Gjest Lupi ii. Skrevet 19. april 2006 #1 Skrevet 19. april 2006 Hvordan er reglene med i forhold til å si opp leietakere når man er huseier? Kjæresten min og jeg har leid en leilighet siden februar, og i dag mottok vi en "utkastelse" fra huseier uten noen som helst begrunnelse. det skal sies at foreldrene til huseieren som bor under oss har klaget masse på helt usakelige ting som bl.a. bråk og at hunden vår har tisset i snøen på gårdsplassen. Etter at de klaget på hunden har hun aldri tisset på gårdsplassen mer, og vi har listet oss rundt i vårt eget hjem og vært livredde for å lage lyder. vi har aldri hatt fest og aldri bråkt, så det må være forferdelig lytt her... Kan de bare kaste oss ut uten videre?? jeg forstår mindre...
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2006 #2 Skrevet 19. april 2006 Så lenge dere får bo der ut oppsigelsestiden som er avtalt, kan de "kaste" dere ut uten noen som helst grunn.
Hu i Svingen Skrevet 19. april 2006 #3 Skrevet 19. april 2006 Orket ikke lese gjennom den, men her har du husleieloven - tipper du finner noe om dette der. http://www.lovdata.no/all/nl-19990326-017.html
Gjest Lupi ii. Skrevet 19. april 2006 #4 Skrevet 19. april 2006 Jeg fant dette: § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. Den oppsigelsen vi mottok var ikke begrunnet. og jeg må si jeg er svært spent p å høre hva grunnen er.
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2006 #5 Skrevet 19. april 2006 Beklager, jeg var visst litt kjapp der, det jeg skrev over var feil. Dette står om oppsigelse § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.
Gjest Lupi ii. Skrevet 19. april 2006 #6 Skrevet 19. april 2006 begrunnelsen var at de ikke synes det var noe greit å ha hunden der. de visste ikke hva de sa ja til når de sa ja til å ha en hund der.... hunden tissa i snøen, hunden lekte på gulvet, hunden var ikke alltid helt rolig... Det var bare det at de under oss ikke synes at vi gikk så bra overens, så da kastet de oss ut.
Hu i Svingen Skrevet 19. april 2006 #7 Skrevet 19. april 2006 Kommer dere til å godta det da? Ikke at det er hyggelig å bo et sted der hunden tydeligvis ikke er ønsket, men de har da jammen ikke noe da skulle ha sagt når de visste om den på forhånd...
Gjest Lupi ii. Skrevet 19. april 2006 #8 Skrevet 19. april 2006 Kommer dere til å godta det da? Ikke at det er hyggelig å bo et sted der hunden tydeligvis ikke er ønsket, men de har da jammen ikke noe da skulle ha sagt når de visste om den på forhånd... ← jeg tror ikke vi kommer til å godta det sånn som det er. vi trenger mer tid på oss til å finne oss et ordentlig bosted her, leiligheter vokser ikke akkurat på trær her vi bor. jeg er så sinna og oppgitt...
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #9 Skrevet 19. april 2006 aldri blitt kasta ut noe sted før jeg. føles rart... men det er pga hunden da.... ikke bare bare å leie med hund. skal garantert kjøpe nå!
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #10 Skrevet 19. april 2006 Guri, tenk at hunden tisser på gårdsplassen da! Jeg fatter ikke at du ikke har plukket opp de gule flekkene og kastet dem etterpå, det er jo så sjenerende å se på.
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #11 Skrevet 19. april 2006 aldri blitt kasta ut noe sted før jeg. føles rart... men det er pga hunden da.... ikke bare bare å leie med hund. skal garantert kjøpe nå! ← Vi eier jo, men jeg skjønner problemstillingen. Vi er derfor litt på jakt etter noe mer praktisk så både mennesker og hund får det bedre. Naboer som ligger med stetoskop mot gulv, tak og vegger er ikke så morsomt. :getalife:
Gjest Varg-Menja Skrevet 19. april 2006 #12 Skrevet 19. april 2006 (endret) begrunnelsen var at de ikke synes det var noe greit å ha hunden der. de visste ikke hva de sa ja til når de sa ja til å ha en hund der.... hunden tissa i snøen, hunden lekte på gulvet, hunden var ikke alltid helt rolig... Det var bare det at de under oss ikke synes at vi gikk så bra overens, så da kastet de oss ut. ← Det er ikke lov å kaste ut noen bare fordi de har hund, med mindre de kan dokumentere at det er til skade på huset, eller til skade for naboer ol. Ta kontakt med leieboerforeningen, de gir gunstig advokathjelp til medlemmer og de er eksperter på leieforhold. Det står også en del nyttige artikler på hjemmesiden deres angående leietvister pga dyrehold. Det første dere uansett må gjøre er å levere dem en skriftlig klage på oppsigelsen, hvor dere påpeker at dette ikke er gyldig grunn til oppsigelse. En detalj dere bør skjekke er de tingene som står i husleieloven at skal være med i en gyldig oppsigelse, dersom disse mangler er oppsigelsen ugyldig. Skal bla stå hvilken klagefrist dere har på oppsigelsen osv. Endret 19. april 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjesta Skrevet 19. april 2006 #13 Skrevet 19. april 2006 onkelen min er advokat. jeg lurer på om vi skal sette oss ned og skrive et brev sammen. vi har vært så utrolig greie med disse utleierne. de lovte oss leiligheten fra 1. januar, men vi fikk den ikke før 1. februar pga rot. men vi var tålmodige og sa "ikke stress" og ordnet oss noe annet som kostet oss mye stress og penger. vi har vært så greie med de, men de er helt sykelige... jeg lurer liksom på om vi skal gidde å klage, for jeg er jo strengt tatt ikke så interessert i å bo her lenger. hunden min er stille som ei mus når hun er alene hjemme. hun bjeffer aldri, og er aldri urolig. men én gang var hun litt urolig. én eneste gang. og da fikk vi klager. grunnen til at hun var urolig den ene dagen var fordi hun var skikkelig dårlig i magen og måtte ut. det er sånn disse huseierene har vært hele tiden. de har aldri latt noe passere, med den minste ting så har de kjeftet og laget en stor sak. hunden tisset på gårdsplassen den første uka, og da fikk vi klager. siden har hun ALDRI tisset på gårdsplassen, men de bruker det mot oss enda. de nevnte faktisk det også da vi ba om begrunnelsen. jeg har bare lyst til å spy...
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 19. april 2006 #14 Skrevet 19. april 2006 hunden min er stille som ei mus når hun er alene hjemme. hun bjeffer aldri, og er aldri urolig. ← Hadde samme situasjon med ei som leide i etasjen under meg. Hun trodde hunden var helt stille når hun var borte, men den bjeffet hele tiden. Kan det hende hunden din også gjør det uten at du vet det? Hvis den ikke gjør det høres det ut som en merkelig oppsigelse.
Gjest Varg-Menja Skrevet 20. april 2006 #15 Skrevet 20. april 2006 jeg lurer liksom på om vi skal gidde å klage, for jeg er jo strengt tatt ikke så interessert i å bo her lenger. ← Det skjønner jeg godt, det er uansett utrivelig å føle seg uønsket der man bor. Men jeg ville muligens sendt en klage for å vise dem at de må følge reglene de også, og heller begynt å kikke etter ett nytt sted og sagt opp når jeg hadde funnet noe. Kommer også litt an på hvor lett dere kan finne noe nytt.
Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2006 #16 Skrevet 20. april 2006 Hadde samme situasjon med ei som leide i etasjen under meg. Hun trodde hunden var helt stille når hun var borte, men den bjeffet hele tiden. Kan det hende hunden din også gjør det uten at du vet det? Hvis den ikke gjør det høres det ut som en merkelig oppsigelse. ← nei det gjør den ikke det er jeg 110% sikker på, og det har de bekreftet selv også at hun ikke gjør. jeg tror jeg klager jeg, for jeg har ikke lyst til å godta denne oppførselen...
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #17 Skrevet 22. april 2006 Og historien fortsetter... Jeg svarte på oppsigelsen vi mottok, og skrev at vi avslo den fordi det manglet gyldig årsak til grunn for oppsigelsen og fordi den ikke oppfylte kravene i hht husleieloven. Jeg skrev et fullstendig saklig brev der jeg også forklarte situasjonen og påpekte at vi ikke har mottatt noen skriftlige advarsler fra utleier, og det viktigste av alt: vi har ikke brutt noen regler, eller misligholdt leiekontrakten. Jeg ble da ringt opp av utleier som skjelte meg ut etter noter. Jeg har aldri blitt så skjelt ut i mitt liv faktisk! Hun nærmest truet meg, og sa at vi kom til å slite dersom vi ikke kom oss ut av leiligheten i en helvetes fart. Hun sa jeg var den frekkeste personen hun noen sinne hadde møtt, og at hun ikke kunne forstå at vi turte å gjøre dette. Jeg spurte igjen hva vi hadde gjort galt her, fikk aldri noe ordentlig svar på det. hun hadde visst 1000 grunner til å få oss kastet ut, men jeg har ikke hørt disse grunnene. det eneste hun maler om om og om igjen er at bikkja har tissa i hagen (for 2 mnd siden). hun fremstiller saken som om vi skulle ha gjort noe kriminelt, og at vi har oppført oss forferdelig dårlig. og nå har de satt advokat på oss. jeg har aldri opplevd lignende jeg, er helt satt ut av disse menneskene. i tillegg sa hun at "nå har vi prøvd å være greie med dere" hvorpå jeg svarte med en liten latter og "når har dere vært greie med oss?? det har jo bare vært kjeft fra dere side siden vi flyttet inn her, og nå vil dere i tillegg kaste oss ut for noe vi ikke har gjort!? beklager at jeg ikke godtar å bli kastet ut uten grunn". Jeg er sliten av hele opplegget, men det er uaktuelt å godta dette her. Jeg tar kampen til forliksrådet om det trengs, de har ikke sjanse i havet til å få oss kastet ut!
Hu i Svingen Skrevet 22. april 2006 #18 Skrevet 22. april 2006 Bra! Jeg synes det er glimrende at dere ikke finner dere i dette. Makan til utleier du har gitt...
Gjest Gjest1 Skrevet 22. april 2006 #19 Skrevet 22. april 2006 Synes du er tøff som ikke gir opp jeg. Dersom de kaster dere ut skal du huske at de eneste som egentlig har lov til å fysisk kaste dere ut er namsmannen. De har ikke lov til å ta seg inn i eller sperre dere ute fra den leiligheten dere leier.
Gjest Gjesta Skrevet 22. april 2006 #20 Skrevet 22. april 2006 (endret) Synes du er tøff som ikke gir opp jeg. Dersom de kaster dere ut skal du huske at de eneste som egentlig har lov til å fysisk kaste dere ut er namsmannen. De har ikke lov til å ta seg inn i eller sperre dere ute fra den leiligheten dere leier. ← jepp. jeg skal ringe leieboerforeningen på mandag, og jeg har en onkel som er advokat som bistår meg med å takle situasjonen riktig. Det verste er at huseier med familie til stadighet angriper oss, skriker og snakker nedlatende til oss. de oppfører seg som om vi har gjort noe kriminelt og som om vi har grunn til å skamme oss. men i den første samtalen med utleier innrømte hun at vi ikke hadde gjort noe galt, det gikk bare på at foreldrene hennes ikke visste hva de hadde sagt ja til da de godtok hun i huset og at de ikke synes vi gikk så bra overens. hun sa også at hun visste at moren kunen være litt vrang, og at hvis hun gikk og irriterte seg over ting så ble hun veldig lite grei å ha med å gjøre. vi hadde på en måte en forståelse, men etter at jeg sendte det brevet der vi ikke godtok oppsigelsen er det plutselig krig og jeg er det verste mennesket hun noen sinne har møtt. jeg er så sinna, og det gnager veldig på meg at jeg bare må holde meg rolig og saklig og vente på brevet fra advokaten. jeg har jo mest lyst til å gå ned der og ta en diskusjon med dem en gang for alle, men jeg er nødt til å takle det profesjonelt og heve meg over dem. det vil jeg vinne på til slutt hvis det blir en sak ut av dette. syke syke menneskene!! Jeg vil jo egentlig flytte ut nå da, trives ikke der for 5 øre. men jeg betaler heller husleie en mnd ekstra for at det skal bli oppsigelse fra VÅR side og at vi skal bestemme selv når vi vil si opp. Endret 22. april 2006 av Lupi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå