Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor rosemaler vi downs syndrom ?

influenser parret Jesse Ridgeway og kona Ashley får hat fra hele verden for å velge abort når de oppdaget at babyen hadde downs syndrom https://people.com/influencers-made-difficult-decision-to-end-pregnancy-after-down-syndrome-diagnosis-11991316

Internett florerer av videoer av glade downs barn og glade mennesker med downs med tekste som «dette er det du ikke ville ha»?

det er ikke første gang downs syndrom blir fremtstilt slik. Glade joviale mennesker som bare er litt anderledes . MEN hvor er nyansene? Hvorfor skal fakta om at det ikke alltid er slik gjemmes?

de glade fjesene er solskinnshistoriene. At mange er tungt utviklingshemmet og syke hysjes ned? Det er like mye mulig å få er barn med det utfallet som å få en av de høyt fungerende med downs,

Sannheten er at mange er tungt utviklingshemmet eller syk. Store hjerteproblemer, større forekomst av kreft, klarer seg ikke selv og må ha livslang omsorg . Ikke alle har samme muligheter eller liv som de på Tangerudbakken 

alle gravide/familier må få ta sitt valg. At ikke alle ønsker det må man respektere. Det er ikke sorteringssamfunnet av den grunn . 

det er en debatt som man aldri vil få ro i uansett. Men det som frustrerer meg er at kun solskinnhisotiriene får fokus. Ikke at det ikke bare blir glade folk som på Tangerudbakken

Anonymkode: 04384...b75

Tja jo for all del. Men svært ofte blir DS barn båslagt, noe som også gjør at de aldri kommer seg opp og frem. Får de riktig tilrettelegging så kan de gjøre riktig så mye og klare seg svært godt selv, men i dagens samfunn får de ofte ikke den muligheten. Hvem som helst kan bli syk i hodet av å bli behandlet som et lite barn hele livet.

Anonymkode: aee0a...c4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

influenser parret Jesse Ridgeway og kona Ashley får hat fra hele verden for å velge abort når de oppdaget at babyen hadde downs syndrom https://people.com/influencers-made-difficult-decision-to-end-pregnancy-after-down-syndrome-diagnosis-11991316

Internett florerer av videoer av glade downs barn og glade mennesker med downs med tekste som «dette er det du ikke ville ha»?

det er ikke første gang downs syndrom blir fremtstilt slik. Glade joviale mennesker som bare er litt anderledes . MEN hvor er nyansene? Hvorfor skal fakta om at det ikke alltid er slik gjemmes?

de glade fjesene er solskinnshistoriene. At mange er tungt utviklingshemmet og syke hysjes ned? Det er like mye mulig å få er barn med det utfallet som å få en av de høyt fungerende med downs,

Sannheten er at mange er tungt utviklingshemmet eller syk. Store hjerteproblemer, større forekomst av kreft, klarer seg ikke selv og må ha livslang omsorg . Ikke alle har samme muligheter eller liv som de på Tangerudbakken 

alle gravide/familier må få ta sitt valg. At ikke alle ønsker det må man respektere. Det er ikke sorteringssamfunnet av den grunn . 

det er en debatt som man aldri vil få ro i uansett. Men det som frustrerer meg er at kun solskinnhisotiriene får fokus. Ikke at det ikke bare blir glade folk som på Tangerudbakken

Enig med deg. I tillegg syns jeg ikke de i Tangerudbakken var så velfungerende de heller. Flere av de måtte jo ha ekstra assistent eller søsken som ekstra ressurs og hun ene hadde reserveforeldre til å avlaste moren hennes. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tja jo for all del. Men svært ofte blir DS barn båslagt, noe som også gjør at de aldri kommer seg opp og frem. Får de riktig tilrettelegging så kan de gjøre riktig så mye og klare seg svært godt selv, men i dagens samfunn får de ofte ikke den muligheten. Hvem som helst kan bli syk i hodet av å bli behandlet som et lite barn hele livet.

Anonymkode: aee0a...c4e

De blir jo i langt mindre grad satt i bås nå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en i nær slekt som har DS og da jeg ble gravid som førtiåring ringte hans mor for å ta en prat om resultatet av en duotest. Hennes sønn er såkalt høytfungerende, men hva det har kostet å få han frem er det ingen som skjønner. Han er i en alder av 35 år fullstendig avhengig av sine foreldre, selv om han bor for seg selv (i bemannet bolig) og har jobb. Hun la det fint frem, men var helt klar på hva hun hadde rådet sine egne barn om de fikk bekreftet DS på testene. Det gjorde inntrykk at en mor som elsker sitt barn og som går i krigen for han hver dag kan si dette. Heldigvis var testene våre fine og vi fikk et friskt barn, men jeg hadde utvilsomt tatt abort om ikke. Når syndromet er en av få ting som sjekkes spesifikt så syns jeg man ta inn alvoret i diagnosen. 

Anonymkode: c84e6...02a

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jo, Downs rosemales. Jeg følger ikke en god del «Downs-influensere», særlig i USA. 
Mange av deres barn er jo nesten skrekk-eksempler på hvor ille det kan gå mtp helseplager, og flere har dødd (hjertesvikt, kreft etc). Og jeg skjønner jo at de mener barna deres har verdi. Selvsagt har de det! Men aldri om jeg med åpne øyne hadde valgt å få et barn med Downs. Jeg hadde tatt abort 100 av 100 ganger. Min søster gjorde også det. Jeg har et barn med autisme, mye mer høytfungerende enn 99% av alle med Downs og uten fysisk sykdom, og det er ekstremt krevende. Jeg hadde aldri valgt et liv med Downs for barnet mitt, for mine barns søsken (ja, det går ut over søsken at barnet mitt har autisme, selvsagt gjør det det, og det ville også gjort ved Downs, i enda større grad), eller for meg selv. 

Noen med Downs er høytfungerende, og det er gjerne dem du ser. Men noen har alvorlig PU, autisme, uten språk, store atferdsproblemer. 
Og så er det kanskje søtt å ha en gutt på to år med Downs, som bare er blid. Kanskje ikke like søtt å ha en sønn på 32 år og 90 kilo med Downs som utagerer og er uten språk, og som slett ikke er blid, og som er et barn som aldri blir voksent og som du har ansvar for så lenge du selv har helse til det. 
Altfor mange foreldre med løvebarn jobber seg ihjel, får altfor lite hjelp fra det offentlige. Ask me how I know.

Anonymkode: 6ad40...cb3

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, Downs rosemales. Jeg følger ikke en god del «Downs-influensere», særlig i USA. 
Mange av deres barn er jo nesten skrekk-eksempler på hvor ille det kan gå mtp helseplager, og flere har dødd (hjertesvikt, kreft etc). Og jeg skjønner jo at de mener barna deres har verdi. Selvsagt har de det! Men aldri om jeg med åpne øyne hadde valgt å få et barn med Downs. Jeg hadde tatt abort 100 av 100 ganger. Min søster gjorde også det. Jeg har et barn med autisme, mye mer høytfungerende enn 99% av alle med Downs og uten fysisk sykdom, og det er ekstremt krevende. Jeg hadde aldri valgt et liv med Downs for barnet mitt, for mine barns søsken (ja, det går ut over søsken at barnet mitt har autisme, selvsagt gjør det det, og det ville også gjort ved Downs, i enda større grad), eller for meg selv. 

Noen med Downs er høytfungerende, og det er gjerne dem du ser. Men noen har alvorlig PU, autisme, uten språk, store atferdsproblemer. 
Og så er det kanskje søtt å ha en gutt på to år med Downs, som bare er blid. Kanskje ikke like søtt å ha en sønn på 32 år og 90 kilo med Downs som utagerer og er uten språk, og som slett ikke er blid, og som er et barn som aldri blir voksent og som du har ansvar for så lenge du selv har helse til det. 
Altfor mange foreldre med løvebarn jobber seg ihjel, får altfor lite hjelp fra det offentlige. Ask me how I know.

Her ble det feil i første setning, jeg FØLGER selvsagt en del slike influensere. 🤣 

Jeg kan legge til at det er jo påfallende at de aller fleste som driver med dette har småbarn. De voksne med Downs ser man lite til. Det er noen, men det er stort sett de ekstremt høytfungerende som er aktive på sosiale medier selv. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her ble det feil i første setning, jeg FØLGER selvsagt en del slike influensere. 🤣 

Jeg kan legge til at det er jo påfallende at de aller fleste som driver med dette har småbarn. De voksne med Downs ser man lite til. Det er noen, men det er stort sett de ekstremt høytfungerende som er aktive på sosiale medier selv. 

Enig man ser få med voksne barn med ds som går i bresjen her

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler at downs syndrom både rosemales og svartmales - og det er vel helt naturlig. Når noen føler veldig sterkt i en retning, vil det alltid komme noen som føler sterkt i den andre retningen. Det blir veldig polarisert.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen

ser jeg har fått mange svar. Jeg syns ikke vi skal dømme de som ønsker å velge vekk når man vet. Å ønske et frisk utgangspunkt er ingen gal tanke. Å være forelder til barn med ekstra behov er også vanskelig 

ene barnet mitt er mildt på autisme spekteret, fungerende men har litt ekstra med seg. Men ingenting av rettigheter går av seg selv. Må kjempe for rettigheter, assistenter, masse møter, klaging, søking, papirhaug. Mista alle rettighetene, spes ped og ekstra resursjer  sine fra barnehage fordi han var «for fungerende»  . Det er ikke lett !!  Kjempeslitsomt, ingenting er laget for at det skal være lett

og jeg tenker over alt arbeidet og kamper de med barb som har enda større behov en han har. Systemet fungerer ikke

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 23.15):

Selvbestemt abort er lovlig, er det verre å aborter et foster med downs syndrom enn et friskt foster? 

Anonymkode: a8db6...a61

I utgangspunktet er all abort like ille, i mine øyne. 

Anonymkode: e0931...281

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I utgangspunktet er all abort like ille, i mine øyne. 

Det er bedre å sette uønskede barn, som garantert kommer til å bli nedprioritert hele livet, til verden?

Anonymkode: a6b95...b4f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.6.2026 den 15.53):

Når syndromet er en av få ting som sjekkes spesifikt så syns jeg man ta inn alvoret i diagnosen. 

Anonymkode: c84e6...02a

Merkelig å tenke at folk som velger å beholde barnet vel vitende om at barnet har downs, ikke tar diagnosen alvorlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er bedre å sette uønskede barn, som garantert kommer til å bli nedprioritert hele livet, til verden?

Anonymkode: a6b95...b4f

Å få sjansen til å leve er første trinn for å kunne ha et godt liv. 

De som ikke ønsker, kan helt lovlig abortere, men jeg trenger vel ikke å like at det skjer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg ts.

Jeg personlig ikke valgt å beholde et barn med Downs syndrom. For meg handler det ikke bare om hvordan det er å ha et barn med DS, med alt det kan innebære. Selv om det kan gå bra med riktig tilrettelegging, synes jeg heller ikke man skal late som om det alltid går bra. Noen av disse barna vil ha behov for omfattende oppfølging gjennom hele livet.

Jeg ville derfor blitt veldigbekymret for fremtiden. Når jeg ser hvordan mange kommuner behandler mennesker som trenger ekstra oppfølging og tilrettelegging, blir jeg usikker. Mange får ikke den hjelpen de har behov for. Kommunene er kun pliktige til å gi nødvendige tjenester, som ikke nødvendigvis er tilstrekkelig. 

Det er den usikkerheten jeg synes er vanskeligst. Jeg ville vært redd for hva som skjer etter min død, eller når jeg selv blir for gammel eller syk til å følge opp. Det er ikke et liv jeg hadde ønsket for mitt eget barn. 

Anonymkode: 53227...352

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.38):

Hvorfor rosemaler vi downs syndrom ? [..]

Men det som frustrerer meg er at kun solskinnhisotiriene får fokus.Anonymkode: 04384...b75

Takk! Og de vakre historiene har det til felles at de har rikelig med penger, gjerne pakket språklig inn som "ressurser". Glem ikke det.

• Liker 4
Skrevet
Brukerano skrev (På 7.6.2026 den 22.46):

Jeg har aldri forstått dette. Hvorfor er en sykdom noe positivt? Vi ser ikke på fedme som mer mangfold. Det er en sykdom, som vi prøver å hjelpe folk til å slippe så man kan leve friske gode liv. 

Jeg blir provosert av at folk blir sure over at folk tar ett valg om å ikke gi ett barn lidelse. De gjør hundre prosent rett valg! 

Men det er vel ikke en sykdom? Det er en tilstand og noe man fødes med. Jeg tenker det er unødvendig å klasifisere det som bra eller dårlig.

Jeg forstår at foreldre kan velge å abortere fostre med økt risiko, og synes ikke vi skal døme noen for det. Jeg tror ikke de som poster slike bilder egentlig bryr seg om menesker med dowens, det handler mest om å forby og fordøme aborter tror jeg.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 23.04):

Det stemmer ikke at de med downs er tungt utviklingshemmet. Tungt utvikkingshemmede er de som er uten språk og trenger svært tett oppfølging i hverdagen. Men ja, en god del med downs er mindre smarte enn snittet og mange trenger livslang oppfølging i noen grad. Det er også velkjent at downs nedsetter helsa og bla forkorter levetid (selv om noen tiltak kan gjøres). 

Men altså, abort er lovlig men folk trenger ikke like det. Jeg synes det er skummelt hvordan en del prater om barn, som om de bare vil kansellere en feilvare. For meg er det religiøst begrunnet, kunne aldri tatt abort om det ikke var fare for mitt liv. Og ja, jeg vet hva slags liv de får, kjenner til det fra jobb. 

Du har ikke greie på hva du snakker om. "en god del med downs er mindre smarte enn snittet"??? Nei - alle er det! - og det er heller ikke hva dette handler om. De har lett til moderat psykisk utviklingshemming. Det er ytterst få med downs som klarer å ta vare på seg selv. De aller mest velfungerende kan fungere greit sosialt og ha mye gleder og gi mye gleder. Men de klarer ikke å ta vare på seg selv på egenhånd. Ingen.   TV-bransjen i USA har klart å finne et par stykker som har så ubetydelig grad av downs at det nesten fremstår kosmetisk og med et manus de kan følge, fremstår de til og med som smarte. Dette er TV. Ikke virkeligheten. 

Realiteten for de fleste er at de trenger veldig mye oppfølging. Det er ekstremt krevenede å være foreldre. Det er som å være barneforeldre for krevende barn, for alltid. Downs-mennesker får helseproblemer både genetisk men også som konsekvens av at det er vanskelig å få dem til å følge vanlige hygiene- og helseråd. Når de vokser opp, prøver man å avlaste foreldrene ved å få dem til å bo i bofellesskap. Dette er veldig krevende for dem og det oppstår mange konflikter med både vold og overgrep som utfall. I perioder kan det gå bra. Det offentlige har ikke kapasitet til å følge opp disse 1:1 på den måten de trenger.  

I Norge er vi flinkere enn de fleste andre land til å ta vare på mennesker med psykiske og fysiske utviklingshemming. Og jeg er stolt av at skattepengene mine blant annet brukes til å gi disse menneskene et best mulig liv!  Alle foreldre elsker sine barn, og jeg er glad for at Norge også viser stort hjerterom.  Jeg er også oppvokst i en familie hvor et familiemedlem hadde en relativt velfungerende downs. Jeg vet hvor mye stress dette er i familien, krangler, kamper, gråt, maktesløshet.  Jeg kjenner systemet, jeg kjenner ulike varianter av bofelleskap (ingen av dem fungerte på sikt) jeg kjenner hvor hardt de som jobber med dette prøver å få ting til å fungere og hvordan de tar vare på folk. Jeg vet det meste om hvor psykisk og fysisk krevende det er. Da hjelper det ikke at "Tangerudbakken" eller amerikanske TV-show romantiserer diagnosen. 

