Gå til innhold

Hvordan konkret oppleves angst?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest, men jeg sliter med å forstå meg selv.
Så ønsker gjerne høre helt konkret fra noen som vet de sliter med angst i en eller annen grad om å beskrive hvordan det oppleves for dere, og hva som kan trigge det ❤️ Kanskje spesielt fra noen som ikke får utvendig veldig synlige panikkanfall. 

Anonymkode: 1e088...037

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

angst og panikkanfall er vel ikke det samme? 

Anonymkode: 9b7a3...b3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hører vel gjerne sammen, eller? Men jeg spør her for å nettopp lære, så opplys gjerne.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes flere typer angst, bl.a. panikkangst.

Anonymkode: 9733b...bbf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hører vel gjerne sammen, eller? Men jeg spør her for å nettopp lære, så opplys gjerne.

Hører ikke alltid sammen nei! Du kan få angstanfall, du kan ha bakenforliggende angst og du kan få panikkangstanfall. Hvordan de oppleves er forskjellig fra person til person, og fra en gang til en annen. Så blir vanskelig å egentlig gi konkret svar på det du spør om! 

Har du angst? Hvordan opplever du det?

AnonymBruker
Skrevet

Min angst gir fysiske utslag. Jeg kjenner kriblinger i armer og bein, jeg blir ør i hodet, får vondt i magen og blir slått av panikk og desperasjon. Jeg kjenner på hele meg at disse følelsene klarer jeg rett og slett ikke å stå i. Det er da jeg må prøve å huske alt jeg har lært på stressmestringskurs om å sortere og analysere følelser, og jeg har funnet flere gode podcaster å lytte til. Var hos nevrolog da jeg var sikker på at jeg hadde fått ALS eller MS, men hun forsikret meg heldigvis om at symptomene mine kom fra psyken. Det var en helt enorm lettelse som gjorde at de aller fleste symptomene forsvant, slik at jeg slapp å ha dødsangst. 

Anonymkode: 00eba...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min angst gir fysiske utslag. Jeg kjenner kriblinger i armer og bein, jeg blir ør i hodet, får vondt i magen og blir slått av panikk og desperasjon. Jeg kjenner på hele meg at disse følelsene klarer jeg rett og slett ikke å stå i. Det er da jeg må prøve å huske alt jeg har lært på stressmestringskurs om å sortere og analysere følelser, og jeg har funnet flere gode podcaster å lytte til. Var hos nevrolog da jeg var sikker på at jeg hadde fått ALS eller MS, men hun forsikret meg heldigvis om at symptomene mine kom fra psyken. Det var en helt enorm lettelse som gjorde at de aller fleste symptomene forsvant, slik at jeg slapp å ha dødsangst. 

Det som får angsten til å slå ut er når det skjer vonde ting med barna mine. 

AnonymBruker
Skrevet

Angst kan vise seg veldig forskjellig hos alle, men det som skjer er at det er en form for økt aktivering i kroppen. Kortisol og adrenalin. Noen må tisse, noen blir svimle, noen får hjertebank og øresus. Eller hjernetåke eller svetter fælt. Og noen får alle symptomene samtidig. 
Tror en fellesnevner er at man uansett ønsker seg vekk fra situasjonen. Les litt på nett, så forstår du mer.

Panikkanfall er ikke det samme som angst eller angstanfall. Panikk er next level, og vil vanligvis ikke vare så lenge fordi kroppen rett og slett ikke orker det ( i teorien) 

Anonymkode: c3190...b08

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
enhjørningfis skrev (2 minutter siden):

. Hvordan de oppleves er forskjellig fra person til person, og fra en gang til en annen. Så blir vanskelig å egentlig gi konkret svar på det du spør om! 

Har du angst? Hvordan opplever du det?

Jeg vil høre fra andre her som ikke får tydelig synlig angst hvordan det oppleves for de, som et steg for å finne ut av om jeg kanskje sliter med angst selv. Så det vet jeg ikke per nå.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil høre fra andre her som ikke får tydelig synlig angst hvordan det oppleves for de, som et steg for å finne ut av om jeg kanskje sliter med angst selv. Så det vet jeg ikke per nå.

Ts

Jeg har både generalisert angst, panikk angst og helseangst! Jeg kan få symptomer som at jeg mister følelsen i armer og bein, jeg kan føle at kroppsdeler er løse selvom de selvsagt ikke er løse, jeg kan føle at jeg er hoven uten at jeg er hoven, jeg kaldsvetter, hylgriner og føler at jeg bare egentlig burde forsvinne fra jorden (at folk klarer seg fint uten meg typ), jeg er varm samtidig som jeg fryser, jeg kan få skjelvinger i kroppen, altså.. det er så mye! 

Hva gjør at du tror du har angst?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Angst kan vise seg veldig forskjellig hos alle, men det som skjer er at det er en form for økt aktivering i kroppen. Kortisol og adrenalin. Noen må tisse, noen blir svimle, noen får hjertebank og øresus. Eller hjernetåke eller svetter fælt. Og noen får alle symptomene samtidig. 
Tror en fellesnevner er at man uansett ønsker seg vekk fra situasjonen. Les litt på nett, så forstår du mer.

Panikkanfall er ikke det samme som angst eller angstanfall. Panikk er next level, og vil vanligvis ikke vare så lenge fordi kroppen rett og slett ikke orker det ( i teorien) 

Anonymkode: c3190...b08

I teorien ja, jeg har hatt panikkangst som varte i 4 timer én gang 🤯 så teori og fakta er desverre ikke alltid det samme 🤯

AnonymBruker
Skrevet

Man kan nok ikke se angstanfall hos meg, men jeg har likevel en trang til å fortelle folk rundt meg (om jeg er på jobb f.eks.) at jeg har angstanfall. Min angst konmer til uttrykk med høy puls, kvalme, akutt luft i magen, må på do og en akutt trang til å enten sove eller gå meg en tur. Triggerne mine er om noen sier eller viser at de er kvalme og føler seg dårlig. Jeg vil si jeg har hatt en bedring som jeg har jobbet hardt for. Men har dessverre hatt en del strev og uhensiktsmessige mestringsstrategier for å trygge meg selv i situasjonen. Dette blir jo dessverre fort opprettholdende faktorer i angsten. 

Anonymkode: e9274...774

Skrevet

Min angst er rolig, nesten stille. Det starter med et svakt ubehag, litt likt den følelsen som når du vet du har glemt noe viktig bare ikke hva. Dette kan vare lenge, og det kan ta lang tid før jeg skjønner hva som faktisk skjer.
Noen ganger skipper den foreplay og går rett på den "vanlige" angsten min. Det føles som om noe klemmer rundt brystkassen min, bare at det er inni den. Som om en stor usynlig hånd er på innsiden av ribbeina og hele veien ned til magen. Den klemmer sakte, nesten forsiktig rundt alt. Skaper et svakt press, som bare er der.

De første gangene det kom trodde jeg at jeg bare hadde vondt i magen, men magen kan reagere på grunn av stresset som kommer med angst.

Panikkangsten er derimot mye mer tydelig. Det føles som noe griper tak i nakken min og klemmer til. Jeg blir svimmel, og det føles som at resten av kroppen ikke får nok blod. Nesten så kroppen min er fremmed, og at jeg styrer den fra langt unna. Så får jeg ikke nok luft, uansett hvor tungt og hurtig jeg puster. Pulsen går amok, som om hjertet prøver å slå seg ut av brystkassen. Blir bare mer og mer svimmel, og mer og mer frakoblet kroppen min, og det føles hele tiden som om jeg er på kanten av besvimelse eller at jeg bare skal dø.
Da må jeg komme bort fra folk fort som faen, og ligge alene en stund. Er jeg helt alene får jeg gjerne kontroll over dette med pusteøvelser ila 1-2 minutter, men jeg bør helst ikke røre på meg før det har gått 5-10 minutter. Etter det er over, føles kroppen mørbanket. Det er fysisk vondt i brystet etter hvor hardt hjertet har slått, og det kan ta timesvis før ubehaget er borte.

1/10, do not recommend.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ubehag, puster "kort" og strammer meg slik at jeg får fysiske plager i ledd, skuldre, nakke. Kvalme, merkelig smak i munnen, plutselig anfall av svette, den lukter helt spesielt, klamme hender, lett i hodet, svimmelhet, lyd og synsinntrykk kan påvirkes.  Alt trenger ikke komme på en gang. Mildt til totalt panikk ut fra situasjon/ dagsform

Anonymkode: 239fa...262

AnonymBruker
Skrevet

Hjernetåke, kroppen i konstant forsvarsmodus, alt over tenkes som forsterker angsten, umulig å slappe av eller sove godt. 

Anonymkode: fd73c...eb8

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner på en måte en sånn økende usikkerhet, uro, aktivering og behov for å komme meg ut av situasjonen jeg er i. Pulsen stiger og jeg blir generelt veldig ukomfortabel. Blir nok litt motorisk urolig i form av å gni hendene frem og tilbake hvis jeg sitter eller fikle med fingrene osv. Må jobbe med pusten for og unngå at det hele blir synlig. Må bruke en del kapasitet på tanker som «dette går fint», «bare pust så går det over», «dette er bare kroppen som reagerer», «du er egentlig trygg» osv.

Det hele er nok relativt usynlig for de som ikke kjenner meg. Har jeg anledning til å forlate situasjonen uten at det blir veldig synlig at jeg går, gjør jeg som regel det.

Er jeg «fanget» i situasjonen over tid må jeg regelmessig gå på do eller et annet rom for å få litt utløp og faktisk puste litt synlig, eller bare la kroppen freake litt ut før jeg samler meg og begynner på nytt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer fra person til person, men det kan bl.a. være at man må tisse ofte, kaldsvetter, hjertebank og tørr i munnen.

Du kan tenke deg til en ubehagelig ting du må gjøre, og hvordan du reagerer da. 

Anonymkode: f48ca...c8c

AnonymBruker
Skrevet

Angst er følelsen av irrasjonell frykt som hamrer løs inni deg, for rare ufarlige situasjoner (som regel)

F.eks man setter seg bak rattet og hjertet hamrer, man er kjempenervøs, høye skuldre, stresset og man blir kjempesliten totalt sett og klarer ikke finne roen. Jeg har angst for mye rart i hverdagen, angst for å se mennesker i butikken, angst for kjøring, nye situasjoner, telefon som ringer, dørklokka ringer, generelt alt som jeg ikke har gjort hundre ganger før. Er veldig slitsomt å ha angst... det gjorde arbeidslivet til et minefelt hvor det bare var et tidspørsmål før jeg ikke klarte å komme meg på jobb lengre og gikk langtidsykmeldt.

Anonymkode: 1d3ae...e6c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angst er følelsen av irrasjonell frykt som hamrer løs inni deg, for rare ufarlige situasjoner (som regel)

F.eks man setter seg bak rattet og hjertet hamrer, man er kjempenervøs, høye skuldre, stresset og man blir kjempesliten totalt sett og klarer ikke finne roen. Jeg har angst for mye rart i hverdagen, angst for å se mennesker i butikken, angst for kjøring, nye situasjoner, telefon som ringer, dørklokka ringer, generelt alt som jeg ikke har gjort hundre ganger før. Er veldig slitsomt å ha angst... det gjorde arbeidslivet til et minefelt hvor det bare var et tidspørsmål før jeg ikke klarte å komme meg på jobb lengre og gikk langtidsykmeldt.

Angst skapte så mye stress for meg at jeg endte opp med fibromyalgi. Har slitt med angst siden barnehagen- så lite sannsynligt at det finnes noen kur for min del

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok det varierer veldig fra person til person hvordan ting henger sammen. 

Jeg opplever uro/rastløshet, eller at jeg soner ut. Det som trigger er sosiale ting og det å gjøre ting sammen med andre (alt fra å lage mat til bowling, trening). Så det blir veldig vanskelig å hygge seg.

På det verste blir det vanskelig å puste og får en panikkfølelse i hele kroppen, begynner å grine.. men det skjer heldigvis ikke så ofte.

Anonymkode: 7b75b...7b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...