BeeKind Skrevet 25. mai #21 Skrevet 25. mai (endret) Jeg synes ikke du er en curlingforelder, og forstår veldig godt frustrasjonen når undervisningen har vært såpass mangelfull. Men jeg tror dessverre ikke at det nytter å klage. Du kan jo eventuelt ta en prat med skolen og høre, men jeg tror nok hun må opp i matte likevel. Jeg har selv dyskalkuli og slet veldig med matematikken, så full forståelse og sympati for din datter herfra! Dere må nok følge henne opp ekstra med alternative ressurser fremover. Håper hun får en karakter som er grei og at hun kommer inn på det hun ønsker på vgs 🩷 heldigvis har ikke karakterene fra ungdomsskolen så veldig mye å si videre. Endret 25. mai av BeeKind
AnonymBruker Skrevet 25. mai #22 Skrevet 25. mai Har sittet den siste uken og også hjulpet en 10 klassing med matte. Vi kan ikke være gode i alt, jeg kommer overhode ikke til å klage på eksamen trekket fordi mitt barn sliter med matte😅ærlig talt. Anonymkode: 61eb5...679 5 1
Gjest Margo Skrevet 25. mai #23 Skrevet 25. mai RedBull91 skrev (13 minutter siden): Hvis det er en trøst så betyr ungdomsskolen ingenting. Jeg blir så provosert når folk sier dette.. Jo - det betyr mye akkurat nå - fordi det er nå ungdommen legger grunnlaget for videre utdannelse. Etter VGs betyr ikke ungdomsskolekarakterene noe som helst. Men nå - når jenta skal velge studieretning på VGs betyr karakterene fra ungdomsskolen alt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai #24 Skrevet 25. mai Trekk til eksamen ville aldri være rettferdig. Jeg har tre barn hvor alle har dysleksi, og alle tre kom opp i norsk skriftlig. Yngste hadde jobbet hardt for å komme seg opp en karakter for å få plass på ønsket videregående, det ryker nok nå da denne eksamen selvfølgelig ikke gikk bra. Anonymkode: 5725a...2fb 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #25 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Læreren sa problemet var at ho satte opp og viste utregning feil ut fra lærebok. Med tanke på hvor mange måtter en eks kan regne et gange eller dele oppgave, som de ser hvordan de har tenkt, hvordan utregning er, så blir det feil pga det ikke er som i læreboka. Egentlig synd så lenge de viser hvordan de har kommet fram til rett svar. Så når ho kom på videregående elsket ho nye lærer som sa:bare dere viser utregning og rett svar er svaret rett. Og da fikk ho plutselig 6 på flere prøver Anonymkode: a3804...ae8 Fikk samme svar den gang. Det er ikke nytt. Anonymkode: 78cb1...0ea
AnonymBruker Skrevet 25. mai #26 Skrevet 25. mai Dette blir jo likt for hele klassen. Selvsagt kan du ikke klage. Anonymkode: d8fcb...116 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #27 Skrevet 25. mai Matte er ett fag mange strever med. Jenta får skoleplass på VGS, det er ikke som når jeg var ung for da var det flere som ikke fikk noen skoleplass pga det ikke fantes garanti dengang (reform 94). Anonymkode: 7aff8...d13
AnonymBruker Skrevet 25. mai #28 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Med fare for å høres ut som en curlingforelder her… Ungdommen min går i 10.klasse. Hun har strevd med matematikk i mange år. Hun klarer ikke å lære på den «nye» måten de underviser på, i likhet med de andre i klassen. Lærer innrømmer på foreldremøte nå i vår at de skal gå bort fra den metoden fordi den ikke fungerte. Den andre grunnen til at klassen har slitt med matematikk er at de har hatt vikarer i matteundervisning i mange år. Mattelærer var ofte sykemeldt, og forskjellige ufaglærte vikarer var innom, for å be de rekne selv på den nettsiden de bruker. Skjønner jo at det ikke er noe å gjøre med. Me det hjelper ikke akkurat når klassen sliter med matte... Og så kom klassen opp i matematikk på skriftlig eksamen. Jeg hadde ikke tenkt på å klage dersom lærer ikke innrømmet den feilslåtte undervisningen, men nå syns jeg det er så urettferdig. Jeg syns jo faget burde ha blitt tatt bort som mulighet når de selv sier at de har fått feilslått undervisning. Jeg har satt spørsmålstegn ved undervisningen i matte i mange år, men i følge skolen skulle det være en god måte å lære på… Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Dette har vi øvd litt på i lekse, men som hun sier; når hun endelig begynner å forstå er det videre på neste emne. Skjønner jo frustrasjonen. Er det noe man kan klage på? Er jeg en curlingforelder?