Jeg har stor respekt for foreldre som gjør alt de kan for å gi barna sine gode liv - med eller uten handicap. 

Men jeg respekterer også at noen velger å innse at dette har de ikke kapasitet til, dersom de oppdager allerede ved svangerskapet at dette er et barn som kommer til å bli født med såpass store vanskeligheter som downs (eller andre ting) innebærer. For det er  krevende - mye mer enn uinvidde tror.  Man lever med det for alltid. Et valg om å ta abort må være tøfft - og det synes jeg folk rundt dem skal respektere og respektere at de vet man selv veldig lite om dersom man ikke har stått i det selv. 

AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.53):

Som tidligere vernepleier; jeg hadde også tatt abort. Ikke fordi man ikke blir å elske dem, men fordi vi ikke har den medisinske kunnskapen, og økonomien, til å gi dem den pleien og den hjelpen de trenger og fortjener. Mange av de som fremstilles i media er høyerefungerende og med lite utfordrende atferd av ulike slag. De er fåtallet.
Jeg jobbet på bolig med laverefungerende og med omfattende fysiske og psykiske helseproblemer og et skred av utfordrende atferd. Disse boligene er menneskelige lagre.
Det er mye snakk om verdi, men den verdien fordufter straks de er født. Da er det ikke så nøye lengre. Jeg har sett foreldre i 80-årene som fremdeles kjemper med nebb og klør for at barna deres skal få det aller mest grunnleggende. Vi kan ikke en gang late som at vi klarer å gi de lindring i det de dør. Mange dør på helt grusomme vis fordi vi ikke kan hjelpe dem uten å rett og slett risikere å ta livet av de i prosessen.
Jeg tenker det skal være opp til hver enkelt å velge, men personlig ville jeg ikke ønsket et slikt liv for meg selv, og heller ikke for mitt barn. 

Anonymkode: 73e35...5cb

👆 Det hun sa!

Anonymkode: b2866...d69

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å få sjansen til å leve er første trinn for å kunne ha et godt liv. 

De som ikke ønsker, kan helt lovlig abortere, men jeg trenger vel ikke å like at det skjer?

Det er vel svært få som liker abort, eller? 

Anonymkode: f8013...143

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.38):

Jeg hadde tatt abort tvert. Alltid vært åpen om det. Så jeg synes det er utrolig skammelig at folk skal hetses for egne valg. Valget finnes, folk får velge! La de.

Anonymkode: 2dfc3...a20

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2026 den 22.53):

Som tidligere vernepleier; jeg hadde også tatt abort. Ikke fordi man ikke blir å elske dem, men fordi vi ikke har den medisinske kunnskapen, og økonomien, til å gi dem den pleien og den hjelpen de trenger og fortjener. Mange av de som fremstilles i media er høyerefungerende og med lite utfordrende atferd av ulike slag. De er fåtallet.
Jeg jobbet på bolig med laverefungerende og med omfattende fysiske og psykiske helseproblemer og et skred av utfordrende atferd. Disse boligene er menneskelige lagre.
Det er mye snakk om verdi, men den verdien fordufter straks de er født. Da er det ikke så nøye lengre. Jeg har sett foreldre i 80-årene som fremdeles kjemper med nebb og klør for at barna deres skal få det aller mest grunnleggende. Vi kan ikke en gang late som at vi klarer å gi de lindring i det de dør. Mange dør på helt grusomme vis fordi vi ikke kan hjelpe dem uten å rett og slett risikere å ta livet av de i prosessen.
Jeg tenker det skal være opp til hver enkelt å velge, men personlig ville jeg ikke ønsket et slikt liv for meg selv, og heller ikke for mitt barn. 

Anonymkode: 73e35...5cb

Tåler de ikke morfin eller andre medikamenter som brukes ved smerter og ubehag ved livets slutt?

Anonymkode: 25669...f2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...