AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Hvorfor finner folk seg i å få livskvaliteten sin totalt ødelagt i X antall uker på grunn av at noen oljebarn skal få feste helt urimelig vilt? Det er så mye med denne russetiden som gjør meg så sint. Det er ikke annet enn skader, ulykker og slåssing. Det er fri flyt at dop og alkohol. Det er voldtekter. Det er mobbing og utenforskap. Klikker og gjenger, "sorry ass, men du er ikke heit nok til å sette fot i russebussen vår en gang". Det er hinsides mye penger brukt på ekstreme (!!!) musikkanlegg som ødelegger livet til de rundt om nettene, mens russen selv bruker ørepropper/hørselvern. Det er rett og slett helt sykt, hele opplegget. Og at de skal bestemme selv hvor lenge dette skal vare? "Vi får se hvor lenge vi gidder". Hvor er de voksne som tør å vise autoritet overfor russen? Jeg ser politiet som legger ut videoer av at de danser med russen. Politikere som rævsleiker russen og være kule. Foreldre som skal være kompis med ungene og vennegjengen deres. Dette blir bare verre og verre for hvert år som går. Russetiden bør enten vare én helg, maks én uke eller avvikles helt. Dette går ikke an. Og det er sikkert noen som kommer til å ta russen i forsvar og si "vi unner dem det". Les hva jeg har skrevet. Unner vi dem virkelig det? Og skal virkelig deres "moro" gå så hardt utover alle andre? Anonymkode: 627ce...550 2 5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Jeg er helt enig. Anonymkode: 1b736...88e 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Du vet at russen er nitten år gamle og myndige? Det er ingen som kan nekte dem å feste eller bruke pengene sine på buss og øl. Tror ikke de er så mye verre nå enn før heller. Tror det var russekullet til Thorvald Stoltenberg som kjørte en brannbil på sjøen Anonymkode: bace5...5c9 2 3
BertaMyrvold_72 Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Nei men her må eg pakke ut altså, sett deg ned med ein kaffe 🙂 Eg er HEILT einig med deg om mykje av det du seier, det har gått av skaftet. Bussar til millionar?? Då eg var russ i 1991 hadde vi ein gammal Volvo som vi hadde måla raud sjølv (dårleg, det dryppa nedover), og vi syntest vi var KONGAR. No skal det vere lydanlegg som høyrest til Sverige. Det er sjukt. MEN - og no kjem eg til å bli upopulær her trur eg - eg synest ikkje vi skal avvikle heile greia. Russetida er ein del av det å vere ung, og eg vil vere ærleg: eg hadde mi VILLE periode altså. Eg skal ikkje gå i detalj men det var ein fest på Sandane der eg ikkje hugsar siste timane, og det var ein gut frå Stryn som... ja, nok om det. Mor mi fekk aldri vite om det og det skal ho heller ikkje 🙂 Litt sprit og litt rampestrekar må vere lov når ein er 18-19. Eg trur til og med litt dop må vere lov å innrømme at folk prøver, eg veit fleire i min klasse som røykte hasj på russetida og dei vart både lege og lærar seinare. Det er ikkje DET som er problemet. Problemet er at det har blitt så EKSTREMT no, både med pengar, med dop (eg har lese om kokain på russebussar, KOKAIN!!), og med at det varer i evigheter. Og det med klikker og utestenging - det er DET som gjer meg vondt. Mikkel (sonen min) var ikkje med på buss då han var russ, han hadde ikkje råd og blei utanfor på ein måte. Han seier det er greit no, men eg veit at det sat i. Det er DER vi som vaksne må seie ifrå. Ikkje forby festen, men forby den ekkje kulturen. Forslaget mitt: la russetida vere 2 veker MAX, frå 1. til 17. mai. Ferdig. Då får dei festa, men det blir ikkje ein heil livsstil. Og bussar over ein viss pris bør forbys, det er klassedeling i praksis. Politiet som dansar med russen er forresten heilt på trynet, der er eg HUNDRE prosent einig. Då Camilla-Andrea var russ såg eg ein politimann ta selfie med ein gjeng som hadde drukke heile dagen. Kva slags signal er det?? Men avvikle heilt? Nei. Då tar vi noko frå ungdomen som dei treng. Vi må berre få det tilbake til noko menneskeleg. mvh Berta PS: forresten - kva tenker du om at det no skal vere "førsteklasse-russ" på vidaregåande?? Eg høyrde om det og blei sjokka
petterm Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Det har vært ytret ønske om å fjerne russefeiringen i alle fall siden 70-tallet. Nå har det blitt for mange som tjener på russen, så jeg tror ikke russefeiringen forsvinner med det første
Maleficenta Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor finner folk seg i å få livskvaliteten sin totalt ødelagt i X antall uker på grunn av at noen oljebarn skal få feste helt urimelig vilt? Det er så mye med denne russetiden som gjør meg så sint. Det er ikke annet enn skader, ulykker og slåssing. Det er fri flyt at dop og alkohol. Det er voldtekter. Det er mobbing og utenforskap. Klikker og gjenger, "sorry ass, men du er ikke heit nok til å sette fot i russebussen vår en gang". Det er hinsides mye penger brukt på ekstreme (!!!) musikkanlegg som ødelegger livet til de rundt om nettene, mens russen selv bruker ørepropper/hørselvern. Det er rett og slett helt sykt, hele opplegget. Og at de skal bestemme selv hvor lenge dette skal vare? "Vi får se hvor lenge vi gidder". Hvor er de voksne som tør å vise autoritet overfor russen? Jeg ser politiet som legger ut videoer av at de danser med russen. Politikere som rævsleiker russen og være kule. Foreldre som skal være kompis med ungene og vennegjengen deres. Dette blir bare verre og verre for hvert år som går. Russetiden bør enten vare én helg, maks én uke eller avvikles helt. Dette går ikke an. Og det er sikkert noen som kommer til å ta russen i forsvar og si "vi unner dem det". Les hva jeg har skrevet. Unner vi dem virkelig det? Og skal virkelig deres "moro" gå så hardt utover alle andre? Anonymkode: 627ce...550 Moroa går ut over den selv og. Hørt en historie om en russ som satt opp på taket på russebussen i veldig høy fart og falt av. God knows hvordan det går med den ungdommen nå og en annen som ble blind av skader av noe slag. Er helt gir p avskaffe russetida jeg også. Er blitt verre etter de flytta den til å starte 17 mai istedet for å slutte da, for nå ble den bare lengre
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Man kan forby russefeiring på skolene, det faller innenfor skolenes myndighetsområde. Utover det kan man ikke nekte myndige personer og kjøpe/reparere en bil eller buss til godkjent standard og kjøre rundt og feste så lenge de overholder ro når det skal være ro, og det er politiets oppgave å sørge for det. Anonymkode: 45e66...c9f
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Jeg bor i nærheten av en motorvei som russen kjører hjemover på når de åpenbart har vært i samlet tropp på et eller annet russetreff hvert år. Det kommer russebusser, en etter en, kjørende midt på natten med anlegget på FULL GUFFE så hele dalen blir vekket. Tusenvis av mennesker får ødelagt nattesøvnen i ukesvis pga "den stakkars russeungdommen må jo få more seg"...!!? Nei. Forby hele dritten og legg ned hele greia. Det er ingen som har gitt dem rett til å ødelegge for så mange mennesker. Voldtekter florerer, fylla herjer, skader oppstår, folk i tusenvis får ødelagt nattesøvnen om og om igjen... Det er lite som gjør meg sintere enn å bli vekket av nattebråk, det kan jeg si. Skulle gladelig ha herpet dekkene på alle russebussene på disse treffene så ingen kunne kjørt hjem igjen. Hver natt. Anonymkode: 144d1...94d 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du vet at russen er nitten år gamle og myndige? Det er ingen som kan nekte dem å feste eller bruke pengene sine på buss og øl. Tror ikke de er så mye verre nå enn før heller. Tror det var russekullet til Thorvald Stoltenberg som kjørte en brannbil på sjøen Anonymkode: bace5...5c9 Det er forskjell på tøys og fantestreker og det å faktisk ødelegge livene til folk en hele måned med bort i natta, helt sinnsyke, fullstendig ekstreme musikkanlegg. Du bor tydeligvis et sted hvor du ikke er plaget. Heldige deg. Et sted på Vestlandet var det så ille nå nylig at bilalarmene gikk av bassen. Innbyggerne måtte ta saken i egne hender og lagde blokkeringer med traktorene sine. Det du snakker om som var før, det var ingen ting. Barnemat i forhold. BertaMyrvold_72 skrev (26 minutter siden): (eg har lese om kokain på russebussar, KOKAIN!!) Forslaget mitt: la russetida vere 2 veker MAX, frå 1. til 17. mai. Ferdig. PS: forresten - kva tenker du om at det no skal vere "førsteklasse-russ" på vidaregåande?? Eg høyrde om det og blei sjokka Kjekt med mimring! Men igjen, den russetiden du snakker om (for din egen del) er noe heeeelt annet enn den som er nå. Spesielt i byene. Det er sort og hvitt, dag og natt, epler og appelsiner. Og kokain er vel noe av det mildere de tar. Det er mye pensla, mye som kan ta knekken på de raskt om uhellet er ute. Og som naturligvis fører til at de mister helt kontrollen over seg selv, da. Og så skjer voldtekter. Og fæle ting. Men vi er egentlig enige. Jeg skrev avvikle helt i overskriften. Men selvfølgelig, én uke er rimelig. Og førsteklasse-russ er bare tragisk. petterm skrev (31 minutter siden): Det har vært ytret ønske om å fjerne russefeiringen i alle fall siden 70-tallet. Nå har det blitt for mange som tjener på russen, så jeg tror ikke russefeiringen forsvinner med det første Det kan kortes ned på. Drastisk. Men selvfølgelig, money talks. Som alltid. Selv om det går på bekostning av liv og helse. Maleficenta skrev (25 minutter siden): Moroa går ut over den selv og. Hørt en historie om en russ som satt opp på taket på russebussen i veldig høy fart og falt av. God knows hvordan det går med den ungdommen nå og en annen som ble blind av skader av noe slag. Er helt gir p avskaffe russetida jeg også. Er blitt verre etter de flytta den til å starte 17 mai istedet for å slutte da, for nå ble den bare lengre Jepp. Det var noe av det jeg hadde i baktankene når jeg skrev "skader og ulykker". Helt forferdelig. Og ellers helt enig i det du skriver. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Man kan forby russefeiring på skolene, det faller innenfor skolenes myndighetsområde. Utover det kan man ikke nekte myndige personer og kjøpe/reparere en bil eller buss til godkjent standard og kjøre rundt og feste så lenge de overholder ro når det skal være ro, og det er politiets oppgave å sørge for det. Anonymkode: 45e66...c9f "Overholder ro når det skal være ro" 🤣 Du bor tydeligvis også et sted hvor du ikke er plaget. Her i Oslo gjør ikke politiet annet enn å jage dem. Det er helseskadelig bass absolutt hele natten. De (politiet) har ikke nok ressurser til å få bukt med problemet. I Oslo har dette rett og slett blitt et mareritt. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg bor i nærheten av en motorvei som russen kjører hjemover på når de åpenbart har vært i samlet tropp på et eller annet russetreff hvert år. Det kommer russebusser, en etter en, kjørende midt på natten med anlegget på FULL GUFFE så hele dalen blir vekket. Tusenvis av mennesker får ødelagt nattesøvnen i ukesvis pga "den stakkars russeungdommen må jo få more seg"...!!? Nei. Forby hele dritten og legg ned hele greia. Det er ingen som har gitt dem rett til å ødelegge for så mange mennesker. Voldtekter florerer, fylla herjer, skader oppstår, folk i tusenvis får ødelagt nattesøvnen om og om igjen... Det er lite som gjør meg sintere enn å bli vekket av nattebråk, det kan jeg si. Skulle gladelig ha herpet dekkene på alle russebussene på disse treffene så ingen kunne kjørt hjem igjen. Hver natt. Anonymkode: 144d1...94d Der har vi noen med ekte innsikt i problemene. Akkurat det der er vanskelig å gjøre noe med fordi de kjører, men de vekker bare hat og sinne mot russen ved å oppføre seg så egoistisk. Her i Oslo er det slik hver natt, både i helger og ukedager. Men det verste er de samlingsområdene deres. Hvor de skal sammenligne bass og musikkanlegg og tøffe seg. TS Anonymkode: 627ce...550 1
Djungelvrål Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden Mulig det er jeg som er dum men går de ikke fortsatt på skole? Hvordan kan de feste hver kveld da?
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Jeg synes det er så utrolig barnslig med folk som bare klarer tenke enten/eller. Enten må russetiden være som nå eller så må man avskaffe den. Det finnes ingen mellomting. Det går ikke an å ha en voksen diskusjon med folk som tenker slik. Anonymkode: 38a4b...798 1
fru Alving Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Russetiden må endres sånn at den inkluderer alle(som ønsker å være med) pluss at det ikke er dyre og farlige fremkomstmidler. I tillegg bør den være etter eksamen. I Danmark feirer de studenten og setter på luer når eksamen er overstått. Så drar de rundt til alle i klassen med en vogn hvor det er plass til alle, et sted tar de en øl et annet får de mat. Så møter de sikkert resten av skolen etter hvert til felles fest på et sted. men poenget er at en sånn feiring er åpen for alle. Her i Norge har det blitt så smurt av velstand så de som har mulighet og dumme foreldre legger så vanvittig mye penger og tid ned i dette, danner ekskluderende grupper hvor du må betale inn penger, dugnad og skrive under på kontrakter. Det er ikke dette som er poenget med å feire russ. Det er å feire i fellesskap med de du har nådd en milepæl i sammen med, nemlig å fullføre videregående og være klar for studentliv eller annen utdanning.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Djungelvrål skrev (9 minutter siden): Mulig det er jeg som er dum men går de ikke fortsatt på skole? Hvordan kan de feste hver kveld da? Det kan du spørre om. Eksamenene er flyttet i hvertfall. Så nå begynner russetiden både senere og varer lengre. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes det er så utrolig barnslig med folk som bare klarer tenke enten/eller. Enten må russetiden være som nå eller så må man avskaffe den. Det finnes ingen mellomting. Det går ikke an å ha en voksen diskusjon med folk som tenker slik. Anonymkode: 38a4b...798 Det finnes mange mellomting. Og hvis du lærer deg å lese, så skriver jeg én uke. JEG personlig mener at den ikke skal vare lenger enn det. Men det er mange ting som kan gjøres når det gjelder russetida. Her er det du som er vanskelig og barnslig. TS Anonymkode: 627ce...550 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden fru Alving skrev (1 minutt siden): Russetiden må endres sånn at den inkluderer alle(som ønsker å være med) pluss at det ikke er dyre og farlige fremkomstmidler. I tillegg bør den være etter eksamen. I Danmark feirer de studenten og setter på luer når eksamen er overstått. Så drar de rundt til alle i klassen med en vogn hvor det er plass til alle, et sted tar de en øl et annet får de mat. Så møter de sikkert resten av skolen etter hvert til felles fest på et sted. men poenget er at en sånn feiring er åpen for alle. Her i Norge har det blitt så smurt av velstand så de som har mulighet og dumme foreldre legger så vanvittig mye penger og tid ned i dette, danner ekskluderende grupper hvor du må betale inn penger, dugnad og skrive under på kontrakter. Det er ikke dette som er poenget med å feire russ. Det er å feire i fellesskap med de du har nådd en milepæl i sammen med, nemlig å fullføre videregående og være klar for studentliv eller annen utdanning. Nettopp! Godt skrevet. Anonymkode: 627ce...550 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Djungelvrål skrev (41 minutter siden): Mulig det er jeg som er dum men går de ikke fortsatt på skole? Hvordan kan de feste hver kveld da? De fleste eksamenene er i begynnelsen av mai og de har allerede fullført de fleste vurderinger nå. Eneste unntaket er muntlig eksamen som gjennomføres i begynnelsen av juni. Sommertiden begynner egentlig for sent. Anonymkode: 137c0...baa
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste eksamenene er i begynnelsen av mai og de har allerede fullført de fleste vurderinger nå. Eneste unntaket er muntlig eksamen som gjennomføres i begynnelsen av juni. Sommertiden begynner egentlig for sent. Anonymkode: 137c0...baa Sommerferien* mente jeg selvsagt. Anonymkode: 137c0...baa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå