Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forvalter dere feriepengene, eller har planer for de?

Blir det å investere noe, nedbetale på huslån/forbrukslån, alt på ferie og moro, eller er det andre "smarte ting"

Selv så settes det av ca 20-25 % i investering, 40-50% går vel til de månedlige utgiftene som alltid er der, og siste rest blir til å buke i/på ferie.

Anonymkode: f5f64...99c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som må gå til faste regninger går dit, og normalt har jeg satt resten til ferie og sparing. I år går resten til oppussing ettersom det trengs iløpet av sommeren

Anonymkode: 983e3...22c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg får ca 85.000 kr utbetalt i år. De går selvsagt til faste utgifter. Reiser til England , turen er betalt,  men bruker nok en del " lommepenger " på turen , litt shopping også. Har også planer om å investere i 2 dyrere Mulberry- vesker. Mulig jeg overfører noen tusen på sparekonto, men det er ikke første prioritet denne gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så mye ekstra ifht en vanlig måedslønn at det er noe å "forvalte". Har ikke noe bevisst plan på det.

Det meste går til vanlige utgifter. Noe går til forbruk i ferien. Det som er igjen etter måneden er omme, går til fond, som alltid.

Anonymkode: 055f8...c67

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får cirka 115.000 utbetalt i feriepenger i år, mannen er ufør og får sin vanlige trygd så ikke noe ekstra der. Hovedferien er betalt, så skal vi kose oss, dra på småturer og gjøre det vi har lyst til resten av ferien. På slutten sommeren ser jeg hva som er igjen og setter noe på en «straks»-konto (liker å ha mellom 25-50.000 stående hver måned til det lille ekstra) og betaler inn resten på rammelånet (som vi bruker som buffer på litt større ting).

Anonymkode: 27003...a8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
oslomaraton skrev (1 time siden):

Jeg får ca 85.000 kr utbetalt i år. De går selvsagt til faste utgifter. Reiser til England , turen er betalt,  men bruker nok en del " lommepenger " på turen , litt shopping også. Har også planer om å investere i 2 dyrere Mulberry- vesker. Mulig jeg overfører noen tusen på sparekonto, men det er ikke første prioritet denne gang. 

Er Mulberry-vesker å anse som en investering? jeg har hørt at dyre merker kan være smart å kjøpe, da de stiger i verdi over tid...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 48 tusen, jeg har feil yrke ser jeg😅

Anonymkode: cfa50...225

• Liker 6
Skrevet

Vi har «kun» huslån, betaler muligens inn noen tusenlapper ekstra på det.

Men feriepengene her i heimen går til faste utgifter og ferie. Da kjøper vi også flybilletter til ei helg til høsten også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min plan er å spare penger (litt og litt) over ca 2-3 år), slik at de kan brukes som feriepenger. Sånn at nå feriepengene kommer året etter så er "alt i boks/klart". vet ikke om dett er en dum ide, men liker å ligge på forskudd med forventetet utgifter.

Det er også da veldig befriende å føle at de pengene man putter i utbytteaksjer gjør litt ekstra nytte....Betaler i tillegg ALT for mye i skatt, så får tilbake 10 tusen vis hvert år. Ikke lurt kanskje, men jeg liker å få penger i retur, som jeg kan forvalte selv 100%.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med to konfirmasjoner på 1 år og 1 dag, pluss egenandel på tannregulering på 30 tusen til yngste datter går feriepengene i år til disse tingene. Første år på lenge vi ikke har bestilt og planlagt ferie utenom et par dager i Gøteborg/ Liseberg. Men sånn må det bli og tenker ungdommen har godt av å se at enkelte år må man prioritere annerledes. Har tilgang på hytte i Drøbak så blir nok uansett en fin sommer! 

Anonymkode: ec59d...ffe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

50 000 er satt av til mopedbil til ungdommen (hun har spart 50 000 selv også), noe går til å legge plen og noe går til ferie. Resten går til ordinære utgifter, forbruk og sparing

Anonymkode: 3190a...8d9

Skrevet

Jeg får utbetalt ca. 92 000,-. Av disse går 6 000,- til faste utgifter.

Resten blir brukt til litt reising,  shopping og sparing.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 20 000 utbetalt en vanlig måned, og ca 50 000 i feriepenger. Så de ekstra pengene går til buffer for å klare seg de andre månedene. Hadde foretrukket om disse pengene ble betalt ut jevnt i løpet av året istedenfor på etterskudd. Feriepenger i juni er en utdatert ordning, folk bestiller vel ikke feriene sine i juni. 

Anonymkode: 443da...154

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg får 48 tusen, jeg har feil yrke ser jeg😅

Det er også forskjell på fastlønn og timelønn. Du får kanskje lønn i de månedene du har ferie også? Mange får kun en høy sum feriepenger i juni og må fordele disse fremover til lønning etter ferie skulle kommet. Fordi de da ikke får sin vanlige lønn. 

Anonymkode: 6b00d...f75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er også forskjell på fastlønn og timelønn. Du får kanskje lønn i de månedene du har ferie også? Mange får kun en høy sum feriepenger i juni og må fordele disse fremover til lønning etter ferie skulle kommet. Fordi de da ikke får sin vanlige lønn. 

Fast årslønn så får vi feriepenger i juni og vanlig lønn i juli. Det trekkes lønn for fem ukers ferie i juni, så utbetales 12 % av det man opptjente i fjor og ingen skatt. Neste måned kommer vanlig lønn. 

Anonymkode: 27003...a8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Korrekt, da kan jeg plusse på mer. Totalt 81000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler meg selv først, ved å investere det meste av pengene. Det som blir igjen skal gå til lommepenger i utlandet. Turen er betalt.

Anonymkode: 9d365...24d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir vel satt i fond tenker jeg. Jeg har lønn 12 gang pr. år. Så jeg er ikke avhenging av feriepengene. Det blir som en bonus. 

Anonymkode: f4f14...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Vi burde egentlig fått renter på feriepengene, siden det er penger som er spart opp helt tilbake til januar året før det betales ut. Det blir jo ganske vesentlige summer, faktisk. 

Anonymkode: 443da...154

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke stort mer enn en normal månedslønn, så de går vel til månedlige utgifter og hverdagens innkjøp. Noe blir kanskje satt inn på bufferkontoen siden jeg har gått ned i stilling og får mindre lønn fremover. 

Anonymkode: 5f246...b57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...