Gå til innhold

Dere med velregulerte og velstrukurerte hjem/barn.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gi meg tips! Barna er all over the place, fyker fra en ting til noe annet og føles som jeg mest driver med brannslukking innimellom husarbeid uten å få gjort noe ordentlig. Er alenemamma. Gruer meg til sommerferien allerede. Barna er 5 og 7.

Anonymkode: 7874b...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi meg tips! Barna er all over the place, fyker fra en ting til noe annet og føles som jeg mest driver med brannslukking innimellom husarbeid uten å få gjort noe ordentlig. Er alenemamma. Gruer meg til sommerferien allerede. Barna er 5 og 7.

Damer må sette grenser for barna

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må være mye tydeligere og bestemt med dem. Hvis problemet er at de "fyker fra én ting til noe annet", så kan du begynne å jobbe med det. F.eks. at hver aktivitet må de sitte med en stund. Alt skal ryddes bort før en ny aktivitet startes. Hvis de f.eks. skal hente noe på rommet og du vet at de ofte drar masse ting utover, så følger du dem noen ganger og sikrer at de henter bare det de skulle ha, og så følger du dem tilbake til stua.

Det er du som bestemmer, det er du som er voksen.

Anonymkode: 1ae24...e8f

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å få mange råd her. Men viktigste grunnen til at ungene mine er relativt regulerte og hjemmet er ryddig og oversiktlig er jo at vi er to stykker. Du kan ikke kreve av deg selv å gjøre jobben til to stykker. Klapp deg selv solid på skulderen om du gjør jobben til 1,5, det er mer enn de fleste av oss gjør😊🏆 jeg bøyer meg i støvet for alle aleneforeldre. Og temperament er i stor grad medfødt, så da kommer det an på om man blir nok kjent med ungene til å vite hva de trenger, og om man har ressurser/overskudd/personlighet til å gi det. 

Anonymkode: 1b467...4ed

• Liker 24
  • Hjerte 5
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)

Rutiner, rutiner og ennå flere rutiner. Nå har vi et barn med spesielle behov, så vi må ha det, men uten rutiner fungerer hverdagen dårlig for oss. Her er det f.eks måltider til faste tider, medisintid, tannpussetid, sovetid, hviletid osv. Vi lever et rigid liv, men det fungerer. Det gjør at vi generelt har lite utagering i hverdagen, men det er også litt stressende siden vi prøver å holde et skjema.

Nå regner jeg med at dine barn ikke har noen spesielle utfordringer, så derfor skal jeg snakke som lærer til nesten 30 elever på ganske lik alder som barna dine: det er lov å være streng, streng er ikke det samme som å være slem. Rutiner er greit, i hvert fall noen, men man trenger ikke å være så strenge som vi er som har et barn med spesielle behov. Samtidig liker barn rutiner og struktur, derfor kan det være greit å ha det i bakhodet. Mange av barna jeg har i klassen snakker ofte om at de synes det er godt å vite hva dagen bringer og hva de skal. Ork å stå i kampene, da blir det enklere ved en senere anledning.

Samtidig har jeg veldig stor forståelse for at det kan være vanskelig for deg som er alenemor, livet er ikke alltid enkelt. For vår del har det handlet mye om forventingsavklaring: snakke med barnet hva som vil skje, forberede, var tydelig og klar, få og lukkede valg (slik at man føler at man har et valg), ikke gi seg når man står i det. 

Så skal det sies at noen ting gjør vi når barnet sover, f.eks mat. Jeg lager all mat på kvelden, tar i mattermos, da er det klart til frokost neste dag. Eller, hvis det er ferie, lager vi det på forhånd hvor det settes i kjøleskap, og så kan det lett varmes neste dag til lunsj (eventuelt at man lager matpakker hvis man skal på utflukt osv). Når det gjelder generelt husvask, klær osv. Ikke ha skyhøye forventninger. Sånt venter jeg med til kvelden, det er som regel enklest (synes jeg). 

Men, husk at du er en da, det er lov å slappe av for deg også. Du klarer det du klarer!

Og kanskje kan dine barn være med på noen oppgaver også? F.eks middagslaging, matpakkelaging, brette klær osv? Eller gjør som meg når jeg vil få elevene mine til å rydde (de elsker denne leken) etter frileken: velg deg 2 "mystiskmagiske ting", og så teller du fra f.eks 20. Barna får i oppgave å rydde opp, i håp om at de rydder de mystiskmagiske tingene. Ryddes disse tingene opp får de 1 stjerne per mystiskmagisk ting. Jeg bruker stjerner som de kan få ila dagen, og når de får 30 stjerner ila en periode (jeg har bestemt) får de snurre et hjul, og så gjør vi noe gøy sammen (det kan være ekstra frilek, lesestund) osv. Bare et tips, hvis barna ikke vil være med på å rydde. :) 

Endret av SPOCA
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må være mye tydeligere og bestemt med dem. Hvis problemet er at de "fyker fra én ting til noe annet", så kan du begynne å jobbe med det. F.eks. at hver aktivitet må de sitte med en stund. Alt skal ryddes bort før en ny aktivitet startes. Hvis de f.eks. skal hente noe på rommet og du vet at de ofte drar masse ting utover, så følger du dem noen ganger og sikrer at de henter bare det de skulle ha, og så følger du dem tilbake til stua.

