Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skremmende å se hvor mange som "gir f" i voksne barn..  Kunne aldri falt meg inn.  Trenger dem meg, så kommer jeg. Om dem er 17 el 30 år liksom.. 

Anonymkode: 0207a...dd1

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer da an på hvor sykt barnet er. 

Anonymkode: fa1b6...eda

Har du kronisk syke barn som har vansker med å regulere sykdommen, så kan du få utvidet.. 

Men ærlig talt, ring jevnlig og sjekk åssen det går. Vippse kiden penger til taxi til legevakt hvis det er slik at underliggende sykdom ikke er regulert. Men å reise 11 timer for akutt sykdom er ikke nødvendig. 

Anonymkode: 5eec4...2ae

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ja. Du vet at du kun har "sykt barn"-dager på jobb frem til barnet blir 12 år? De fleste 12åringer klarer seg hjem mens foreldrene er på jobb da.

Anonymkode: f8e83...17

Har du barn med diagnose har du til de fyller 18

Anonymkode: 37910...31e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt har diabetes, fikk omgangssjuke i høst. Vi kan følge med på blodsukkeret her hjemme, og hadde tett kontakt. Bor heldigvis i kollektiv, så om han hadde blitt veldig dårlig, så hadde han fått hjelp. Han bor 6 timer unna, så hadde reist om ikke det sto om liv. Han blir uansett sint om vi maser for mye ang diabetesen

Anonymkode: d7e89...6d5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvilken sykdom det er snakk om. Omgangssyke og influensa er virkelig ikke noe å spøke med om man har diabetes. Da jeg var ung voksen og hadde flyttet hjemmefra trodde jeg selv at jeg skulle stå omgangssyken over, men hadde ikke mamma dratt hjem til meg og ringt ambulanse, så kunne det gått riktig så ille. 

Anonymkode: 81c98...c88

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

ja. Du vet at du kun har "sykt barn"-dager på jobb frem til barnet blir 12 år? De fleste 12åringer klarer seg hjem mens foreldrene er på jobb da.

Anonymkode: f8e83...17b

og ved kronisk sykdom er det 18 år - les deg opp før du svarer 😝  barnet til TS har en kronisk sykdom.. 

Sitat

Ved kronisk sykdom, langvarig sykdom eller nedsatt funksjonsevne hos barnet, gjelder den utvidede retten til sykt barn-dager (omsorgspenger og permisjon) til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. [1, 2]

Anonymkode: 88888...aa5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 16.21):

Hva gjør dere andre når voksne barn, i dette tilfelle student på 23 år, blir syke og bor langt borte? 

Får ikke i seg mat, nesten ikke vann… og har også en annen kronisk sykdom som kompliserer dette. Vi vet ikke om det er matforgiftning eller omgangssyke. Hovedteori er at hun har fått i seg noe mat som hun ikke tåler. Har en del matintoleranser.

Syns det er fælt men vi kan jo ikke reise bort hver gang hun blir syk, hadde dere andre gjort det? 

Vi reiser selvfølgelig bort hvis det er alvorlig, i fjor var det innleggelse på sykehus ifb den kroniske sykdommen. Men syns det er vanskelig å vurdere. Er jo dyrt med fly og hotell hele tiden.

Anonymkode: 7d9de...ebf

Er det alvorlig så vil vel de fleste føle at de må trå til litt å være tilstede så lenge det er gjennomførbart mtp økonomi, arbeid/fri osv, men i alle andre tilfeller så må vell voksne folk stort sett greie seg selv. Hadde nok sterkt meg litt lenger om det feks var små barn inne i bildet som kompliserte situasjonen og som å trengte sitt,men utover det.. jeg kan igrunn ikke se for meg noe eksempel hvor jeg hadde forventet at mine foreldre reiste bortover fordi jeg var syk med mindre det var alvorlig og/eller av en sånn grad at man absolutt trenger hjelp og ikke greier seg selv. Nå bor mine foreldre i samme by som meg, men utover å kanskje handle for meg om jeg eller sønnen har omgangssyke og bør holde oss unna butikk osv så er det liksom ikke noe sykebesøk altså. Når sønnen var bitteliten fikk jeg vell hjelp ett par ganger når jeg hadde omgangssyke og var alene med han, ellers settes handleposen på trappa og alle holder trygg avstand til smitte 😆 men du sier det er noe mer her også, det er jo bare dere som kjenner hele situasjonen og dere som må vurdere både hva dere synes er nødvendig og hva dere har råd og ork til. Ved evt lengre sjukdom og hjelpebehov hadde det vell kanskje vært bedre om hun hadde kommet til dere heller enn motsatt. Viss dere har rom til å ta henne imot hjemme. Da kan man styre og stelle litt for henne, men uten at det blir så alt for omveltende for eget liv og økonomi.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anonymkode: f8e83...17b

Det er jo ikke helt sånn. En har fremdeles rett på inntil 10 (12) dagers velferdspermisjon i året ved blant annet sykdom i familien. Med eller uten lønn bestemmes av tariffavtalen din. 

Anonymkode: ab431...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet mitt sier at det trenger meg, at jeg kommer fysisk, da kommer jeg. Samme hvor langt og samme hvor dyrt.

Men det er jo fordi jeg vet at mine barn ikke tilkaller meg med mindre det virkelig trengs. Hadde jeg hatt barn som hadde ønsket full utrykning på tvers av landet pga. omgangssyke hadde jeg sikkert sett annerledes på saken.  

Anonymkode: fe405...403

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist. Er det ofte hun er syk da? Siden du nevner hotell og fly hele tiden? 
Da min 19 åring lå full i feber på hybelen kjørte jeg midt på natta for å hente han da han ringte. 
Jeg selv er 40 pluss, og mamma kommer og hjelper meg når jeg er syk. Det samme gjør jeg for henne og andre i familien. 
men det er oss 

Anonymkode: 3951d...549

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis et voksent barn trenger mammaen sin så ofte, så burde hun vel flytte hjem(over)...

Men er det nå egentlig hun som har bedt deg komme, eller bare noe du selv synes du må?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 16 år og bodde på internatskole, fikk jeg alvorlig influensa. 
Var fullstendig sengeliggende i ei uke, kom meg knapt opp på do. 
Venner kom innom med knekkebrød en til to ganger om dagen, men jeg raste ned i vekt den uka. 

Hadde vært fint med litt mamma-omsorg da…

Anonymkode: de5e0...372

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 21.32):

Det er jo ikke helt sånn. En har fremdeles rett på inntil 10 (12) dagers velferdspermisjon i året ved blant annet sykdom i familien. Med eller uten lønn bestemmes av tariffavtalen din. 

Anonymkode: ab431...7f8

Jeg har ikke rett på noen 

Anonymkode: 6cbec...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Matforgiftning, omgangssyke og lignende klarer de fleste seg helt fint igjennom på egen hånd. 

Men hvordan kan den kroniske sykdommen påvirke datteren din oppi det hele? Kan det gjøre henne dødssyk?

Anonymkode: fefcc...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Har student som bor langt borte, men der er det ikke noe kronisk underliggende sykdom. 

Ved omgangssyke, influensa og lignende, så har vi tett telefonkontakt, og har sikret at det voksne "barnet" har tilgang på gratis nettlege via forsikring. Da har vi dialog på om det kanskje hadde vært lurt å fått en vurdering av lege over nett/telefon, eller om formen fortsatt er bra nok til at det ikke er behov for bistand. 

Det handler jo om å gjøre ungdommen i stand til å takle livet. Og du som forelder kan ikke alltid være der. 

Anonymkode: 7b8ce...e26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kronisk sykdom er kjipt uansett alder, og kjempefint dere stiller opp hvis datteren deres verken har kjæreste eller venner i hverdagen sin. 

Men omgangssyken eller matforgiftning. Der går grensen. Det forventes at et voksent menneske på 23 år håndterer helsen sin selv. 

Om den voksne datteren din trenger så mye oppfølging, støtte og hjelp i hverdagen at dere ruinerer dere på fly og hotell, så burde hun flytte hjem. 

Anonymkode: 3bd8a...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 16.33):

Det spørs,er mange som hjelper barna sine med tannpuss til dem er minst 13 er det å lese på KG....

Anonymkode: 31ebe...68c

Det er anbefalt av tannlege å hjelpe til minst 12 år.

Anonymkode: 7d728...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg leste overskriften tenkte jeg at barnet hadde fått kreftdiagnose eller noe i samme alvorlighetsgrad. 

Og spørs jo hva du jobber med og hvem som evt må dekke jobben din. Om jeg måtte ofret en kveld eller helg med ungene mine for å jobbe overtid fordi en kollega skal ha fri for å pleie et sykt, voksent barn hadde jeg klikket… 

Synes det er rart å bosette seg så langt hjemmefra om man fortsatt trenger mye hjelp i hverdagen. En 23-åring skal jo klare seg fint gjennom sykdom. 

Anonymkode: cc52c...09c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...