AnonymBruker Skrevet 1. juni #21 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (56 minutter siden): En 23-åring forventes faktisk å klare å håndtere dårlig mage selv. Hvis denne 23-åringen er veldig syk og ikke klarer å dra på legevakt selv får vedkommende ta taxi. Helt absurd å tilkalle foreldre når man er voksen. Anonymkode: 2c1b1...c2c du leste at denne 23 åringen har underliggende sykdommer? Og selv en voksen trenger av og til hjelp, det er helt normal.Det som er absurd er å tro at rollen som forelder i forhold til omsorg og kjærlighet slutter når barna er 18 Anonymkode: 88888...aa5 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni #22 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ikke sette meg inn i hvordan det er å ha kronisk syke barn. Men, jeg har lest om to tilfeller de siste årene der unge studenter med diabetes har dødd i sin egen seng av syreforgiftning, begge med symptomer som først ble forvekslet med omgangssyke og influensa.. Så ja, jeg forstår godt at man som forelder kan være bekymret for et voksent barn! Anonymkode: 5970c...eba Nettopp, derfor umulig for oss å diskutere når vi ikke vet hvilken kronisk sykdom det er snakk om. Kan f.eks og være epilepsi- som og kan være krevende å regulere ved omgangssyke, siden kroppen ikke får tatt opp medisinene som vanlig da. TS, diskuter heller dette med legen din/annet helsepersonell. Her på KG er det mange bedrevitere og du får ikke gode svar på dette her. Anonymkode: 0889d...c33 5 2 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni #23 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Man drar virkelig ikke pga en voksen som har omgangssyke.. Anonymkode: f8e83...17b Da bør du tenke på at noen har underliggende sykdommer som kan gjøre situasjonen livstruende. Jeg har binyrebarksvikt, og kan dø hvis jeg ikke får i meg Cortison. Det kommer opp igjen hvis jeg har influensa eller omgangssyke, så da må jeg på sykehuset og få det intravenøst. Anonymkode: 3b138...43f 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #24 Skrevet 1. juni Man ringer hver dag for å høre hvordan det går, og gir evt råd. Om hun har en kronisk sykdom, så har hun vel lært å håndtere den nå når hun er 23? Det meste av magesjau, matforgiftning osv gir seg i løpet av 48 timer. Er hun usikker, bør hun bare ringe legevakta eller fastlegen. Dette ordner hun nok opp i selv. Anonymkode: 068ba...870 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #25 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man ringer hver dag for å høre hvordan det går, og gir evt råd. Om hun har en kronisk sykdom, så har hun vel lært å håndtere den nå når hun er 23? Det meste av magesjau, matforgiftning osv gir seg i løpet av 48 timer. Er hun usikker, bør hun bare ringe legevakta eller fastlegen. Dette ordner hun nok opp i selv. Anonymkode: 068ba...870 Det er nettopp ved magesjau, matforgiftning og omgangssyke at mange kroniske sykdommer som håndteres greit i hverdagen plutselig kan bli problematiske. Anonymkode: 0889d...c33 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #26 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man ringer hver dag for å høre hvordan det går, og gir evt råd. Om hun har en kronisk sykdom, så har hun vel lært å håndtere den nå når hun er 23? Det meste av magesjau, matforgiftning osv gir seg i løpet av 48 timer. Er hun usikker, bør hun bare ringe legevakta eller fastlegen. Dette ordner hun nok opp i selv. Anonymkode: 068ba...870 Selv om sykdommen er kronisk kan den være relativt nyoppstått. Trenger ikke å skrive akkurat diagnose men ja den kan absolutt bli påvirket av annen sykdom og matinntak. Hadde det ikke vært for den kroniske sykdommen så hadde vi nok ikke vurdert å reise bort. Det som er dumt er at de andre hun bor med heller ikke er hjemme. Så vi får se, men greit å høre hva andre tenker. Anonymkode: 7d9de...ebf 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #27 Skrevet 1. juni Med mindre denne kroniske sykdommen er svært, svært alvorlig, hadde det ikke engang falt meg inn å skulle reise til et voksent barn. Jeg flyttet til utlandet da jeg var 18, så det var uansett ikke noe alternativ for foreldrene mine. Jeg ville heller holdt hyppig kontakt, sikret at noen venner stakk innom (bor hun alene?), og bedt henne reise på legevakten om det blir for ille. Anonymkode: f563a...88c 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #28 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): du leste at denne 23 åringen har underliggende sykdommer? Og selv en voksen trenger av og til hjelp, det er helt normal.Det som er absurd er å tro at rollen som forelder i forhold til omsorg og kjærlighet slutter når barna er 18 Anonymkode: 88888...aa5 23 år. Trenger vel ikke å understreke det noe mer. Anonymkode: 2c1b1...c2c 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #29 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nettopp ved magesjau, matforgiftning og omgangssyke at mange kroniske sykdommer som håndteres greit i hverdagen plutselig kan bli problematiske. Anonymkode: 0889d...c33 Da ringer man etter ambulansen, ikke foreldre. Anonymkode: 2c1b1...c2c 4 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #30 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da bør du tenke på at noen har underliggende sykdommer som kan gjøre situasjonen livstruende. Jeg har binyrebarksvikt, og kan dø hvis jeg ikke får i meg Cortison. Det kommer opp igjen hvis jeg har influensa eller omgangssyke, så da må jeg på sykehuset og få det intravenøst. Anonymkode: 3b138...43f 23 år, da klarer man å taste 113 selv. tror nok dette er en trolletråd Anonymkode: 2c1b1...c2c 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #31 Skrevet 1. juni Med mindre en har andre underliggende psykiske diagnoser, så vil en noenogtjue-åring være fullstendig i stand til å ta vare på seg selv under sykdom. Anonymkode: 6e524...bfc 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #32 Skrevet 1. juni Vist en er så syk att det blir akutt, så er det vel en lege som må tilkalles, ikke mamma. Men samtidig er det jo lov til å vere bekymret mor selv om barna er blitt voksne. Anonymkode: a7afa...55f 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #33 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 23 år. Trenger vel ikke å understreke det noe mer. Anonymkode: 2c1b1...c2c min mor er nesten 80, har astma - kraftig og hvis hun blir syk av influensa for eksempel kan hun raskt få så redusert pust at hun hverken kan ringe lege, få frem ett ord eller gjøre rede for seg og i verste fall dø.. noen sykdommer kan man trenge hjelp ved selv om man er voksen.. Bare slik at vi kan legge denne diskusjonen om alder død.. Noen kroniske sykdommer kan gjøre selv ett bistikk dødelig hvis man ikke rekker sette etpipennen selv (noe man som regel IKKE gjør) så å kun fokusere på at alderen er 23 blir for dumt rett og slett når TS skrier at man som forelder syns det er vanskelig å vurdere når man skal hjelpe til eller ikke og samtidig sier grunnen til bekymringen er kronisk sykdom så kan man la være ås vare fra eget liv og levene og forsøke sette seg inn i TS sin realitet. Alder er uten betydning når kronisk underliggende årsak gir grunnlag for ekstra bekymring. Anonymkode: 88888...aa5 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #34 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man ringer hver dag for å høre hvordan det går, og gir evt råd. Om hun har en kronisk sykdom, så har hun vel lært å håndtere den nå når hun er 23? Det meste av magesjau, matforgiftning osv gir seg i løpet av 48 timer. Er hun usikker, bør hun bare ringe legevakta eller fastlegen. Dette ordner hun nok opp i selv. Anonymkode: 068ba...870 Har selv ung voksen med kronisk diagnose Epilepsi. Ja ho er nøye med søvn, medisiner ,mat, trenning osv. Og kan alt om sin diagnose. Men ved sykdom kan det desverre bli vanskelig. Si ved omgangssyke så kan medisin dose bli lav og forårsake anfall og det kan da skje fort. Feber trigger å anfall. Så ho må ta febernedsettende ved 37.5, siden normal tempen hennes er 36, og dette avtalt med senter for epilepsi. Og vi som foreldre kjenner altid en uro når ho ringer å sier ho brygger på sykdom om det trigger anfall. Og anfall i værste fall kan være dødelig og en trenger ikke merke selv at en får det. Er faktisk en del med epilepsi som dør i søvn pga anfall en ikke ser, enda de er godt behandlet og kan alt Anonymkode: 37910...31e 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #35 Skrevet 2. juni Du må ikke spørre på kg ts, her blir barn overlatt til seg selv fra 12 år. Da skal de håndtere all sykdom også livstruende. De alle hadde et ok forholdt til egne foreldre æ, men flyttet ut som 15 åring og ikke ønsket noe innblanding fra foreldre i ettertid. Da var de nemlig voksene og foreldrene var ferdig med sin jobb da barna 12. Slutt på støtte, omsorg, at man skal trenge noen andre enn seg selv i eget liv. Jeg tror mange på kg lever triste liv, ikke helt vet hva en familie er. Er du bekymret ville jeg reist for egen del om denne sykdommen hun har kan gjøre ting alvorlig. I normale familieforhold stopper man aldri med å være en mamma. Lytt til magefølelsen, den er den beste i en slik situasjon♥️ Anonymkode: 4fc15...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #36 Skrevet 2. juni Jeg ringer, hører hvordan de har det, sender litt penger slik at de kan bestille seg mat. Sier fra når de må komme seg til legen- hvis jeg blir for bekymret. Er de syke over en periode, hadde en som ble deprimert, - så får de komme hjem og hente seg inn. Vi kan ikke dra til andre siden av landet hver gang de er syke. Da skal det være akutt og innleggelse. Det går som regel greit! Mine foreldre bor langt borte fra meg, og de kommer ikke når jeg er syk Anonymkode: d6474...3f2 1
L0co Skrevet 2. juni #37 Skrevet 2. juni Jeg ble alenemamma som 17 åring. Reis om det er alvorlig. Om det ikke er det synes jeg dere kan holde dere i ro. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #38 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 16.25): Er de eldre enn tolv år klarer de fint å være alene når de er syke. Anonymkode: 33f46...966 12 år????? Anonymkode: fa1b6...eda
AnonymBruker Skrevet 2. juni #39 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 12 år????? Anonymkode: fa1b6...eda ja. Du vet at du kun har "sykt barn"-dager på jobb frem til barnet blir 12 år? De fleste 12åringer klarer seg hjem mens foreldrene er på jobb da. Anonymkode: f8e83...17b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #40 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ja. Du vet at du kun har "sykt barn"-dager på jobb frem til barnet blir 12 år? De fleste 12åringer klarer seg hjem mens foreldrene er på jobb da. Anonymkode: f8e83...17b Det kommer da an på hvor sykt barnet er. Anonymkode: fa1b6...eda 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå