Gå til innhold

Kan du noe om nervesystemet?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Noen som kan noe om nervesystemet her? 
Kan man ha masse adrenalin i frys-modus, eventuelt om for mye fight flight kan gjøre at man havner i en frys pga for mye stress, og så kommer ikke kroppen til noen nøytral men bare beveger seg mellom de ytterpunktene?

Endret av veronica<3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Sliter med dette selv. Hvis jeg finner roen og slapper av så går jeg helt i kollaps og utmattelse, mens eller lever jeg på adrenalin. Stress over lang tid har ført til det hos meg.

Anonymkode: 10181...fc2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Absolutt. Sliter med dette selv. Hvis jeg finner roen og slapper av så går jeg helt i kollaps og utmattelse, mens eller lever jeg på adrenalin. Stress over lang tid har ført til det hos meg.

Anonymkode: 10181...fc2

Jeg føler aldri jeg klarer å finne ro og slappe av. Men det er som at er så påskrudd at kroppen innimellom går inne slags frys av seg selv mens stresset fortsatt koker. Merkelig tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. 

Anonymkode: 14df4...092

AnonymBruker
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (21 timer siden):

Noen som kan noe om nervesystemet her? 
Kan man ha masse adrenalin i frys-modus, eventuelt om for mye fight flight kan gjøre at man havner i en frys pga for mye stress, og så kommer ikke kroppen til noen nøytral men bare beveger seg mellom de ytterpunktene?

Ja det kan man

Anonymkode: 24d40...b28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det kan man

Anonymkode: 24d40...b28

Hva kan man gjøre for å komme til en nøytral igjen?

Anonymkode: 20108...495

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Hjernens hemmelige språk for alle som sliter med denne typen problemstillinger. Den har grundige forklaringer og gode metoder for å løse problemet. 😊

Anonymkode: c0cfe...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen diagnose fra før? I så fall kan svaret ligge der. ❤️ 

Anonymkode: bb5a3...ef1

AnonymBruker
Skrevet

Søk opp Vagus nerven og polyvagal teori

Mest info på engelsk om dette da..

Masse på youtube om dette..

Topp 3 Anbefaler:

Dr.Stephen Porges 

Peter levin

Ruppert

Anonymkode: 63b0a...d07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg anbefaler Hjernens hemmelige språk for alle som sliter med denne typen problemstillinger. Den har grundige forklaringer og gode metoder for å løse problemet. 😊

Anonymkode: c0cfe...9a9

Er ikke det mer psykisk?

AnonymBruker
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (10 timer siden):

Er ikke det mer psykisk?

Det psykiske og fysiske henger sammen. 

Anonymkode: 447ff...681

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det psykiske og fysiske henger sammen. 

Anonymkode: 447ff...681

Psykisk er ikke dermed sagt årsaken for alle fysiske tilstander i nervesystemet da :) 

Skrevet
Sukkerogkanel skrev (På 25.5.2026 den 11.39):

Jeg føler aldri jeg klarer å finne ro og slappe av. Men det er som at er så påskrudd at kroppen innimellom går inne slags frys av seg selv mens stresset fortsatt koker. Merkelig tilstand. 

Jeg har opplevd akkurat det du beskriver her. 

1. Da satt jeg på høy musikk, og la meg ned på gulvet med bar overkropp, og med beina opp på sofaen. Vibrasjonene i gulvet roet ned kroppen min.

2. Hører på toner mellom 4-500 hz. Det hjelper å roe ned nervesystemet.

3. Å synge roer ned nervesystemet.

4. Varme bad eller en varm dusj hjelper kroppen å slappe av.

Dette har fungert veldig godt for meg de gangene kroppen min har vært stresset, og det har fungert veldig godt i kombinasjon med terapi. 

Jobbet veldig mye med triggere og eksponeringsterapi. 

Nå skal det heldigvis mye mer til før kroppen går i alarmberedskap. 

Håper du finner ut av det som fungerer best for deg. 

Ønsker deg lykke til 🤞 

Sender deg en stor klem :klem3:

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har gjort:

EMDR-terapi

sykemelding for å la kroppen jobbe seg igjennom det 

fokus på rutiner, løping, sunn mat og prøve å holde familielivet igang. 

Fokusere på å finne ut av hva som roer mitt nervesystem og hva som gir meg energi, altså hvordan komme i balanse. 

Men jeg fikk også PTSD som utløste behandlingen, via forsikring så fikk hjelp fort. 

Anonymkode: d2d38...66c

AnonymBruker
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (På 25.5.2026 den 11.39):

Har du noen teorier selv om hvorfor du har det sånn i nervesystemet ditt? Er det for stor belastning/for mye stress på jobb? Traumer? 

Fight, flight, freeze er naturlige reaksjoner på belastende hendelser, omgivelser eller sykdom. Første steg er vel å fjerne seg fra årsaken til problemet dersom man har en teori om hva årsaken er, og hvis det er mulig.  Har du for eksempel en alt for stressende hverdag må du se på hva du kan gjøre for å få ned belastningen. Lever du i et voldelig forhold må du komme deg ut av det etc.

En psykolog eller psykomotorisk fysioterapeut som kan hjelpe deg å finne ut av hva som trigger nervesystemet ditt og hva som ligger bak, og også hjelpe deg i prosessen.

Du må gradvis øve på å finne ro og slippe spenninger. Det er ikke gjort på en liten uke, men noe du må jobbe med over lang tid, kanskje år. Det er en sakte og møysommelig prosess, og du kan oppleve at det er mye «tre skritt frem og to tilbake» underveis. Akkurat hva som vil hjelpe kommer veldig an på hva som ligger bak, og hvordan du er, hva du responderer godt på osv.

Noen enkle ting som vil kunne virke positivt for de fleste er f.eks
- roligere tempo i hverdagen 
- ordentlige hvilepauser hver dag
- nynning/synging
- pusteøvelser
- mindfullness 
- meditasjon
- tid i naturen
- dagslys
- danse/bevege seg til musikk
- riste løs
- lystbetont trening/bevegelse
- stryke på egen kropp/gi seg selv kjærlighet

Det er viktig å være obs på at det kan komme mange ubehagelige og vonde følelser opp til overflaten når man begynner med disse tiltakene. Det betyr ikke at du gjør noe feil, men det er en naturlig del av prosessen: undertrykte følelser ligger på vent i kroppen helt til de får komme til orde. Din jobb blir å føle på disse følelsene igjen og igjen, helt til de ebber ut.

Det som hjalp meg var når jeg innså at dette ikke var nok et prosjekt jeg skulle være flink i og komme i mål med på kortest mulig tid - men en langvarig livsstilsendring hvor jeg skulle bli kjent med meg selv på nytt. Jeg måtte tenke på mitt eget nervesystem som et redd, lite barn som behøvde trygghet, kjærlighet og omsorg for at det gradvis skulle slippe spenningene og våge å bli en trygg, balansert voksen.

Anonymkode: a4c3d...3cf

• Liker 1
Skrevet

Funkmedlivet skal ha myk reset (digitalt møte) om akkurat dette temaet i slutten av mai. Mer info på instagram-profilen deres 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ikke uvanlig. Jeg har det sånn etter mange år med stress og flere lag med traumer. 

Anonymkode: 541e8...3af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke uvanlig. Jeg har det sånn etter mange år med stress og flere lag med traumer. 

Anonymkode: 541e8...3af

Hva gjør du med det? 

AnonymBruker
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (På 26.5.2026 den 12.56):

Er ikke det mer psykisk?

Kropp og sinn henger sammen. Tenk på rødming, gråting, stamming hos en som ikke stammer til vanlig når den kommer i en stressende situasjon, oppkast etter belastende hendelser, alt er en kroppslig reaksjon på følelser. 

Jeg hadde det også slik etter at jeg fikk en alvorlig diagnose som gjorde meg veldig redd. Brukte mye tid på sånn som du allerede har fått råd om, som pusteøvelser til musikk, rolig aktivitet med fokus på muskelbalansen og pusten, og aktiv jobbing med hvile og tankene mine for å ikke være så aktivert hele tiden. Hadde god nytte av psykolog, og massasje.

Anonymkode: 7173a...57b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kropp og sinn henger sammen. Tenk på rødming, gråting, stamming hos en som ikke stammer til vanlig når den kommer i en stressende situasjon, oppkast etter belastende hendelser, alt er en kroppslig reaksjon på følelser. 

Jeg hadde det også slik etter at jeg fikk en alvorlig diagnose som gjorde meg veldig redd. Brukte mye tid på sånn som du allerede har fått råd om, som pusteøvelser til musikk, rolig aktivitet med fokus på muskelbalansen og pusten, og aktiv jobbing med hvile og tankene mine for å ikke være så aktivert hele tiden. Hadde god nytte av psykolog, og massasje.

Anonymkode: 7173a...57b

Ja det er helt klart. Men det kan jo ike direkte overføres til at man har symptomene pga noe fysisk.. og da er det jo lite å hente på å jobbe med følelser…

Kan jeg spørre hvordan du klarte jobbe med de tingene hvis du var reelt redd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...