Gå til innhold

Avvikle hele russetiden

Fremhevede innlegg

Skrevet

I tillegg foregår dette i eksamenstiden og inkluderer folk som ikke engang tar eksamen. Det er helt forvridd og useriøst. Fjern muligheten til å konte i årevis og la avgangselevene bruke tid på å lese og pugge. Feste kan de gjøre når de er ferdig og når de starter på universitetet. 

Slik er det i Danmark og Sverige - og nei, man kan faktisk ikke pynte på eksamensbeviset. Alle er med og kjører hjem på besøk til alle i klassen i åpen vogn når alle er ferdig med eksamen og har fått sitt eksamensbevis i en høytidelig seremoni på skolen. Ingen blir ekskludert og forvist fra kantina i tre år fordi pappa tjener for lite eller de bor på feil adresse eller de veier 2 kg for mye. Jeg kan ikke skjønne at skolene og vi foreldre godtar denne faenskapen. Er det rart at folk får psykiske problemer? 

Anonymkode: c5286...73b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den saken med to politifolk som danset et par minutter med russen på en russebuss er vel for flere år siden? Har ikke fått med meg at dette har skjedd senere. Det var altså to politifolk, så TS har ikke belegg for å skrive at "politiet danser med russen" sånn generelt. Politifolk har også sønner og døtre som er russ, så om det har blitt tatt et bilde med russen, så kan det vel også ha sammenheng med det. Trenger for øvrig ikke være drittsekk overfor russen hvis de ikke har gjort noe galt, bare fint at man har en god tone når alt går greit for seg.

Her i byen hvor jeg bor, har det blitt bedre de siste årene. Politiet slår konsekvent ned på bråk om natten, og det har blitt slik at russebussene kjører ut av byen og til et avsides sted der de samles. Da er de ikke til plage for folk.

For min del kunne hele russefeiringen vært avskaffet, synes feiringen blir dominert av fyll, slagsmål, narkotikabruk, osv. Men hittil har det i hvert fall ikke stått om noen alvorlige hendelser her, og et masseslagsmål som var planlagt mellom russegrupper ble slått ned på av politiet før grupperingene i det hele tatt møtte hverandre.

Anonymkode: e153e...7d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor finner folk seg i å få livskvaliteten sin totalt ødelagt i X antall uker på grunn av at noen oljebarn skal få feste helt urimelig vilt?

Det er så mye med denne russetiden som gjør meg så sint. Det er ikke annet enn skader, ulykker og slåssing. Det er fri flyt at dop og alkohol. Det er voldtekter. Det er mobbing og utenforskap. Klikker og gjenger, "sorry ass, men du er ikke heit nok til å sette fot i russebussen vår en gang". Det er hinsides mye penger brukt på ekstreme (!!!) musikkanlegg som ødelegger livet til de rundt om nettene, mens russen selv bruker ørepropper/hørselvern. Det er rett og slett helt sykt, hele opplegget.

Og at de skal bestemme selv hvor lenge dette skal vare? "Vi får se hvor lenge vi gidder". Hvor er de voksne som tør å vise autoritet overfor russen? Jeg ser politiet som legger ut videoer av at de danser med russen. Politikere som rævsleiker russen og være kule. Foreldre som skal være kompis med ungene og vennegjengen deres.

Dette blir bare verre og verre for hvert år som går. Russetiden bør enten vare én helg, maks én uke eller avvikles helt. Dette går ikke an. Og det er sikkert noen som kommer til å ta russen i forsvar og si "vi unner dem det". Les hva jeg har skrevet. Unner vi dem virkelig det? Og skal virkelig deres "moro" gå så hardt utover alle andre?

Anonymkode: 627ce...550

Så fordi at noen få skader seg, noen få og noen få slåss så skal det fjernes? Tenker du så enkelt om alt annet også? 

Det er en hel del russ som hverken er innblandet i slåssing , voldtekter eller skader, hvorfor kan man ikke skrive om de eller alt det fine som russen gjør , neida det er viktigst å bare ta med det negative..

Anonymkode: 50847...13a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er lærer i vgs og har vært det i 30 år. Ikke i en "storby", men en mellomstor by på ca 60 000 innbyggere. 

Jeg tror russefeiringen er svært annerledes i de større byene enn på de mindre stedene. Her jeg bor har den ikke forandret seg veldig siden jeg selv var russ for 40 år siden. 

Slik jeg har inntrykk av fra de større byene så må noe gjøres. Det er jo galskap at russen kjøper busser til flere millioner,  ødelegger for eksamen, kommer dritings på skolen, fester i klikker og utelukker andre, prøver ut narkotika, skader seg selv eller andre. 

Anonymkode: 6e6e4...269

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I tillegg foregår dette i eksamenstiden og inkluderer folk som ikke engang tar eksamen. Det er helt forvridd og useriøst. Fjern muligheten til å konte i årevis og la avgangselevene bruke tid på å lese og pugge. Feste kan de gjøre når de er ferdig og når de starter på universitetet. 

Slik er det i Danmark og Sverige - og nei, man kan faktisk ikke pynte på eksamensbeviset. Alle er med og kjører hjem på besøk til alle i klassen i åpen vogn når alle er ferdig med eksamen og har fått sitt eksamensbevis i en høytidelig seremoni på skolen. Ingen blir ekskludert og forvist fra kantina i tre år fordi pappa tjener for lite eller de bor på feil adresse eller de veier 2 kg for mye. Jeg kan ikke skjønne at skolene og vi foreldre godtar denne faenskapen. Er det rart at folk får psykiske problemer? 

Og sånn skulle det være her og. Feire etter eksamen og sammen med de du har gått ilag med. Sånn er det jo med andre eksamener i livet, man feirer i etterkant sammen med de andre som har tatt samme eksamen

Anonymkode: 6c530...d7e

Skrevet

Ordet "russebuss" får meg til å bli ei rasende gammel dame, som frådende sier att "alt var da så meget mye bedre før!" 

Når det står 20 pappagutter fremfor millionbussen som ikke blir godkjent, med furteblikk og hørselvern på hodet, så tenker jeg kun "HAHAHAHAHA LOOSERS", og jeg blir nesten lykkelig innvendig og håper alle pengene går til helvete og bussen aldri kommer på veien. 

Ordet "russebuss" får meg til å tenke på tapere som absolutt ikke har skjønt noe som helst, drittunger i en litt voksen kropp, unger uten utviklet frontallapp og som neppe vil få den ferdig utviklet de neste 20 årene heller. 

Jeg blir stygg og slem når jeg hører ordet "russebuss". En ufyselig Karen bobler frem, og munnen renner full i ord jeg normalt ikke vil bruke på ungdommer og unge voksne. 

Og jeg liker egentlig ikke å vere sånn, for jeg er normalt sett ett tilgivende menneske, - som husker egen ungdomstid. 

Men fader, jeg hater alt rundt konseptet "russebuss" . Absolutt alt. 

Anonymkode: 463e5...ea4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er lærer i vgs og har vært det i 30 år. Ikke i en "storby", men en mellomstor by på ca 60 000 innbyggere. 

Jeg tror russefeiringen er svært annerledes i de større byene enn på de mindre stedene. Her jeg bor har den ikke forandret seg veldig siden jeg selv var russ for 40 år siden. 

Slik jeg har inntrykk av fra de større byene så må noe gjøres. Det er jo galskap at russen kjøper busser til flere millioner,  ødelegger for eksamen, kommer dritings på skolen, fester i klikker og utelukker andre, prøver ut narkotika, skader seg selv eller andre. 

Anonymkode: 6e6e4...269

Å igjen , alle gjør ikke det. Noen få gjør det

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ordet "russebuss" får meg til å bli ei rasende gammel dame, som frådende sier att "alt var da så meget mye bedre før!" 

Når det står 20 pappagutter fremfor millionbussen som ikke blir godkjent, med furteblikk og hørselvern på hodet, så tenker jeg kun "HAHAHAHAHA LOOSERS", og jeg blir nesten lykkelig innvendig og håper alle pengene går til helvete og bussen aldri kommer på veien. 

Ordet "russebuss" får meg til å tenke på tapere som absolutt ikke har skjønt noe som helst, drittunger i en litt voksen kropp, unger uten utviklet frontallapp og som neppe vil få den ferdig utviklet de neste 20 årene heller. 

Jeg blir stygg og slem når jeg hører ordet "russebuss". En ufyselig Karen bobler frem, og munnen renner full i ord jeg normalt ikke vil bruke på ungdommer og unge voksne. 

Og jeg liker egentlig ikke å vere sånn, for jeg er normalt sett ett tilgivende menneske, - som husker egen ungdomstid. 

God for et patetisk menneske du er, har du det godt med deg selv når du oppfører deg sånn? Looser er det du selv som er

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Russetiden burde vart fra den fredagen de er ferdig med videregående og til søndag. Den store festen på fredag, der russeluene kastes i været og så feirer de at 13 års skolegang er ferdig. De som vil ta den helt ut kan ta seg en fest på lørdag også. Enkelt og greit. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 17.15):

I tillegg foregår dette i eksamenstiden og inkluderer folk som ikke engang tar eksamen. Det er helt forvridd og useriøst. Fjern muligheten til å konte i årevis...

Det er nylig innført utvida rett til opplæring tom bestått fagbrev eller studiespes.

Anonymkode: 01bfe...9b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

God for et patetisk menneske du er, har du det godt med deg selv når du oppfører deg sånn? Looser er det du selv som er

Etter flere uker, søvnløs med "dunkdunk" ristende i veggen, rabiat bikkje og hylende unger klokka 03.00 om natten, så skal jeg love deg de fleste blir "patetiske" i tankene, ord, handlinger og meninger. 

Jeg skal på jobb jeg, de fleste i hus har i mellomtiden fått total lakenskrekk som erfaringsmessig kommer til å vare til langt inn i sommerferien. 

Russebuss er ett konsept som kun er gøy om du selv styrer med faenskapet, for alle rundt er det kun ei plage. Omtrent som blokkfløyter og trekkspill. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter flere uker, søvnløs med "dunkdunk" ristende i veggen, rabiat bikkje og hylende unger klokka 03.00 om natten, så skal jeg love deg de fleste blir "patetiske" i tankene, ord, handlinger og meninger. 

Jeg skal på jobb jeg, de fleste i hus har i mellomtiden fått total lakenskrekk som erfaringsmessig kommer til å vare til langt inn i sommerferien. 

Russebuss er ett konsept som kun er gøy om du selv styrer med faenskapet, for alle rundt er det kun ei plage. Omtrent som blokkfløyter og trekkspill. 

Har ikke Oslo kommune noen plasser russen kan være? 

Anonymkode: 01bfe...9b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg liker egentlig ikke å vere sånn, for jeg er normalt sett ett tilgivende menneske, - som hsker egen ungdomstid. 

Som den gamle damen jeg er har jeg sett en del russebusser fra 70-tallet og opp til i dag.    Jeg tenker tilbake til de gamle rullende "jernsengene" som hele klasser brukte som russebuss for 40/50 år siden, og sammenligner dem med dagens busser.

I motsetning til deg hater jeg ikke russebusser, men jeg er ikke glad i dagens versjon.

Anonymkode: dbfc9...741

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så fordi at noen få skader seg, noen få og noen få slåss så skal det fjernes? Tenker du så enkelt om alt annet også? 

Det er en hel del russ som hverken er innblandet i slåssing , voldtekter eller skader, hvorfor kan man ikke skrive om de eller alt det fine som russen gjør , neida det er viktigst å bare ta med det negative..

Hva fint gjør de da?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Hva fint gjør de da?

De koser seg etter å ha fullført 13 års skolegang

Anonymkode: 41914...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor i en bydel i Bergen som har vært plaget med nattlig støy fra russetiden siden før 17. mai, og enda har russen tenkt å holde på i to uker til?! Bussene har massive anlegg til flere millioner, også utvendige (!), som om målet er at barn og folk i området ikke skal få sove overhodet. Bassen durer og dundrer så heftig at ørepropper ikke hjelper. 

Samfunnet, også politiet, virker jo helt maktesløse i møte med dette. Skal vi liksom bare finne oss i dette en tolvtedel av året, hvert eneste år? 

Jeg er så lei og jeg er så trøtt. Jeg forstår at ikke all russ er slik, men denne busskulturen er bare ufyselig. 

Anonymkode: dbd8f...9f0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes du , andre synes noe annet 

Skrevet
Maleficenta skrev (6 timer siden):

Hva fint gjør de da?

Du får google , så kommer det opp masse fint 

• Nyttig 2
Skrevet

Russetiden var vel tiden fra siste eksamen til sensuren falt. Så da er det bare å legge eksamen og sensuren til et passende tidspunkt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes du , andre synes noe annet 

Jeg kjenner ingen, ikke ett menneske, uansett alder, som liker russen 🤣 De er som rotter eller måker liksom. Det er ikke mot enkeltindividene eller noe personlig. Det er bare russekonseptet som har blitt så spinnvilt og ødeleggende for andres livskvalitet, at det må begynne å settes strenge grenser. Nå er kl. 03.51, og det er bare å glemme å sove. Nå skal alle konkurere om hvem som har det feteste anlegget. 

Anonymkode: 627ce...550

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...