Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 18. april 2006 #1 Skrevet 18. april 2006 Vi er en ikketroende familie. I det siste har femåringen vår spurt endel spørsmål hjemme om hvem Jesus og Gud er, han har sunget salmer osv. Barnehagen var i kirken før påske, og jeg tenkte det var ok gutten var med, siden det var kun en gang. Jeg syns imidlertid ikke det er greit at noen skal "prakke på " vår sønn en religion vi foreldre ikke følger, og jeg syns heller ikke det er greit at gutten går rundt og synger Hallelujah når vi foreldre har tatt et ikke-religiøst standpunkt i oppdragelsen. Jeg er klar over at barnehager har en kristen formålsparagraf- men betyr dette at vi er forpliktet tll å la vår sønn delta i kristne aktiviteter? Er det snakk om kirkegang et par dager i året kan vi evt holde ham hjemme de dagene, men det er vanskelig å ta ham ut hver gang de skal lære nye sanger. Kan noen fortelle meg om hvilke rettigheter og plikter vi som foreldre har her? Barnehagen er forøvrig privat, foreldreeiet, med offentlig støtte. Takk for svar!
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #2 Skrevet 18. april 2006 Barnehagen kan velge akkurat det opplegget de ønsker. Du kan fint holde barnet ditt hjemme hvis du syns at han ikke skal være med fex i kirken. Uansett om barnehagen er privat, foreldredrevet eller får statsstøtte er det de ansatte på hver avdeling som lager opplegg. Alternativt kan du høre om ditt barn kan være på en annen avdeling mens de andre barna er i kirken, men det er slettes ikke sikkert at det lar seg gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #3 Skrevet 18. april 2006 Det er kun avdeling i barnehagen, så det er dermed ikke noen mulighet til å la ham vente andre steder. Egentlig er kirkegang det minste problemet; dette vil uansett kun være 1-2 ganger per år, og vi kan jo holde ham hjemme. Verre er det at barna blir opplært i salmesang og kristentro... For oss som foreldre er det praktisk umulig å ta gutten ut av samlingsstunden. Selv om vi har statskirke her, er det hvertfall utrolig frustrerende hvis det er slik at barn blir påtvunget kristendom i barnehagen. Det jo temmelig mange i Norge som ikke er kristne!
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 18. april 2006 #5 Skrevet 18. april 2006 Det var trådstarter over. Skal også stå "..kun én avdeling..."
Gjest StoreSky Skrevet 18. april 2006 #6 Skrevet 18. april 2006 Alle barnehager som IKKE har reservert seg, Må følge den kristne formålsparagrafen..Men hvor mye varierer fra barnehage til barnehage. I min barnehage har vi lite, vi fokuserer heller på "den gyldne" regel som er felles for de fleste tros-retninger. (vi er en meget flerkulturell barnehage)
Lemona Skrevet 18. april 2006 #7 Skrevet 18. april 2006 Jeg synes det er veldig rart at barnehagepersonalet lærer barna religiøse sanger hvis det ikke er en menighetsbarnehage e.l. barnet ditt går i. Trodde ikke dette var vanlig. I barnehagen der døtrene mine går er også bordvers nøytrale uten kristent innhold. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt opp dette med barnehagen. En ting er som du sier kirkebesøk o.l. hvor det er mulig å holde barnet borte. Noe helt annet er hvis kristne sanger og vers er en del av hverdagsritualene i bhg. Jeg er helt enig med deg at slik samfunnet er blitt i dag bør bhg lage et opplegg som passer for alle, uansett religion.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 18. april 2006 #8 Skrevet 18. april 2006 Er dette en kommunal barnehage? ← Nei, privat (foreldreeiet) stiftelse med kommunal støtte.
Gjest Bodillen Skrevet 18. april 2006 #9 Skrevet 18. april 2006 Man har faktisk krav på et annet opplegg når resten av barnehagen er i kirken. Man kan ikke forlange at alle ikke-kristne skal holde barna hjemme når barnehagen skal på kirkebesøk. Kirkeopplegg eksluderer ikke bare ikke-troende etnisk norske, men alle med et annet livssyn, f.eks muslimer. Det blir endel barn som ikke kan gå i barnehagen ved sånne anledninger, med andre ord... Ja, det er riktig at vi har kristen formålsparagraf i Norge, men ingen forlanger at det skal gjelde for private barnehager. De kan gjøre som de vil i forhold til det. Vi opplever dette som til tider litt slitsomt både i barnehagen og skolen. Da barnehagenskulle på kirkebesøk tok de det som en selvfølge at alle skulle være med (bare norske barn i b.hagen), og de ble nesten litt satt ut da vi sa at vi ikke ønsket at gutten vår skulle være med. Men selvfølgelig ordnet de det slik at han kunne være igjen i barnehagen sammen med en voksen. På skolen har vi ordnet med fritak fra en del av undervisningen i KRL, og datteren vår er aldri med i kirken. Skolen ordner eget opplegg for de som skal være på skolen i steden. Jeg råder deg til å ta opp dette med barnehagen. De må ordne et alternativ til barnet deres hvis de skal i kirken. Ellers kan ingen tvinge på dere kristendomsopplæring dere ikke ønsker i barnehagen. De har ingen læreplan å forholde seg til.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Alle barnehager som IKKE har reservert seg, Må følge den kristne formålsparagrafen..Men hvor mye varierer fra barnehage til barnehage. I min barnehage har vi lite, vi fokuserer heller på "den gyldne" regel som er felles for de fleste tros-retninger. (vi er en meget flerkulturell barnehage) ← Jeg synes det er veldig rart at barnehagepersonalet lærer barna religiøse sanger hvis det ikke er en menighetsbarnehage e.l. barnet ditt går i. Trodde ikke dette var vanlig. I barnehagen der døtrene mine går er også bordvers nøytrale uten kristent innhold. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt opp dette med barnehagen. En ting er som du sier kirkebesøk o.l. hvor det er mulig å holde barnet borte. Noe helt annet er hvis kristne sanger og vers er en del av hverdagsritualene i bhg. Jeg er helt enig med deg at slik samfunnet er blitt i dag bør bhg lage et opplegg som passer for alle, uansett religion. ← Utfra deres svar, forstår jeg det slik at det er vanlig at barnehagen toner ned det religiøse aspektet, men at man som forelder ikke kan kreve dette? Jeg skal ta uansett saken opp med styrer. Til opplysning: Vår barnehage er liten. Den har 15 barn , hvorav en fremmedkulturell + en fremmedkulturell assistent. Hvor mange ikke-religiøse andre vet jeg ikke. Uansett er det vel best at jeg snakker kun for meg selv, ikke på vegne av andre ikke-kristne...
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 18. april 2006 #11 Skrevet 18. april 2006 Her kom det mange kjappe og tildels motridende svar! Man har faktisk krav på et annet opplegg når resten av barnehagen er i kirken. Man kan ikke forlange at alle ikke-kristne skal holde barna hjemme når barnehagen skal på kirkebesøk. Kirkeopplegg eksluderer ikke bare ikke-troende etnisk norske, men alle med et annet livssyn, f.eks muslimer. Det blir endel barn som ikke kan gå i barnehagen ved sånne anledninger, med andre ord... Ja, det er riktig at vi har kristen formålsparagraf i Norge, men ingen forlanger at det skal gjelde for private barnehager. De kan gjøre som de vil i forhold til det. Vi opplever dette som til tider litt slitsomt både i barnehagen og skolen. Da barnehagenskulle på kirkebesøk tok de det som en selvfølge at alle skulle være med (bare norske barn i b.hagen), og de ble nesten litt satt ut da vi sa at vi ikke ønsket at gutten vår skulle være med. Men selvfølgelig ordnet de det slik at han kunne være igjen i barnehagen sammen med en voksen. På skolen har vi ordnet med fritak fra en del av undervisningen i KRL, og datteren vår er aldri med i kirken. Skolen ordner eget opplegg for de som skal være på skolen i steden. Jeg råder deg til å ta opp dette med barnehagen. De må ordne et alternativ til barnet deres hvis de skal i kirken. Ellers kan ingen tvinge på dere kristendomsopplæring dere ikke ønsker i barnehagen. De har ingen læreplan å forholde seg til. ← Stemmer dette? I så fall er det jo akkurat noe slikt jeg ønsker meg! Vet du om dette er lovnedfelt noe sted?
Gjest Bodillen Skrevet 18. april 2006 #12 Skrevet 18. april 2006 Her kom det mange kjappe og tildels motridende svar! Stemmer dette? I så fall er det jo akkurat noe slikt jeg ønsker meg! Vet du om dette er lovnedfelt noe sted? ← Det aner jeg ingen ting om. Men du kan jo sjekke barnehagens vedtekter? Ellers kan du høre med Human Etisk Forbund? Jeg har fått masse hjelp derfra i forbindelse med fritaksmelding på skolen vår. http://www.human.no/ Ellers er det kanskje mulig å undersøke med Private Barnehagers Landsforbund? http://www.pbl.no/
Gjest Gjesta Skrevet 18. april 2006 #13 Skrevet 18. april 2006 Man har faktisk IKKE krav på at barnehagen hoster opp en løsning. Barnehagen tilbyr et opplegg det er fritt frem for de som har plass å benytte. Om opplegget ikke passer, er det foreldrenes problem. Vi reiser fex til en bondegård hvert år, hele barnehagen. Om vi tar inn et barn som er hyperallergisk og ikke kan være med på bondegård, er det foreldrenes problem, ikke barnehagens.
Gjest StoreSky Skrevet 18. april 2006 #14 Skrevet 18. april 2006 Private barnehager er IKKE fritatt fra kristen formålsparagraf. Kun barnehager som søker spesifikt om dette er det. (alternativt opplegg) Mange som ikke vet det, fikk selv "sjokk" da jeg gikk på førskolelærerutdanningen. Stoor diskusjon i klassen! Til TS: Snakk med barnehagen du!
Lemona Skrevet 18. april 2006 #15 Skrevet 18. april 2006 Man har faktisk IKKE krav på at barnehagen hoster opp en løsning. Barnehagen tilbyr et opplegg det er fritt frem for de som har plass å benytte. Om opplegget ikke passer, er det foreldrenes problem. Vi reiser fex til en bondegård hvert år, hele barnehagen. Om vi tar inn et barn som er hyperallergisk og ikke kan være med på bondegård, er det foreldrenes problem, ikke barnehagens. ← Du får det jo til å høres ut som om det er barna som er til for barnehagen sin skyld og ikke omvendt. Hva loven sier er nå en ting. Heldigvis er det nå slik at de fleste barnehager prøver å innrette seg til det beste for barna som går der. Jeg vil nå håpe at en barnehage som har et allergisk barn vil klare å løse en situasjon som den du viser til i innlegget.
Gjest Bodillen Skrevet 18. april 2006 #16 Skrevet 18. april 2006 Private barnehager er IKKE fritatt fra kristen formålsparagraf. Kun barnehager som søker spesifikt om dette er det. (alternativt opplegg) Mange som ikke vet det, fikk selv "sjokk" da jeg gikk på førskolelærerutdanningen. Stoor diskusjon i klassen! Til TS: Snakk med barnehagen du! ← Jammen, jeg sier jo ikke noe annet heller, jeg... De kan velge fritt, fordi ingen kan avslå hvis en privat barnehage vil fritas...
Gjest Bodillen Skrevet 18. april 2006 #17 Skrevet 18. april 2006 Man har faktisk IKKE krav på at barnehagen hoster opp en løsning. Barnehagen tilbyr et opplegg det er fritt frem for de som har plass å benytte. Om opplegget ikke passer, er det foreldrenes problem. Vi reiser fex til en bondegård hvert år, hele barnehagen. Om vi tar inn et barn som er hyperallergisk og ikke kan være med på bondegård, er det foreldrenes problem, ikke barnehagens. ← Nå må du sette på bremsene her. Det er ingen som har sagt et ord om allergi og bondegårder i denne tråden - dette handler om livssyn og retten til å fritas fra opplegg som strider med egen overbevisning. Man har ungene sine i barnehage fordi man må på jobben , og man betaler for det. At barnehagen ønsker å bruke av barnehagens åpningstid for å delta i gudstjeneste må stå for deres egen regning. Ingen kan tvinges med, og de som ikke ønsker å delta har rett til et alternativt opplegg, ente om det er privat eller kommunale barnehage. Noe annet blir selvfølgelig om det står spesifikt i barnehagens vedtekter at man stenger i et visst antall timer til f.eks påske og jul for å gå i kirken - da vet foreldrene på forhånd at dette er barnehagens policy, og må forholde seg deretter.
Gjest Primula Skrevet 18. april 2006 #18 Skrevet 18. april 2006 Nå kjenner ikke jeg lover og regler ang. dette, men også i vår barnehage bruker man jule og påskebudskapet. De har vært i kirka en gang ( på to år) og dette har jeg egentlig ingen problemer med selv om vi ikke er kristne. Kirkebesøket var nettopp et besøk i kirka, ingen gudstjeneste. Og at man forteller barna hvorfor man feirer jul og påske synes jeg er helt greit. Datra mi oppfatter dette nærmest som et slags eventyr og synes det er veldig spennende. Jeg har heller ingen problemer med at ungene lærer sanger av ulikt slags, det være seg også sanger som f.eks " mine hender er fulle av blomster." Jeg synes ikke at barna blir påtvunget kristne verdier som ikke er ønsket av foreldrene bare fordi man hører fortellinger fra bibelen og besøker kirka. Så lenge det ikke dreier seg om forkynnelse synes jeg det er greit.
Gjest hmmm Skrevet 18. april 2006 #19 Skrevet 18. april 2006 Noen som tenker på barnet oppi dette her???? Greit nok at foreldrene har et ikke-kristent standpunkt, men er det så farlig om barna er med å synger salmer til jul og påske, og er med på en gudstjeneste eller to? De får et innblikk i den kristne troen, og hva så??? Eller er det bedre at det barnet må sitte igjen i bhg alene, mens alle de andre får busstur til kirka? JIPPI!!! Det barnet føler seg sikkert veldig priviligert som har så prinsippfaste foreldre! De blir eksludert fra noe som de andre får være med på. Jeg jobber forøvrig i barnehage og er heller ikke spesielt kristen, men jeg synes forferdelig synd på de som blir eksludert i slike tilfeller. De blir annerledes i de andre barnas øyner. Og selv om bhg setter av en personal til den ene (eller to) er erfaringene hos oss at barna som er igjen i bhg lei seg fordi de ikke får være med eller har noen å leke med. Dessuten reiser resten av barnegruppa på tur med en voksen mindre til å passe på den store gruppa med viltre småtasser. Dårlig utnytting av personalresurssen. men, men det var vel litt på siden... Se på det som informasjon. Dette er info om kristendommen. En annen gang er det om blomsten og biene, eller noe helt annet.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 18. april 2006 #20 Skrevet 18. april 2006 Noen som tenker på barnet oppi dette her???? Greit nok at foreldrene har et ikke-kristent standpunkt, men er det så farlig om barna er med å synger salmer til jul og påske, og er med på en gudstjeneste eller to? De får et innblikk i den kristne troen, og hva så??? Eller er det bedre at det barnet må sitte igjen i bhg alene, mens alle de andre får busstur til kirka? JIPPI!!! Det barnet føler seg sikkert veldig priviligert som har så prinsippfaste foreldre! De blir eksludert fra noe som de andre får være med på. Jeg jobber forøvrig i barnehage og er heller ikke spesielt kristen, men jeg synes forferdelig synd på de som blir eksludert i slike tilfeller. De blir annerledes i de andre barnas øyner. Og selv om bhg setter av en personal til den ene (eller to) er erfaringene hos oss at barna som er igjen i bhg lei seg fordi de ikke får være med eller har noen å leke med. Dessuten reiser resten av barnegruppa på tur med en voksen mindre til å passe på den store gruppa med viltre småtasser. Dårlig utnytting av personalresurssen. men, men det var vel litt på siden... Se på det som informasjon. Dette er info om kristendommen. En annen gang er det om blomsten og biene, eller noe helt annet. ← Jeg ventet vel på et slikt innlegg. For det første er det oss som foreldres valg hvilken tro/ikke-tro vi vil oppdra våre barn i - ikke statens eller barnehagens eller hvem som helst andres. Det handler ikke om hvor "farlig" det er å lære en salme eller to. Det handler om prinsippet om foreldres rett og plikt til å oppdra sine barn slik de mener er best for barnet. For det andre syns jeg faktisk heller ikke synd på barn som ikke deltar i utøvning av en religion jeg ikke tror på. Syns du like synd på barn som ikke deltar i muslimske eller jødiske religiøse seremonier? Forøvrig har jeg heller ikke tatt dette opp med bhg tidligere, nettopp fordi jeg ikke har syntes det har vært et problem at barna har blitt fortalt om kristendommen i et slags religionshistorisk perspektiv. Det som nå har endret seg, er at sønnen vår går og synger Halleluja i ett sett, og han refererer stadig til "Jesus i himmelen" og "Gud som alltid passer på barna" og andre ting de har lært av "mannen i kirken".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå