Gå til innhold

Er det status med atletiske barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mange hiver "atletisk" inn i rekken av adjektiver som brukes når de beskriver sine suksessfulle barn. Hvorfor er det viktig/et tegn på suksess at barna er atletisk? Er det like viktig for jenter og gutter? Spør kun fordi jeg lurer på hvorfor dette blir brukt i samme rekke som "har sosialt nettverk, pliktoppfyllende og atletisk". Jeg har selv aldri vært særlig god i sport, og anså ikke meg selv som mindre suksessfull enn andre - men når det er sagt så gikk jeg på en privat skole hvor få egentlig drev med idrett så kjenner kanskje ikke til normen 

Anonymkode: b517b...193

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i en materialistisk tid. Norge er i verdenstoppen når det gjelder oppussing. Det sier jo litt om fokuset vårt. 

Anonymkode: de524...76e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke vant til at man bruker ordet i min omgangskrets, men det er helt klart en form for status at barna lykkes i idrett. Atletisk tenker jeg for øvrig er mer medfødt, og at det ikke har så mye med foreldrene å gjøre. Ei jente på fotballen til min datter for eksempel har late, overvektige foreldre, men selv er hun et talent i nærmest all idrett hun prøver seg på. Hun har bare fått en atletisk kropp, og er teknisk flink, rask, sterk og så videre. Mine barn trener minst like mye, men kommer aldri til å bli like atletiske som henne 🙂

Anonymkode: 71eb8...196

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg absolutt si at det virker som at det er. 
Hilsen en mamma til tre veldig lite atletiske barn 

Anonymkode: fd0d9...e0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke vant til at man bruker ordet i min omgangskrets, men det er helt klart en form for status at barna lykkes i idrett. Atletisk tenker jeg for øvrig er mer medfødt, og at det ikke har så mye med foreldrene å gjøre. Ei jente på fotballen til min datter for eksempel har late, overvektige foreldre, men selv er hun et talent i nærmest all idrett hun prøver seg på. Hun har bare fått en atletisk kropp, og er teknisk flink, rask, sterk og så videre. Mine barn trener minst like mye, men kommer aldri til å bli like atletiske som henne 🙂

Anonymkode: 71eb8...196

Det går en jente i klassen til mitt yngste barn (3. klasse). Som bare er en sånn født atlet. Foreldrene ser helt vanlige ut. Men ungen er en eneste stor muskelbunt (vel, liten, for hun er liten av vekst). Du ser musklene spille under huden på henne. Hun er kjempesterk. Klatrer rett opp i tauene i gymsalen, og henger der etter én arm. Jeg har aldri sett noe lignende, hverken hos gutter eller jenter. Helt klart genetisk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å være flink i idrett var definitivt et statussymbol da jeg var ungdom på 80-tallet. Ibsen konstaterte også tørt at i Norge ble man berømt for å gå på ski over Grønland og ikke for å skrive bøker.

Anonymkode: b8dd2...f8c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt, og heldigvis. Barn fra familier med lavere inntekt og utdanning har iallfall høyere risiko for overvekt og fedme. Barn skal være atletiske. Ikke toppatleter, men aktive med sundt kosthold

Anonymkode: 7f7f9...08f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel det at det er mer status å ha en unge som er aktiv, atletisk om du vil, og driver idrett enn et barn som tilbringer dagen passivt foran en skjerm. 
Levekårsundersøkelsen (SSB) viser også at barn av foreldre med høy utdanning og inntekt er mest aktive, så det gjør vel også at det anses som status.

Anonymkode: 087e7...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel det at det er mer status å ha en unge som er aktiv, atletisk om du vil, og driver idrett enn et barn som tilbringer dagen passivt foran en skjerm. 
Levekårsundersøkelsen (SSB) viser også at barn av foreldre med høy utdanning og inntekt er mest aktive, så det gjør vel også at det anses som status.

Anonymkode: 087e7...909

Nei. Det er mer status å ha et barn som er god i idrett enn å ha et barn som går på speideren, teater, kulturskolen eller lignende. Dette handler IKKE bare om skjerm. Er du flink til å spille fiolin eller skrive dikt, er du nerd. Er du flink til å spille fotball, er du kul. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei. Det er mer status å ha et barn som er god i idrett enn å ha et barn som går på speideren, teater, kulturskolen eller lignende. Dette handler IKKE bare om skjerm. Er du flink til å spille fiolin eller skrive dikt, er du nerd. Er du flink til å spille fotball, er du kul. 

Denne påstanden er jeg ikke enig i. Mem det er kanskje sånn i enkelte miljøer (fordomsfult nok tenker jeg bygda her). Opplever det i hvertfall ikke sånn her. Barna i området driver med utrolig varierte fritidsaktiviteter, og det er kult å være flink på sin greie. Og speidern har venteliste herfra til månen. 🤣

Anonymkode: dadc0...b33

AnonymBruker
Skrevet

Alle er i hvertfall enige om at et barn som ikke foretar seg noe, som kun vil ha junkfood og som ser ut deretter ikke er det andre barn ser opp til. 

Anonymkode: 5d5cf...61c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Absolutt, og heldigvis. Barn fra familier med lavere inntekt og utdanning har iallfall høyere risiko for overvekt og fedme. Barn skal være atletiske. Ikke toppatleter, men aktive med sundt kosthold

Anonymkode: 7f7f9...08f

Å være atletisk er litt mer enn å bare være tynn og aktiv. Å si at alle barn skal være atletiske blir som å si at alle barn skal være musikalske. Å være atletisk (eller musikalsk) betyr at man utmerker seg, alle kan jo ikke utmerke seg, det blir helt meningsløst. 

Anonymkode: 73393...b65

AnonymBruker
Skrevet

Har to barn. En ikke-atletisk gamer og en liten ADHD-tornado med sixpack og biceps. 

Har ikke hørt at andre foreldre beskriver ungene sine som atletiske, men det gir jo mening, da stillesitting, mye skjermtid og junkfood er forbundet med lavere status.

Jeg var relativt atletisk som barn, men vi hadde ikke iPad...

Anonymkode: 20e36...f07

AnonymBruker
Skrevet

For et deprimerende samfunn vi lever i..

Anonymkode: 866cc...f74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver; en veldig atletisk og en uatletisk. De er begge like aktive, men der den ene tar alt av sportslige aktiviteter på første forsøk må den andre øve og øve og ligger et år bak søskenet motorisk.

Den uatletiske er den som har falt lengst fra stammen.

Jeg ser det ikke som status og det er ikke så ofte jeg hører folk snakke om at barna er atletiske.

Anonymkode: e3438...f38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...