Gå til innhold

Til dere som har sterke følelser mot kristendom.


Gjest Gjestine**

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestine**

Hvordan vil dere reagere den dagen barnet deres på 14 kommer hjem og sier at han / hun vil konfirmeres i kirken? Vil dere prøve å påvirke barnet deres eller la barnet velge selv?

Klarer dere å forholde dere nøytralt overfor barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit, får like mye gaver om han/hun konfirmerer seg eller ikke. Hva resten av family'n velger aner jeg ikke. Jeg dreit i komfirmasjon selv, men farmora mi og mamma og pappa ga meg noe allikevel (måtte ha ny konkurransesykkel.) Så sånn kommer vel jeg til å gjøre det med barna mine også- fritt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kommer jag fråga mitt barn om han/hon verkligen tror på Gud och Jesus. Om han/hon vet vad det innebär att konfirmeras och vad det betyder att genomgå denna rit.

Jag kommer ifrågasätta och vilja diskutera valet för jag tycker det är ett viktigt val. Förbjuda kommer jag dock inte att göra.

Om min son eller dotter nu ärligt kan säga att "ja, jag är kristen", ja då har jag inget mer att säga kring konfirmationen. Jag kommer följa med i kyrkan och bevittna händelsen och ge mitt stöd.

Firande och presenter? Tja, det vet jag inte. Jag har nog aldrig upplevt några stora gåvor eller stort firande kring konfirmation så det lär det nog inte bli. Den traditionen tycker inte jag finns här i kring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest L@dy in red ikke innlogget
Hvordan vil dere reagere den dagen barnet deres på 14 kommer hjem og sier at han / hun vil konfirmeres i kirken? Vil dere prøve å påvirke barnet deres eller la barnet velge selv?

Klarer dere å forholde dere nøytralt overfor barnet?

Jeg er kristen og vil deretter oppdra barna mine i den kristne tro. Men jeg er likevel opptatt av at barna selv må få bestemme om de vil konfirmere seg i kirken eller ikke. De må selv ta et stanpunkt utfra det som er rett for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furstina.

Vil du kreve en tro av barnet ditt før han/hun har fått konfirmasjonsopplæringen? Hva om barnet ditt er nysgjerrig på hva dette er og vil følge opplæringen og så ta valget om dåp og konfirmasjon etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Det ville ikke vært noe problem for meg, så lenge dette er gjennomtenkt fra barnets side. Ville også vært bestemt på at de skal følge hele konfirmasjonundervisningen, slik at de får satt seg skikkelig inn i det, før de tar ett slikt valg. Dersom de bare ønsket å delta i konfirmasjonsundervisningen for å finne ut om dette er noe for dem, så er selvsagt det også helt greit. (Kjenner flere på min egen alder fra veldig ikke-kristne familier som har gjort det, også, og noen ender opp med å konfirmere seg, andre ikke.)

Når det gjelder spørsmålet om fest eller ikke hadde det kommet litt an på både familiesituasjonen og økonomi, men jeg hadde vært behjelpelig med en eller annen slags markering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spurt rett ut om hvorfor barnet ville det, og om h*n var redd for å få mindre gaver om h*n valgte borgelig konfirmasjon.

Uansett er det barnets ønske som skal telle mest, og det ville selvsagt blitt respektert, noe jeg hadde gitt klar melding om. Jeg hadde også snakket med barnet om hva en kirkelig konfirmasjon og en borgelig konfirmasjon innebar slik at h*n ville vært klar over valgene sine. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furstina.

Vil du kreve en tro av barnet ditt før han/hun har fått konfirmasjonsopplæringen? Hva om barnet ditt er nysgjerrig på hva dette er og vil følge opplæringen og så ta valget om dåp og konfirmasjon etterpå?

Nej det skulle jag inte göra.

Jag skulle bli otroligt glad om mitt barn ville gå på undervisningen för att lära sig mer om kristendomen - MEN nu var frågan "konfirmerers i kirken" och då tolkar jag det som att barnet redan har bestämt sig för att genomgå hela konfirmationen.

Det jag "kräver" är kritiskt tänkande och en medvetenhet om vad konfirmationen betyder och innebär. Jag "kräver" att barnet funderar över valet och dess betydelse - inte över presenter och tradition i första hand. För mig är det ett val i livet kring livsåskådning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper bare inn her for å presisere at det å være med på konfirmasjonsdagen ikke krever et kristent standpunkt. Det er ikke et JA til kristendommen, men man får forbønn ved håndspåleggelse. Om man vil motta forbønn når man ikke er kristen, er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopper bare inn her for å presisere at det å være med på konfirmasjonsdagen ikke krever et kristent standpunkt. Det er ikke et JA til kristendommen, men man får forbønn ved håndspåleggelse. Om man vil motta forbønn når man ikke er kristen, er jo en annen sak.

Det krever jo at du er døpt? Dersom du ikke er døpt, leder konfirmasjonstiden frem til en dåp, ikke forbønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever jo at du er døpt? Dersom du ikke er døpt, leder konfirmasjonstiden frem til en dåp, ikke forbønnen.

Neida, dette jobber jeg med, så det vet jeg. Alle kan være med på konfirmasjonsundervisningen, også udøpte. For å være med på den siste konfirmasjonsgudstjenesten, det som på folkemunne kalles konfirmasjon må m man imidlertid være døpt. De som vil bli døpt blir det i løpet av konfirmasjonstiden, og så er de med på konfirmasjonsgudstjenesten på lik linje med de andre konfirmantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil dere reagere den dagen barnet deres på 14 kommer hjem og sier at han / hun vil konfirmeres i kirken? Vil dere prøve å påvirke barnet deres eller la barnet velge selv?

Klarer dere å forholde dere nøytralt overfor barnet?

Jeg vil bli litt oppgitt.

Jeg vil prøve å påvirke barnet mitt i motsatt retning, men jeg vil la det velge selv.

Jeg klarer ikke å forholde meg likegyldig til eget barn. Så svaret på det siste er nei. Jeg håper jeg slipper å oppleve denne konflikten.

Vil presisere at dette er meg. Det er ikke alle ikke-kristne som har det på denne måten, skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...