🫣 Pleier jo ikke å legge skylden på skolen når mine barn ikke kan faget, men i dette tilfellet er jeg enig med ungdommen. Under covid-tida slapp jo ungdommen eksamen fordi undervisningen hadde bestått av mye hjemmeskole. De lærte i det minste noe, i motsetning til nå i dette tilfellet. Anonymkode: e6e0b...a19 Ja, du er curlingforelder. Nei, du kan ikke klage på trekket. Tips til vgs: jobb med fag du ikke skjønner FØR du evt. kommer opp i faget til eksamen. Litt sent å ta skippertak siste uken før eksamen liksom. Anonymkode: 33f59...843 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #29 Skrevet 25. mai RedBull91 skrev (53 minutter siden): Hvis det er en trøst så betyr ungdomsskolen ingenting. Når det gjelder nettopp matte så kan det bety mye. Jeg skulle nylig ta forkurs ingeniør, og ettersom jeg også i sin tid var elendig i matte var det nesten uoverkommelig. Den eneste grunnen til at jeg kom igjennom det marerittet der var fordi jeg er mye mer mentalt moden nå og faktisk hadde lyst til å lære. Anonymkode: 17a42...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #30 Skrevet 25. mai Hvis du har visst dette hele veien at datteren din ikke kan matte. Hvorfor har du ikke gjort noe med det? Synes det høres helt sinnsykt ut. Curlingforelder delux. Kan ikke ungdommen pensum er det ungdommen selv som har ansvaret for å lære seg det. Klarer ikke ungdommen det er det foreldrene sitt ansvar å gi eller skaffe den hjelpen. Du sier dette har pågått i åresvis. Du har altså gitt f da i åresvis. Anonymkode: e46dc...eee 7 2
Summeer Skrevet 25. mai #31 Skrevet 25. mai Min ene ungdom kom opp i et fag der læreren ikke kunne stille på muntlig eksamen pga dødsfall i nær familie. Så muntlig eksamen ble (planlagt) avholdt med en annen faglærer fra skolen som hen ikke kjente og ekstern sensor. Det var ikke mulig å få omtrekk og få et annet fag enda skolen kjente til omstendighetene før eksamen ble kunngjort (de kunne byttet om hvilken klasse som kom opp i hvilket fag feks). Så du har nok ikke noe grunnlag for å klage på eksamenstrekket nei....
AnonymBruker Skrevet 25. mai #32 Skrevet 25. mai Margo skrev (5 timer siden): Jeg blir så provosert når folk sier dette.. Jo - det betyr mye akkurat nå - fordi det er nå ungdommen legger grunnlaget for videre utdannelse. Etter VGs betyr ikke ungdomsskolekarakterene noe som helst. Men nå - når jenta skal velge studieretning på VGs betyr karakterene fra ungdomsskolen alt. Da er det kanskje en fordel å begynne å jobbe med faget litt tidligere enn en uke før eksamen? Anonymkode: 77b1a...86a 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai #33 Skrevet 25. mai Får hun legeerklæring for fravær på eksamen trenger hun ikke ta den igjen som ungdomskole elev. Landsgjennomsnittet er foresten 3 for matte på ungdomsskolen. Skal du ha opp karakteren handler det om å kunne forklare ihjel og drøfte fremgangsmåten så sensor/lærer ser hva du tenker og hvorfor hele veien. Min kom i matte eksamen fikk 5. Men matte faget er ødelagt. Ta en titt på tidligere eksamens oppgavene 10 trinn. Du kan ha full utskrift av tidligere oppgaver og utregning med på eksamen som hjelpemiddel til del 2 (eller kunne for noen år siden). Sjekk om du kan klage offesielt på manglende undervisning fra skolens side, men antar de drar frem ansvar for egen læring. Anonymkode: 8166a...4c5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #34 Skrevet 25. mai Så dette har vært et problem i alle år, alle var klar over det, men ingenting hjemme ble gjort? Hmm... Anonymkode: ed27c...a85 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #35 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det noe man kan klage på? Nei. Anonymkode: c5215...9dc
AnonymBruker Skrevet 25. mai #36 Skrevet 25. mai Hvordan kan du først nå oppdage at datteren din ikke kan grunnleggende matte? Det er jo litt sent å innse det rett før eksamen? Nei, dette er ingenting du kan klage på. Ja, du er curlingforelder. Anonymkode: 0a82a...449 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #37 Skrevet 25. mai Du kan ikke klage på trekk av sentralt gitt skriftlig eksamen. Du kn heller ikke trekke på lokalt gitt muntlig eksamen. Du kan derimot klage på eksamenskarakter og standpunktkarakter. Anonymkode: f8814...eed 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #38 Skrevet 25. mai Om eleven sliter med undervisningen ville jeg jobbet med matte hjemme. Hjelper hvertfall ikke å klage til skolen på eksamenstrekket. Har selv en 10.klassing som kom opp i "det verste hun kan få". Hun fikk norsk-eksamen. Hovedmål var null problem, men hun har ikke fått sidemålsopplæring på ungdomsskolen. Vi flyttet fra nynorsk-kommune til bokmålskommune da hun startet på ungdomsskolen. Hun ville beholde nynorsk som hovedmål, og har dermed hatt bokmål som sidemål. Skolen har ikke lagt til rette for det på noen som helst måte. I sidemålstimene har hun fått alle oppgavesett på nynorsk, siden de ikke har noe sidemålsmateriell på bokmål. Jeg har dermed løst dette med å skrive om oppgavene til bokmål før hun har gjort lekser f.eks., og generelt gå gjennom regler og huskeregler for bokmål med henne hjemme. Jeg kunne sikkert ha klagd mye til skolen underveis, men jeg tenker at om hun ikke har fått noe utbytte av undervisningen på skolen, så får jeg heller ta ansvar hjemme Hun ble forørvig ferdig med begge eksamene forrige uke, og hun følte det gikk strålende både på hovedmålseksamen og sidemål Anonymkode: 8688a...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #39 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Med fare for å høres ut som en curlingforelder her… Ungdommen min går i 10.klasse. Hun har strevd med matematikk i mange år. Hun klarer ikke å lære på den «nye» måten de underviser på, i likhet med de andre i klassen. Lærer innrømmer på foreldremøte nå i vår at de skal gå bort fra den metoden fordi den ikke fungerte. Den andre grunnen til at klassen har slitt med matematikk er at de har hatt vikarer i matteundervisning i mange år. Mattelærer var ofte sykemeldt, og forskjellige ufaglærte vikarer var innom, for å be de rekne selv på den nettsiden de bruker. Skjønner jo at det ikke er noe å gjøre med. Me det hjelper ikke akkurat når klassen sliter med matte... Og så kom klassen opp i matematikk på skriftlig eksamen. Jeg hadde ikke tenkt på å klage dersom lærer ikke innrømmet den feilslåtte undervisningen, men nå syns jeg det er så urettferdig. Jeg syns jo faget burde ha blitt tatt bort som mulighet når de selv sier at de har fått feilslått undervisning. Jeg har satt spørsmålstegn ved undervisningen i matte i mange år, men i følge skolen skulle det være en god måte å lære på… Har nå brukt hele langhelgen på å gå gjennom matte fra hele ungdomsskolen, og hun kan ikke de mest grunnleggende tingene. Dette har vi øvd litt på i lekse, men som hun sier; når hun endelig begynner å forstå er det videre på neste emne. Skjønner jo frustrasjonen. Er det noe man kan klage på? Er jeg en curlingforelder?🫣 Pleier jo ikke å legge skylden på skolen når mine barn ikke kan faget, men i dette tilfellet er jeg enig med ungdommen. Under covid-tida slapp jo ungdommen eksamen fordi undervisningen hadde bestått av mye hjemmeskole. De lærte i det minste noe, i motsetning til nå i dette tilfellet. Anonymkode: e6e0b...a19 Har ikke så mye å si, en kan ta det igjen på vgs. Problemet ligger nok i å sjekke slurv, men da tenker jeg også en del av problemet ligger i måten en blir fortalt en skal regne på - er lærerens oppgave å sørge for at en regner på en måte som gjør at en slurver minst mulig, men det lærer hun sikkert mer om på vgs 👍 Anonymkode: 38fd5...1cc
Gjest Margo Skrevet 26. mai #40 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da er det kanskje en fordel å begynne å jobbe med faget litt tidligere enn en uke før eksamen? Anonymkode: 77b1a...86a Ja? Hva har det med innlegget jeg skrev?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå