AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Han trener og spiser og spiser Vi tjener like mye og deler utgiftene til maten likt, har 3 barn. Han kan spise 600g kjøttdeig alene, 2 pakker bacon, 1 liter melk osv.. Matbudsjettet vårt er helt sykt pga han. Er jeg urimelig som mener han burde betale mer? Vi er jo familie, men likevel.. Anonymkode: b1f2e...a69 5 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Og hvordan er vekta hans egentlig? Men ja , når han spiser for 2 må han betale mer Anonymkode: 8c55a...ead 10 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og hvordan er vekta hans egentlig? Men ja , når han spiser for 2 må han betale mer Anonymkode: 8c55a...ead 90 kg ca. Mye muskler, så ikke tjukk. Anonymkode: b1f2e...a69 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Og du bruker ikke penger på noe han ikke bruker penger på? Anonymkode: 20e56...bfc 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Har dere felles økonomi? Det har vi, så her spiser også mannen dobbelt av meg, men ingen stress for min del. Anonymkode: bcf14...80b
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Det er jo bare sånn det er å være sammen med en treningsklump. Anonymkode: 6d3d8...91a 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere felles økonomi? Det har vi, så her spiser også mannen dobbelt av meg, men ingen stress for min del. Anonymkode: bcf14...80b Altså, vi har ikke felles som fri flyt Vi betaler inn 50/50 til regninger og mat, så har vi hvert vårt for sparing/forbruk Anonymkode: b1f2e...a69 5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Nå spiser jeg som kvinne minst 400 gram karbonadedeig alene, så vi har også ett høyt matbudsjett. Men deler dere alt annet 50/50? Her i huset bruker jeg mer på min hobby enn mannen på sin f eks. Anonymkode: e325b...d7c
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare sånn det er å være sammen med en treningsklump. Anonymkode: 6d3d8...91a Ja, jeg som kvinne kunne aldri vært sammen med en mann som ikke trente og mente spaghetti var mat liksom. Men utgifter skal være rettferdig. Anonymkode: e325b...d7c 1
AprilLudgate Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden Han må bytte ut noe av det animalske med protein fra feks belgfrukter. Mannen min veier rundt det tror jeg, og trener hver dag (tung styrke+BJJ). Han spiser mer kylling feks enn meg og barn, men han har like stor endel bønner og kikerter+grønt på tallerkenen. Han kjøper og proteinpulver+kreatin, men det er bare en porsjon daglig ifbm trening. Matbudsjettet og sikkert kolesterolet og går ganske drastisk ned om han bytter over en del til plantebasert protein. Vi bruker kanskje 1, maks 2 pakker rød kjøttdeig, og 1 stor pakke kyllingfilet, og en stor pakke egg i uka tilsammen på 2 voksne og 1 barn. Han lager større porsjoner bønnestuinger til seg selv (evt også til taco). Så: han får lage burger av bønner/linser/sopp osv og ha ved siden av normale mengder kjøtt. Som ikke er en hel pakke+bacon til dagen. 4
Beneath the Moon Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Det der var jo helt ekstremt, spiser han ikke annet enn animalske produkter? 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Beneath the Moon skrev (2 minutter siden): Det der var jo helt ekstremt, spiser han ikke annet enn animalske produkter? Går mye i det Mye egg på knekkebrød, makrell i tomat, bacon, kyllingfilet, vannmelon, mango Anonymkode: b1f2e...a69
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Han må bytte ut noe av det animalske med protein fra feks belgfrukter. Mannen min veier rundt det tror jeg, og trener hver dag (tung styrke+BJJ). Han spiser mer kylling feks enn meg og barn, men han har like stor endel bønner og kikerter+grønt på tallerkenen. Han kjøper og proteinpulver+kreatin, men det er bare en porsjon daglig ifbm trening. Matbudsjettet og sikkert kolesterolet og går ganske drastisk ned om han bytter over en del til plantebasert protein. Vi bruker kanskje 1, maks 2 pakker rød kjøttdeig, og 1 stor pakke kyllingfilet, og en stor pakke egg i uka tilsammen på 2 voksne og 1 barn. Han lager større porsjoner bønnestuinger til seg selv (evt også til taco). Så: han får lage burger av bønner/linser/sopp osv og ha ved siden av normale mengder kjøtt. Som ikke er en hel pakke+bacon til dagen. Bare tull. Jeg og mannen har kolestrol på det laveste, og vi spiser jo da mange kg kjøtt i uka. Du kan ikke bygge kropp på linser. Anonymkode: e325b...d7c 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Jeg og samboer har felles matkonto. Han setter inn mer penger der enn det jeg gjør, for han spiser ca. tre ganger mer enn meg (trener flere timer hver dag). Vi bruker ca. 11.000 kr. på mat hver måned 😶🌫️ (inkludert vaskemiddel, toalettpapir etc.). Anonymkode: 22247...b47 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Men nå spiller det vel ingen rolle hva mannen spiser. TS vil ikke sponse maten hans. Har du nevnt det for han TS? At du vil betale for ditt eget, og han kan betale for seg? Hva sier han til det? Anonymkode: e325b...d7c 1
Run Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AprilLudgate skrev (15 minutter siden): Han må bytte ut noe av det animalske med protein fra feks belgfrukter. Mannen min veier rundt det tror jeg, og trener hver dag (tung styrke+BJJ). Han spiser mer kylling feks enn meg og barn, men han har like stor endel bønner og kikerter+grønt på tallerkenen. Han kjøper og proteinpulver+kreatin, men det er bare en porsjon daglig ifbm trening. Matbudsjettet og sikkert kolesterolet og går ganske drastisk ned om han bytter over en del til plantebasert protein. Vi bruker kanskje 1, maks 2 pakker rød kjøttdeig, og 1 stor pakke kyllingfilet, og en stor pakke egg i uka tilsammen på 2 voksne og 1 barn. Han lager større porsjoner bønnestuinger til seg selv (evt også til taco). Så: han får lage burger av bønner/linser/sopp osv og ha ved siden av normale mengder kjøtt. Som ikke er en hel pakke+bacon til dagen. Ett ord: yuck 🤮😄 2 3
alfathealfa Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bare tull. Jeg og mannen har kolestrol på det laveste, og vi spiser jo da mange kg kjøtt i uka. Du kan ikke bygge kropp på linser. Anonymkode: e325b...d7c Det er klart man kan bygge kropp på vegetabilsk protein, og det er støttet av forskning. Se bl.a. studie fra i fjor López-Moreno, M., Kraselnik, A. The Impact of Plant-Based Proteins on Muscle Mass and Strength Performance: A Comprehensive Review. Curr Nutr Rep14, 37 (2025). https://doi.org/10.1007/s13668-025-00628-1 6 2
Macro Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden Når det blir så ekstremt som dette så faller det kategorien hobby tenker jeg. Enten må han betale mer eller så må du få hente ut tilsvarende sum fra fellesen til egoprosjekt(enten det er hobby, shopping eller sparing). Jeg er ikke for at man skal dele alt på krona likt, men mannen din er jo ekstrem. 3 1
Labbefrøken Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden Har dere ikke felles økonomi, nå han betale en mye større prosentandel av maten seølvfølgelig. At du skal sponse han med mat, er bare rimelig når dere begge sponser hverandre i alle slags utgiftsposter i livet via felles økonomi. For meg er felles økonomi i en familie viktig, men hvis en eller begge av dere ikke ønsker dette, kan heller ikke en av dere være forventet å sponse store summer for den andre.
alfathealfa Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden Macro skrev (5 minutter siden): Når det blir så ekstremt som dette så faller det kategorien hobby tenker jeg. Enten må han betale mer eller så må du få hente ut tilsvarende sum fra fellesen til egoprosjekt(enten det er hobby, shopping eller sparing). Jeg er ikke for at man skal dele alt på krona likt, men mannen din er jo ekstrem. Ja, det høres fornuftig ut - når de ikke har felles økonomi hører denne spisingen til hobby.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå