Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes vel snart ikke en ting i verden som liksom skyldes peri eller overgangsalder, men samfunnet sparer jo enorme summer på det når ingen kvinner over 35 blir utredet for noe som helst lenger...

Anonymkode: 666e8...6f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja tenker også det er tvilsomt men leser jo så mye rart. 
Perimeno handler vel ikke bare om å ikke ha østrogen. Men om ubalanser og svingninger 

Anonymkode: fc2ae...cd8

Det er østrogen (hormoner) som er behandling. Ikke gjør ting mer kompliserte enn de er nå. Skal du snakke med legen din om behandling av perimenopauseplager eller ikke?

Anonymkode: bfaf4...7cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er østrogen (hormoner) som er behandling. Ikke gjør ting mer kompliserte enn de er nå. Skal du snakke med legen din om behandling av perimenopauseplager eller ikke?

Det er jo ikke det. Kan være prohesreon man mangler også feks 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ikke det. Kan være prohesreon man mangler også feks 

Det er det jeg mener når jeg setter hormoner i parantes.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 18.18):

Kan være mange grunner for at jeg er dårlig og har selvsagt legeoppfølging:) men jeg har begynt å tenke på om hormoner kan spille en rolle og hører jo folk si at man kan bli helt koko av hormonelle ubalanser. Så tenkte spørre om hvordan det har blitt opplevd.  Men da kan man tydeligvis ikke bli så dårlig av det 

Tja, hvor dårlig kan man ikke bli i starten av en graviditet? Også pga hormonene som skifter kraftig. Så ville jo ikke tenkt det er umulig. Men mye mer sannsynlig at du er eller har vært syk med noe annet…

Anonymkode: 10ceb...a1f

AnonymBruker
Skrevet

En god venninne av meg ble sengeliggende av perimenopause. I over to år prøvde legene å finne ut hva det kom av. Hun sov 12-16 timer i døgnet og var ikke i stand til å fungere. En stund trodde de det var pga for mye jern og hun gikk gjennom behandling for det. De sjekket først ikke for perimenopause fordi syklusen hennes var normal. Men etter mye frem og tilbake så fikk hun oppfølging hos Gyn og var gjennom diverse tester og samtaler, ble satt på hormoner og nå begynner hun å fungere igjen. 

Hennes situasjon er nok ikke så vanlig, men man skal være forsiktig med å være bastant å hevde at det aldri skjer. Det er svært Individuelt hvordan kroppen reagerer. 

Anonymkode: c4c01...7b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 18.19):

Hvordan da? Hvis det er noe «latent» så er det vel strengt tatt ikke pga hormonene ?

Kvinner har lettere for å utvikle autoimmune sykdommer når de får hormonsvingninger i perimenopausen. Man har anlegg for dem, så man kan si at de ligger latent, og så kan de utløses av hormonsvingninger. Det kan også skje i puberteten eller ved graviditet, men perimenopausen er enda vanligere.
Jeg fikk graves/høyt stoffskifte ifm perimenopausen, og det var ganske interessant da det er mange overlappende symptomer som varmetokter, svetting, hjertebank, hjernetåke, angst, uro/skjelvinger, utmattelse og tørr hud/hår. Heldigvis forsvant de verste symptomene med medisin mot høyt stoffskifte. 

Anonymkode: 43a52...744

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2026 den 18.19):

Hvordan da? Hvis det er noe «latent» så er det vel strengt tatt ikke pga hormonene ?

Østrogen holder det i sjakk. Inntil overgangsalderen. 

Anonymkode: b92bc...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som har fått long covid det siste året, det har jo også lignende symptomer? 

Anonymkode: 2747a...f9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinner har lettere for å utvikle autoimmune sykdommer når de får hormonsvingninger i perimenopausen. Man har anlegg for dem, så man kan si at de ligger latent, og så kan de utløses av hormonsvingninger. Det kan også skje i puberteten eller ved graviditet, men perimenopausen er enda vanligere.
Jeg fikk graves/høyt stoffskifte ifm perimenopausen, og det var ganske interessant da det er mange overlappende symptomer som varmetokter, svetting, hjertebank, hjernetåke, angst, uro/skjelvinger, utmattelse og tørr hud/hår. Heldigvis forsvant de verste symptomene med medisin mot høyt stoffskifte. 

Anonymkode: 43a52...744

Ok, men da er det den andre sykdommen man må behandle da? Det er ikke noe med hormonene man i seg selv må gjøre noe med og det vil ikke hjelpe for dette andre å behandle hormonenen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ok, men da er det den andre sykdommen man må behandle da? Det er ikke noe med hormonene man i seg selv må gjøre noe med og det vil ikke hjelpe for dette andre å behandle hormonenen?

Nemlig. Å holde alt mulig rart "i sjakk" med hormoner er jo som å sette plaster på et knivstikk. Man må jo behandle den underliggende årsaken først. Men nei, la oss definere ABSOLUTT ALT mellom himmel og jord som "overgangsplager", så slipper vi det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir veldig useriøst å overdrive og direkte tullprate såpass som du gjør her. ALT ER OVERGANGSPLAGER, nei ingen har sagt det. Folk går til legen og blir utredet som før. Det er ikke noen overgangskonspirasjon. Uff.

AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 9.34):

Finnes vel snart ikke en ting i verden som liksom skyldes peri eller overgangsalder, men samfunnet sparer jo enorme summer på det når ingen kvinner over 35 blir utredet for noe som helst lenger...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nemlig. Å holde alt mulig rart "i sjakk" med hormoner er jo som å sette plaster på et knivstikk. Man må jo behandle den underliggende årsaken først. Men nei, la oss definere ABSOLUTT ALT mellom himmel og jord som "overgangsplager", så slipper vi det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det blir veldig useriøst å overdrive og direkte tullprate såpass som du gjør her. ALT ER OVERGANGSPLAGER, nei ingen har sagt det. Folk går til legen og blir utredet som før. Det er ikke noen overgangskonspirasjon. Uff.

Allikevel skal «alt» behandles med svindyre (og potensielt helseskadelige) hormoner… Hvem er det som tjener på at lista med plager som liksom er relatert til overgangsalder stadig blir lengre? Jeg bare spør. For det er i hvert fall ikke kvinner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Allikevel skal «alt» behandles med svindyre (og potensielt helseskadelige) hormoner… Hvem er det som tjener på at lista med plager som liksom er relatert til overgangsalder stadig blir lengre? Jeg bare spør. For det er i hvert fall ikke kvinner.

At det endelig har blitt satt lys på kvinnehelse og overgangsalder gjør at flere symptomer kommer frem.

Frysing og krystallsyken har jeg fått. Ikke på den vanlige symptomlisten, men kommer kanskje når flere går til legen med det.

Anonymkode: 869d1...273

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

At det endelig har blitt satt lys på kvinnehelse og overgangsalder gjør at flere symptomer kommer frem.

Frysing og krystallsyken har jeg fått. Ikke på den vanlige symptomlisten, men kommer kanskje når flere går til legen med det.

Opplever du at hormoner hjelper på de sekundære lidelsene ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 7.42):

Jeg er jo litt enig i premisset ditt. Men kan det tenkes at hormonbalanse er viktig for at kroppen skal holde seg frisk også?

det er ikke så lett å finne ut av hva som er høna og egget og hva man må gjøre for å bli bedre alltid. Kroppen er kompleks og man trenger jo hormonene og?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opplever du at hormoner hjelper på de sekundære lidelsene ?

Du må nesten forklare. For hvilke sekundære lidelser snakker du om? 

Går heller ikke på hormoner enda, siden min lege er borte og vikarlegen er av typen kvinner er hysteriske.

Mitt innlegg gikk på at det er enormt mye som hormonendringene gjør som vi enda ikke vet noe om og nå når dette er satt i fokus vil vi få flere symptomer opp på lista. Endelig kan kvinner slutte å lide i stillhet.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må nesten forklare. For hvilke sekundære lidelser snakker du om? 

Går heller ikke på hormoner enda, siden min lege er borte og vikarlegen er av typen kvinner er hysteriske.

Mitt innlegg gikk på at det er enormt mye som hormonendringene gjør som vi enda ikke vet noe om og nå når dette er satt i fokus vil vi få flere symptomer opp på lista. Endelig kan kvinner slutte å lide i stillhet.

Det var jo du som skrev du hadde krystallsyken etc pga overgangsalder/hormoner? Så da spurte jeg om du da opplevde bedring av de tilstandene du har fått pga oa (som er andre lidelser) ved å behandle hormonene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det var jo du som skrev du hadde krystallsyken etc pga overgangsalder/hormoner? Så da spurte jeg om du da opplevde bedring av de tilstandene du har fått pga oa (som er andre lidelser) ved å behandle hormonene 

Siden jeg har lest mye om dette nå, så vet jeg de som får krystallsyke blir bedre av den når de begynner på hormoner. Lav østrogen er en av de utløsende faktorer for krystallsyke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.6.2026 den 19.00):

Jo det er kvinner med sterke «diffuse plager» som vinner på dette. -om samfunnet! Jeg har vært flere år utenfor arbeidslivet på grunn av overgangsplager og fikk kjempet meg til hrt tilslutt. Endelig fikk jeg noe som begynner å hjelpe og jeg begynner å se mulighet til å komme tilbake i arbeid. Men mange kvinner forsvinner nok inn i uførhet uten å vite hvorfor. 

Anonymkode: 313b1...29e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...