Det er du som bestemmer, det er du som er voksen.

Skal en fotfølge ungene på den måten så fåe wn ikke gjort annet 

Anonymkode: 8e2d7...cf5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er alenemamma. Gi deg selv litt slækk og tenk på alt du får til også ❤️ Her går det akkurat rundt, men vi er to om det.

Anonymkode: 7eceb...3f8

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Her får du sikkert mange råd fra foreldre til innadvendte barn uten så høyt aktivitetsnivå 😅

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lag stramme og rolige rammer. Rutiner. Unngå at de girer seg for mye opp på uproduktive måter (dvs. ikke for mye skjerm). Framsnakk ro og konsentrasjon. Og slit den ordentlig ut med lange turer.

Kirken og teater er godt for å trene barn på ro, der må de sitte rolig med munnen igjen, og da lærer de seg hvor fint det kan være.

Anonymkode: ae0d7...98c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mange gode råd. For vår del blir barna hyggeligere og lettere når det er lite eller ingen skjermtitting. De får en bedre ro når vi har skjermfri uke.

Anonymkode: 16b4e...c1f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skal en fotfølge ungene på den måten så fåe wn ikke gjort annet 

Anonymkode: 8e2d7...cf5

Det høres ikke ut som TS får gjort noe annet slik stoda er nå, heller. Jeg foreslår ikke at hun skal fotfølge ungene i ukesvis, men f.eks. de første to-tre gangene, frem til det sitter. Eventuelt de første tjue gangene ... Avhengig av hvor fort barna skjønner tegningen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alene jeg også, 100%.

La grunnlaget fra dag 1.

Varm, raus og tydelig foreldrestil. Jeg har tro på prøving, feiling, bygge selvbilde, mestring og selvstendighet. 

Ikke kjefting og hendelse.

Jeg måtte velge hva som er viktigst for meg. Og det er relasjonen vår og barnas selvbilde. Det er en heftig investering i fremtiden. Verken huset eller hagen kan vises frem i BoNytt eller HageInspo.. og det er greit. Jeg higer ikke etter misunnelse fra andre og kjøkkenbenken har ikke vært strøken hver dag.

Jeg har vært på alle kamper og forestillinger, stilt på alle dugnader, bakt alle kakene, arrangert bursdager, gitt de sunn mat, ferier og utstyr på lik linje med andre barn (3 jobber) og har oppdratt trygge og harmoniske barn som er friske, snille, sosiale, smarte og glade.

Har gitt f i hårsveis, matchende sokker, middag kl. 17.00 og alt dette man tror man må ha på stell.

Jeg er sjefen. De kan stole på meg. 

Anonymkode: c032f...67b

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

5 og 7 år? Da må du senke skuldrene. Husk at dine forventninger må være tilpasset barnas alder. 

Da min gutt var 5 fikk vi beskjed fra skolen om at han måtte lære seg å sitte stille og ta imot beskjeder. 
i dag er han verdens roligste, snilleste 16 åring som gjør alt han får beskjed om. 

Jeg har tre stk, og dette gjelder for alle tre. 

Ikke legg lista for høyt. Forsøk å finne på noe i ferien som dere alle kan ha glede av, så du skaper gode minner fra barndommen deres. 

Anonymkode: 93c7b...824

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen forslag:

Still krav.

Tydelige rammer.

Innfør rutiner på at de må rydde opp etter seg før de begynner med noe nytt.

Send de ut! Vi er skapt for å være ute. De får brukt opp energi og du får ro til ditt.

Legg vekk skjermene/ha de tilgjengelig bare til faste tider eller et visst tidsrom.

Ros/positiv oppmerksomhet når de gjør noe bra. Tydelige/konkrete beskjeder når de går over grensen. Forklaring ved behov. 

Og også: ikke tenk at alt skal være perfekt. Ingen familier er det. Og barn tester grenser og roter og bråker uansett. Selv om man gjør det meste "riktig". Så ikke begynn med alt eller vær for streng med deg selv. Prøv ut noe, og vær fornøyd med at du gjør en innsats og prøver å bedre situasjonen! 

Anonymkode: 13349...f47

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

For meg var det viktig å legge til rette for at jeg hadde fri når de hadde lagt seg (mest mulig, ihvertfall). Hvis jeg trengte å gjøre noe, lagde jeg oppgaver til dem. Ok, var ikke alltid «hjelp» , men når de deltok i aktiviteten så drev de ikke med ting som forstyrret så jeg ikke ble ferdig.

