Gå til innhold

Avvikle hele russetiden

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 13.19):

Hvorfor finner folk seg i å få livskvaliteten sin totalt ødelagt i X antall uker på grunn av at noen oljebarn skal få feste helt urimelig vilt?

Det er så mye med denne russetiden som gjør meg så sint. Det er ikke annet enn skader, ulykker og slåssing. Det er fri flyt at dop og alkohol. Det er voldtekter. Det er mobbing og utenforskap. Klikker og gjenger, "sorry ass, men du er ikke heit nok til å sette fot i russebussen vår en gang". Det er hinsides mye penger brukt på ekstreme (!!!) musikkanlegg som ødelegger livet til de rundt om nettene, mens russen selv bruker ørepropper/hørselvern. Det er rett og slett helt sykt, hele opplegget.

Og at de skal bestemme selv hvor lenge dette skal vare? "Vi får se hvor lenge vi gidder". Hvor er de voksne som tør å vise autoritet overfor russen? Jeg ser politiet som legger ut videoer av at de danser med russen. Politikere som rævsleiker russen og være kule. Foreldre som skal være kompis med ungene og vennegjengen deres.

Dette blir bare verre og verre for hvert år som går. Russetiden bør enten vare én helg, maks én uke eller avvikles helt. Dette går ikke an. Og det er sikkert noen som kommer til å ta russen i forsvar og si "vi unner dem det". Les hva jeg har skrevet. Unner vi dem virkelig det? Og skal virkelig deres "moro" gå så hardt utover alle andre?

Anonymkode: 627ce...550

Ville ikke avviklet det, men det er viktig å være klar over at enkelte russ er autister og lett sårbare for seksuell utynttelse - som forklarer en del ting gjennom historien. Tror ikke det er ett stort problem nå, problemet nå er egentlig at en blir transportert bort til menneskehandel byen Stocholm (funnet masse masse leaks av nordmenn assosiert med svenske navn, som kan identifiseres på folk som står ti laaaaaaang fengsel straff om det skulle nå Norsk politi. Leak skulle aldri ha skjedd, men "is the case"... Menneske handel byen stockholm 😊)

Når det gjelder narkotika og kokain, så er det forsøk på forgiftning - det ingen som er venn med en som er i nærheten av det... tenker mer at folk blir lurt og tvunget til det, som er ganske gale.

Anonymkode: b1b90...dec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av de 12 barna i min familie valgte kun 1 å være russ. 

Så har trodd russetid er på vei ut.

Anonymkode: 86519...2a6

Skrevet

Men viktigst av alt, hat ikke på russen. De er 18-19 år. Legg heller sinne mot de voksne som har latt dette skje. De voksne som har endret på reglene, og legger til rette for at ungdommene kan feste i ukesvis ("så lenge de selv gidder") og slippe alt bryet med å tørrlegge seg og få nok søvn før eksamen. Altså de voksne som har latt de trassige ungdommene få viljen sin. Legg også sinne mot foreldrene. Hvem er disse voksne foresatte som støtter at barnet deres skal bruke hele sparekontoen på festing, og i tillegg sponser fra egen lomme? 

Anonymkode: 1bde2...1bd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men viktigst av alt, hat ikke på russen. De er 18-19 år. Legg heller sinne mot de voksne som har latt dette skje. De voksne som har endret på reglene, og legger til rette for at ungdommene kan feste i ukesvis ("så lenge de selv gidder") og slippe alt bryet med å tørrlegge seg og få nok søvn før eksamen. Altså de voksne som har latt de trassige ungdommene få viljen sin. Legg også sinne mot foreldrene. Hvem er disse voksne foresatte som støtter at barnet deres skal bruke hele sparekontoen på festing, og i tillegg sponser fra egen lomme? 

Anonymkode: 1bde2...1bd

Er det ikke meningen at de liksom skal være voksne? ... Når de er over atten har foreldrene lite de skulle sagt

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner ingen, ikke ett menneske, uansett alder, som liker russen 🤣 De er som rotter eller måker liksom. Det er ikke mot enkeltindividene eller noe personlig. Det er bare russekonseptet som har blitt så spinnvilt og ødeleggende for andres livskvalitet, at det må begynne å settes strenge grenser. Nå er kl. 03.51, og det er bare å glemme å sove. Nå skal alle konkurere om hvem som har det feteste anlegget. 

Igjen du om det, vi er andre som synes det er hyggelig med litt liv og som ikke blir patetisk i tankegangen 

Anonymkode: 50847...13a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ville ikke avviklet det, men det er viktig å være klar over at enkelte russ er autister og lett sårbare for seksuell utynttelse - som forklarer en del ting gjennom historien. Tror ikke det er ett stort problem nå, problemet nå er egentlig at en blir transportert bort til menneskehandel byen Stocholm (funnet masse masse leaks av nordmenn assosiert med svenske navn, som kan identifiseres på folk som står ti laaaaaaang fengsel straff om det skulle nå Norsk politi. Leak skulle aldri ha skjedd, men "is the case"... Menneske handel byen stockholm 😊)

Når det gjelder narkotika og kokain, så er det forsøk på forgiftning - det ingen som er venn med en som er i nærheten av det... tenker mer at folk blir lurt og tvunget til det, som er ganske gale.

Anonymkode: b1b90...dec

Her sto det mye rart.

Jeg tror ikke man behøver å ha autisme for å bli utnyttet, det holder i massevis å bare være full.

Anonymkode: 9f6b5...260

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du setter det helt på spissen. Folk får ikke livene sine ødelagt av støy fra russen. Det er sterkt overdrevet. 
med aller fleste russ har det gøy og de er oppegående ungdommer. Noen blir utestengt, men det må jobbes med på en annen måte enn å forby feiringen. 
Å være russ en uke? Eller en helg? Skal de kjøpe russeklær for en helg? 
de er 19 år å voksen, og de bestemmer selv hva de bruker pengene sine på. 
At foreldre blir med på rulling og involveres er veldig bra. Jeg minnes min russetid med samhold, glede og gode minner. 

Anonymkode: 1c4cc...708

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 13.19):

Hvorfor finner folk seg i å få livskvaliteten sin totalt ødelagt i X antall uker på grunn av at noen oljebarn skal få feste helt urimelig vilt?

Det er så mye med denne russetiden som gjør meg så sint. Det er ikke annet enn skader, ulykker og slåssing. Det er fri flyt at dop og alkohol. Det er voldtekter. Det er mobbing og utenforskap. Klikker og gjenger, "sorry ass, men du er ikke heit nok til å sette fot i russebussen vår en gang". Det er hinsides mye penger brukt på ekstreme (!!!) musikkanlegg som ødelegger livet til de rundt om nettene, mens russen selv bruker ørepropper/hørselvern. Det er rett og slett helt sykt, hele opplegget.

Og at de skal bestemme selv hvor lenge dette skal vare? "Vi får se hvor lenge vi gidder". Hvor er de voksne som tør å vise autoritet overfor russen? Jeg ser politiet som legger ut videoer av at de danser med russen. Politikere som rævsleiker russen og være kule. Foreldre som skal være kompis med ungene og vennegjengen deres.

Dette blir bare verre og verre for hvert år som går. Russetiden bør enten vare én helg, maks én uke eller avvikles helt. Dette går ikke an. Og det er sikkert noen som kommer til å ta russen i forsvar og si "vi unner dem det". Les hva jeg har skrevet. Unner vi dem virkelig det? Og skal virkelig deres "moro" gå så hardt utover alle andre?

Nå er jeg i 50 årene og aldri vært russ.

Men synes russen er snill jeg, og ja det er litt bråk men hey de må da få lov å feste litt. 

Morroen deres er ikke så ille, den er kort og intens før videre studier eller arbeid tar over hverdagen deres

Skrevet

Før synes jeg det var mer kreativitet å se i russetiden. Man kunne se russ som gjorde et eller annet uskyldig moro for å få en russeknute i hatten. Nå er det dyre busser med anlegg som spiller så høyt at de vekker hele nærområdet. Dunk, dunk, dunk klokken 05.00, natt til en torsdag. Om ikke de blir blinde av laser, så får de mest sannsynlig tinnitus. At samtlige russe leverandører selger hørselsvern burde kanskje være en indikator på at noe har gått for langt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 19.45):

De koser seg etter å ha fullført 13 års skolegang

Anonymkode: 41914...d4e

Jeg mener hva fint gjør de for andre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du setter det helt på spissen. Folk får ikke livene sine ødelagt av støy fra russen. Det er sterkt overdrevet. 
med aller fleste russ har det gøy og de er oppegående ungdommer. Noen blir utestengt, men det må jobbes med på en annen måte enn å forby feiringen. 
Å være russ en uke? Eller en helg? Skal de kjøpe russeklær for en helg? 
de er 19 år å voksen, og de bestemmer selv hva de bruker pengene sine på. 
At foreldre blir med på rulling og involveres er veldig bra. Jeg minnes min russetid med samhold, glede og gode minner. 

Anonymkode: 1c4cc...708

Du mener det er et argument for lengre russetid? Den må være lang så de får brukt penger på det?

Anonymkode: ba10d...f05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 29.5.2026 den 19.25):

Hva fint gjør de da?

Ska vi se hva fint gjør russen.  Følgende ting gjør russen der jeg bor: har revy der de synger og har teater ,  de drar på eldre senteret og griller og har underholdning for de eldre, og har med eldre ut. De er i barnehagene hvor de serverer frukt og griller med de i barnehagen   samler inn penger til kreft foreningen, er med på 17 mai og har underholdning, er med å sparker fotball mot politi og politikere i kommunen.

Så er nå ikke bare negativ.  Dette er på et lite sted

Anonymkode: 6ac40...a82

AnonymBruker
Skrevet

Russetiden er helt tragisk. 
At eksamen ble flyttet så russefeiringen kunne vare en måned? Hallo! Hvilke land er det egentlig som legger til rette for noe slikt? Jo det er Norge det. Regjeringen håver vel inn såpass på russemoms med alt forbruket at det beste blir å utvide det fra påske til sommerferie. 

Okei, der dro jeg det litt langt. Men en ting som er superteit. Fargene betyr plutselig null og du kan være russ akkurat når du vil. Du kan ikke stole på at russen nå er i innspurten på vgs. 

Ei venninne som jobber i matbutikk er helt desperat, da matbutikken har en del ansatte i russealder. Og hva gjør de i russetiden? Kommer ikke på jobb! Uten beskjed eller noe. Null respekt. 

Anonymkode: ba10d...f05

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...