Gå til innhold

Norgespris - Betale tilbake differansen til staten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På bytt.no finner jeg dette 

Norgespris er ikke et risikofritt frikort. Velger du ordningen via Elhub, er valget bindende frem til 31. desember 2026. Det er derfor avgjørende å forstå reglene for Norgespris og hva bindingen innebærer for din fleksibilitet.

Dersom spotprisen i ditt område faller under 50 øre/kWh, snus regnestykket på hodet. Da må du faktisk betale differansen tilbake til staten, og dette beløpet legges rett på nettleiefakturaen din.

Er det meg som har misforstått totalt? Skal man både betale de 50 ørene PLUSS differansen???

Anonymkode: 42e76...449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler 50øre hele veien selv om spot skulle være 10øre. 

Anonymkode: b5a8c...b3d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Man betaler differansen hvis spotprisen er lavere enn 50 øre, akkurat som differansen blir trukket fra når spotprisen er høyere enn 50 øre. Altså 50 øre uansett. Det er det som er fastpris.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Artikkelen skriver det litt rart. Man betaler 50 øre. Er spotpris lavere, betaler man forsatt 50 øre. Her kunne man betalt mindre, det er det som artikkelen kaller for å dekke inn. 

Norgespris er en fastpris. 

• Nyttig 3
Skrevet
stan skrev (8 minutter siden):

Artikkelen skriver det litt rart. Man betaler 50 øre. Er spotpris lavere, betaler man forsatt 50 øre. Her kunne man betalt mindre, det er det som artikkelen kaller for å dekke inn. 

Norgespris er en fastpris. 

For oss som får to fakturaer er det tydeligere. Strømleverandøren fakturerer spotpris, uavhengig av om den er 1 øre eller 5 kr. Nettleverandøren fakturerer mellomlegget. Det betyr at jeg får en regning for forskjellen mellom spotpris og Norgespris når førstnevnte er lavest, og en tilbakebetaling når førstnevne er høyere.

Anonymkode: 35ba4...93a

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tipper, ut fra hvordan dette er skrevet, at i vinter har faktisk strømpris stått på fakturaen, så ha de trukket fra en "Norgesprisrabatt", slik at det man betaler er 50 øre timen.

Tilsvarende vil faktisk strømpris også nå stå på fakturaen, så har de lagt til et "Norgespristillegg", slik at prisen fortsatt er 50 øre timen.

Men betaler det samme uavhengig av faktisk strømppris.

Jeg har faktisk aldri sett en strømfaktura med Norgespris, men det virker jo logisk at den egentlige prisen også står der slik at man ser hva man sparer.

Skrevet

Det er korrekt skrevet. Om prisen går under 50 øre blir det en differanse opp til 50 øre. Denne legges da på nettleiefakturaen din.

F.eks om spot var 20 øre et døgn, vil differansen være 30 øre. Denne må du altså betale.

Også kalt fastpris. Dette gjelder også andre veien, om spot er høyere enn 50 øre. Bare at da blir det en minusdifferanse.

Anonymkode: 931b5...d91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er korrekt skrevet. Om prisen går under 50 øre blir det en differanse opp til 50 øre. Denne legges da på nettleiefakturaen din.

F.eks om spot var 20 øre et døgn, vil differansen være 30 øre. Denne må du altså betale.

Også kalt fastpris. Dette gjelder også andre veien, om spot er høyere enn 50 øre. Bare at da blir det en minusdifferanse.

Jeg synes det er klønete og misvisende skrevet. Fastpris er fastpris. Punktum.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er klønete og misvisende skrevet. Fastpris er fastpris. Punktum.

Fastpris er fastpris ja. Men Norgespris er ikke fastpris. Det er en strømstøtteordning. 

Anonymkode: b9afe...0a2

Skrevet

Nei du har misforstått litt, men du er ikkje åleine om det, dette er HEILT forvirrande greier!! Eg sat og las om det i tre kveldar før eg skjønte det 🙂

Slik forstår eg det: Du betalar ALDRI meir enn 50 øre totalt. Hvis spotprisen er 30 øre, så betalar du 30 øre til straumselskapet, OG SÅ betalar du 20 øre ekstra via nettleiga. 30 + 20 = 50. Du legg ikkje 50 øre PÅ TOPPEN av differansen, du legg differansen oppi for å KOMME OPP til 50 øre. Det er ein fastpris, ikkje ein makspris. Det er det som lurar folk.

Eg har lese eit sted at "Norgespris er ikke en makspris, men en fast pris" og det er DER det blir kronglete. Hadde det vore makspris så hadde det vore eit kupp, men det er det altså ikkje.

Eg har ikkje valt Norgespris sjølv. Tor-Inge ville, han er sånn "vi MÅ binde oss no for vi VEIT kva vi får" type, men eg sa nei. Eg har lese (var det E24? eller Nettavisen?) at det kan bli BILLEGARE med vanleg straumstøtte i sommar fordi prisane går ned. Då sitt du der med Norgespris og betalar 50 øre når naboen betalar 30. Det hadde gjort meg gal.

Pluss at det er BINDANDE til desember 2026!! Det er over eit år altså. Mykje kan skje på eit år. Mor mi sa alltid "bind deg aldri til noko du ikkje forstår" og det gjeld pengar OG mannfolk haha 🙂

Men eg er ingen ekspert altså, eg har berre lese mykje. Sjekk nettleverandøren din sine sider, dei skal ha gode forklaringar.

mvh Berta

PS: kva sone bur du i? Det har visst noko å seie

• Liker 1
Skrevet
BertaMyrvold_72 skrev (28 minutter siden):

Nei du har misforstått litt, men du er ikkje åleine om det, dette er HEILT forvirrande greier!! Eg sat og las om det i tre kveldar før eg skjønte det 🙂

Slik forstår eg det: Du betalar ALDRI meir enn 50 øre totalt. Hvis spotprisen er 30 øre, så betalar du 30 øre til straumselskapet, OG SÅ betalar du 20 øre ekstra via nettleiga. 30 + 20 = 50. Du legg ikkje 50 øre PÅ TOPPEN av differansen, du legg differansen oppi for å KOMME OPP til 50 øre. Det er ein fastpris, ikkje ein makspris. Det er det som lurar folk.

Eg har lese eit sted at "Norgespris er ikke en makspris, men en fast pris" og det er DER det blir kronglete. Hadde det vore makspris så hadde det vore eit kupp, men det er det altså ikkje.

Eg har ikkje valt Norgespris sjølv. Tor-Inge ville, han er sånn "vi MÅ binde oss no for vi VEIT kva vi får" type, men eg sa nei. Eg har lese (var det E24? eller Nettavisen?) at det kan bli BILLEGARE med vanleg straumstøtte i sommar fordi prisane går ned. Då sitt du der med Norgespris og betalar 50 øre når naboen betalar 30. Det hadde gjort meg gal.

Pluss at det er BINDANDE til desember 2026!! Det er over eit år altså. Mykje kan skje på eit år. Mor mi sa alltid "bind deg aldri til noko du ikkje forstår" og det gjeld pengar OG mannfolk haha 🙂

Men eg er ingen ekspert altså, eg har berre lese mykje. Sjekk nettleverandøren din sine sider, dei skal ha gode forklaringar.

mvh Berta

Det har fint lite å si om strømmen blir 20 øre i sommer, da du bruker lite strøm. Har du ikke NP, har du tapt penger i massevis hittil i år. Og vil etter all sannsynlighet fortsette å gjøre det.

• Liker 5
Skrevet
BertaMyrvold_72 skrev (37 minutter siden):

mvh Berta

Du veit du har valgt feil når staten har satt av over 21 MILLIARDER kroner på statsbudsjettet for å finansiere ordningen. Det er en "skattelette" på absurde 21 milliarder kroner, og du velger å si nei...? Hvis du bor i Nordnorge greit nok, trønder litt bobbob. Alle andre landsdeler har du definitivt valgt feil.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du betaler 50øre hele veien selv om spot skulle være 10øre. 

Anonymkode: b5a8c...b3d

Det er greit det, men det var dette som da ble forvirrende: Dersom spotprisen i ditt område faller under 50 øre/kWh, snus regnestykket på hodet. Da må du faktisk betale differansen tilbake til staten, og dette beløpet legges rett på nettleiefakturaen din.   

For meg så blir den setningen helt tullete, for man betaler uansett bare de 50 ørene i strømpris helt uavhengig av hva spotprisen er (i tillegg til nettleie osv selvfølgelig). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det har fint lite å si om strømmen blir 20 øre i sommer, da du bruker lite strøm. Har du ikke NP, har du tapt penger i massevis hittil i år. Og vil etter all sannsynlighet fortsette å gjøre det.

Her bor jeg ikke sør i landet og dermed så taper jeg heller penger på å velge norgespris.

Anonymkode: 8f1c2...b7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her bor jeg ikke sør i landet og dermed så taper jeg heller penger på å velge norgespris.

Anonymkode: 8f1c2...b7b

Det er jo ganske logisk siden vi har 5 prissoner. Bare vent til Melkøya og det nye datasenteret til Nscale i Narvik er ferdig. Da vil du også ha norgespris 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Det er jo ganske logisk siden vi har 5 prissoner. Bare vent til Melkøya og det nye datasenteret til Nscale i Narvik er ferdig. Da vil du også ha norgespris 

Tror nok du har rett i det, ja… og det er det NTE har gamblet på også, med kjøpet av en vindmøllepark i Nord-Norge, hvor de nå prøver å skjule tapet! 
Jeg bor i Midt. Det var lenge uklart om det lønte seg med Norgespris i midt, derfor lot jeg være. Nå ser det ut som at det lønner seg likevel. Jeg har valgt å vente med Norgespris til høsten, i håp om at prisene blir lavere til sommeren. Men hadde jeg visst i november 2025 det jeg vet nå, hadde jeg valgt Norgespris. 

Anonymkode: 2c158...529

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dersom spotprisen i ditt område faller under 50 øre/kWh, snus regnestykket på hodet. Da må du faktisk betale differansen tilbake til staten, og dette beløpet legges rett på nettleiefakturaen din.

Jeg trodde det var penger på gaten helt uten risiko.. ironi
Hvor mange har, over tid,  tapt på Norgespris?
Det burde ikke vært noe tema, men kyniske selskaper forsøker å tjene penger på nordmenns usikkerhet og uvitenhet. 

newman01 skrev (18 timer siden):

Du veit du har valgt feil når staten har satt av over 21 MILLIARDER kroner på statsbudsjettet for å finansiere ordningen.

Ikke sant....

Men for all del, dropp Norgespris og gi oss andre litt skattelette. 😃

Anonymkode: bf188...033

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 21.02):

Det er greit det, men det var dette som da ble forvirrende: Dersom spotprisen i ditt område faller under 50 øre/kWh, snus regnestykket på hodet. Da må du faktisk betale differansen tilbake til staten, og dette beløpet legges rett på nettleiefakturaen din.   

For meg så blir den setningen helt tullete, for man betaler uansett bare de 50 ørene i strømpris helt uavhengig av hva spotprisen er (i tillegg til nettleie osv selvfølgelig). 

Med Norgespris og spotprisavtale med strømleverandør betaler man konstant 50 øre til staten for strømmen og de betaler spotprisen til strømleverandør uansett om spotprisen er 10 øre eller 1 kr.

Når spotprisen er høy tjener du på det. Når spotprisen er lav tjener staten på det.

Anonymkode: 91117...ce7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg trodde det var penger på gaten helt uten risiko.. ironi
Hvor mange har, over tid,  tapt på Norgespris?
Det burde ikke vært noe tema, men kyniske selskaper forsøker å tjene penger på nordmenns usikkerhet og uvitenhet. 

Ikke sant....

Men for all del, dropp Norgespris og gi oss andre litt skattelette. 😃

Anonymkode: bf188...033

Vi droppet den. Rett og slett for å se etter 1 år om det lønte seg. Pr nå ser det slik ut, men enda sjanse for billig strøm i sommer.

Nå er der ikke slik at man mister utrolig mye penger på det. For vår nysgerrighet er det vel verdt.

Anonymkode: 50e2b...f61

AnonymBruker
Skrevet

Noen bør få tilbake skolepengene....

Anonymkode: 4a6b7...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...