AnonymBruker Skrevet 21. juni #41 Skrevet 21. juni 🙈🙈🙈 jeg har mine tanker men vil ikke skrive det her. Tenker at tanken er god, da. 🙈🙈 Anonymkode: ada18...aff
AnonymBruker Skrevet 21. juni #42 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.38): Hvorfor rosemaler vi downs syndrom ? influenser parret Jesse Ridgeway og kona Ashley får hat fra hele verden for å velge abort når de oppdaget at babyen hadde downs syndrom https://people.com/influencers-made-difficult-decision-to-end-pregnancy-after-down-syndrome-diagnosis-11991316 Internett florerer av videoer av glade downs barn og glade mennesker med downs med tekste som «dette er det du ikke ville ha»? det er ikke første gang downs syndrom blir fremtstilt slik. Glade joviale mennesker som bare er litt anderledes . MEN hvor er nyansene? Hvorfor skal fakta om at det ikke alltid er slik gjemmes? de glade fjesene er solskinnshistoriene. At mange er tungt utviklingshemmet og syke hysjes ned? Det er like mye mulig å få er barn med det utfallet som å få en av de høyt fungerende med downs, Sannheten er at mange er tungt utviklingshemmet eller syk. Store hjerteproblemer, større forekomst av kreft, klarer seg ikke selv og må ha livslang omsorg . Ikke alle har samme muligheter eller liv som de på Tangerudbakken alle gravide/familier må få ta sitt valg. At ikke alle ønsker det må man respektere. Det er ikke sorteringssamfunnet av den grunn . det er en debatt som man aldri vil få ro i uansett. Men det som frustrerer meg er at kun solskinnhisotiriene får fokus. Ikke at det ikke bare blir glade folk som på Tangerudbakken Anonymkode: 04384...b75 Nå synes jeg det er veldig omvendt. Folk snakker jo om downs syndrom som det er verdens undergang. Folk sier jo omtrent kondolerer til de som har fått barn med det. Folk forventer at folk som får påvist dette på fosteret om å ta abort. At folk ønsker å snakke frem barna sine som har det,er helt lov, at folk ønsker å vise frem sine solskinnshistorier må være helt lov. At folk vil vise det positive mot alt det mørke som kommer ut er helt lov. Eller tenker du det ikke burde komme ut solskinnshistorier så abortallet på de som finner ut at fosteret har downs syndrom er 100%? De aller fleste som finner ut at fosteret har downs syndrom tar abort så det sier vel sitt. Hadde det kun vert solskinnshistorier så hadde det vel ikke vært sånn. Hadde hun fått noe mindre hat om hun tok abort på et friskt foster? Sannsynligvis ikke, sannsynligvis enda mer. Noen er imot abort andre ikke. Anonymkode: 58441...43c 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #43 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå synes jeg det er veldig omvendt. Folk snakker jo om downs syndrom som det er verdens undergang. Folk sier jo omtrent kondolerer til de som har fått barn med det. Folk forventer at folk som får påvist dette på fosteret om å ta abort. At folk ønsker å snakke frem barna sine som har det,er helt lov, at folk ønsker å vise frem sine solskinnshistorier må være helt lov. At folk vil vise det positive mot alt det mørke som kommer ut er helt lov. Eller tenker du det ikke burde komme ut solskinnshistorier så abortallet på de som finner ut at fosteret har downs syndrom er 100%? De aller fleste som finner ut at fosteret har downs syndrom tar abort så det sier vel sitt. Hadde det kun vert solskinnshistorier så hadde det vel ikke vært sånn. Hadde hun fått noe mindre hat om hun tok abort på et friskt foster? Sannsynligvis ikke, sannsynligvis enda mer. Noen er imot abort andre ikke. Anonymkode: 58441...43c Må legge til at jeg har jobbet litt med personer med ds å de har jo god livskvalitet de fleste av de, de er enklere å glede enn andre som regel. Altså ja de har jo sine problemer, men hvem har ikke det? De lever som regel ikke like lenge som mange andre, men vi har jo aldri en garanti på det vi heller, alle kan bli syke både de med downs å ikke. Så lenge som vi lever nå til dags vil mange av oss få kreft. Så er det jo så mye annet man kan få også Kanskje man bare burde droppe å få barn i det hele tatt Anonymkode: 58441...43c
AnonymBruker Skrevet 21. juni #44 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2026 den 11.50): Du har ikke greie på hva du snakker om. "en god del med downs er mindre smarte enn snittet"??? Nei - alle er det! - og det er heller ikke hva dette handler om. De har lett til moderat psykisk utviklingshemming. Det er ytterst få med downs som klarer å ta vare på seg selv. De aller mest velfungerende kan fungere greit sosialt og ha mye gleder og gi mye gleder. Men de klarer ikke å ta vare på seg selv på egenhånd. Ingen. TV-bransjen i USA har klart å finne et par stykker som har så ubetydelig grad av downs at det nesten fremstår kosmetisk og med et manus de kan følge, fremstår de til og med som smarte. Dette er TV. Ikke virkeligheten. Realiteten for de fleste er at de trenger veldig mye oppfølging. Det er ekstremt krevenede å være foreldre. Det er som å være barneforeldre for krevende barn, for alltid. Downs-mennesker får helseproblemer både genetisk men også som konsekvens av at det er vanskelig å få dem til å følge vanlige hygiene- og helseråd. Når de vokser opp, prøver man å avlaste foreldrene ved å få dem til å bo i bofellesskap. Dette er veldig krevende for dem og det oppstår mange konflikter med både vold og overgrep som utfall. I perioder kan det gå bra. Det offentlige har ikke kapasitet til å følge opp disse 1:1 på den måten de trenger. I Norge er vi flinkere enn de fleste andre land til å ta vare på mennesker med psykiske og fysiske utviklingshemming. Og jeg er stolt av at skattepengene mine blant annet brukes til å gi disse menneskene et best mulig liv! Alle foreldre elsker sine barn, og jeg er glad for at Norge også viser stort hjerterom. Jeg er også oppvokst i en familie hvor et familiemedlem hadde en relativt velfungerende downs. Jeg vet hvor mye stress dette er i familien, krangler, kamper, gråt, maktesløshet. Jeg kjenner systemet, jeg kjenner ulike varianter av bofelleskap (ingen av dem fungerte på sikt) jeg kjenner hvor hardt de som jobber med dette prøver å få ting til å fungere og hvordan de tar vare på folk. Jeg vet det meste om hvor psykisk og fysisk krevende det er. Da hjelper det ikke at "Tangerudbakken" eller amerikanske TV-show romantiserer diagnosen.... Anonymkode: b2866...d69 Downs syndrom i seg selv er ikke såkalt "tung" utviklingshemming. Dette er fordi mange med Downs har språk og mester mange ferdigheter i hverdagen (i motsetning til folk som mangler språk, ikke kan bevege seg eller er veldig utagerende, og trenger kanskje å løftes, mates mm). Man kan likevel være helt avhengig av hjelp og/eller trenge noen form for verge. En del bor for seg selv (selv om en del av dem vil trenge institusjon fra 50+). Mange gjør det ikke, som du skriver. Og de fleste trenger involverte foreldre/ søsken hele sitt liv. Selv om det finnes eksempler på relativt høyt fungerende personer med en form for Downs som har tatt høy utdanning eller fagbrev og er i en ordinær jobb etc. Noen flere er i tilrettelagt arbeid. En del deltar på trening, klubb mm. Tv generelt prøver vel ofte å finne det fine, eller ihvertfall interessante. Det er jo også etisk på kanten å eventuelt skulle lage en doku om noen som ikke skjønner hva de er med på... Her i byen er folk med Downs og andre typer lettere utviklingshemminger kjent for å selv lage grave-tv. Og nasjonalt er A-laget blitt kjent for å få selv hardbarka kjendiser til å åpne seg, en del av dem har Downs. Det er ikke fake, de folkene finnes jo. Men det er en diagnose med stort spenn. I våre dager lever personer med Downs en del lenger enn før, pga økt fokus på kosthold. Jeg jobber tett på flere med Downs, på en liten institusjon. De er på min alder omtrent (jeg er i 40-årene) og en er allerede i ferd med å utvikle demens. Men de lever er stort sett ganske harmonisk og fint liv, med dagsenter, trening, sosiale aktiviteter, vennskap, ferie med og uten familie mm. De har bodd akkurat her hele sitt voksne liv. Som barn bodde de hjemme med familien og gikk på skole. Som voksne går de på dagsenter og har sine hobbier. De leser avisa og kommenterer hendelser som en "8-åring med 48 års erfaring". Jeg har også opplevd svært dårlig fungerende personer med Downs og andre lettere utviklingshemming på institusjon, noen har hatt traumer fra dårlig liv/overgrep på andre institusjoner, andre var sosialt utilpassede uten klar årsak og kunne brått kle av seg, tisse på golvet etc. Det er en del av bildet. At Downs regnes som "lett" utviklings-hemming betyr ikke at det er enkelt og lett å forholde seg til. De fleste trenger tett oppfølging og det må man selvfølgelig snakke åpent om. Akkurat som man må snakke om alle andre tilstander som kan påvirke funksjon og selvstendighet. Ofte havner slike debatter i grøftekanter. Likevel, det koker ned til bl.a. synet på liv. Jeg mener at alt liv har en ukrenkelig verdi. Anonymkode: e0931...281
AnonymBruker Skrevet 21. juni #45 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2026 den 12.52): Det er vel svært få som liker abort, eller? Anonymkode: f8013...143 Jeg har ikke skrevet at folk liker å ta abort, det er jo heller ikke noens hobby. Men jeg er imot abort - og for at det skal være lovlig. Jeg er for at abort skal være lovlig fordi illegale aborter er utrygt, det må være reell mulighet for abort når mors liv eller helse er i fare, og det må være trygt å spontanbortere, noe det ikke er i land som forbyr abort. Jeg mener også at det må være kvinna og ikke en komite som tar valget rundt abort. Samtidig synes jeg det er trist når det tas abort, og ser på det som tapt liv/potensielt liv. Jeg mener at uplanlagte graviditeter kan forebygges mer enn i dag, blant annet at menn bør ta mye mer ansvar for prevensjon og sterilisering, og ved at langvarig prevensjon blir billigere. Og andre veien trengs det bedre ordninger for de som blir uplanlagt gravide og beholder. Men sånn praktisk støtta jeg venninna mi da hun tok abort i ungdommen. Hun var i en håpløs livssituasjon da hun ble gravid, og jeg frykta for den mentale helsa hennes om hun hadde gått gjennom et svangerskap. Og så var det jo hennes valg. Ikke mitt. Men jeg hadde selv ikke tatt abort. Anonymkode: e0931...281
AnonymBruker Skrevet 21. juni #46 Skrevet 21. juni Foreldre som med viten og vilje påfører samfunnet enorme utgifter, tenker jegs Da bør de ikke kreve all slags pleiepenger og stønader senere. Anonymkode: ab97e...83b
AnonymBruker Skrevet 21. juni #47 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2026 den 11.16): Merkelig å tenke at folk som velger å beholde barnet vel vitende om at barnet har downs, ikke tar diagnosen alvorlig. Anonymkode: e0931...281 Merkelig å konkludere med at det var det jeg mente. Anonymkode: c84e6...02a
AnonymBruker Skrevet 21. juni #48 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): 🙈🙈🙈 jeg har mine tanker men vil ikke skrive det her. Tenker at tanken er god, da. 🙈🙈 Anonymkode: ada18...aff Kommer du inn i tråden for å skrive at du ikke vil skrive? Anonymkode: bed44...189 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #49 Skrevet 21. juni alfathealfa skrev (På 7.6.2026 den 23.01): Enig i at det rosemales. Synes det er rart. Gjør jo ikke det med andre diagnoser, at det nærmest rødlistes og skal bevares. De som er så opptatt av det - de får sette handling bak ordene sine og stille opp, få jobb i omsorg, stemme på partier som sikrer helse og velferd. Ellers blir det ganske hult. Det er mange familier som strever og også barn som lider i sykdom og i smerte ved å ha blitt «reddet» i fødsel. Kjenner familier i den situasjonen. Det er hardt å ha barn som er multifunksjonshemmet og hvor man heller ikke kan medisinere godt nok. Jeg har jobbet i boliger hvor det har vært flere med DS. Dette har vært fantastiske mennesker. Med litt veiledning så klarer de det meste. Går på jobb (tilrettelagt) hver dag og er utrolig stolte av jobben sin. De er alle aktive på fritiden med håndball, fotball, musikk og drama. (og de er like stolte når de presterer der som de er av jobben sin) Opplever de aller, aller fleste foreldrene som deltagende og aktive i tilværelsen for barna sine. Ingen av beboerne jeg har truffet har slitt med tilleggssykdommer som nevnes her, bortsett fra en av dem som kunne få epilepsilignende anfall, men dette hadde vi gode rutiner for. Skulle gjerne jobbet bare med slike beboere. Det er så mange andre som trenger langt mer hjelp i hverdagen, alvorlige tilfeller som man ikke kan oppdage før barnet er født, ofte skjer skaden ifm selve fødselen. Nå snakker jeg om multihandicappede. Anonymkode: c0b61...74a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå