AnonymBruker Skrevet 26. mai #41 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Belag dere på at hun stryker på eksamen. Er jo ikke hennes skyld som du sier. Det som bør bekymre deg mer er at dattera di ikke forstår grunnleggende matematikk. Hva med privat-undervisning i sommer? Blir hun en racer i matematikk om du klager og hun får fritak fra eksamen? Nei. Stå i det med rak rygg. Det du derimot bør klage på er at din datter og tydeligvis hele klassen har blitt opplært i en metode som åpenbart ikke fungerer. Du sier det gjelder hele klassen, da er du neppe eneste frustrerte forelder? Hva med å klage på det i stedet? Anonymkode: caf05...9c7 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #42 Skrevet 26. mai RedBull91 skrev (19 timer siden): Hvis det er en trøst så betyr ungdomsskolen ingenting. Vet du hvordan inntak til Vg1 foregår egentlig? Ja alle får en eller annen plass, men ikke alle er fornøyd med hva som helst når det faktisk legger grunnlaget for resten av livet. Anonymkode: 5725a...2fb
AnonymBruker Skrevet 26. mai #43 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Læreren sa problemet var at ho satte opp og viste utregning feil ut fra lærebok. Med tanke på hvor mange måtter en eks kan regne et gange eller dele oppgave, som de ser hvordan de har tenkt, hvordan utregning er, så blir det feil pga det ikke er som i læreboka. Egentlig synd så lenge de viser hvordan de har kommet fram til rett svar. Så når ho kom på videregående elsket ho nye lærer som sa:bare dere viser utregning og rett svar er svaret rett. Og da fikk ho plutselig 6 på flere prøver Anonymkode: a3804...ae8 Dette hørtes veldig firkantet ut? Så lenge man viser utregningen, er det jo helt irrelevant hvilken metode man har brukt for å komme frem til svaret. Snakk om å drepe lærelyst. Hilsen en som var god i matte, men hadde matte i en tid der det ikke var et krav at utregninger måtte utføres på samme måte som i læreboken. Anonymkode: 7d938...782
AnonymBruker Skrevet 26. mai #44 Skrevet 26. mai Jeg er lærer og lurer på om du har misforstått lærerens uttalelse på foreldremøtet litt her. Mulig den har blitt kommunisert mer personlig enn sentralstyrt, men det er altså slik at vi alle, over alt i skolenorge, nå skal vri oss tilbake nærmere den gamle matteundervisningen. Det er villet politikk, det kommer til å ta tid, men vi ser at elevene ikke har utbytte av "utforske og undersøke" på det nivået som legges opp til pr nå. Det er ikke læreren i seg som har testet noe og så ombestemmer seg, det er læreplanen og læreplandiskurs. Du kan derfor ikke klage på dette, det blir jo bare helt søkt. Du blir en snakkis på personalrommet iallefall, det er det eneste du oppnår. Anonymkode: 749e0...6d4 6
Amys Skrevet 26. mai #45 Skrevet 26. mai Problemet her er jo ikke at hun får en dårlig eksamenskarakter, eller at undervisningsmetoden har passet dårlig for ditt barn, men at hun ikke kan grunnleggende matte. Du kan jo ikke først ha oppdaget dette nå etter tre år? Har de ikke jevnlige matteprøver og tentamen hvert halvår? Eksamen skal jo egentlig bare være en ekstra tentamen, det bør ikke komme noen overraskelser der. 3
Molekyl Skrevet 26. mai #46 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det har jo stor betydning i hva man kan gjøre videre, man er jo avhengig av visse karakterer for å komme inn på vgs Anonymkode: 4fb3e...68d nei, alle kommer inn på vgs. Men man kommer kanskje ikke inn på førstevalget.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #47 Skrevet 27. mai Janei, dere har rett. Skrev dette i frustrasjon, og ser selv at det er jo latterlig at jeg tenkte tanken🫣 Anonymkode: e6e0b...a19
AnonymBruker Skrevet 27. mai #48 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Janei, dere har rett. Skrev dette i frustrasjon, og ser selv at det er jo latterlig at jeg tenkte tanken🫣 Anonymkode: e6e0b...a19 Fra ts;) Anonymkode: e6e0b...a19
AnonymBruker Skrevet 27. mai #49 Skrevet 27. mai Amys skrev (På 26.5.2026 den 12.55): Problemet her er jo ikke at hun får en dårlig eksamenskarakter, eller at undervisningsmetoden har passet dårlig for ditt barn, men at hun ikke kan grunnleggende matte. Du kan jo ikke først ha oppdaget dette nå etter tre år? Har de ikke jevnlige matteprøver og tentamen hvert halvår? Eksamen skal jo egentlig bare være en ekstra tentamen, det bør ikke komme noen overraskelser der. Ikke for å gå inn i en ny diskusjon her nå, men vi har snakket med lærere utallige ganger om dette. Han var god i matte til slutten av barneskolen, så det har vært tema hele ungdomsskolen. Jeg har prøvd å hjelpe med lekser også, men det hjelper ikke så mye. Anonymkode: e6e0b...a19
AnonymBruker Skrevet 27. mai #50 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 26.5.2026 den 12.47): Jeg er lærer og lurer på om du har misforstått lærerens uttalelse på foreldremøtet litt her. Mulig den har blitt kommunisert mer personlig enn sentralstyrt, men det er altså slik at vi alle, over alt i skolenorge, nå skal vri oss tilbake nærmere den gamle matteundervisningen. Det er villet politikk, det kommer til å ta tid, men vi ser at elevene ikke har utbytte av "utforske og undersøke" på det nivået som legges opp til pr nå. Det er ikke læreren i seg som har testet noe og så ombestemmer seg, det er læreplanen og læreplandiskurs. Du kan derfor ikke klage på dette, det blir jo bare helt søkt. Du blir en snakkis på personalrommet iallefall, det er det eneste du oppnår. Anonymkode: 749e0...6d4 Hehe, ja det regner jeg med jeg hadde blitt😂 Har kommet til fornuft nå! Jeg gikk i curlingfella, og er litt flau🫣 Anonymkode: e6e0b...a19 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #51 Skrevet 27. mai Jeg forstår ikke - du har hatt tre hele skoleår på å fange opp at hun ikke kan de mest grunnleggende tingene, men har valgt å vente til helgen før skriftlig eksamen i 10. klasse til å sette deg ned med henne og gå gjennom pensum? Selvfølgelig er det kjipt at undervisningen har vært mangelfull, mye vikarer osv., men det måtte dere i så fall ha klaget på underveis. Elever har strevd med matte siden oldtiden, uavhengig av pedagogikk og undervisningsform. Anonymkode: 55fcd...d43 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai #52 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 12.56): Med fare for å høres ut som en curlingforelder her… Ungdommen min går i 10.klasse. Hun har strevd med matematikk i mange år. Hun klarer ikke å lære på den «nye» måten de underviser på, i likhet med de andre i klassen. Lærer innrømmer på foreldremøte nå i vår at de skal gå bort fra den metoden fordi den ikke fungerte. Den andre grunnen til at klassen har slitt med matematikk er at de har hatt vikarer i matteundervisning i mange år. Mattelærer var ofte sykemeldt, og forskjellige ufaglærte vikarer var innom, for å be de rekne selv på den nettsiden de bruker. Skjønner jo at det ikke er noe å gjøre med. Me det hjelper ikke akkurat når klassen sliter med matte... Og så kom klassen opp i matematikk på skriftlig eksamen. Jeg hadde ikke tenkt på å klage dersom lærer ikke innrømmet den feilslåtte undervisningen, men nå syns jeg det er så urettferdig. Jeg syns jo faget burde ha blitt tatt bort som mulighet når de selv sier at de har fått feilslått undervisning. Jeg har satt spørsmålstegn ved undervisningen i matte i mange år, men i følge skolen skulle det være en god måte å lære på… Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Dette har vi øvd litt på i lekse, men som hun sier; når hun endelig begynner å forstå er det videre på neste emne. Skjønner jo frustrasjonen. Er det noe man kan klage på? Er jeg en curlingforelder?🫣 Pleier jo ikke å legge skylden på skolen når mine barn ikke kan faget, men i dette tilfellet er jeg enig med ungdommen. Under covid-tida slapp jo ungdommen eksamen fordi undervisningen hadde bestått av mye hjemmeskole. De lærte i det minste noe, i motsetning til nå i dette tilfellet. Anonymkode: e6e0b...a19 Hvorfor er dette verre for denne klassen enn de andre klassene i landet? Eksamen er for øvrig aldri "rettferdig" for alle, noen av elevene som kommer opp er dritflinke og får dratt snittet opp, men andre får fag som ødelegger. You win some and you loose some. Ungdomsskolekarakterene er ikke så viktige for det store flertallet heller, det er karantene på vgs som teller for flertallet. Anonymkode: d0599...1c6
AnonymBruker Skrevet 27. mai #53 Skrevet 27. mai Du har en ungdom som er dårlig i matte. Innse det, og bruk heller tiden på å hjelpe i stedet for å sutre. Anonymkode: d94c6...9b3
AnonymBruker Skrevet 27. mai #54 Skrevet 27. mai Hjelper ikke å klage, kom selv opp i fysikkdelen av naturfagene på vgs. Gikk rett vest, men ikke så mye å gjøre med det Anonymkode: e66d9...536
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå