Sukkerogkanel Skrevet 30. mai Forfatter #41 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Freeze, fight og flight handler om andrenalin. Når vi går inn i disse modusene er det fordi Vagus-nerven blir aktivert. Vagus-nerven styrer hele nervesystemet. Så for å roe ned, både midlertidig og langvarig - så må man finne måter man stimulerer Vagus-nerven på. Yoga og pust er godt for dette. Anonymkode: 2b784...b69 Ja fight Flight handler jo åpenbart om adrenalin, men kan man være i en mer frys aktig modus (med forholdsvis lav puls og hjernetåke og utmattelse og sånn) men samtidig føle seg full av adrenalin i form av uro, hjertebank, kokende følelse? Eller er man da i fight flight selvom puls er lav? Jeg kan ha lav puls. Svingende puls. Voldsom hjertebank og reaktiv puls som reagere på alt for så å henge seg opp:)
Soft mann Skrevet 30. mai #42 Skrevet 30. mai Eg hadde mye det samme symptomer, men eg kaller mitt problem stress. Mulig dette er noe annet. men eg var alltid trett, hjertebank en form for indre uro. Eg la på meg følte meg generelt utslitt. så var tanken sov eg dårlig grunnet stress, eller fekk eg stress av å sove dårlig. eg kjøpte Melatonin på apotek. Eg har aldri hatt problem med innsoving, men sover generelt dårlig, 30-40 poeng på garmin klokke, og 50-65 ish på stress. etter melatonin 2g depotabelett så falt stresset, hjertebanken og den indre uro eg følte. Soving ligger nå på 75-85 stress på 20-40, eg føler eg slapper av når eg slapper av😅 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #43 Skrevet 30. mai Ja, som andre skriver, så kan du det. Syns «toleransevinduet» forklarer dette bra. Uavhengig om du er over eller under toleransevinduet ditt, så er du i en aktivering, og i en aktivering setter du i gang adrenalin. Anonymkode: 1f06f...6cd 1
Sukkerogkanel Skrevet 30. mai Forfatter #44 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, som andre skriver, så kan du det. Syns «toleransevinduet» forklarer dette bra. Uavhengig om du er over eller under toleransevinduet ditt, så er du i en aktivering, og i en aktivering setter du i gang adrenalin. Anonymkode: 1f06f...6cd Okei, ja føler det er en blanding av flukt og frys ellernoe , men er helt fysisk så klarer ikke helt å relatere det helt til toleransevindu fordi det ofte snakker om psykisk tilstand? selvom jeg selvsagt ikke er påkoblet i hodet heller. Men ok da kan man ha adrenalinfølelse og aktiveringssymptom selvom i frys og da. Det vanskelige føler jeg er at for frys så anbefales bevegelse men jeg tåler ikke noe bevegelse og det sender meg rett i motsatt aktivering og det henger seg opp i over aktivert 😅 så aner ikke hvordan havne i midten.
Sukkerogkanel Skrevet 30. mai Forfatter #45 Skrevet 30. mai Soft mann skrev (45 minutter siden): Eg hadde mye det samme symptomer, men eg kaller mitt problem stress. Mulig dette er noe annet. men eg var alltid trett, hjertebank en form for indre uro. Eg la på meg følte meg generelt utslitt. så var tanken sov eg dårlig grunnet stress, eller fekk eg stress av å sove dårlig. eg kjøpte Melatonin på apotek. Eg har aldri hatt problem med innsoving, men sover generelt dårlig, 30-40 poeng på garmin klokke, og 50-65 ish på stress. etter melatonin 2g depotabelett så falt stresset, hjertebanken og den indre uro eg følte. Soving ligger nå på 75-85 stress på 20-40, eg føler eg slapper av når eg slapper av😅 Hadde du prøvd noe annet for søvn før uten effekt? Jeg bruker ting for å få sove så sover delvis. Men det er ganske ille med hjertebank og diverse på natten , selvom målingene kan vise lav strsss og puls
Soft mann Skrevet 30. mai #46 Skrevet 30. mai Sukkerogkanel skrev (1 time siden): Hadde du prøvd noe annet for søvn før uten effekt? Jeg bruker ting for å få sove så sover delvis. Men det er ganske ille med hjertebank og diverse på natten , selvom målingene kan vise lav strsss og puls Eg har fått sovemedisiner på resept, både innsovning som forøvrig ikke er ett problem og sovetabletter. Sovetablettene ble eg trøtt av dagen derpå så dei kuttet eg ut. Så nå er siste måltid seinest 18 og det er ikke et tungt måltid. Melatonin ser ut som det har en virkning langt utover dagen, uten at eg føler meg trøtt. leger mente at stress var årsak til dårlig søvn og hjertebank. så for meg har melatonin vert en god medisin ( depotabelett)
AnonymBruker Skrevet 30. mai #47 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, nervesystemet påvirkes jo også av temperaturer, musikk, trening, meditasjon og sånt, men nå snakker TS om at for mye stress har gjort at nervesystemet hennes lett går i fight or flight eller frys, og da er det nok bedre å jobbe med stressresponsen enn feks å legge en ispose på halsen. Anonymkode: c0cfe...9a9 Å jobbe med stressresponser kan gjøres på mange måter, selv synes jeg kanskje bottom-up stressreduserende er bedre enn top-down. Altså at en jobber med kroppen for å lære at en er trygg fysisk. Ofte må det en tredelt metode til for å jobbe med Fight/Flight/Freeze/Fawn, en må jobbe fra top-down (altså psykisk, psykolog, og bruke psykologiske verktøy en lærer seg), en må ofte jobbe bottom-up måte (altså ja, legge kulde direkte på vagusnerven f.eks), lage hummelyder, og la kroppen sende signaliserer til hjernen at den er trygg, altså kroppslige og fysisk måte å roe seg ned på). Og ofte må en også ha medisinsk hjelp. Å få et større toleransevindu tar gjerne tid, men i denne tiden må en lære toleransevinduet å utvide seg. Det betyr å ta kroppen sin på alvor f.eks. Før kunne jeg f.eks bli veldig kaldsvett på hendene av ingenting. Jeg satt på jobb og jeg ble iskald på hender samtlig som svetten rant, det var ikke så innmari kjekt. Jeg vil ikke si jeg var direkte redd, men det skjedde spesielt når jeg kom inn i fawn reaksjonen min. Da måtte jeg lære kroppen å roe seg. Så det jeg begynte med da å holde rundt en kopp med varmt vann, det sender signaler til hjernen om at det er trygt nå, så måtte jeg koble på resten av kroppen, gjøre øvelser jeg har lært av psykomotorisk fysioterapeut. Igjen fysiske øvelser, det gjekk ikke bare angår å tenke seg ut av redsel og stressresponsen, kroppen må også erfare at den er trygg. Ts: toleransevinduet handler om stressresponser. Freeze (Frys): Kroppen «låser» seg og blir ute av stand til å handle. Det kan oppleves som nummenhet eller at du «spiller død» for å unngå oppmerksomhet fra trusselen. Fight (Kamp): Du mobiliserer kreftene for å overvinne trusselen, f.eks. ved aggresjon, konfrontasjon eller fysisk forsvar. Fawn (blidgjøre): En respons der du prøver å tekkes eller blidgjøre den som utgjør en trussel. Målet er å unngå konflikt eller skade ved å være underdanig og imøtekommende. Flop (Kollaps/Besvimelse): Nervesystemet blir så overveldet at det «slår av» muskeltonusen. Du kan kollapse, føle deg slapp, eller midlertidig miste bevisstheten. Når du er innenfor toleransevinduet (altså I midten) så fungerer du. Alle har et toleransevindu selv om det mest blir snakket om i traumebehandlig så har alle dette. Det er ikke noe som bare noen enkelte innefor psykisk helse driver på med men det kan være lurt for alle og enhver å sjekke ut hvordan kroppen, humør, psyke er når en er innenfor toleransevinduet og hvordan dette er når det er utenfor toleransevinduet (som f.eks hvis en blir veldig sint eller har en dag hvor en bare ønsker å ligge under dyna å grine). Ts: har du prøvd å gjøre øvelser som går direkte på å få en god Vagusnerve-tone?. Anonymkode: 37815...c8d
AnonymBruker Skrevet 30. mai #48 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts: har du prøvd å gjøre øvelser som går direkte på å få en god Vagusnerve-tone?. Anonymkode: 37815...c8d TS prøver ikke så mye. TS bruker heller det meste av sin tid og rest-energi på å spørre spørsmål på forum om hvordan gjøre noe, i stedet for å gjøre det. Får TS svar, så er det bare nye spørsmål. Og nye spørsmål. Det tar aldri slutt. Det handler ikke om å gjøre noe, men om å bare spørre og spørre. Anonymkode: f3f7a...533 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #49 Skrevet 30. mai Sukkerogkanel skrev (4 timer siden): Ordne opp selv? Hva mente du med det? Du prøver å finne løsningen på dine helseproblemer når du ikke er helsepersonell og i tillegg veldig syk. Det er jo en umulig oppgave, egentlig. Du er ikke kvalifisert til det og svært redusert. Du kan ikke forvente at du skal greie dette uten hjelp. Så hva sier legen din? Anonymkode: bb5a3...ef1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #50 Skrevet 30. mai Sukkerogkanel skrev (På 29.5.2026 den 8.54): Ja det er helt klart. Men det kan jo ike direkte overføres til at man har symptomene pga noe fysisk.. og da er det jo lite å hente på å jobbe med følelser… Kan jeg spørre hvordan du klarte jobbe med de tingene hvis du var reelt redd? Hvorfor mener du det? Jeg har fysiske sykdommer som gir mye smerte. Smerter stresser kroppen veldig. Jeg er også reelt redd for fremtiden. Og for ytterligere smerter. Det ligger i meg hele tiden egentlig, men jeg må mestre det for å leve, og nå også at jeg har noen vanskelige livsavgjørelser å ta. Jeg bruker også en del av de teknikkene du har fått anbefalt. Å lese boken Pust ga meg veldig mye bedre forståelse for ut- pust som vesentlig for å roe ned nervesystemet, og for å få sove. Jeg har trodd at inn- pust var det vesentlige Musikk hjelper meg mye. Å sette på musikk som trigger meg til å synge og/eller danse. Ikke triste sanger! Anonymkode: 8b36a...e25 1
Sukkerogkanel Skrevet 30. mai Forfatter #51 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Å jobbe med stressresponser kan gjøres på mange måter, selv synes jeg kanskje bottom-up stressreduserende er bedre enn top-down. Altså at en jobber med kroppen for å lære at en er trygg fysisk. Ofte må det en tredelt metode til for å jobbe med Fight/Flight/Freeze/Fawn, en må jobbe fra top-down (altså psykisk, psykolog, og bruke psykologiske verktøy en lærer seg), en må ofte jobbe bottom-up måte (altså ja, legge kulde direkte på vagusnerven f.eks), lage hummelyder, og la kroppen sende signaliserer til hjernen at den er trygg, altså kroppslige og fysisk måte å roe seg ned på). Og ofte må en også ha medisinsk hjelp. Å få et større toleransevindu tar gjerne tid, men i denne tiden må en lære toleransevinduet å utvide seg. Det betyr å ta kroppen sin på alvor f.eks. Før kunne jeg f.eks bli veldig kaldsvett på hendene av ingenting. Jeg satt på jobb og jeg ble iskald på hender samtlig som svetten rant, det var ikke så innmari kjekt. Jeg vil ikke si jeg var direkte redd, men det skjedde spesielt når jeg kom inn i fawn reaksjonen min. Da måtte jeg lære kroppen å roe seg. Så det jeg begynte med da å holde rundt en kopp med varmt vann, det sender signaler til hjernen om at det er trygt nå, så måtte jeg koble på resten av kroppen, gjøre øvelser jeg har lært av psykomotorisk fysioterapeut. Igjen fysiske øvelser, det gjekk ikke bare angår å tenke seg ut av redsel og stressresponsen, kroppen må også erfare at den er trygg. Ts: toleransevinduet handler om stressresponser. Freeze (Frys): Kroppen «låser» seg og blir ute av stand til å handle. Det kan oppleves som nummenhet eller at du «spiller død» for å unngå oppmerksomhet fra trusselen. Fight (Kamp): Du mobiliserer kreftene for å overvinne trusselen, f.eks. ved aggresjon, konfrontasjon eller fysisk forsvar. Fawn (blidgjøre): En respons der du prøver å tekkes eller blidgjøre den som utgjør en trussel. Målet er å unngå konflikt eller skade ved å være underdanig og imøtekommende. Flop (Kollaps/Besvimelse): Nervesystemet blir så overveldet at det «slår av» muskeltonusen. Du kan kollapse, føle deg slapp, eller midlertidig miste bevisstheten. Når du er innenfor toleransevinduet (altså I midten) så fungerer du. Alle har et toleransevindu selv om det mest blir snakket om i traumebehandlig så har alle dette. Det er ikke noe som bare noen enkelte innefor psykisk helse driver på med men det kan være lurt for alle og enhver å sjekke ut hvordan kroppen, humør, psyke er når en er innenfor toleransevinduet og hvordan dette er når det er utenfor toleransevinduet (som f.eks hvis en blir veldig sint eller har en dag hvor en bare ønsker å ligge under dyna å grine). Ts: har du prøvd å gjøre øvelser som går direkte på å få en god Vagusnerve-tone?. Anonymkode: 37815...c8d Jeg føler jeg er mye i en slags flukt/frys? En slags panikk uten å kunne gjøre noe fordi jeg ikke virker og prøver bare bli kvit alt av symtlomer (som er pga noe fysisk). Ang det med vagus Tone- er det noe man kan gjøre for å bedre «balansen»? For føler ikke det blir rett å bare prøve «roe ned og aktivere vagus» spesielt ikke hvis i frys?
AnonymBruker Skrevet 30. mai #52 Skrevet 30. mai Sukkerogkanel skrev (6 timer siden): Jeg føler jeg er mye i en slags flukt/frys? En slags panikk uten å kunne gjøre noe fordi jeg ikke virker og prøver bare bli kvit alt av symtlomer (som er pga noe fysisk). Ang det med vagus Tone- er det noe man kan gjøre for å bedre «balansen»? For føler ikke det blir rett å bare prøve «roe ned og aktivere vagus» spesielt ikke hvis i frys? Ja, det er det. Slutt å tenke så mye, bare gjør. Du kjører deg bare lengre og lengre ned. Du er din egen verste fiende når du hyperfokuserer sånn på en kunstig dualitet mellom kropp og sinn. Du kan ikke skille skarpt mellom psykisk, fysisk, fight, flight og frys sånn som du hører på. Alt henger sammen. Anonymkode: 7173a...57b 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #53 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er det. Slutt å tenke så mye, bare gjør. Du kjører deg bare lengre og lengre ned. Du er din egen verste fiende når du hyperfokuserer sånn på en kunstig dualitet mellom kropp og sinn. Du kan ikke skille skarpt mellom psykisk, fysisk, fight, flight og frys sånn som du hører på. Alt henger sammen. Anonymkode: 7173a...57b Enig i det. Men psykisk handler jo om å jobbe med tanker og følelser og opplevelser og det er jeg ikke istand til nå i dette kaoset. Er sånne balanserende vagus tone øvelser noe annet enn vagus for å roe seg? Anonymkode: 20108...495
AnonymBruker Skrevet 30. mai #54 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i det. Men psykisk handler jo om å jobbe med tanker og følelser og opplevelser og det er jeg ikke istand til nå i dette kaoset. Er sånne balanserende vagus tone øvelser noe annet enn vagus for å roe seg? Anonymkode: 20108...495 Så du bare ignorerer det folk skriver til deg for å fortsette å spørre. Og svarer de på spørsmålet ditt, så er det nytt spørsmål. Klarer du ikke å se at dette ikke hjelper deg? Anonymkode: f3f7a...533 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #55 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så du bare ignorerer det folk skriver til deg for å fortsette å spørre. Og svarer de på spørsmålet ditt, så er det nytt spørsmål. Klarer du ikke å se at dette ikke hjelper deg? Anonymkode: f3f7a...533 Hæ? Ignorerte ingenting ? Anonymkode: 20108...495
AnonymBruker Skrevet 30. mai #56 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ? Ignorerte ingenting ? Anonymkode: 20108...495 Men ser du ikke at dette ikke hjelper deg? Du har spurt og spurt i over et år nå, om ikke lenger. Jeg vet ikke hvor mye eller hvor lenge du faktisk har prøvd alle tingene du har spurt om, men dette hjelper deg jo ikke. Du må jo se det selv etter så lang tid? Anonymkode: f3f7a...533 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #57 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig i det. Men psykisk handler jo om å jobbe med tanker og følelser og opplevelser og det er jeg ikke istand til nå i dette kaoset. Er sånne balanserende vagus tone øvelser noe annet enn vagus for å roe seg? Anonymkode: 20108...495 Det er jo mange som ikke greier å jobbe med psyken fordi de er for syke (slik du beskriver). Da må gjerne medisiner til så man bli såpass grei i formen at man greier å jobbe. Som sagt, snakk med legen din. Du greier ikke dette alene nå. Anonymkode: bb5a3...ef1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #58 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2026 den 16.56): Hvorfor vil du ikke svare på hva du er redd for? Anonymkode: f3f7a...533 Ikke meg du spør men når nervesystemet er overaktive et,i fight or flight eller frys ,har opplevd noe som kroppen husker men ikke alltid hodet. Traumer kan komme av noe udefinert,noe du ikke oppfattet som "farlig" da du var barn men som viser seg som noe når du er voksen. Meget ubehagelige å ikke vite hvorfor man trigges av stress,lyder,lukter eller opplever og synsinntrykk. Anonymkode: ef311...985
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå