AnonymBruker Skrevet 30. mai #21 Skrevet 30. mai Ser ikke at jeg skryter når jeg sier yngste er atletisk. Han spiller hockey og fotball og ellers fyrer rundt som en rakett. Mellomste og eldste er ikke atletiske. De er aktive og liker å bevege seg. Yngste er da ikke mer suksessfull fordi han er atletisk? Han har definerte naturlige muskler, lav fettprosent og er sterk som en okse. Mellomste er og eldste er slank. Og eldste er også veldig sterk, men de er definitivt ikke atletiske. De to er mer kreative sjeler som nyter en tur i svømmehallen for vannlek, sykkelturer, tur i skogen osv. De faller ikke under kategorien sporty heller egentlig 🤭 Anonymkode: 1c197...fbb
AnonymBruker Skrevet 30. mai #22 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har selv spilt fiolin og hadde klassekamerater som spilte fotball da jeg var yngre (på 2000-tallet), og kan skrive under på dette. Anonymkode: 337c7...3fa Den store sosialtaperen i klassen til guttungen spiller instrument i kulturskolen. Det er jo flere faktorer en musikken, men det virker som mor jobber hardt og aktivt for at ungen skal være et sosialt utskudd. I en klasse der alle spiller håndball spiller han fløyte, alle diskuterer politikk, aktuelle saker, gaming og sport, men denne guttens eneste referansepunkter er Helene Harepus og div barnetv og så er det toppet med at han ikke får sykkel før han er 15 pga faren for skader. Man skal selvfølgelig la barna holde på med den aktiviteten de vil, men da bør det kompanseres for et annet sted. Når man først er ute så er man ute. Anonymkode: c48c6...3eb 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #23 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den store sosialtaperen i klassen til guttungen spiller instrument i kulturskolen. Det er jo flere faktorer en musikken, men det virker som mor jobber hardt og aktivt for at ungen skal være et sosialt utskudd. I en klasse der alle spiller håndball spiller han fløyte, alle diskuterer politikk, aktuelle saker, gaming og sport, men denne guttens eneste referansepunkter er Helene Harepus og div barnetv og så er det toppet med at han ikke får sykkel før han er 15 pga faren for skader. Man skal selvfølgelig la barna holde på med den aktiviteten de vil, men da bør det kompanseres for et annet sted. Når man først er ute så er man ute. Anonymkode: c48c6...3eb Så hva mener du egentlig? Ville det være nok om denne gutten sluttet å se på barne-tv og fikk seg sykkel før han fyller femten, eller må han slutte å spille fløyte og heller spille håndball, diskutere gaming og sport for å være "kul" nok i en klassekamerats forelders øyne? Anonymkode: 337c7...3fa 1 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai #24 Skrevet 30. mai I min krets er det status med barn som liker å lese bøker, og som liker å være ute i aktivitet. Det er status med barn som liker ordentlig mat, som ikke er avhengig av ultraprosessert junk og skjerm. Flinke på skolen (men trenger ikke ha toppkarakter), hjelpsomme hjemme og omtenksomme mot søsken og andre. Anonymkode: 33082...4da 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #25 Skrevet 30. mai Barn er ikke atleter, selv om de bedriver med idrett. Folk som skriver slik er på et lavere nivå, og det er bare å overse. Anonymkode: ddff3...db3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #26 Skrevet 30. mai Når er det vanlig å beskrive barna sine til andre på den måten, lurer nå jeg på 🤔 Tror aldri jeg har gjort det, annet enn til legen og har det vært relevant. Ellers går jeg ikke rundt og snakker om barnet mitt som om han var en tinder-konto 🙃 Anonymkode: 08335...41c
AnonymBruker Skrevet 30. mai #27 Skrevet 30. mai Har aldri hørt noen si at sine egne barn er atletiske. Men vil si at det å være flink og dedikert i en idrett er for meg en positiv ting. Vår eldste datter er flink i sin idrett. Hun trener over 20 timer i uken, og det påvirker veldig mange aspekter av livet hennes. Jeg er jo stolt av at hun er så dedikert, har villestyrke og pågangsmot. Men det er jo ikke noe jeg går rundt å snakker mye om. Også må jeg nok si at jeg nok i mitt stille sinn rangerer det høyrere enn om f.eks de er flinke i korps. Kanskje fordi jeg tenker at det ikke er like imponerende. Men om det er mer status enn å være tilsvarende flink til å spille piano f.eks tror jeg ikke. Anonymkode: a3b26...be6
AnonymBruker Skrevet 30. mai #28 Skrevet 30. mai Så klart er det det. Men jeg har aldri hørt ordet bli brukt selv om barna driver div idretter. Hvor hører du folk bruker dette? Anonymkode: 7d9a4...95b
SjokoladeRute Skrevet 30. mai #29 Skrevet 30. mai Dette er ikke noe nytt. Jeg er født på 80-tallet og vokste opp på et sted der både fotball og ishockey stod sterkt, og de mest populære på min skole var helt klart de som drev med de idrettene. 2
Seff Skrevet 30. mai #30 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Å være flink i idrett var definitivt et statussymbol da jeg var ungdom på 80-tallet. Ibsen konstaterte også tørt at i Norge ble man berømt for å gå på ski over Grønland og ikke for å skrive bøker. Anonymkode: b8dd2...f8c Det er jo en kjent sak. Det er liksom lov å skryte av barnet ditt hvis vedkommende er god i sport, men hvis det er snakk om å være ekstremt flink i matte eller fysikk, skal man ikke snakke så høyt om det ... 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai #31 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei. Det er mer status å ha et barn som er god i idrett enn å ha et barn som går på speideren, teater, kulturskolen eller lignende. Dette handler IKKE bare om skjerm. Er du flink til å spille fiolin eller skrive dikt, er du nerd. Er du flink til å spille fotball, er du kul. Anonymkode: fd0d9...e0c Ikke enig, men det kommer kanskje an på hvor man bor. Det at barn kan traktere ett eller flere musikkinstrumenter anses som veldig positivt, hvert fall her på Oslo vest. Det er veldig sosialt og gir enkelt innpass senere i livet, f eks i studentmiljøer hvor det alltid finnes studentband og brassband. Musikk er internasjonalt og i motsetning til idrett så må man ikke inneha en helt spesifikk kroppstype og høyde for å kunne bli skikkelig god. Anonymkode: 234fa...1c1 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #32 Skrevet 30. mai Seff skrev (3 minutter siden): Det er jo en kjent sak. Det er liksom lov å skryte av barnet ditt hvis vedkommende er god i sport, men hvis det er snakk om å være ekstremt flink i matte eller fysikk, skal man ikke snakke så høyt om det ... ... Men man vet jo hvem som blir vinnerne til slutt 😊 (Og det er ikke den lovende langrennsstjerna som må gi seg fordi han ikke ble lengre enn 175 cm, eller den talentfulle ishockeyspilleren som måtte gi seg fordi han ikke klarte å bli tyngre enn 80 kg) 😊 Anonymkode: 234fa...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #33 Skrevet 30. mai Forskjell i ulike foreldremiljøer/besteforeldremiljøer hva som er status, gjerne både geografiske og sosioøkonomiske forskjeller. Blant barna endrer statusen seg mye. Det kan starte med idrettsbarna, men på vgs så velger mange av de bort det sosiale og dermed minsker statusen. Statusen handler ofte om sosial status og endrer seg ofte til litt mer partymiljø. Det man er stolt av barna får slår litt ulikt. Mine barn har alltid likt å være aktive - mye fordi vi tok de med ut og de likte idrett - for vi lot de prøve mye. Nå går yngste på NTG og gikk ungdomsskolen på NTGU. Svigers var så ekstremt opptatt av at det å være flink i idrett var ikke noe som skulle skrytes av for da kunne de andre søskenbarna som hatet å være aktive føle seg dårligere. Tror jeg hun vil bli toppidrettsutøver - nei, men hun får lov til å holde på med det hun liker. Har hun alltid hatt bedre motorikk, bedre balanse og vært god i alle typer fysisk aktivitet - ja. Jeg er jo stolt av begge barna mine, den som ikke går NTG har fokusert på noe annet. Anonymkode: 58675...cf6 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #34 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 19.47): Jeg ser mange hiver "atletisk" inn i rekken av adjektiver som brukes når de beskriver sine suksessfulle barn. Hvorfor er det viktig/et tegn på suksess at barna er atletisk? Er det like viktig for jenter og gutter? Spør kun fordi jeg lurer på hvorfor dette blir brukt i samme rekke som "har sosialt nettverk, pliktoppfyllende og atletisk". Jeg har selv aldri vært særlig god i sport, og anså ikke meg selv som mindre suksessfull enn andre - men når det er sagt så gikk jeg på en privat skole hvor få egentlig drev med idrett så kjenner kanskje ikke til normen Anonymkode: b517b...193 Atletisk er nok ikke et uttrykk jeg ville brukt, men stolt over de sportslige