Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (57 minutter siden):

Uføre får skattefri juni så jo litt ekstra der

Nei, uføre får ikke skattefri juni. De får trekkfri juni.

Anonymkode: a239a...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og mannen får vel ca 230 000 utbetalt til sammen I feriepenger 

100 000 går til ferie 

Resten går til kostnader, forbruk og sparing

AnonymBruker
Skrevet

Får ca 100 000 i lønn/feriepenger utbetalt etter å ha jobbet masse ekstra i fjor. 
det går til de faste utgiftene, elsykkel, elbillader, en liten ferie og resterende til sparing. 

Anonymkode: 5aa1e...c18

AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (1 time siden):

Uføre får skattefri juni så jo litt ekstra der

Det visste jeg ikke, så bra😊

Anonymkode: 27003...a8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg får cirka 115.000 utbetalt i feriepenger i år, mannen er ufør og får sin vanlige trygd så ikke noe ekstra der. Hovedferien er betalt, så skal vi kose oss, dra på småturer og gjøre det vi har lyst til resten av ferien. På slutten sommeren ser jeg hva som er igjen og setter noe på en «straks»-konto (liker å ha mellom 25-50.000 stående hver måned til det lille ekstra) og betaler inn resten på rammelånet (som vi bruker som buffer på litt større ting).

Man får jo ikke vanlig trygd i juni da. Uten at han matcher din lønn. 

jeg er ufør og får ikke feriepenger, men trekkfri lønn + etterbetaling. Så ca 15 000 mer en vanlig.  Pleier å holde til en ferietur, men i år går alt til tannlegetimer 😅🥳

Anonymkode: c44c7...115

Skrevet

Det ekstra jeg får utbetalt går inn på fond,

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, uføre får ikke skattefri juni. De får trekkfri juni.

Anonymkode: a239a...807

Trekkfri + etterbetaling. 

typisk at uføre kaller det « uføres feriepenger «, men det er jo ikke det. Allikevel ganske likt, litt ekstra i juni :) 

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke feriepenger 

Anonymkode: d1fc8...17d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min plan er å spare penger (litt og litt) over ca 2-3 år), slik at de kan brukes som feriepenger. Sånn at nå feriepengene kommer året etter så er "alt i boks/klart". vet ikke om dett er en dum ide, men liker å ligge på forskudd med forventetet utgifter.

Det er også da veldig befriende å føle at de pengene man putter i utbytteaksjer gjør litt ekstra nytte....Betaler i tillegg ALT for mye i skatt, så får tilbake 10 tusen vis hvert år. Ikke lurt kanskje, men jeg liker å få penger i retur, som jeg kan forvalte selv 100%.

Anonymkode: f5f64...99c

Det er jo da bedre å heller få dem året før så du kan forvalte dem selv 100 % i mye lengre tid.

Anonymkode: ff71c...862

• Liker 1
Skrevet (endret)

30% er satt over til sparing

10% har jeg satt av til å ha pt timer 

En slump har gått til å betale for cuper for ungdommene (vi tar det som en tur og bor på hotell) 

Resten forsvinner på "magisk" vis gitt 🤔

Endret av Summeer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 10.05):

Det er jo ikke så mye ekstra ifht en vanlig måedslønn at det er noe å "forvalte". Har ikke noe bevisst plan på det.

Det meste går til vanlige utgifter. Noe går til forbruk i ferien. Det som er igjen etter måneden er omme, går til fond, som alltid.

Anonymkode: 055f8...c67

Det samme tenkte jeg 😅😅 

Har en helt ordinær lønn på 700k

Anonymkode: 9a3b5...4de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det samme tenkte jeg 😅😅 

Har en helt ordinær lønn på 700k

Anonymkode: 9a3b5...4de

Men det trekkes ikke skatt den måneden, så du må da få betydelig mer utbetalt? Jeg fikk 46 000 kr ekstra utbetalt, det er da absolutt en god slump ekstra penger! 

Anonymkode: f5fcc...9a9

• Liker 2
Skrevet

Feriepengene mine går som regel til betaling av restskatt (4500kr × 2 år på rad) bilreparasjoner,eu-kontroll,service nytt batteri nye dekk i år tilsammen 34 000kr, resten går til faste utgifter, mat og hygiene artikler. Og da er jeg også blakk når jeg kommer tilbake på jobb. Reise?:fise:🤥  Sparing?:krangle:🤡  Investering?💩 🤣🤣🤣..... Nei, det kan jeg bare glemme!!😂 Altfor høye utgifter,må nok skaffe meg en extra jobb itillegg for å øke inntektene, og det har jeg ikke helse til i år. Men kanskje jeg kan øke arbeidsmengden min fra neste år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man får jo ikke vanlig trygd i juni da. Uten at han matcher din lønn. 

jeg er ufør og får ikke feriepenger, men trekkfri lønn + etterbetaling. Så ca 15 000 mer en vanlig.  Pleier å holde til en ferietur, men i år går alt til tannlegetimer 😅🥳

Så bra! Det visste jeg ikke

Skrevet

Ferie og nedbetaling av bolig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Trekkfri + etterbetaling. 

typisk at uføre kaller det « uføres feriepenger «, men det er jo ikke det. Allikevel ganske likt, litt ekstra i juni :) 

Hva slags drittkommentar var det? Uføre har også behov for ferie og kan kalle den trekkfrie juniutbetalingen hva de vil (som jeg ikke var klar over at de fikk før nå). Uføre flest er uføre fordi de er for syke til å jobbe, ikke fordi de vil ha ferie hele året eller opplever uførheten sin som det. Eller hva du nå la implisitt i «typisk uføre å kalle det «uføres feriepenger»».

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 11.45):

Jeg får 48 tusen, jeg har feil yrke ser jeg😅

Anonymkode: cfa50...225

Mulig de tar med lønn juni.

Anonymkode: f40de...8d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva slags drittkommentar var det? Uføre har også behov for ferie og kan kalle den trekkfrie juniutbetalingen hva de vil (som jeg ikke var klar over at de fikk før nå). Uføre flest er uføre fordi de er for syke til å jobbe, ikke fordi de vil ha ferie hele året eller opplever uførheten sin som det. Eller hva du nå la implisitt i «typisk uføre å kalle det «uføres feriepenger»».

Snakk om å tolke et innlegg i verste mening 🙄

Nei, uføre får ikke feriepenger og blir heller ikke trukket for ferie.

Ja, uføre får trekkfri utbetaling i juni, men det er hjemlet i skattebetalingsloven, ikke ferieloven 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (50 minutter siden):

Snakk om å tolke et innlegg i verste mening 🙄

Nei, uføre får ikke feriepenger og blir heller ikke trukket for ferie.

Ja, uføre får trekkfri utbetaling i juni, men det er hjemlet i skattebetalingsloven, ikke ferieloven 

Les det jeg reagerte på. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Les det jeg reagerte på. 

Som sagt: snakk om å tolke innlegg i verste mening.

Vedkommende har ikke skrevet noe om at uføre ikke fortjener ferie. Jeg klarer ikke med min beste vrangvilje å tolke innlegg som du gjør.

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...