Feks husvask - de fikk en klut eller støvkost (barn elsker støvkoster) for å «hjelpe til å tørke støv» mens jeg vasket, eller brettet egne klær eller vaskekluter fra vaskemaskinen. Begge kan være med og lage egne matpakker om kvelden, eller være med og lage pizzasnurrer dere kan fryse til mellommat eller matpakke.

Mange i dag spør barn for mye om deres mening eller gir for vide valg. Feks spurte jeg aldri om de likte maten. Jeg drev ikke restaurant. Det er «det» til middag i dag. Kun spurte om de var sultne, ja - du får mat, nei, da er det mat til kvelds neste gang. Ikke hva vil du ha på deg om vinteren. Jeg bestemmer at du skal ha strømpebukse, du bestemmer rød eller blå. Men kunne også være fleksibel - vil du ha sommerkjolen? Det er ok om du har genser og strømpis under.

Synes vi har funnet en fin balanse, men det var jeg som bestemte og jeg som ofte definerte hvilke valgmuligheter de hadde.

At du har styringa og at dere har noen rutiner på dagen vil hjelpe mye. Da blir det heller ikke så mye å diskutere. Hvis det er åpent for forhandling når man skal legge seg, så blir det ofte en diskusjon. Hvis A skal legge seg kl 19 og B kl 19.30 (eller B kan få bok på senga  om de legger seg likt) er det klokka som styrer. Og etter leggetid skal man ligge i senga selv om man ikke får sove, men man kan kikke i en bok hvis man vil . 
Så var det mange ganger eldste satte seg i trappa etter leggetid. Jeg bare lot som jeg ikke så hen. Det skjønte hen mange år etterpå - at det ikke var så hemmelig at hen satt der og hørte på lyden fra tv 😉

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Cos kurs og å ha et aktivt liv med barna, så de får ut energi på det. Ja det koster litt energi, men blir mer positiv energi enn å drive på med brannslukking og kjefting. 

Anonymkode: 94e5a...0e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slett ikke til hjelp for deg, TS… men gud som jeg savner den tiden! Rydding gjorde vi før de la seg, og selv om de var ville så var de snille. 
Om vi er heldige å få viltre barnebarn, så skal jammen meg de også få være barn. 

Hilsen mamma til 23, 20 og 17 åring ;) 

Anonymkode: 7774e...10c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ut at å rydde var det bare å glemme før ungen skulle legge seg. Jeg innførte felles ryddetid før etter kveldsmat, men før tannpussen. Og begrenset antall leker som være på rommet og i stua. Med begrenset mengde leker, var det også lettere å ha system. Alle leker og bøker hadde sine plasser. Også lærte ungen å rydde samtidig. Det ble en fast rutine. Veldig greit. 

Klær ble sortert forløpende, en kurv til hver type maskin jeg vasker. Dette lærte også ungen å sortere. Da visste/vet jeg hele tiden hva som er min neste maskin. 

Rutiner og klar tale. Noen ting er ikke et valg, da blir det formidlet som en ordre: Nå skal vi pusse tennene dine. Nå skal vi ta på deg nattklærne osv. 

Også at ting ikke kommer som en overraskelse, men at overganger kommer jevnt med en varsel først, legg hånda på skulderen til den aktuelle ungen for å få oppmerksomheten og øyekontakt og si: Når dette er ferdig, skal vi/du 'sett inn aktivitet'

Ta de med ut på lekeplass og la de løpe i fra seg. La de hoppe i sølepyttene og bli våte. Det gjør ikke noe. 

Jeg har vært alene siden ungen var 6 mnd, nå er hun 16. 

Anonymkode: 6ab45...9c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at eldste min er litt sånn, hun er litt eldre og hun får med seg broren på fem. 

Det som funker her er å ikke ha alt tilgjengelig til enhver tid. Legg til rette for feks bordaktiviteter, men det skal ryddes opp før de går videre til noe annet. 

Felles rydding - jeg fremsnakker hvor deilig det er når det er pent rundt oss. Jeg sier sjeldent at de skal rydde, men jeg sier at de skal hjelpe til å gjøre det pent. 

Overdreven skryt er også veldig fint. 

Femåringen min er fortsatt liten så han får ikke noe særlig ansvar, men han får lov å hjelpe til og da får han masse skryt. 

Jeg er alene med dem også, og for meg har det hjulpet å senke forventningene og heller inkludere dem i husarbeidet på deres premisser..

Anonymkode: 05893...8b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn. 2, 6 og 7 år. 

Største og minste er velorganiserte og rolige. Kan sitte lenge med en aktivitet/lek. Følger beskjeder de får osv. 

mellomste…. Oh lord! Finnes ikke et velorganisert eller rolig celle i den kroppen. Hun er en tornado hele døgnet. Til og med Når hun sover vrir og vrenger hun seg, og snakker mye😅 hun følger omtrent aldri beskjeder. Hun tester alle grenser og krav. Hun krangler, roter og lager generelt mye lyd. 

så ja. Barn er ulike. 

Anonymkode: 30f57...2ff

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...