prestasjonene det er jeg så absolutt. Anonymkode: 1fba3...396 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #35 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2026 den 10.12): Så hva mener du egentlig? Ville det være nok om denne gutten sluttet å se på barne-tv og fikk seg sykkel før han fyller femten, eller må han slutte å spille fløyte og heller spille håndball, diskutere gaming og sport for å være "kul" nok i en klassekamerats forelders øyne? Anonymkode: 337c7...3fa Det som menes slik jeg tolker det at mor legger opp til at gutten taper sosialt. For å henge med må man få utvikle seg i et tempo på nivå med andre. Nekter du barnet ditt sykkel ut av frykt for skader da frarøver du barnet ditt mye mye mer enn at noen skal synes han er kul. Barn og ungdom er nettopp det, kun barn og kun ungdom. Vi skal lære de folkeskikk, men de er ikke ansatt i kommunen som sosial arbeidere der alle som spiller ballsport automatisk er støttekontakt til de som har foreldre som er sære. Min sønn er god i det meste han driver med. Snill og inkluderende er han også. Han ville spille trommer på kulturskolen, nei, det fikk ikke flere guttter. Han ville spille gitar, nei, det var fullt. Han ville fortsette på friidrett, nei, det var samtidig som fotballtrening. Han ville da begynne på turn og parkour. Nei, samtidig som kampdag. Livet er fullt av valg. Vi har kjøpt gitar, han har lært seg det uten kulturskolen. Han har dratt med seg kompiser og de lager musikk og har vært med på UKM. Han spiller fortsatt fotball og er god i det. Han har sykkel også, fordi jeg mener det er en grunnleggende ferdighet å kunne å sykle (å svømme, klatre, hoppe, stupe, osv), han har startet løpeklubb for et år siden der han løper 5km før skolen onsdager og løper 5km og fartslek kveldstid mandager. Alle er inkludert og alle er invitert. Fast oppmøtested. Han dro igang dette som 13 åring. Så kjører han en langtur på 10km én gang i mnd. Til og med voksne er med. Poenget mitt er, foreldre må veilede barna sine til å både ta initiativ og til å delta. Flott at noen spiller fiolin, men hvordan kan du forvente at en person som ikke får lov til å sykle (og da skjønner vi det er mye annet man ikke får lov til også), bruker fritiden sin på barnetv og fiolin, skal være noe gøy å være sammen med for den gjengse ungdom? De må jo ha noe til felles for å ville være sammen. Ja, hva er det da? Vil du være med ut å sykle? Nei, får ikke lov. Vil du være med ut på el? Nei, får ikke lov. Vil du være med å bade? Nei får ikke lov. Vi skal til Jonas i kveld, vi skal ha fifaturnering og døgne, bli med a! Nei, får ikke lov. Har du hørt om den nye xxxxx????? Nei, jeg er 14 år men får kun lov til å se barnetv. Bli med på bana?? Kom an a! Nei, jeg må øve fiolin. Altså... hvor mye forventer man en ungdom skal være støttekontakt?? Her må foreldre våkne opp synes jeg. Hvordan sjal min sønn synes bratsj eller fiolin er kult? Han har verken sett eller prøvd noen av delene. Skal han dra hjem til fiolinbarnet og se på hen øve? Anonymkode: d057f...915 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #36 Skrevet 31. mai Status? Bryr meg lite om hva andre tenker om mine barn på slike ting, det viktige ift andre er at ungene mine oppleves som greie og høflige. Men det er såklart ikke negativt at ungene driver med idrett og også gjør det bra. Det er sunt å trene og å lea på kroppen for egen del og så er det gjerne også sosialt. De barna jeg synes mest synd på er der hvor foreldrene enten gir helt f eller hvor foreldrene ikke ser verdien i å røre på kroppen. Det er viktig i mine øyne å både få ungene til å drive med noe aktivt regelmessig, som f eks idrett, og også ta med ungene på fysiske aktiviteter hvor man bruker kroppen. Fjelltur, skogstur, badetur, skitur, stolpejakt, klatring, lekepark, trampolinepark. Vet jo om unger som aldri blir tatt på med noe som helst, kanskje med unntak av tur til MC Donalds. Det finnes jo unger i dag som verken har sykkel (noen late har selvsagt elvarianter), ski, skøyter, akebrett eller slike ting alle hadde før og aktiviserte seg med. Før var jo sykkel et transportmiddel alle brukte, i dag er det elsparkesykkel hvis en ungdom skal orke noe annet enn å bli kjørt. Så nei, det handler ikke om status, men at man ser viktigheten av å røre på kroppen og for noen av oss, å ha idrettsglede. Anonymkode: 031d1...009 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #37 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2026 den 10.12): Så hva mener du egentlig? Ville det være nok om denne gutten sluttet å se på barne-tv og fikk seg sykkel før han fyller femten, eller må han slutte å spille fløyte og heller spille håndball, diskutere gaming og sport for å være "kul" nok i en klassekamerats forelders øyne? Anonymkode: 337c7...3fa Ikke min unge-ikke mitt problem. Men som mor til mine barn ønsker jeg ikke at de skal falle utenfor på ALLE plan. Anonymkode: c48c6...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #38 Skrevet 31. mai Bare å åpne Dagen Næringsliv så ser man at det å være atletisk gir status! Side opp og side ned om alskens toppledere som driver med ultraløp og bestiger fjelltopper iballe verdenskanter! Det er jo blitt en sånn halv-maraton bølge i Norge også nå.... Strava er den nye vinen Anonymkode: a9da2...f0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #39 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2026 den 10.00): Den store sosialtaperen i klassen til guttungen spiller instrument i kulturskolen. Det er jo flere faktorer en musikken, men det virker som mor jobber hardt og aktivt for at ungen skal være et sosialt utskudd. I en klasse der alle spiller håndball spiller han fløyte, alle diskuterer politikk, aktuelle saker, gaming og sport, men denne guttens eneste referansepunkter er Helene Harepus og div barnetv og så er det toppet med at han ikke får sykkel før han er 15 pga faren for skader. Man skal selvfølgelig la barna holde på med den aktiviteten de vil, men da bør det kompanseres for et annet sted. Når man først er ute så er man ute. Anonymkode: c48c6...3eb Kanskje denne moren heller vil at han skal være alene, enn at han blir slik som sitt barn. Plutselig på vdg og universitetet kan det hende "sosialtaperen" som du kaller han får venner som heller ikke holder på med håndball og gaming. Det er ikke nødvendigvis de samme som er vellykkede og populære om noen år. Anonymkode: 52a89...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #40 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det som menes slik jeg tolker det at mor legger opp til at gutten taper sosialt. For å henge med må man få utvikle seg i et tempo på nivå med andre. Nekter du barnet ditt sykkel ut av frykt for skader da frarøver du barnet ditt mye mye mer enn at noen skal synes han er kul. Barn og ungdom er nettopp det, kun barn og kun ungdom. Vi skal lære de folkeskikk, men de er ikke ansatt i kommunen som sosial arbeidere der alle som spiller ballsport automatisk er støttekontakt til de som har foreldre som er sære. Min sønn er god i det meste han driver med. Snill og inkluderende er han også. Han ville spille trommer på kulturskolen, nei, det fikk ikke flere guttter. Han ville spille gitar, nei, det var fullt. Han ville fortsette på friidrett, nei, det var samtidig som fotballtrening. Han ville da begynne på turn og parkour. Nei, samtidig som kampdag. Livet er fullt av valg. Vi har kjøpt gitar, han har lært seg det uten kulturskolen. Han har dratt med seg kompiser og de lager musikk og har vært med på UKM. Han spiller fortsatt fotball og er god i det. Han har sykkel også, fordi jeg mener det er en grunnleggende ferdighet å kunne å sykle (å svømme, klatre, hoppe, stupe, osv), han har startet løpeklubb for et år siden der han løper 5km før skolen onsdager og løper 5km og fartslek kveldstid mandager. Alle er inkludert og alle er invitert. Fast oppmøtested. Han dro igang dette som 13 åring. Så kjører han en langtur på 10km én gang i mnd. Til og med voksne er med. Poenget mitt er, foreldre må veilede barna sine til å både ta initiativ og til å delta. Flott at noen spiller fiolin, men hvordan kan du forvente at en person som ikke får lov til å sykle (og da skjønner vi det er mye annet man ikke får lov til også), bruker fritiden sin på barnetv og Hvordan sjal min sønn synes bratsj eller fiolin er kult? Han har verken sett eller prøvd noen av delene. Skal han dra hjem til fiolinbarnet og se på hen øve? Anonymkode: d057f...915 Kanskje du bør veilede barnet ditt litt og ta han få oppleve ting så han får litt kulturell kapital hvis han aldri har sett hverken bratsj eller fiolin. Anonymkode: 52a89...cd7 2 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå