Gå til innhold

Norgespris - Betale tilbake differansen til staten?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi droppet den. Rett og slett for å se etter 1 år om det lønte seg. Pr nå ser det slik ut, men enda sjanse for billig strøm i sommer.

Nå er der ikke slik at man mister utrolig mye penger på det. For vår nysgerrighet er det vel verdt.

Anonymkode: 50e2b...f61

Det er ikke de astronomiske summene, men 10’000 fra januar til mai er jo litt. Hadde selvfølgelig satt mer pris på Norgesskatt, 10’000 i året fremfor rundt 30% skatt. Men det er nok litt optimistisk å håpe på 

Endret av newman01
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (35 minutter siden):

Det er ikke de astronomiske summene, men 10’000 fra januar til mai er jo litt. Hadde selvfølgelig satt mer pris på Norgesskatt, 10’000 i året fremfor rundt 30% skatt. Men det er nok litt optimistisk å håpe på 

Her har det ikke vært de summene. Dyreste mnd kostet det 500kr ekstra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 14.30):

Det har fint lite å si om strømmen blir 20 øre i sommer, da du bruker lite strøm. Har du ikke NP, har du tapt penger i massevis hittil i år. Og vil etter all sannsynlighet fortsette å gjøre det.

Anonymkode: 931b5...d91

Jepp, jeg skiter en lang marsj i hva strømprisen er på sommeren. Da brukes det uansett minimalt med strøm. Forbruket her er 5-6 ganger så høyt i desember-februar som i juni-august.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Område NO1.
Regnet ut gjennomsnittspris for strøm, nettleie, fratrukket Norgespris til 0,99 - 1,11 kr pr kWh i perioden oktober 25 til april 26. Uten strømstøtte eller Norgespris er prisen 1,34 - 2,24 kr pr kWh i samme periode, som vist i tabell under.

For januar til april dekket Norgespris halvparten av strømregningen.

Nå vil alle husholdninger automatisk motta strømstøtte, dvs. de som ikke har valgt norgespris betaler mellom 1 og 2 kr, estimert ca 1,50 kr pr kWh.

Prisene vil variere i forhold til hvilket nettselskap en benytter, når strømmen benyttes, og påslag fra strømselskap.

Måned kr pr kWh Norgespris     kr pr kWh uten støtte
Oktober           1,11 1,34
November           1,09 1,74
Desember           1,08 1,58
Januar           0,99 2,03
Februar           1,01 2,04
Mars           1,02 2,03
April           1,06 2,02
Endret av TBL12
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her har det ikke vært de summene. Dyreste mnd kostet det 500kr ekstra.

Litt vanskelig å si noe om hvilken strømsone du bor i, men om man tenker best-case for deg og antar NO3 har du betalt godt over dobbelt for strømmen hittil i 2026 ifølge spotpris Nordpool. 
det kan være det ikke blir så dyrt utover sommeren, men man bruker vesentlig mindre strøm på den årstiden 

IMG_8067.png

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bør jeg bestille Norgespris for resten av året?

Bor i Fredrikstad. Strømforbruk i mai var på 235 kWh. 

Anonymkode: cd1e9...598

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Strømforbruk i april** men det var fakturaen som kom i mai 

Skrevet

Vi har spart masse penger med NP. 
i fjor sommer var strømprisen under 50 øre EN uke ellers alltid over. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså, du velger selv hva du gjør. Men om du ser på situasjonen så har du på den ene siden en fastpris på 50 øre/kWh. På den andre siden betaler du spotpris opp til 96øre/kWh, pluss 10% av strømprisen over dette nivået. Allerede har du betalt over dobbelt av hva du hadde trengt å betale. 

Hadde det vært bensin eller diesel hadde du sikkert hoppet på Norgesbensin, om du betalte maks 14kr/literen fremfor variabel pumpepris..? 

Men du har jo ganske lavt strømforbruk, så det blir ikke så altfor mye iløpet av året. Men hittil har det vært ihvertfall halv pris med Norgespris

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2026 den 9.55):

Tror nok du har rett i det, ja… og det er det NTE har gamblet på også, med kjøpet av en vindmøllepark i Nord-Norge, hvor de nå prøver å skjule tapet! 
Jeg bor i Midt. Det var lenge uklart om det lønte seg med Norgespris i midt, derfor lot jeg være. Nå ser det ut som at det lønner seg likevel. Jeg har valgt å vente med Norgespris til høsten, i håp om at prisene blir lavere til sommeren. Men hadde jeg visst i november 2025 det jeg vet nå, hadde jeg valgt Norgespris. 

Anonymkode: 2c158...529

Jeg bor også i Midt,og valgte å gå for Norgespris i januar. Så langt er det kun noen dager forrige uke at snittprisen har vært under 50 øre. 

Anonymkode: eb6d2...f57

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (11 timer siden):

Altså, du velger selv hva du gjør. Men om du ser på situasjonen så har du på den ene siden en fastpris på 50 øre/kWh. På den andre siden betaler du spotpris opp til 96øre/kWh, pluss 10% av strømprisen over dette nivået. Allerede har du betalt over dobbelt av hva du hadde trengt å betale. 

Hadde det vært bensin eller diesel hadde du sikkert hoppet på Norgesbensin, om du betalte maks 14kr/literen fremfor variabel pumpepris..? 

Men du har jo ganske lavt strømforbruk, så det blir ikke så altfor mye iløpet av året. Men hittil har det vært ihvertfall halv pris med Norgespris

Jeg bestilte Norgespris i dag. Så blir det kanskje noen kroner billigere. 

Skrevet

Eg er glad eg gjekk over til Noregspris sjølv om det ikkje var tilråda. Eg har spara fleire tusen kroner hittil i år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det blir en annen dans etter nyttår. NP fortsetter nok, men da med en ny pris. Tipper 90 øre pr kw.

Og det kan jo bli veldig bra for slike som meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tipper det blir en annen dans etter nyttår. NP fortsetter nok, men da med en ny pris. Tipper 90 øre pr kw.

Og det kan jo bli veldig bra for slike som meg.

Hvem er sånne som deg da?

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (8 minutter siden):

Hvem er sånne som deg da?

Slike som produserer ved.

Skrevet (endret)

Har sett flere regnestykker for når det lønner seg med ved fremfor elektrisk oppvarming.

Det er flere variabler her. Der bare kostnader til ved og strøm regnes inn er det estimert fra 1,50 kr pr kWh.
En fordel med ved er den kan lagres, i motsetning til strøm. Prisen er dermed kjent i forkant.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (1 time siden):

Har sett flere regnestykker for når det lønner seg med ved fremfor elektrisk oppvarming.

Det er flere variabler her. Der bare kostnader til ved og strøm regnes inn er det estimert fra 1,50 kr pr kWh.
En fordel med ved er den kan lagres, i motsetning til strøm. Prisen er dermed kjent i forkant.

Om NP havner på over 70 øre pr kw, pluss nettleie osv, vil nok folk dra seg mer mot ved igjen.

Ved er en fantastisk ting, også som beredskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...