AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Med fare for å høres ut som en curlingforelder her… Ungdommen min går i 10.klasse. Hun har strevd med matematikk i mange år. Hun klarer ikke å lære på den «nye» måten de underviser på, i likhet med de andre i klassen. Lærer innrømmer på foreldremøte nå i vår at de skal gå bort fra den metoden fordi den ikke fungerte. Den andre grunnen til at klassen har slitt med matematikk er at de har hatt vikarer i matteundervisning i mange år. Mattelærer var ofte sykemeldt, og forskjellige ufaglærte vikarer var innom, for å be de rekne selv på den nettsiden de bruker. Skjønner jo at det ikke er noe å gjøre med. Me det hjelper ikke akkurat når klassen sliter med matte... Og så kom klassen opp i matematikk på skriftlig eksamen. Jeg hadde ikke tenkt på å klage dersom lærer ikke innrømmet den feilslåtte undervisningen, men nå syns jeg det er så urettferdig. Jeg syns jo faget burde ha blitt tatt bort som mulighet når de selv sier at de har fått feilslått undervisning. Jeg har satt spørsmålstegn ved undervisningen i matte i mange år, men i følge skolen skulle det være en god måte å lære på… Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Dette har vi øvd litt på i lekse, men som hun sier; når hun endelig begynner å forstå er det videre på neste emne. Skjønner jo frustrasjonen. Er det noe man kan klage på? Er jeg en curlingforelder?🫣 Pleier jo ikke å legge skylden på skolen når mine barn ikke kan faget, men i dette tilfellet er jeg enig med ungdommen. Under covid-tida slapp jo ungdommen eksamen fordi undervisningen hadde bestått av mye hjemmeskole. De lærte i det minste noe, i motsetning til nå i dette tilfellet. Anonymkode: e6e0b...a19
Kålrota Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Nei, du får ikke klaget på dette og ja, du er en curlingforelder. Jeg skjønner det er kjipt altså, men dette er jo situasjoner man kommer opp i. Fortsett med å støtte barnet ditt og la det stå til. 43 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Det er normalt å ikke bli god på alt. Det er nornalt å få 1 dårlig karakter. Er veldig mange som har slitt med å lære seg matte på grunnskole, så læremåten før kan umulig ha vært bedre. Matte ligger bare ikkw for alle i ung alder. Anonymkode: 78cb1...0ea 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Hjelper nok ikke å klagge. Mitt tips og som vi sa til sønn her som slett med matte.: se over oppgavene, gjør alt du vet du kan først og så ta det du er litt usikker på, og til slutt prøv det andre. Sønnen fikk da en 3, han viste han kunne det grunnleggende. Og det du sier med matte er noe flere lærere alt har sagt i mange år, da vår datter startet på ungdomsskolen startet de med den nye læreplanen i 9 klasse og lærerne likte den ikke, fordi elever med dysleksi var alt fra start tapere pga alle tekst oppgaver, begrunnelse med mye tekst osv. Vår var flink i matte men ho mistet mye poeng fordi ho ikke klarte å skrive skriftlig hvordan ho kom til svaret, selv om ho viste utregning kunne det bli minus i poeng pga feil måtte ut fra læreplan å vise utregning enda rett svar Anonymkode: a3804...ae8 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai Du er curlingforelder, og selvfølgelig kan du ikke klage på dette! Noen er best i matte, andre i norsk, noen er ikke god i noe, noen er god i alt. Noen har klasser med gode læringsmiljø, noen dårlig. Lærerne er ulike, det samme er elevene. Det er tilfeldig hva man kommer opp i, dette kan selvfølgelig ikke endres fordi curling og bobleplastmamma nok en gang vil beskyttet lille gull mot alt som er ubehagelig. Du og datteren din må innse at denne gangen ble det dessverre ikke ynglingsfaget, men det må man stå i. Det er en del av det å vokse opp, og hun må regne med mange slike nesestyvere i livet. På ungdomsskolen har det lite å si uansett, det er jo ikke sånn at man stryker. Anonymkode: 0a0c0...352 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Herregud, TS, nei! Ikke klag på dette. Du vil drite deg loddrett ut. Dere skulle ha hjulpet henne mer gjennom semesteret hvis dette var så ille, og dere skulle klaget mer til skolen under semesteret. Du er nesten definisjonen av curling-forelder. Anonymkode: a77d2...e75 16 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hjelper nok ikke å klagge. Mitt tips og som vi sa til sønn her som slett med matte.: se over oppgavene, gjør alt du vet du kan først og så ta det du er litt usikker på, og til slutt prøv det andre. Sønnen fikk da en 3, han viste han kunne det grunnleggende. Og det du sier med matte er noe flere lærere alt har sagt i mange år, da vår datter startet på ungdomsskolen startet de med den nye læreplanen i 9 klasse og lærerne likte den ikke, fordi elever med dysleksi var alt fra start tapere pga alle tekst oppgaver, begrunnelse med mye tekst osv. Vår var flink i matte men ho mistet mye poeng fordi ho ikke klarte å skrive skriftlig hvordan ho kom til svaret, selv om ho viste utregning kunne det bli minus i poeng pga feil måtte ut fra læreplan å vise utregning enda rett svar Anonymkode: a3804...ae8 Slik var det når jeg gikk på ungdomskolen også. Jeg fikk lavere karakter med rett svar fordi det ikke kom frem hvordan jeg hadde kommet frem til svaret. Dette var i 1990. Anonymkode: 78cb1...0ea 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Dere burde tatt tak for lenge siden og krevd bedre lærere ! Her måtte vi lære kidsa matte selv . Flere har brukt privatlærer ! Sånn er det når skolesystemet er bygd opp sånn. Noen skjønner ikke matta og bør få lære det mest grunnleggende . Men det blir heller stryk i matte for mange da Anonymkode: d8a6c...a68 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Det er en god øvelse i selvstendighet. Selv tilbake på tidlig 2000-tall da jeg gikk ungdomsskolen var det ens eget ansvar å enten spørre om hjelp, eller finne alternative læringskilder. Det er ufattelig mye enklere nå enn det det var da. Ungdommen din har enkelt kunne gå inn på YouTube, søke opp andre læreverk, og jobbe alternativt. Du har ikke noe du kan klage på. Anonymkode: 81cb9...28d 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Dette har vi øvd litt på i lekse, men som hun sier; når hun endelig begynner å forstå er det videre på neste emne. Skjønner jo frustrasjonen. Datteren din skulle ha begynt med dette for flere år siden. Noen tar matematikk veldig lett, mens andre må repetere til det sitter. Dere skulle ha fulgt opp dette for mange år siden og krevd jevnlig jobbing med matte. En helg på tampen av ungdomsskolen redder ikke trenger år med latskap. Anonymkode: 77b1a...86a 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai Ja, du er 100% curlingforelder. Vær så snill og la ungdommen takle problemer på videregånde og oppover på egenhånd. Anonymkode: c5d98...9b9 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai Dette er ikke noe du får klaget på. Det er ingen klagerett på eksamenstrekket. Det er ingen som stryker på ungdomsskolen - en er også en karakter som viser svært lav måloppnåelse i faget. Det du kan og bør gjøre for at ditt barn skal klare seg igjennom videregående skole med å lave ferdigheter er: 1) legg inn ukentlige økter med barnet ditt fra skolestart 1-2 timer pr uke, hvor dere jobber med matematikkfaget. 2) strekker du ikke til, lei inn leksehjelp til henne privat. Hvem som har gjort jobben sin, og ikke blir egentlig veldig lite relevant. Det er ditt barn som vil streve med å komme seg videre, dersom dere ikke tar grep. Anonymkode: f0f55...c46 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai Ikke klag nei. Jeg skjønner at du synes dette er kjipt, men tror du bør fokusere på å gi barnet en lærdom i at ting ikke alltid går som man håpet på og at ikke alt er innenfor ens egen kontroll Anonymkode: 94c3a...529
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Slik var det når jeg gikk på ungdomskolen også. Jeg fikk lavere karakter med rett svar fordi det ikke kom frem hvordan jeg hadde kommet frem til svaret. Dette var i 1990. Anonymkode: 78cb1...0ea Læreren sa problemet var at ho satte opp og viste utregning feil ut fra lærebok. Med tanke på hvor mange måtter en eks kan regne et gange eller dele oppgave, som de ser hvordan de har tenkt, hvordan utregning er, så blir det feil pga det ikke er som i læreboka. Egentlig synd så lenge de viser hvordan de har kommet fram til rett svar. Så når ho kom på videregående elsket ho nye lærer som sa:bare dere viser utregning og rett svar er svaret rett. Og da fikk ho plutselig 6 på flere prøver Anonymkode: a3804...ae8
AnonymBruker Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Med fare for å høres ut som en curlingforelder her… Ungdommen min går i 10.klasse. Hun har strevd med matematikk i mange år. Hun klarer ikke å lære på den «nye» måten de underviser på, i likhet med de andre i klassen. Lærer innrømmer på foreldremøte nå i vår at de skal gå bort fra den metoden fordi den ikke fungerte. Den andre grunnen til at klassen har slitt med matematikk er at de har hatt vikarer i matteundervisning i mange år. Mattelærer var ofte sykemeldt, og forskjellige ufaglærte vikarer var innom, for å be de rekne selv på den nettsiden de bruker. Skjønner jo at det ikke er noe å gjøre med. Me det hjelper ikke akkurat når klassen sliter med matte... Og så kom klassen opp i matematikk på skriftlig eksamen. Jeg hadde ikke tenkt på å klage dersom lærer ikke innrømmet den feilslåtte undervisningen, men nå syns jeg det er så urettferdig. Jeg syns jo faget burde ha blitt tatt bort som mulighet når de selv sier at de har fått feilslått undervisning. Jeg har satt spørsmålstegn ved undervisningen i matte i mange år, men i følge skolen skulle det være en god måte å lære på… Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Dette har vi øvd litt på i lekse, men som hun sier; når hun endelig begynner å forstå er det videre på neste emne. Skjønner jo frustrasjonen. Er det noe man kan klage på? Er jeg en curlingforelder?🫣 Pleier jo ikke å legge skylden på skolen når mine barn ikke kan faget, men i dette tilfellet er jeg enig med ungdommen. Under covid-tida slapp jo ungdommen eksamen fordi undervisningen hadde bestått av mye hjemmeskole. De lærte i det minste noe, i motsetning til nå i dette tilfellet. Anonymkode: e6e0b...a19 Hvorfor har ikke dere som foreldre tatt tak i at barnet deres ikke kan grunnleggende matematikk tidligere? Nei. Du kan virkelig ikke klage på å at hun må opp i eksamen i matematikk. Anonymkode: c1c9b...afc 1
JennieB Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Datteren din skulle ha begynt med dette for flere år siden. Noen tar matematikk veldig lett, mens andre må repetere til det sitter. Dere skulle ha fulgt opp dette for mange år siden og krevd jevnlig jobbing med matte. En helg på tampen av ungdomsskolen redder ikke trenger år med latskap. Anonymkode: 77b1a...86a Dette 👏👏👏👏 1
RedBull91 Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai Hvis det er en trøst så betyr ungdomsskolen ingenting. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai Hjelpe meg så pinlig! Nei, SELVFØLGELIG kan du ikke klage på dette! Alvorlig talt! Anonymkode: bf773...330 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #19 Skrevet 25. mai Barnet ditt hørtes ut som meg som yngre. I 1-2 klasse, husker ikke dette selv, men fått det gjenfortalt 2+2= 5, og kalkulatoren var feil. Sleit med skole i alle år, fikk generelt ikke til teoretiske fag ikke bare matte, men det var desidert værst. Fikk aldri noe ekstra hjelp, og foreldrene mine hadde ikke kunnskap selv til å hjelpe meg med fagene heller. Elsket tilvalgsfag på u.skolen, der hadde jeg praktisk fag og ikke språk. Konferansetimene ble det jo fortalt at jeg ikke fikk ting til, jeg slet med fokus i timene, etc. Men ingenting ble noen gang tatt tak i. Dette endte med raseriutbrudd når lekser skulle gjøres, bøker gikk veggimellom og ble ødelagt, og måtte gang etter gang møte på skolen uten å ha gjort lekser. Matte forsto jeg aldri. Å det å da få høre at man må bare skjønne det grunnleggende så kommer det av seg selv,men man visste med seg selv at man skjønner jo ikke det grunnleggende så kunne man bare gi opp. Noe jeg gjorde. Prøvde meg på vgs, sleit like mye der å fikk det aldri til. Var med i en gruppe med lettere matte, strøk der også. Innen jeg begynte å skjønne ting var det videre på neste tema, og fikk aldri repetisjon. Etter 3 år på vgs ga jeg opp, men skjønte at ting ikke var som det burde, snakket med legen, ble henvist videre. Tadaaa.. jeg har dyskalkuli, ikke rart jeg ikke skjønner tall. Har idag 1 diplom(dyrlege sekretær) og 1 fagbrev. Fagprøven hadde jeg i fjor, besto såvidt da jeg misforsto teorien. Var en del av prøveprosjektet MFY, (fagbrev tatt i bedrift) dette har byttet navn nå, men hva det heter husker jeg ikke. K37 Anonymkode: 4fb3e...68d
AnonymBruker Skrevet 25. mai #20 Skrevet 25. mai RedBull91 skrev (6 minutter siden): Hvis det er en trøst så betyr ungdomsskolen ingenting. Det har jo stor betydning i hva man kan gjøre videre, man er jo avhengig av visse karakterer for å komme inn på vgs Anonymkode: 4fb3e...68d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå