til butikken. Forrige bil likte tydeligvis ikke dette og utviklet et lidenskapelig forhold til nedsoting. Hver gang noe lyste i dashbordet fikk jeg høre at jeg måtte “ta den ut på motorveien og blåse den ren”. Jeg kjøper bil, ikke hund. Jeg gidder ikke lufte den i 45 minutter for at den skal fungere. Ønsker derfor en bil som tåler et liv bestående av korte turer, kulde, motorvarmer og generell forsømmelse uten å få eksistensiell krise. Skal starte hver morgen uten at jeg må be til høyere makter. Skal ikke kreve doktorgrad i regenerering, partikkelfilter eller mystiske feilkoder. Helst ikke en bil som trenger mer oppmerksomhet enn stueplantene mine. Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL! Anonymkode: ba094...2a0 Du måtte bruke Ai for å skrive dette altså? Klarer du ikke engang å forfatte en så kort tekst selv? Anonymkode: 95f3c...bc8 1 1
Snok1 Skrevet i går, 05:50 #14 Skrevet i går, 05:50 AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 19.10): Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL! Det er synd, for det er en elbil du trenger. Det er vel knapt en fabrikant som tilbyr nye fossilbiler. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 06:09 #15 Skrevet i går, 06:09 Snok1 skrev (16 minutter siden): Det er synd, for det er en elbil du trenger. Det er vel knapt en fabrikant som tilbyr nye fossilbiler. Da er du rimelig trangsynt, som ikke ser hva andre land tilbyr av drivlinjer! Bare se til Sverige, der er det like mye bensin/diesel og hybrider, som rene elbiler som tilbys. Og det er for at elbiler der er dyrere enn konvensjonelle drivlinjer. Anonymkode: d7ac5...6dd
AnonymBruker Skrevet i går, 06:17 #16 Skrevet i går, 06:17 HAHAHA du beskriver meg og min gamle bil 🤣 Den "nye" har jeg passet på å blåse ut av på motorveien innimellom - var lei av å sponse hytta til de som jobbet på verkstedet. Hold deg unna diesel i alle fall. Du ber om sotproblemer om du kjører sånn som du beskriver. Dessverre. Anonymkode: 37cf2...136 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #17 Skrevet i går, 08:00 AnonymBruker skrev (På 9.6.2026 den 19.10): Hei damer. Nå må jeg ha ny bil, og denne gangen skal den være NY. Ikke «nesten ny», ikke «pent brukt av eldre herre», ikke «bare gått 180 000 km og fulgt alle servicer». Ny. Jeg er ferdig med å overta andres problemer. Forrige bil var visstnok et kjempekupp helt til den begynte å lyse som et juletre på dashbordet og verkstedet lærte seg fornavnet mitt. Motorvarmer er et absolutt krav. Jeg kjører stort sett bare småturer. Til butikken. Til posten. Hjem igjen fordi jeg glemte melk. Så tilbake til butikken. Forrige bil likte tydeligvis ikke dette og utviklet et lidenskapelig forhold til nedsoting. Hver gang noe lyste i dashbordet fikk jeg høre at jeg måtte “ta den ut på motorveien og blåse den ren”. Jeg kjøper bil, ikke hund. Jeg gidder ikke lufte den i 45 minutter for at den skal fungere. Ønsker derfor en bil som tåler et liv bestående av korte turer, kulde, motorvarmer og generell forsømmelse uten å få eksistensiell krise. Skal starte hver morgen uten at jeg må be til høyere makter. Skal ikke kreve doktorgrad i regenerering, partikkelfilter eller mystiske feilkoder. Helst ikke en bil som trenger mer oppmerksomhet enn stueplantene mine. Og Nei, jeg vil IKKE HA ELBIL! Anonymkode: ba094...2a0 Slike biler finns ikke lenger. Eneste er en litt brukt god diselbil med motor og kupevarmer. Anonymkode: 75cbd...129
AnonymBruker Skrevet i går, 08:04 #18 Skrevet i går, 08:04 Hva med en Cupra? De er tøffe og ganske prisgunstige. https://www.cupraofficial.no/ vet det er elbil, men det er jo det du trenger…. 🚗 🚗🚗 Anonymkode: 021f3...43a
AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #19 Skrevet i går, 08:54 Ikke kjøp bensin eller diesel om det du beskriver er så lite du kommer til å kjøre. Også bensinbilene trenger å brukes relativt ofte med en og annen langtur i mnd, ellers risikerer du at f.eks dysene som sender bensin inn går tette og du får treig bil som sliter med akseleringen bl.a. Du vil kanskje ikke ha problemet det første året, men du vil få problemer etterhvert. Det du beskriver du trenger ER en elbil. Anonymkode: 39658...bb4 1 1
newman01 Skrevet i går, 09:26 #20 Skrevet i går, 09:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da er du rimelig trangsynt, som ikke ser hva andre land tilbyr av drivlinjer! Bare se til Sverige, der er det like mye bensin/diesel og hybrider, som rene elbiler som tilbys. Og det er for at elbiler der er dyrere enn konvensjonelle drivlinjer. Anonymkode: d7ac5...6dd Andre land tilbyr mye rart som ikke er så lett å få tak i her i landet. Mye på grunn av prisnivå. Norge har alltid hatt høyere avgifter på bil enn Sverige, helt til vi fjernet avgifter på elbiler. Da ble det billig i Norge. At folk ikke kjøper fossile biler handler om lommeboka. Hvorfor bestille en dyr fossilbil med masse avgifter når alternativet er en billigere elbil? Og enkelte, både her på KG og på Facebook, oppfører seg som femåringer med blomkål på tallerkenen når man snakker om elbil. Vil ikke ha, vil ikke prøve, for det er bæsj 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå