Gå til innhold

Samlivsbrudd med baby 6mnd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Samboer og jeg står midt oppi et samlivsbrudd. Det har ulmet lenge og han har bestemt seg. Vi har to barn hvor minste bare er 6 måneder. Jeg syns hele situasjonen er absurd og er veldig redd og forvirret. Både pga barna, en ny livsomveltende tilværelse og alt det praktiske som må løses…

Har noen erfaring med tilsvarende og vil dele noen støttende ord? 

Jeg er i mammaperm nå. Hva gjør jeg eller hvordan løser vi det når han skal i perm? Finnes det noen som helst måte jeg kan ta over hans perm hvis vi ikke bor under samme tak? 

Jeg er egentlig i sjokk. Syns det er absurd å stå i denne situasjonen med to små barn, og føler meg helt rådvill. Han har allerede sagt han vil ha barna 50% når vi flytter fra hverandre 

Anonymkode: d9362...4d1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var alt mellom dere rosenrødt når du ble gravid sist eller er dette noe som har ulmet?

Anonymkode: 215d0...7c0

Skrevet

Sannsynligvis vil ikke fvk anbefale 50%-ordning for så små barn. Du ammer kanskje fortsatt også? Ikke gå med på en slik samværsordning om det kjennes feil for deg. Du står midt oppi en stor livskrise, be familie og venner om hjelp og støtte❤️

Anonymkode: c5e9f...33a

• Hjerte 1
Skrevet

En god klem til deg!

Dette kommer til å gå bra.  Et steg av gangen. Jeg tror ikke han får pappapermen hvis dere ikke bor sammen, så sånn sett er det kanskje greit å få fart på flytteplanene.

Anbefaler deg å kontakte familievernkontoret og be om en time bare til deg. Så kan du få korrekt informasjon om hvordan det fungerer med så små barn. 50-50 er vel ikke anbefalt før barnet er 2-3 år, og da helst ikke en uke i strekk, men kortere perioder.

Anonymkode: 0a71b...c32

• Nyttig 2
Skrevet

Fra regjeringen.no

3.1 Foreldrepenger når mor eller far er alene om omsorgen
Folketrygdloven § 14-15 regulerer hvordan foreldrepermisjonen skal fordeles dersom en
av foreldrene er alene om omsorgen for barnet fra fødselen eller omsorgsovertakelsen,
eller blir alene om omsorgen i løpet av stønadsperioden. I henhold til denne
bestemmelsen overtar den som er alene om omsorgen for barnet den gjenværende delen
av stønadsperioden.
Med ”alene om omsorgen” menes det at foreldrene ikke bor sammen, eller at mor eller far
er enslig adoptant eller at en av foreldrene er død, jf. Ot.prp. nr. 12 (2005-2006), jf.
Ot.prp. nr. 104 (2008-2009).
Dersom barnet bor hos mor etter et samlivsbrudd, anses hun for å være alene om
omsorgen for barnet, selv om far har samværsrett med barnet. Moren vil derfor ha rett til
å overta den gjenværende delen av stønadsperioden i henhold til folketrygdlovens § 14-
15. Foreldrene kan imidlertid avtale at far beholder fedrekvoten/foreldrepenger etter
samlivsbruddet, dersom de øvrige vilkårene for dette er oppfylt. Dette forutsetter bl ant
annet at faren har den faktiske omsorgen for barnet i den aktuelle perioden.
Avtalefriheten står ikke i lovteksten i dag, men går frem av Navs rundskriv til
bestemmelsen.
Dersom barnet bor halve tiden hos far og halve tiden hos mor, vil ingen av dem anses å
være alene om omsorgen for barnet, og bestemmelsen kommer derfor ikke til anvendelse.
Den som er alene om omsorgen for barnet, og som ønsker å overta den resterende
stønadsperioden, sender inn en søknad om dette til Nav. Når trygdemyndighetene skal ta
stilling til om en av foreldrene er "alene om omsorgen for barnet", kan de legge til grunn
en avtale mellom foreldrene, faktiske forhold, eller avgjørelser av domstol eller
fylkesmann.
3.2 Forholdet til barnelovens bestemmelser om samværsrett
Folketrygdloven angir hvilke vilkår som må være oppfylt for å ha rett til foreld

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Var alt mellom dere rosenrødt når du ble gravid sist eller er dette noe som har ulmet?

Anonymkode: 215d0...7c0

Nei, vi har hatt noen runder de siste årene og har gått i parterapi en stund. 
Vi hadde opprinnelig et ønske om 2 barn og jeg gikk ikke på prevensjon, men selve graviditeten (på det tidspunktet) var litt uplanlagt. I den grad man kan kalle slike omstendigheter for uplanlagt…Men på det tidspunktet var vi i en prosess og jeg synes vi hadde det bedre. Vi var begge enige om at vi ønsket barnet.

Viktig å presisere at vi ikke er uvenner. Det er lite dramatikk bak bruddet

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En god klem til deg!

Dette kommer til å gå bra.  Et steg av gangen. Jeg tror ikke han får pappapermen hvis dere ikke bor sammen, så sånn sett er det kanskje greit å få fart på flytteplanene.

Anbefaler deg å kontakte familievernkontoret og be om en time bare til deg. Så kan du få korrekt informasjon om hvordan det fungerer med så små barn. 50-50 er vel ikke anbefalt før barnet er 2-3 år, og da helst ikke en uke i strekk, men kortere perioder.

Anonymkode: 0a71b...c32

Tusen takk ❤️ Jeg skal ringe dem i morgen

Skrevet
Amy71 skrev (7 minutter siden):

Fra regjeringen.no

3.1 Foreldrepenger når mor eller far er alene om omsorgen
Folketrygdloven § 14-15 regulerer hvordan foreldrepermisjonen skal fordeles dersom en
av foreldrene er alene om omsorgen for barnet fra fødselen eller omsorgsovertakelsen,
eller blir alene om omsorgen i løpet av stønadsperioden. I henhold til denne
bestemmelsen overtar den som er alene om omsorgen for barnet den gjenværende delen
av stønadsperioden.
Med ”alene om omsorgen” menes det at foreldrene ikke bor sammen, eller at mor eller far
er enslig adoptant eller at en av foreldrene er død, jf. Ot.prp. nr. 12 (2005-2006), jf.
Ot.prp. nr. 104 (2008-2009).
Dersom barnet bor hos mor etter et samlivsbrudd, anses hun for å være alene om
omsorgen for barnet, selv om far har samværsrett med barnet. Moren vil derfor ha rett til
å overta den gjenværende delen av stønadsperioden i henhold til folketrygdlovens § 14-
15. Foreldrene kan imidlertid avtale at far beholder fedrekvoten/foreldrepenger etter
samlivsbruddet, dersom de øvrige vilkårene for dette er oppfylt. Dette forutsetter bl ant
annet at faren har den faktiske omsorgen for barnet i den aktuelle perioden.
Avtalefriheten står ikke i lovteksten i dag, men går frem av Navs rundskriv til
bestemmelsen.
Dersom barnet bor halve tiden hos far og halve tiden hos mor, vil ingen av dem anses å
være alene om omsorgen for barnet, og bestemmelsen kommer derfor ikke til anvendelse.
Den som er alene om omsorgen for barnet, og som ønsker å overta den resterende
stønadsperioden, sender inn en søknad om dette til Nav. Når trygdemyndighetene skal ta
stilling til om en av foreldrene er "alene om omsorgen for barnet", kan de legge til grunn
en avtale mellom foreldrene, faktiske forhold, eller avgjørelser av domstol eller
fylkesmann.
3.2 Forholdet til barnelovens bestemmelser om samværsrett
Folketrygdloven angir hvilke vilkår som må være oppfylt for å ha rett til foreld

Tusen takk! Det er fint å lese at det finnes muligheter. Kan ikke se for meg at jeg skal skilles fra lille jenta mi når hun er så liten 

Skrevet

Hei ts jeg har stått i noe lignende♥️ 

Du har rett til å ta over fars permisjon ved samlivsbrudd, legg ved en erklæring om samlivsbrudd/annen dokumentasjon i nav og søk om endring av f.permisjonen din. Dere må i obligatorisk mekling på fvk. 

Min yngste var bare noen uker gammel ved brudd, nå er han snart 2 år og har ennå ikke hatt overnatting med far. Det har vært timessamvær, men dette skyldes hvor aktiv og ofte far har ønsket samvær, som er minimalt. Vårt eldste barn på 5 har også minimalt med samvær, det har aldri vært praktisert mer enn 5 dager samvær med overnatting. Dere kjenner barnet deres best og må vurdere hva som er best for hen, men lange opphold anbefales ikke for så små barn. Det viktigste er hyppighet og forutsigbarhet. Søk råd hos fvk feks!

Husk å sjekke opp det du har rett på av enslig forsørger tillegg: overgangsstønad, utvidet barnetrygd, barnebidrag osv

Det er mye å sette seg inni, sender deg en god klem!

Anonymkode: 52234...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...