Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere andre når voksne barn, i dette tilfelle student på 23 år, blir syke og bor langt borte? 

Får ikke i seg mat, nesten ikke vann… og har også en annen kronisk sykdom som kompliserer dette. Vi vet ikke om det er matforgiftning eller omgangssyke. Hovedteori er at hun har fått i seg noe mat som hun ikke tåler. Har en del matintoleranser.

Syns det er fælt men vi kan jo ikke reise bort hver gang hun blir syk, hadde dere andre gjort det? 

Vi reiser selvfølgelig bort hvis det er alvorlig, i fjor var det innleggelse på sykehus ifb den kroniske sykdommen. Men syns det er vanskelig å vurdere. Er jo dyrt med fly og hotell hele tiden.

Anonymkode: 7d9de...ebf

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er de eldre enn tolv år klarer de fint å være alene når de er syke. 

Anonymkode: 33f46...966

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Man gjør vel ikke noe spesielt annet enn å ønske god bedring? 
Jeg var året eldre da jeg ble mamma liksom (for 15år siden).. Det går nok fint. 

Med tanke på at det er matforgifting eller omgangssyke så har det vel ikke vært noe langvarig. Blir de alvorlig syke, så drar man selvsagt, men selv min 15åring klarer seg her alene med omgangssyke.

Anonymkode: f8e83...17b

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

En 23-åring er voksen og bør klare å håndtere sykdom så lenge det ikke er alvorlig. Hun har vel venner som kan hjelpe henne å handle hvis det trengs? Og som foreldre kan dere jo støtte ved å sende meldinger/ringe ❤️

Anonymkode: a9559...037

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør ikke annet enn at vi har litt hyppigere telefonkontakt. De må oppsøke lege/legevakt på egenhånd. Min er relativt ung enda så jeg har kontaktinfo til en nabo og en arbeidsgiver, dersom han ikke svarer meg. Arbeidsgiver ville også varslet meg, dersom han ikke hadde dukket opp.

Anonymkode: ab431...7f8

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er de eldre enn tolv år klarer de fint å være alene når de er syke. 

Anonymkode: 33f46...966

Det spørs,er mange som hjelper barna sine med tannpuss til dem er minst 13 er det å lese på KG....

Anonymkode: 31ebe...68c

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva gjør dere andre når voksne barn, i dette tilfelle student på 23 år, blir syke og bor langt borte? 

...Men syns det er vanskelig å vurdere. Er jo dyrt med fly og hotell hele tiden.

Nei det er ikke vanskelig å vurdere, om barnet sier det trenger deg drar du uansett kostnad. Både jeg og min mann har kjørt 11 timer en vei for vår yngste opptil flere ganger og jeg ville gjort det igjen og igjen uten tanke på kostnad i allefall.. 

Anonymkode: 88888...aa5

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke vanskelig å vurdere, om barnet sier det trenger deg drar du uansett kostnad. Både jeg og min mann har kjørt 11 timer en vei for vår yngste opptil flere ganger og jeg ville gjort det igjen og igjen uten tanke på kostnad i allefall.. 

En 23-åring forventes faktisk å klare å håndtere dårlig mage selv. Hvis denne 23-åringen er veldig syk og ikke klarer å dra på legevakt selv får vedkommende ta taxi.

Helt absurd å tilkalle foreldre når man er voksen.

Anonymkode: 2c1b1...c2c

• Liker 22
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper en liten trøstepakke til moegenlevering.

Anonymkode: 2785c...59e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Hun er jo voksen. Merkelig å skulle reise pga slik sykdom. Anderledes om det var snakk om sykehus osv.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg var 23 hadde jeg tre barn. Sånn for å sette det i perspektiv. Jeg ringte Pappan min for hjelp en gang jeg var sjuk. Da hadde både jeg og mannen skikkelig influensa og de ringte fra barnehagen og en av ungene hadde fått feber. Vi var så dårlige at vi ikke kom oss ut for å hente. Da hentet han, og var hos oss på kvelden for å passe på oss og barna.

Og hvor skal du isåfall bo; studenter har vel sjelden plass til en forelder boende, og vil vel gjerne være litt alene og sove det av seg....

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg som voksent, dog fortsatt ungt barn, vil ikke ha mine foreldre på besøk om jeg er syk av typen matforgiftning etc. helt ærlig så ville jeg nok ikke hatt de boende om jeg hadde blitt alvorlig syk heller. Jeg har et helt OK forhold til mine foreldre. 

Anonymkode: 13f8f...bdf

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke mye dere får gjort der uansett. Hun får ikke i seg mer mat av at det er du som smører brødskiva hennes.

Daglig telefonkontakt, empati og noen kjerringråd er det du kan bidra med nå. 

Anonymkode: 279c1...10b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Får ikke i seg mat, nesten ikke vann… og har også en annen kronisk sykdom som kompliserer dette. Vi vet ikke om det er matforgiftning eller omgangssyke. Hovedteori er at hun har fått i seg noe mat som hun ikke tåler. Har en del matintoleranser.

Syns det er fælt men vi kan jo ikke reise bort hver gang hun blir syk, hadde dere andre gjort det? 

Vi reiser selvfølgelig bort hvis det er alvorlig, i fjor var det innleggelse på sykehus ifb den kroniske sykdommen. Men syns det er vanskelig å vurdere. Er jo dyrt med fly og hotell hele tiden.

Vanskelig å svare når vi ikke vet mer om den kroniske sykdommen som kompliserer relativt enkle sykdomsforløp? Er det f.eks snakk om diabetes type 1, så ja, da forstår jeg at dere synes dette er vanskelig.

Anonymkode: 0889d...c33

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Person over 12 år, skal og bør klare seg selv ved sykdom

Anonymkode: c8af3...4d2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun trenger hjelp burde hun alliere seg med noen der hun bor. Jeg hadde ikke vært bekymra så lenge hun får i seg vann, og er våken nok til telefonsamtale og vet selv å ringe legevakten om det skulle bli nødvendig. Men dere vet jo best angående den kroniske sykdommen. Og om det psykiatri innvolvert og hun kan bli utilregnelig, villle jeg reist. Du kan ringe universitetets helsesøster (eller tilsvarende) om du tenker de kan bistå.

Anonymkode: 9595f...909

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Man drar virkelig ikke pga en voksen som har omgangssyke..

Anonymkode: f8e83...17b

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det spørs,er mange som hjelper barna sine med tannpuss til dem er minst 13 er det å lese på KG....

Anonymkode: 31ebe...68c

Tannlegen anbefaler å hjelpe til med tannpuss fram til barna er 12 år. 
TS, er det snakk om omgangssyken eller lignende, og det har ikke vart lenge? Da er det vel ikke grunn til panikk. Dere kan evt ringe et par ganger i døgnet og høre at det går greit. Hvis «barnet» ikke bor sammen med noen. 

Anonymkode: 00a74...161

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke sette meg inn i hvordan det er å ha kronisk syke barn.

Men, jeg har lest om to tilfeller de siste årene der unge studenter med diabetes har dødd i sin egen seng av syreforgiftning, begge med symptomer som først ble forvekslet med omgangssyke og influensa..

Så ja, jeg forstår godt at man som forelder kan være bekymret for et voksent barn!

Anonymkode: 5970c...eba

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hvor hun er mentalt sett.

Anonymkode: 05b5c...c4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...