Fighter83 Skrevet 23. mai #41 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei. Litt kort bakgrunnsinfo: Jeg har en mor som holder seg godt for alderen, noe hun selv er fullt klar over og viser frem. Hun er flottere enn mange i 25-30års alderen og hun fikk meg da hun var ung. Jeg er veldig glad i henne og er lei meg for hvordan situasjonen er. Opplever at relasjonen vår har tatt skade og at jeg nå sliter med å fortsette et nært forhold å at jeg må ta avstand. Hun har tatt noen valg gjennom min barndom som er tvilsomme men som jeg har valgt å legge bak meg og se videre. Slik som at hun overlot meg til min tante i 6år samtidig som hun studerte til doktorgrad. I denne perioden så jeg nesten ikke noe til henne, da hun hadde andre prioriteringer i feriene sine. Hun var der ikke for meg emosjonelt, men støttet meg økonomisk. Jeg gikk rundt med sykdommer uten at hun tok meg til lege, samt en brukket fot. Dette er ting som har brutt tilliten til henne for min del. Kontakten med henne gjør meg på en måte psykisk uvel uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Nå når jeg er voksen har hun funnet seg en ordentlig mann og opplever at han styrer henne i retning av å ta gode valg ovenfor meg og barnebarna sine, noe jeg har satt pris på. Vi har derfor fått en nærere relasjon etter han kom inn i bildet. Eller så kan det være at det er mer spennende å bruke tid på meg etter at jeg fant meg en mann selv. Ikke vet jeg. Over til problemet: jeg opplever at min mor søker oppmerksomhet fra min mann og at dette gjør meg så ukomfortabel at jeg ikke klarer å ha henne på besøk hos oss. Noen av tingene hun gjør: - åpenbart tar hans side i diskusjoner og rotter seg imot meg - går rundt i lettkledde klær - kler seg i tettsittende topper, å viser frem kløft (når hun ellers ikke gjør det) -løfter på kjole og viser frem undertøyet «tilfeldigvis» - stiller seg i det hun selv tror er «sexy» posisjoner foran han - kommenterer min vekt og kroppsform - maser om mannen min. Hva han gjør, hva han skal. -opplever at hun blir skuffet dersom jeg å barna besøker henne alene og mannen ikke er med. - opplever at hun flørter med mannen min og søker upassende oppmerksomhet - opplever at hun holder seg i nærheten av han, å søker nærhet - latterliggjør meg foran han og har en tone som er nedlatende -insinuerer at mannen min er utro uten at hun har noe belegg for det Det er generelt måten hun er annerledes på når mannen min er der. Jeg er dame selv, å vet hvordan man kan oppføre seg sexy for menn, å det er nettopp det jeg ser at hun prøver på. Det har gått så langt nå at jeg snart ikke orker å fortsette kontakten, men jeg må jo nesten det på grunn av barna mine. Føler meg rett og slett tråkket på av henne og det er utrolig sårt. Har dere noen perspektiv å komme med? Anonymkode: 9a040...c9a Møt henne kun ute på middag med familie mm. Pass på å si "Mamma" MANGE ganger til henne 🤣 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #42 Skrevet 23. mai 1. Mannen din er en dust. 2. Sett mora di på plass når hun driver på. Send henne hjem. Blås i mannen din. Du kan veldig greit bestemme at hun skal dra og ikke trenger å komme tilbake før hun finner vettet. Du kan kommentere høylytt når du aner flørtende vibber fra henne. "Ingen biter på flørtinga di. Slutt å tulle rundt som en ungdom. Du er 50 år gammel, ta deg sammen". Gi henne beskjed når trusa stikker ut. Si hun har skrukkeræv og ingen vil se den. Si hun har glemt å fjerne et rumpehår eller to, så det stikker ut i vilden sky. Du kan være saklig, barnslig, midt imellom, men sett henne på plass. 3. Kommenter når kjæresten hennes er til stede. "Hvorfor oppfører du deg alltid annerledes når du er uten kjæresten din? Plutselig er utringninga borte, trusa ser vi aldri og hvorfor bøyer du deg aldri med rumpa til mannen min når kjæresten din er her? Det er så rart, mamma. Du er som to helt ulike personer". "Hvorfor flørte med min mann når din ikke er til stede?" 3. Mannen din bør få beskjed om at han enten tar ditt parti heretter på alt, eller du vil kutte ut kontakt med di mor. Bare hvis du mener det og faktisk gjør det, selvfølgelig. Det er usaklig og barnslig, men jeg tenker at hans oppførsel er så på trynet at det blir det rette å gjøre. 4. Kutt kontakten med di mor. Å være en 7/10 bestemor er ikke godt nok, når hun ikke engang kan være en 2/10 mor - og ALDRI har vært det. Anonymkode: 1d683...de7 2 3
Påskelilja Skrevet 23. mai #43 Skrevet 23. mai Helt på trynet, hele greia. Ikke bare flørter hun med din mann. Hun er også stygg mot deg ved å f eks latterliggjøre. Du har min fulle støtte. Vet ikke om jeg har noen gode råd. Du kan jo ta det opp med henne og si det er vondt for deg? Men det vet hun vel fra før? Du kan kanskje si at du ønsker kontakt egentlig, men at du blir så lei deg at du vurderer å bryte hvis det ikke blir bedre. Jeg vet ikke? 1 1
Per Aspera Skrevet 23. mai #44 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Ja det er noe i det. Opplever at hun ser på det som en «konkurranse». Generelt det å skulle være bedre enn meg eller fremheve seg selv.. har også tatt henne i å snakke stygt om meg til øvrig familie og eller vri på hendelser til fordel for seg selv. Mye av det jeg forteller henne i fortrolighet er noe fremmede vet om for eksempel. Men det er kanskje vanlig av en forelder? ikke vet jeg. Anonymkode: 9a040...c9a Du sier hun er bra for barna og er en god bestemor. En bestemor som rakker ned på moren og kommer med små stikk og ydmykende kommentarer, gjør ikke barna godt. Det hjelper ikke at hun tar dem med på fine aktiviteter 1 4
Per Aspera Skrevet 23. mai #45 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Ja det er noe i det. Opplever at hun ser på det som en «konkurranse». Generelt det å skulle være bedre enn meg eller fremheve seg selv.. har også tatt henne i å snakke stygt om meg til øvrig familie og eller vri på hendelser til fordel for seg selv. Mye av det jeg forteller henne i fortrolighet er noe fremmede vet om for eksempel. Men det er kanskje vanlig av en forelder? ikke vet jeg. Anonymkode: 9a040...c9a Og så sier du at hennes tilstedeværelse og væremåte gjør deg uvel. Altså, hun skaper uro, stress og følelsesmessig belastning for deg og i hjemmet ditt og dette alene påvirker barna negativt. Og barna får med seg mye, også de negative kommentarene om deg. De ser at mamma blir irritert, lei seg og sliten, men at ingenting blir gjort med dette. Heller ikke av din mann. Ved å kutte ut slike voksne gjør du dine barna en tjeneste. Sender deg masse støtte ❤️❤️❤️ 1 2
MizzVic Skrevet 23. mai #46 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Din mor tok doktorgrad og har oppført seg slik mot sitt eget barn ? Hva slags doktorgrad er dette? Å ta en doktorgrad krever jo et visst intellekt. Mens spørs hvilket felt da. Doktorgrad i realfag er noe annet enn myke fag f.eks Din mann, er det barnefaren til dine barn? Anonymkode: 663cc...1bc Du kan fint ta doktorgrader og generelt være en veldig intelligent person, samtidig som du ikke er interessert i egne barn. Det ser du jo lett bare ved å se på mennesker i viktige eller spesielle jobb-stillinger. Du kan og, veldig enkelt, være intelligent men overhodet ikke snill. Dette henger tross alt ikke sammen. 1 1
MizzVic Skrevet 23. mai #47 Skrevet 23. mai Mannen din liker at hun holder på sånn. Du trenger ikke møte hun uten mannen sin.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #48 Skrevet 23. mai Per Aspera skrev (2 timer siden): Og så sier du at hennes tilstedeværelse og væremåte gjør deg uvel. Altså, hun skaper uro, stress og følelsesmessig belastning for deg og i hjemmet ditt og dette alene påvirker barna negativt. Og barna får med seg mye, også de negative kommentarene om deg. De ser at mamma blir irritert, lei seg og sliten, men at ingenting blir gjort med dette. Heller ikke av din mann. Ved å kutte ut slike voksne gjør du dine barna en tjeneste. Sender deg masse støtte ❤️❤️❤️ Takk. Ja, det er klart at det gjør. Er i tenkeboksen. Det blir hvertfall ikke noe "dramatikk" rundt det, uansett hva jeg velger. Tenker at jeg holder henne på avstand og sier nei takk til besøk, eller å dra på besøk. Spørsmålet er om hun respekterer dette eller om hun ender opp med å presse seg på, å hva jeg da skal gjøre. Hun har stilt opp på sin måte, å det er jeg takknemlig for.. Ønsker ikke noen uheldige scener rundt det. Alternativet er å se om det er mulig å opprettholde en relasjon, uten at mannen min er en del av den. Det er fremdeles en del andre ting som "lugger" i bakgrunnen i relasjonen mellom oss, som ikke har noe med han å gjøre. Anonymkode: 9a040...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #49 Skrevet 23. mai Per Aspera skrev (3 timer siden): Du sier hun er bra for barna og er en god bestemor. En bestemor som rakker ned på moren og kommer med små stikk og ydmykende kommentarer, gjør ikke barna godt. Det hjelper ikke at hun tar dem med på fine aktiviteter Nei det er sant. Jeg kjenner nok også litt ekstra på det, siden barna da ikke har noen tilstedeværende besteforeldre fra min side av familien. Synes det er trist for deres del. Anonymkode: 9a040...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #50 Skrevet 23. mai Kan du sette noen grenser for samværet? Som at du tar med mannen din når mannen hennes er der. Resten av tiden så er det du og henne + barna som omgås. Og sett henne på plass. Gjerne med litt sjokk og forferdelse "i alle dager viser du undertøyet - begynner du å røre litt mamma?" "jøss, så rart du stiller deg opp- har du kink?" Anonymkode: 96c62...145 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #51 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kan du sette noen grenser for samværet? Som at du tar med mannen din når mannen hennes er der. Resten av tiden så er det du og henne + barna som omgås. Og sett henne på plass. Gjerne med litt sjokk og forferdelse "i alle dager viser du undertøyet - begynner du å røre litt mamma?" "jøss, så rart du stiller deg opp- har du kink?" Anonymkode: 96c62...145 Kan sette en grense om at vi kun omgås alene + barna, å at vi kommer til henne. Men en dag vil hun nok konfrontere meg med hvorfor mannen aldri er med. Anonymkode: 9a040...c9a
fru Alving Skrevet 23. mai #52 Skrevet 23. mai Ts du har min medfølelse her, mora di har aldri vært og blir nok aldri ordentlig voksen. Kanskje har hun egne issues og ser på deg som en slags konkurrent. Du har jo det som hun ikke fikk til, med en velfungerende familie med mann og barn🥰 Kanskje det er noe der. Jeg lurer på hva hennes egen mann sier og tenker og hvordan han reagerer. Og så tenker jeg at dere kanskje bør omgås som par, da vil hun nok klare å oppføre seg. 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #53 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan sette en grense om at vi kun omgås alene + barna, å at vi kommer til henne. Men en dag vil hun nok konfrontere meg med hvorfor mannen aldri er med. Anonymkode: 9a040...c9a Og da sier du sannheten, selvfølgelig. Anonymkode: 1d683...de7 1 2
NiceOrNothing Skrevet 23. mai #54 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og da sier du sannheten, selvfølgelig. Anonymkode: 1d683...de7 Enig . Hadde nok konfrontert henne . At det ikke er så veldig givende å omgås henne når hun kommenterer utseendet ditt og flørter med mannen din . Veldig trist egentlig . Hun høres toxic ut .
AnonymBruker Skrevet 23. mai #55 Skrevet 23. mai Dere har ikke hatt et nært forhold. Hun behynner å bli eldre. Hun er flott. Du er sikkert også det. Ubevisst oppfattes det for henne som om du gir henne konkurranse og tar hennes plass, ungdommen tar over, hun blir avlegs i alder/ skjønnhet. Det er kjipt, men til en viss grad naturlig. Typ stemor/ Snehvit eldre/ ungdom. De fleste klarer å undertrykke dette. Din mor har dårlig kontroll over seg selv/ kan ikke oppføre seg. Anonymkode: 15728...3e3 1
Påskelilja Skrevet 24. mai #56 Skrevet 24. mai Tenker også at hvem vet hva hun er i stand til når hun holder på sånn. Kanskje hun holder det til flørting. Eller kanskje hun vil mer. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #57 Skrevet 24. mai - Kan du ta på deg en genser mamma? Det er upassende å la halve puppen henge ute når Per og jeg er på besøk (hun går i forsvar og sier noe om at hun bare er heeeelt vanlig kledd - da gjentar du bare det du sa, rolig og saklig) - Hvorfor er du enig med Per når du tidligere har sagt at du mener X og Y. Du motsier deg selv bare fordi Per er her. (Hun kommer til å nekte, da gjentar du bare at hun motsier seg selv) - Hvorfor latterliggjør du meg på denne måten mamma? Det du sa nå var virkelig ikke pent. (Hun kommer til å latterliggjøre deg ennå mer, bare gjenta det opprinnelige poenget ditt) Osv. Du må ta makta tilbake. Så lenge hun får lov til å holde på makta vil hun fortsette slik. Den beste måten å ta tilbake makta er ved å observere, og sette ord på det du observerer. Så sier du det høyt, på en rolig og saklig måte. Helst mens din mann eller hennes mann er til stede, ellers virker det ikke. Hun vil forsøke å motsi deg, forsvare seg eller nekte. Ikke la deg lokke inn i diskusjoner, da vil du fort komme ut på glattisen. Bare gjenta observasjonen din, og avslutt diskusjonen. Alle som er til stede vil ganske raskt begynne å tenke at dette er pinlig. Når du har gitt beskjed 3-4 ganger vil også alle se at dette er et mønster. Da må moren din endre strategi, for hun har ikke lenger makt over deg. Anonymkode: 308fc...763 2
Christina82 Skrevet 24. mai #58 Skrevet 24. mai (endret) Ryddet for spekulasjoner, avsporinger og brukerdebatt. Christina82, mod Endret 25. mai av Christina82
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå