AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Hei! Først litt om meg: høyere utdanning, veldig bereist, har bodd i utlandet før, og har generelt en god del kulturell kunnskap via arbeidserfaring og utdanning. Etter samtale i dag med far til felles barn på mellomtrinnet, sier han plutselig at om vi vil bo en periode i utlandet er det ok for han. Jeg tror nok han vet at dette er noe jeg har hatt veldig lyst til, i tillegg til at vi begge ser flere fordeler for barnet med dette, både det å lære kulturforståelse og andre språk tidlig. Vil selvfølgelig planlegge godt og ha barnet med på aldersadekvate avgjørelser hele veien. Har leilighet jeg vil leie ut, og vil dermed ha retrett-mulighet om det skulle gå veldig dårlig. Far vil ikke flytte men vil ha mulighet til å holde god kontakt. I tillegg har vi begge en felles forståelse av at skolesystemet i Norge egentlig ikke er det beste (desverre). Etter å ha jobbet flere år i skole, forstår jeg veldig godt hvorfor vi «henger etter» andre land. I tillegg må jeg si at varmere klima og det å leve i en annen kultur for en periode tror jeg hadde vært både godt og lærerikt for oss begge. Har mor som snart skal pensjonere seg og hun kommer nok til å bruke en del tid hos oss om vi gjennomfører. Ønsker i første omgang å høre erfaringer, noen som har hatt barn på norsk skole i Spania, eventuelt internasjonal skole andre steder? Italia er også et land som ville blitt vurdert da barnets besteforeldre har hus der. Barnet har vært en del i Italia så språk og kultur ville vært mer kjent for barnet. Noen som har erfaring med begge deler? Noe dere ikke var forberedt på? Hvordan håndterte barnet/barna det? Noen som har gjort det og måtte flytte tilbake? Eventuelt som har blitt boende? Både kritiske og positive opplevelser og erfaringer er velkommen 😃 Anonymkode: 9cbef...827 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Vil dere ha god skole bør dere flytte til Finland? Å dra til Spania for å gå på norsk skole er litt meningsløst ‘charterfeber’-opplegg. Anonymkode: 967e8...b6c 6
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Du er jo ikke enslig mor når barnet har en involvert far...? Hvor mye samvær har far i dag? Å flytte barnet så langt vekk fra den ene foreldren over tid uten andre grunner enn at mor har lyst ville jeg kviet meg for - joda, å oppleve andre kulturer og språk kan være nyttig og lærerikt, men ikke på bekostning av en foreldrerelasjon. Og hvorfor tror du at norsk skole i Spania er bedre enn norsk skole i Norge...? Anonymkode: 7be14...a3a 3 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Norsk skole i Spania var helt kurant, men det er jo ikke noe annerledes enn andre norske skoler utdanningsmessig. men jeg har også hatt barn i internasjonal skole i utlandet i noen år, og det har vært kjempepositivt! Og dyrt. De lærte ting i 5-6 klasse på internasjonal skole, som de ikke kom til før langt uti ungdomsskolen da vi var tilbake i Norge. Også veldig mye fjas fra norsk skole (i mine øyne) var borte, så de hadde mye mer fri. Selv om det er mye lekser, prøver og eksamener. Kan bli mye press for de som ikke er så glad i skole; men samtidig helt topp for elever som har savnet utfordringer fagmessig. Anonymkode: 06672...a84 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden De jeg kjenner som har hatt barn, på norsk skole i Spania har ikke vært så fornøyde. Og i 2 tilfeller så flyttet barna tilbake til Norge, da de skulle starte på videregående. For muligheter for videre studier, og jobb i Spania, når man har gått på norsk skole, er jo ikke store. Men skal dere være borte bare 1 år, er sikker norsk skole greit. Anonymkode: 0f889...f77 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hei! Først litt om meg: høyere utdanning, veldig bereist, har bodd i utlandet før, og har generelt en god del kulturell kunnskap via arbeidserfaring og utdanning. Etter samtale i dag med far til felles barn på mellomtrinnet, sier han plutselig at om vi vil bo en periode i utlandet er det ok for han. Jeg tror nok han vet at dette er noe jeg har hatt veldig lyst til, i tillegg til at vi begge ser flere fordeler for barnet med dette, både det å lære kulturforståelse og andre språk tidlig. Vil selvfølgelig planlegge godt og ha barnet med på aldersadekvate avgjørelser hele veien. Har leilighet jeg vil leie ut, og vil dermed ha retrett-mulighet om det skulle gå veldig dårlig. Far vil ikke flytte men vil ha mulighet til å holde god kontakt. I tillegg har vi begge en felles forståelse av at skolesystemet i Norge egentlig ikke er det beste (desverre). Etter å ha jobbet flere år i skole, forstår jeg veldig godt hvorfor vi «henger etter» andre land. I tillegg må jeg si at varmere klima og det å leve i en annen kultur for en periode tror jeg hadde vært både godt og lærerikt for oss begge. Har mor som snart skal pensjonere seg og hun kommer nok til å bruke en del tid hos oss om vi gjennomfører. Ønsker i første omgang å høre erfaringer, noen som har hatt barn på norsk skole i Spania, eventuelt internasjonal skole andre steder? Italia er også et land som ville blitt vurdert da barnets besteforeldre har hus der. Barnet har vært en del i Italia så språk og kultur ville vært mer kjent for barnet. Noen som har erfaring med begge deler? Noe dere ikke var forberedt på? Hvordan håndterte barnet/barna det? Noen som har gjort det og måtte flytte tilbake? Eventuelt som har blitt boende? Både kritiske og positive opplevelser og erfaringer er velkommen 😃 Anonymkode: 9cbef...827 Anbefaler IKKE fransk skole: gammeldags og autoritær pedagogikk som dyrker eliten. Anonymkode: 3f987...e25
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Og på den norske skolen, så er det veldig varierende foreldre. Fra de oppegående med jobb, til de som har rømt fra barnevernet, som sliter med rus og andre ting. Anonymkode: 0f889...f77 3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og på den norske skolen, så er det veldig varierende foreldre. Fra de oppegående med jobb, til de som har rømt fra barnevernet, som sliter med rus og andre ting. Anonymkode: 0f889...f77 Som det er i skoler generelt. Anonymkode: ddec5...629
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden Jeg kommer ikke til å bruke mye tid på å forsvare dette, da ønsket mitt i utgangspunktet er å få høre om erfaringer. Jeg har tillit til meg selv i forhold til avgjørelser tatt for oss og vårt barn så lenge vi som parter er enig og barnet får uttrykke sin mening og blir hørt til en viss grad (å bo inne i legoland eller Disneyland for et år kan for eksempel bli litt vanskelig😂). Og om man har mulighet, hvorfor ikke? Tenker alle relasjoner fortsatt vil bli ivaretatt (og desverre så tror jeg kanskje dette kan bedre relasjon til far). Ja, litt de tankene jeg har om norsk skole i Spania vs internasjonal skole. Tenker internasjonal skole generelt virker bedre, har jo også vurdert det her i Norge. Hvordan opplevde du det psykososiale miljøet på internasjonal skole? Vil vel også tro at der er det mer ressurssterke foreldre (som absolutt også kan slå begge veier). Anonymkode: 9cbef...827 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Jeg tenker at, dersom du mener skolen i Norge er for dårlig og at du ønsker er en annen vinkling for barna dine, vil det beste være en internasjonal skole, dersom barna behersker engelsk. Siden du kun snakker om et år, så vil ikke barna få særlig utbytte av lokal skole, da det vil være store språkbarrierer. Det er flere gode internasjonale skoler i Norge også, hvor man kan starte grunnlaget. Utover det - kjør på. jeg sel vært et år utenlands med barna, men vi valgte hjemmeskolering Anonymkode: 20458...44d
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Som om utenlandsk skole er så jævla bra. Se på de landene dere nevner. Spania, Italia og Frankrike. Mangler bare England og Tyskland, så er søppelhaugen komplett. Hadde skolegangen der vært så bra, så ville ståa vært en annen. Mye kan bli bedre i norsk skole, men å tro at det er bedre i de drittlandene er helt bak mål. Anonymkode: 9111f...161
alfathealfa Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden Hvis du vil ha utenlandsk skole fordi det er bedre, er den opplagte løsningen å velge den lokale skolen. Norske skoler i utlandet følger norske læreplaner og norske systemer. Det er kravet for å få statstilskudd og gjennomgående ønsker norske skoler å få statstilskudd. Man lærer nær intet av kulturforståelse og språk av norske skoler i utlandet, eller internasjonale skoler. Vi har gjort det du tenker på. Dette er expat-miljøer som lever i sin egen boble i samfunnet. Ofte med tilknytning til spesifikke arbeidsplasser, med ledsagende ektefeller som har etablerte sosiale arenaer som vedlikeholdes selv om deltakerne over tid skiftes ut pga hjemkalling, utsending osv. Det er lite rom for enslige i disse voksenmiljøene - det er ofte strukturer hvor en jobber lange dager, ektefellen sysselsetter seg med språkkurs, lunsjer, oppfølging av barna. Men noe interaksjon blir det jo rundt oppfølging av barn. Det er verdt å merke seg at man ikke har krav på plass i samme klasse ved tilbakekomst (men det kan skje, naturligvis) og livet går videre selv om man er borte. Dvs i klassen til barnet kan klassekamerater flytte, nye komme til, nye relasjoner og vennskap dannes mens man er borte. Vi hadde et fint opphold, absolutt. Men utbyttet om man ønsker kultur og språk er nok vesentlig høyere ved en plass i skolen i nabolaget dit man drar. Det kan lett bli bare turisme. Det er det ikke nødvendigvis noe «galt» med, men da er det det det er.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Som det er i skoler generelt. Anonymkode: ddec5...629 Ut fra det jeg har hørt, er det verre der. Kanskje jeg har vært heldig med skolene til barna, for der har det vært oppegående, engasjerte foreldre. Har vært noen få barnevernsaker, men der blir jo barna tatt fra foreldrene sine, fordi de bor i Norge. Anonymkode: 0f889...f77
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #14 Skrevet 5 timer siden Den norske skolen i Spania er ikke bedre enn den norske skolen i Norge. Har du råd til internasjonal skole? Og du trenger ikke forsvare og forklare deg for oss. Det holder med «vi vurderer», erfaringer? Du må vel planlegge rundt jobb. Vi har bodd i et EU-land med barn i flere år, men den ene var hjemme og fulgte opp dem og levde expatlivet. Anonymkode: 9c5f6...c12
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #15 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Først litt om meg: høyere utdanning, veldig bereist, har bodd i utlandet før, og har generelt en god del kulturell kunnskap via arbeidserfaring og utdanning. Etter samtale i dag med far til felles barn på mellomtrinnet, sier han plutselig at om vi vil bo en periode i utlandet er det ok for han. Jeg tror nok han vet at dette er noe jeg har hatt veldig lyst til, i tillegg til at vi begge ser flere fordeler for barnet med dette, både det å lære kulturforståelse og andre språk tidlig. Vil selvfølgelig planlegge godt og ha barnet med på aldersadekvate avgjørelser hele veien. Har leilighet jeg vil leie ut, og vil dermed ha retrett-mulighet om det skulle gå veldig dårlig. Far vil ikke flytte men vil ha mulighet til å holde god kontakt. I tillegg har vi begge en felles forståelse av at skolesystemet i Norge egentlig ikke er det beste (desverre). Etter å ha jobbet flere år i skole, forstår jeg veldig godt hvorfor vi «henger etter» andre land. I tillegg må jeg si at varmere klima og det å leve i en annen kultur for en periode tror jeg hadde vært både godt og lærerikt for oss begge. Har mor som snart skal pensjonere seg og hun kommer nok til å bruke en del tid hos oss om vi gjennomfører. Ønsker i første omgang å høre erfaringer, noen som har hatt barn på norsk skole i Spania, eventuelt internasjonal skole andre steder? Italia er også et land som ville blitt vurdert da barnets besteforeldre har hus der. Barnet har vært en del i Italia så språk og kultur ville vært mer kjent for barnet. Noen som har erfaring med begge deler? Noe dere ikke var forberedt på? Hvordan håndterte barnet/barna det? Noen som har gjort det og måtte flytte tilbake? Eventuelt som har blitt boende? Både kritiske og positive opplevelser og erfaringer er velkommen 😃 Anonymkode: 9cbef...827 Heller Spania enn Italia. Det en må huske på er at folk lett kan havne i prostitusjon (det påvirker helt ned i ungdommskole nivå), pga kultur, om en ikke velger ok plass. Det aller aller verste er vel kypros, som sliter med nord vs sør kypros. En må være noen par 1000 ganger mer på vakt om hvem en burde være med - en burde ikke være med folk som har en viss type historikk, for å være ærlig. Anonymkode: 0d3f3...484
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #16 Skrevet 5 timer siden Med prostitusjon, så mener jeg cyber prositusjon seff (men også annen prostitusjon en liksom aldri skal snakke om) 😊 Anonymkode: 0d3f3...484
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå