AnonymBruker Skrevet 23. mai #21 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da forholder du deg til det. Virker som om du overdramatiserer hver minste detalj og ser ting ingen andre ser. Anonymkode: cf7e2...1f0 Utdyp. Anonymkode: 9a040...c9a
AnonymBruker Skrevet 23. mai #22 Skrevet 23. mai Vi kan ha en avstemming: De som mener jeg overdramatiserer hver minste detalj og ser ting ingen andre ser: trykk «tommel opp». De som mener at dette er upassende av min mor, trykk på «hjerte». Anonymkode: 9a040...c9a 1 44
AnonymBruker Skrevet 23. mai #23 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS her: Poenget er hvertfall at dette er en svært uheldig situasjon. Jeg ønsker opprinnelig ikke å kutte kontakten, men hun gjør det vanskelig å fortsette. Oppførselen ødelegger ferier sammen, for eksempel. Jeg er mer sliten etter ferien er slutt enn da den begynte, å jeg har mer enn nok å henge fingrene i til daglig. Kan også få med at slik hun holder på er IKKE når hennes mann er i nærheten, eller når vi er alene sammen. Da er det noe helt annet.. Det er heller ikke nødvendigvis slik at det at hun går halvnaken rundt fører til sjalusi hos meg, mer en sterk følelse av svik. Hvis dere skjønner. At hun kan holde på slik ovenfor sin egen datter. Det er ødeleggende for meg mentalt. Anonymkode: 9a040...c9a Men tør du å konfrontere henne med det, eller er maktbalansen for skeiv? Slike folk er litt som dyr. Du må konfrontere de midt i ugjerningen eller så har de null evne til å forstå hva du snakker om. Anonymkode: 46b77...342 2
Mangosalsa Skrevet 23. mai #24 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): TS her: Poenget er hvertfall at dette er en svært uheldig situasjon. Jeg ønsker opprinnelig ikke å kutte kontakten, men hun gjør det vanskelig å fortsette. Oppførselen ødelegger ferier sammen, for eksempel. Jeg er mer sliten etter ferien er slutt enn da den begynte, å jeg har mer enn nok å henge fingrene i til daglig. Kan også få med at slik hun holder på er IKKE når hennes mann er i nærheten, eller når vi er alene sammen. Da er det noe helt annet.. Det er heller ikke nødvendigvis slik at det at hun går halvnaken rundt fører til sjalusi hos meg, mer en sterk følelse av svik. Hvis dere skjønner. At hun kan holde på slik ovenfor sin egen datter. Det er ødeleggende for meg mentalt. Anonymkode: 9a040...c9a Full forståelse TS. Det her høres definitivt ut som et stort svik, og jeg tenker hun må være ganske ødelagt som gjør dette mot sin egen datter. For hun gjør det definitivt mot deg. Jeg er litt usikker på om dette er stedet for gode råd egentlig. Jeg tror du burde snakke med en fagperson. Du trenger å få validert opplevelsen din og bearbeidet den, og samtidig få noen gode råd om hvordan håndtere det. (Så gir jeg noen ukvalifiserte råd her til hva du kan gjøre i situasjonen (ikke med situasjonen), og det er å korrigere henne hver gang det skjer. Nesten som du ville gjort med dine egne barn: "Mamma! Du viser frem undertøyet, slutt med det da." "Du, jeg synes ikke det er noe kult at du korrigerer vekten min." Alle disse tingene gjør hun for å få frem reaksjoner fra deg og for at du skal føle deg drit, ikke la henne få den makten. Allier deg med med mannen din. Han må ikke rotte seg sammen med henne mot deg.) Masse masse lykke til. ❤️ 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #25 Skrevet 23. mai Hun høres jo helt forjævlig ut. Sorry meg. Jeg hadde satt henne kraftig på plass og sagt at dersom hun ikke skjerper seg så kan vi ikke lenger ha kontakt. Og så står du ved det. Da er det jo hun som tar valget. Har du snakket med typen din? Han bør jo synes den oppførselen er ubehagelig han også. Jeg hadde ikke latt henne holde på videre... Du har min fulle støtte her. Anonymkode: 6c80f...3a4 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #26 Skrevet 23. mai Egentlig ville jeg ha kuttet henne helt ut for lengst. Hun er uegnet som mor og bestemor. Et drittmenneske. Hun er jo slem mot deg. Men om du virkelig ønsker å ha henne i livet ditt (og jeg forstår at det er mer komplekst enn hva man først tenker) så MÅ du ta et oppgjør med henne. Og kutt henne ut tvert dersom hun ikke er villig til å forandre oppførsel. Hun skal være god mot deg, få deg til å føle seg bra. Ikke det motsatte. Tenk på helsa di, først. Anonymkode: 6c80f...3a4 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #27 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men tør du å konfrontere henne med det, eller er maktbalansen for skeiv? Slike folk er litt som dyr. Du må konfrontere de midt i ugjerningen eller så har de null evne til å forstå hva du snakker om. Anonymkode: 46b77...342 Du har et poeng. Det kommer til å bli utrolig kleint for alle involverte hvertfall, det er sikkert. Sånn ellers regner jeg med at hun avviser det. Hva med å eventuelt ta en prat med mannen hennes? Forklare hvordan jeg føler det og om han har noen tanker i dette ? Opplever han som en veldig fornuftig mann. Synes egentlig synd på han i dette.. det er trossalt ikke bare meg hun tråkker på. Samtidig vet jeg ikke om det er innafor å gjøre. Anonymkode: 9a040...c9a 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #28 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har et poeng. Det kommer til å bli utrolig kleint for alle involverte hvertfall, det er sikkert. Sånn ellers regner jeg med at hun avviser det. Hva med å eventuelt ta en prat med mannen hennes? Forklare hvordan jeg føler det og om han har noen tanker i dette ? Opplever han som en veldig fornuftig mann. Synes egentlig synd på han i dette.. det er trossalt ikke bare meg hun tråkker på. Samtidig vet jeg ikke om det er innafor å gjøre. Anonymkode: 9a040...c9a Dette er en person som har behandlet deg dårlig gjennom livet. Hva har du å tape? Snakk med mannen hennes. Anonymkode: 6c80f...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #29 Skrevet 23. mai Mangosalsa skrev (14 minutter siden): Full forståelse TS. Det her høres definitivt ut som et stort svik, og jeg tenker hun må være ganske ødelagt som gjør dette mot sin egen datter. For hun gjør det definitivt mot deg. Jeg er litt usikker på om dette er stedet for gode råd egentlig. Jeg tror du burde snakke med en fagperson. Du trenger å få validert opplevelsen din og bearbeidet den, og samtidig få noen gode råd om hvordan håndtere det. (Så gir jeg noen ukvalifiserte råd her til hva du kan gjøre i situasjonen (ikke med situasjonen), og det er å korrigere henne hver gang det skjer. Nesten som du ville gjort med dine egne barn: "Mamma! Du viser frem undertøyet, slutt med det da." "Du, jeg synes ikke det er noe kult at du korrigerer vekten min." Alle disse tingene gjør hun for å få frem reaksjoner fra deg og for at du skal føle deg drit, ikke la henne få den makten. Allier deg med med mannen din. Han må ikke rotte seg sammen med henne mot deg.) Masse masse lykke til. ❤️ Takk for godt råd. Å du har rett, jeg kunne trengt en samtale rundt det med fagperson, kanskje jeg skal bestille en privat time hos psykolog.. Ja. det kunne jeg ha sagt. Jeg blir vel bare så satt ut av det at jeg ikke klarer å si noe. Anonymkode: 9a040...c9a 2 1
AprilLudgate Skrevet 23. mai #30 Skrevet 23. mai Hun høres jo ikke helt i vater ut. Det hun gjorde mot deg ifbm å ta doktorgrad er jo utilgivelig. Hun forlot deg jo totalt 🤷♀️ Taper du noe på å kutte kontakten? 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #31 Skrevet 23. mai Altså mannen din må jo backe deg opp, han kan ikke bare sitte å stirre i de situasjonene og så benekte at det skjer og gjemme seg bak det å være "konfliktsky". Da hadde jeg sluttet å ta med mannen tvert, og om hu spør hvorfor så ville jeg sagt "du gjør ham ukomfortabel" med god samvittighet. Ellers ville jeg kommet med kommentarer direkte i øyeblikkene når disse tingene skjer. "øh mamma hva er det du holder på med?" eller "du, vi alle kan se undertøyet ditt, ærlig talt" osv. Når moren din gjør dette såpass åpenbart og uten tvil så syns jeg ikke du skal sitte stille i båten.. Anonymkode: 65bf2...562 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #32 Skrevet 23. mai Jeg syns det er trist at mannen din ikke er på ditt lag i dette. At din mor er et dårlig menneske vet du jo, men at han som skal være partner ikke støtter er verre. Kan det være en tanke ta han med på noe parterapi? Anonymkode: b9c57...f1d 2 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai #33 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Din mor tok doktorgrad og har oppført seg slik mot sitt eget barn ? Hva slags doktorgrad er dette? Å ta en doktorgrad krever jo et visst intellekt. Mens spørs hvilket felt da. Doktorgrad i realfag er noe annet enn myke fag f.eks Din mann, er det barnefaren til dine barn? Anonymkode: 663cc...1bc Dette har ingenting med intellekt å gjøre. Det har med verdier, personlighet og tankemønster å gjøre. Man kan være supersmart og likevel oppføre seg som ts' mor gjør. Hun viser ikke respekt for deres ekteskap. Jeg hadde prøvd å unngå at din mann og henne møtes. Evt begrense kontakten veldig generelt sett også. Anonymkode: de03f...b77 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #34 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Din mor tok doktorgrad og har oppført seg slik mot sitt eget barn ? Hva slags doktorgrad er dette? Å ta en doktorgrad krever jo et visst intellekt. Mens spørs hvilket felt da. Doktorgrad i realfag er noe annet enn myke fag f.eks Din mann, er det barnefaren til dine barn? Anonymkode: 663cc...1bc Hun kan jo lett ha en narsissistisk personlighetsfungering.. som det jo kanskje faktisk virker som her.. Hun er eldre.. og det vet hun, og det går rett i den svake ego-kjernen hun har. men hun føler at hun må være midtpunkt og skinne uansett. Derfor denne atferd Svært mange med denne personlighetsstrukturen er vellykkede i arbeidslivet. Så til råd: du bør begrense kontakten. Jeg ville nok også tatt en prat med min mann om hvordan oppveksten faktisk ha vært , så han får litt innblikk og kan opptre støttende overfor deg. Det virker som du har klart å «løsrive» deg og er bevisst på at hun har feil uten at dette preger deg veldig emosjonelt (aksept), og det er bra. Likevel syns jeg ikke du skal finne deg i dette. jeg har det lignende med min mor, og jeg vet det ikke er enkelt da min mor og sikkert din også har også mange gode egenskaper. Anonymkode: c1169...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #35 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Litt kort bakgrunnsinfo: Jeg har en mor som holder seg godt for alderen, noe hun selv er fullt klar over og viser frem. Hun er flottere enn mange i 25-30års alderen og hun fikk meg da hun var ung. Jeg er veldig glad i henne og er lei meg for hvordan situasjonen er. Opplever at relasjonen vår har tatt skade og at jeg nå sliter med å fortsette et nært forhold å at jeg må ta avstand. Hun har tatt noen valg gjennom min barndom som er tvilsomme men som jeg har valgt å legge bak meg og se videre. Slik som at hun overlot meg til min tante i 6år samtidig som hun studerte til doktorgrad. I denne perioden så jeg nesten ikke noe til henne, da hun hadde andre prioriteringer i feriene sine. Hun var der ikke for meg emosjonelt, men støttet meg økonomisk. Jeg gikk rundt med sykdommer uten at hun tok meg til lege, samt en brukket fot. Dette er ting som har brutt tilliten til henne for min del. Kontakten med henne gjør meg på en måte psykisk uvel uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Nå når jeg er voksen har hun funnet seg en ordentlig mann og opplever at han styrer henne i retning av å ta gode valg ovenfor meg og barnebarna sine, noe jeg har satt pris på. Vi har derfor fått en nærere relasjon etter han kom inn i bildet. Eller så kan det være at det er mer spennende å bruke tid på meg etter at jeg fant meg en mann selv. Ikke vet jeg. Over til problemet: jeg opplever at min mor søker oppmerksomhet fra min mann og at dette gjør meg så ukomfortabel at jeg ikke klarer å ha henne på besøk hos oss. Noen av tingene hun gjør: - åpenbart tar hans side i diskusjoner og rotter seg imot meg - går rundt i lettkledde klær - kler seg i tettsittende topper, å viser frem kløft (når hun ellers ikke gjør det) -løfter på kjole og viser frem undertøyet «tilfeldigvis» - stiller seg i det hun selv tror er «sexy» posisjoner foran han - kommenterer min vekt og kroppsform - maser om mannen min. Hva han gjør, hva han skal. -opplever at hun blir skuffet dersom jeg å barna besøker henne alene og mannen ikke er med. - opplever at hun flørter med mannen min og søker upassende oppmerksomhet - opplever at hun holder seg i nærheten av han, å søker nærhet - latterliggjør meg foran han og har en tone som er nedlatende -insinuerer at mannen min er utro uten at hun har noe belegg for det Det er generelt måten hun er annerledes på når mannen min er der. Jeg er dame selv, å vet hvordan man kan oppføre seg sexy for menn, å det er nettopp det jeg ser at hun prøver på. Det har gått så langt nå at jeg snart ikke orker å fortsette kontakten, men jeg må jo nesten det på grunn av barna mine. Føler meg rett og slett tråkket på av henne og det er utrolig sårt. Har dere noen perspektiv å komme med? Anonymkode: 9a040...c9a Mora di har garantert en personlighetstest forstyrrelse og har i tillegg bedrevet grovt omsorgssvikt på deg. Ta å kutt gifta ut av livet ditt for godt! Det der kan aldri bli bra!!! Og er det ikke mannen din vil det være ungene dine eller noe annet som er ditt! Nei få hu vekk permanent! Anonymkode: 3320a...f7c 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #36 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Litt kort bakgrunnsinfo: Jeg har en mor som holder seg godt for alderen, noe hun selv er fullt klar over og viser frem. Hun er flottere enn mange i 25-30års alderen og hun fikk meg da hun var ung. Jeg er veldig glad i henne og er lei meg for hvordan situasjonen er. Opplever at relasjonen vår har tatt skade og at jeg nå sliter med å fortsette et nært forhold å at jeg må ta avstand. Hun har tatt noen valg gjennom min barndom som er tvilsomme men som jeg har valgt å legge bak meg og se videre. Slik som at hun overlot meg til min tante i 6år samtidig som hun studerte til doktorgrad. I denne perioden så jeg nesten ikke noe til henne, da hun hadde andre prioriteringer i feriene sine. Hun var der ikke for meg emosjonelt, men støttet meg økonomisk. Jeg gikk rundt med sykdommer uten at hun tok meg til lege, samt en brukket fot. Dette er ting som har brutt tilliten til henne for min del. Kontakten med henne gjør meg på en måte psykisk uvel uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det. Nå når jeg er voksen har hun funnet seg en ordentlig mann og opplever at han styrer henne i retning av å ta gode valg ovenfor meg og barnebarna sine, noe jeg har satt pris på. Vi har derfor fått en nærere relasjon etter han kom inn i bildet. Eller så kan det være at det er mer spennende å bruke tid på meg etter at jeg fant meg en mann selv. Ikke vet jeg. Over til problemet: jeg opplever at min mor søker oppmerksomhet fra min mann og at dette gjør meg så ukomfortabel at jeg ikke klarer å ha henne på besøk hos oss. Noen av tingene hun gjør: - åpenbart tar hans side i diskusjoner og rotter seg imot meg - går rundt i lettkledde klær - kler seg i tettsittende topper, å viser frem kløft (når hun ellers ikke gjør det) -løfter på kjole og viser frem undertøyet «tilfeldigvis» - stiller seg i det hun selv tror er «sexy» posisjoner foran han - kommenterer min vekt og kroppsform - maser om mannen min. Hva han gjør, hva han skal. -opplever at hun blir skuffet dersom jeg å barna besøker henne alene og mannen ikke er med. - opplever at hun flørter med mannen min og søker upassende oppmerksomhet - opplever at hun holder seg i nærheten av han, å søker nærhet - latterliggjør meg foran han og har en tone som er nedlatende -insinuerer at mannen min er utro uten at hun har noe belegg for det Det er generelt måten hun er annerledes på når mannen min er der. Jeg er dame selv, å vet hvordan man kan oppføre seg sexy for menn, å det er nettopp det jeg ser at hun prøver på. Det har gått så langt nå at jeg snart ikke orker å fortsette kontakten, men jeg må jo nesten det på grunn av barna mine. Føler meg rett og slett tråkket på av henne og det er utrolig sårt. Har dere noen perspektiv å komme med? Anonymkode: 9a040...c9a Kjenner til ei som er superglup når det kommer til skole, gjør det bra i arbeidslivet og tjener godt. Dama er snart 50. Hun eier ikke sosiale antenner og har fullstendig mangel på empati. Ser ned på alle andre og kritiserer så fort anledningen byr seg. Både mot barn og voksne. Det er slik intelligens som betyr noe, ikke skole eller jobbsmart. Gjør dere selv en tjeneste og kutt henne ut. Spesielt for barna sin skyld ❤️ Anonymkode: b3418...eb4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #37 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hun kan jo lett ha en narsissistisk personlighetsfungering.. som det jo kanskje faktisk virker som her.. Hun er eldre.. og det vet hun, og det går rett i den svake ego-kjernen hun har. men hun føler at hun må være midtpunkt og skinne uansett. Derfor denne atferd Svært mange med denne personlighetsstrukturen er vellykkede i arbeidslivet. Så til råd: du bør begrense kontakten. Jeg ville nok også tatt en prat med min mann om hvordan oppveksten faktisk ha vært , så han får litt innblikk og kan opptre støttende overfor deg. Det virker som du har klart å «løsrive» deg og er bevisst på at hun har feil uten at dette preger deg veldig emosjonelt (aksept), og det er bra. Likevel syns jeg ikke du skal finne deg i dette. jeg har det lignende med min mor, og jeg vet det ikke er enkelt da min mor og sikkert din også har også mange gode egenskaper. Anonymkode: c1169...bd6 Takk for svar. Ja det er noe i det. Opplever at hun ser på det som en «konkurranse». Generelt det å skulle være bedre enn meg eller fremheve seg selv.. har også tatt henne i å snakke stygt om meg til øvrig familie og eller vri på hendelser til fordel for seg selv. Mye av det jeg forteller henne i fortrolighet er noe fremmede vet om for eksempel. Men det er kanskje vanlig av en forelder? ikke vet jeg. Anonymkode: 9a040...c9a
AnonymBruker Skrevet 23. mai #38 Skrevet 23. mai Hun løfter på kjolen så undertøyet synes?!!!! Hva i heeelv.. det sier jo seg selv dette ikke er normalt, enten går hun i miniskjørt eller så løfter hun herifra og til månen. Mora di er ikke rett på en flekk... Anonymkode: 9648e...79c 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #39 Skrevet 23. mai Hun høres ekstremt emosjonell umoden ut. Jeg har helt andre problemer med min mor. Måten jeg lever med det på er å tenke at hun ikke kan noe for det. Hun har sine svake sider, sine usikkerheter, sitt hovedrollesyndrom. Ekstremt umoden. Jeg lever bedre med det nå når jeg klarer å heve meg over det. Har litt medlidenhet med det - hun kan jo rett og slett ikke bedre. Det har hindret meg fra i bli bitter og selvmedliden. Om det vil fungere for deg? Eller være det rette for deg i denne situasjonen? Vet ikke. Det kan bare du vite, men en slik tilnærming har iallefall hjulpet meg. Anonymkode: 1aed5...15e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #40 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun løfter på kjolen så undertøyet synes?!!!! Hva i heeelv.. det sier jo seg selv dette ikke er normalt, enten går hun i miniskjørt eller så løfter hun herifra og til månen. Mora di er ikke rett på en flekk... Anonymkode: 9648e...79c Ja. Det har vært flere tilfeller av lignende, men jeg tørr ikke fortelle om det her da det blir for spesifikt.. Anonymkode: 9a040...c9a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå