AnonymBruker Skrevet 21. mai #21 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): "De som ikke føler seg hjemme i herre-/damedusjene". Altså, hvor søkt skal dette bli... Kan være trygg på at alle verdens mest snåle avvikere skal inn i den garderoben for å kikke. Hadde aldri orket å svime rundt med alskens nakne mannfolk for å få tatt meg en dusj etter trening eller i svømmehallen. Artig å møte på en naken nabo eller bekjent. Fy flate, så ekkelt. Anonymkode: 4c5a7...caf Men da går du jo bare i damegarderoben. Problem solved. Så kan de som ønsker det bruke fellesgarderoben. Det er vel ikke noe problem for deg at det tilbudet er der? Anonymkode: ccc30...eec 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #22 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men da går du jo bare i damegarderoben. Problem solved. Så kan de som ønsker det bruke fellesgarderoben. Det er vel ikke noe problem for deg at det tilbudet er der? Anonymkode: ccc30...eec Nei, for all del. Men jeg tror noe sånt fører med seg uønskede individer som er i en slik fellesgarderobe bare for å kikke. Jeg leste en som skrev at "det går mot fellesdusjer" som om det var noe som man må regne med i fremtiden. Men, det er jo noe alle skjønner ikke stemmer. Anonymkode: 4c5a7...caf 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #23 Skrevet 22. mai Festløve skrev (14 timer siden): Ja, det finnes treningssentre i Norge med kjønnsnøytrale garderober og dusjrom. Slike tilbud, ofte omtalt som "garderobe for alle" eller unisex-garderober, blir stadig vanligere, og kan blant annet finnes hos følgende aktører: Drammens Tidende +1 SiO Athletica (Domus Athletica, Oslo): Har en egen avdeling kalt «Garderobe for alle», som inkluderer fellesdusj. Spicheren (Kristiansand): Tilbyr en egen kjønnsnøytral garderobe for medlemmer som har behov for det. Disse to, tilknyttet Studentsamskipnader i henholdsvis Oslo og Agder, har disse kjønnsnøytale garderobene i tillegg til ordinære garderober for menn/kvinner separat. I tillegg har de også separate seniorgarderober for både menn og for kvinner, og egne garderober for svømmehallen er jeg ganske sikker på. Kjønnsnøytral garderobe er et tilbud for transpersoner avgjort av styret (og det er vel mer enn halvparten studenter i styret, så det avgjøres for studentene, av studentene). HI formulerte seg isåfall litt misvisende. Anonymkode: 96c42...dc6 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #24 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): "De som ikke føler seg hjemme i herre-/damedusjene". Altså, hvor søkt skal dette bli... Kan være trygg på at alle verdens mest snåle avvikere skal inn i den garderoben for å kikke. Hadde aldri orket å svime rundt med alskens nakne mannfolk for å få tatt meg en dusj etter trening eller i svømmehallen. Artig å møte på en naken nabo eller bekjent. Fy flate, så ekkelt. Anonymkode: 4c5a7...caf Men du misforstår tydeligvis fremdeles, fordi du skal jo heller ikke inn dit hvis ikke du selv ønsker å ta i bruk ekstratilbudet som denne fellesdusjen er. Du holder deg til de ordinære, kjønnsdelte dusjene du da. Det er ingen problem at andre som synes det er et fint tilbud kan bruke dette. Du derimot, blir ikkr tvunget inn dit. Anonymkode: 96c42...dc6 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #25 Skrevet 22. mai Phitta Phjong skrev (7 timer siden): Fellesgarderober er helt topp. På Hovden badeland er garderoben felles, men adskilte dusjer. Jeg hadde ikke gjort meg noe av å dusje sammen med nakne menn. Helt naturlig det. Problemet er at samfunnet gjør nakenhet til tabu. I barnehagen sitter barna på do med døra åpen. Gutter og jenter. De kikker inn på hverandre mens de venter på tur. Så fort man kommer på skolen, blir det veldig tabu med nakenhet. Det er et tabu som er tillært. Man blir ikke født med det. Nå som det er så uendelig mange kjønn også, så er det jo enda viktigere med fellesgarderober der alle kjønn og legninger kan føle seg hjemme. Så lenge seksuell trakassering, voldtekt, seksuell lemlestelse og kjønnsdiskriminering finnes i samfunnet, må du også regne med at nakenhet er tabu. Anonymkode: b2cac...607 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #26 Skrevet 22. mai Festløve skrev (15 timer siden): Det fins treningsstudioer i Norge, hvor det er kjønnsnøytrale garderober med kjønnsnøytrale dusjrom. Hvor både menn og kvinner skifter og dusjer nakne sammen, men hvor ofte tror du det skjer i Norge at en mann drar for å trene på ett sånt treningsstudio. For å bruke en kjønnsnøytral garderobe, kun fordi han vil skifte og dusje naken med kvinnfolk? Da tror jeg han har en trans-fetish, for de garderobene er jo hovedsaklig for transpersoner og ikke tenlt som et runkested for ekle grisete menn. G1987 skrev (14 timer siden): Hva er dine tanker om f.eks nye lederen i unge Rødt, hvilken garderobe mener du den skal velge på et treningssenter? 🤔 *Kun ment som et eksempel, på en selvvalgt profilert person vi alle kan ta stilling til på likt grunnlag. Jeg er ganske sikker på at den hverken trener eller dusjer... Anonymkode: 53d55...d18
petterm Skrevet 23. mai #27 Skrevet 23. mai Denne diskusjonen har ikke noe med sex å gjøre. Hvor ble det av de som hyler opp om at innlegg som grenser til diskusjoner rundt nakenhet ikke hører hjemme på sex forumet? Hvilket forum burde diskusjonen ligge under? Kanskje på tide å døpe om til Sex og nakenhet? 1
Macro Skrevet 23. mai #28 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 4.51): Nei, for all del. Men jeg tror noe sånt fører med seg uønskede individer som er i en slik fellesgarderobe bare for å kikke. Jeg leste en som skrev at "det går mot fellesdusjer" som om det var noe som man må regne med i fremtiden. Men, det er jo noe alle skjønner ikke stemmer. Anonymkode: 4c5a7...caf Det er jo bare en fordel for oss med et naturlig og avslappet forhold til kropp kan fortsette å gå kjønnsdelt, så kan alle de med et voldsomt eksponerings- og oberveringsbehov møtes i fellesgarderober. Jeg ser på det som et godt tiltak for å få ryddet opp i de vanlige garderobene. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai #29 Skrevet 23. mai Festløve skrev (På 21.5.2026 den 16.38): Ja, det finnes treningssentre i Norge med kjønnsnøytrale garderober og dusjrom. Slike tilbud, ofte omtalt som "garderobe for alle" eller unisex-garderober, blir stadig vanligere, og kan blant annet finnes hos følgende aktører: Drammens Tidende +1 SiO Athletica (Domus Athletica, Oslo): Har en egen avdeling kalt «Garderobe for alle», som inkluderer fellesdusj. Spicheren (Kristiansand): Tilbyr en egen kjønnsnøytral garderobe for medlemmer som har behov for det. Myrens Treningssenter (Oslo): Har en unisex-garderobe med låsbare skap og toalett. Drammens Tidende +1 I tillegg finnes det en rekke sentre over hele landet, inkludert mange uavhengige sentre og kjeder som SATS, som tilbyr egne låsbare enkeltgarderober og HC-toaletter/dusjer som kan benyttes uavhengig av kjønn. Psykologisk.no Det anbefales å kontakte ditt lokale treningssenter direkte for å høre hvilke spesifikke fasiliteter de tilbyr. Rett skal være rett. Den på Myrens er snakk om et rom med garderobeskap, to håndvasker og inngang til tre toaletter. Det er ikke et sted man vasker seg (annet enn hendene) og skifter (annet enn å ta av/på overtrekkstøy). Det står tydelig at skifting inn til undertøy ikke skal forekomme, og at det er garderober med dusj lenger inn i lokalene. Jeg har gjennom årene sett en og annen bokser, men ingenting utover det. Dette er en super garderobe for de som kommer for å klatre/trene, men ikke skal dusje der, og som trenger et sted å gjøre av yttertøy etc mens man trener. Anonymkode: 1449b...c1e 2
Vegar Beideren Skrevet 24. mai #30 Skrevet 24. mai Jeg ville alltid foretrukket fellesgarderobe og fellesdusj selv dusjer jeg hjemme etter trening, men kunne jeg stått i dusjen og småpratet med veldreide kvinner, hadde jeg selvsagt gjort det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #31 Skrevet 24. mai Phitta Phjong skrev (På 21.5.2026 den 23.03): Fellesgarderober er helt topp. På Hovden badeland er garderoben felles, men adskilte dusjer. Jeg hadde ikke gjort meg noe av å dusje sammen med nakne menn. Helt naturlig det. Problemet er at samfunnet gjør nakenhet til tabu. I barnehagen sitter barna på do med døra åpen. Gutter og jenter. De kikker inn på hverandre mens de venter på tur. Så fort man kommer på skolen, blir det veldig tabu med nakenhet. Det er et tabu som er tillært. Man blir ikke født med det. Nå som det er så uendelig mange kjønn også, så er det jo enda viktigere med fellesgarderober der alle kjønn og legninger kan føle seg hjemme. Takk da skal jeg aldri gå der! Er det ikke noe KUN dame og KUN menn garderober? Stå i garderoben og bytte med menn? Nei takk! Har cært utsatt for overgrep og vil gjerne kun være der med damer!! Anonymkode: ca066...617 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #32 Skrevet 24. mai En for dame, en for menn og en felles er greit. Men ikke kun felles.. Anonymkode: ca066...617 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #33 Skrevet 24. mai Festløve skrev (På 21.5.2026 den 15.47): Det fins treningsstudioer i Norge, hvor det er kjønnsnøytrale garderober med kjønnsnøytrale dusjrom. Hvor både menn og kvinner skifter og dusjer nakne sammen, men hvor ofte tror du det skjer i Norge at en mann drar for å trene på ett sånt treningsstudio. For å bruke en kjønnsnøytral garderobe, kun fordi han vil skifte og dusje naken med kvinnfolk? Hva faen. Anonymkode: 07d26...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #34 Skrevet 24. mai Snok1 skrev (På 21.5.2026 den 16.55): Null problem. Kropp er naturlig og vakkert. Det betyr ikke at vi vil glo på kroppen din. Ei heller bli beglodd av deg… Anonymkode: 90b35...eab 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #35 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 23.48): Hva med at jeg ikke vil! Hva med at når en kvinne sier nei til noe hun ikke ønsker i forbindelse med sin egen kropp så er det nok. Jeg trenger ikke gi ut en smørbrødliste over hva "problemet er" bortsett fra "nei jeg vil ikke!!!". Det er grunn nok det. Jeg vil ikle dusje med menn på treningssenteret! Jeg går på treningssenter for å trene i trygge omgivelser ikke for at menn skal ha nok en sone de kan glo på og drive med seksuelle tilnærming. Det kan være 1000 grunner til at en synes dette er noe en virkelig ikke ønsker, som f.eks at når en av fem kvinner har opplevd voldtekt og seksuelle overgrep så er det kanskie ikke så rart at en av fem kvinner vil ha problemer med dette, (sikkert langt flere også). Når menn ikke engang klarer å oppføre seg når kvinner har klær på kroppen er jeg lite interessert i å gi de en sjanse når kvinner har klærne av. Kriminologisk forskning på "frykt for kriminalitet" viser at kvinners opplevelse av trygghet er tett knyttet til fysiske barrierer når de er nakne eller sårbare. En åpen fellesdusj fjerner den visuelle barrieren som separate soner gir. I britiske og amerikanske evalueringer av delte fasiliteter (for eksempel i skole- eller treningssammenheng) rapporterer kvinner i langt større grad enn menn at de føler seg observert, vurdert eller seksualisert dersom rommet deles. Igjen med klær på. Jeg tror ikke dette er noe annerledes i Norge. Og jeg tror ikke dette blir mindre i fellesdusjen, tvert imot. Jeg trenger ikke å dusje meg sammen med fremmede menn for å bli rein. Jeg har klart å dusje uten akkurat det momentet i alle år så det er helt unødvendig å tilsette fremmede menn i dusjen nå. Joda nakenhet er helt naturlig, det samme er det å gå på do men vi sitter likevel ikke å driter med andre tilstede om en har antennene i orden. Anonymkode: 045dd...594 Om du ikke vil dusje med menn (noe jeg forstår godt), så går du i damegarderobe i stedet for en fellesgarderobe. Problem løst. Anonymkode: ef9e6...0ff 1
Snok1 Skrevet 24. mai #36 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 7.00): Så lenge seksuell trakassering, voldtekt, seksuell lemlestelse og kjønnsdiskriminering finnes i samfunnet, må du også regne med at nakenhet er tabu. Anonymkode: b2cac...607 Seksuelle overgrep, voldtekter og diskriminering er et mye større problem i puritanske og religiøse land enn det er i liberale og sekulære land som i Norden og vest-Europa.
AnonymBruker Skrevet 24. mai #37 Skrevet 24. mai Snok1 skrev (41 minutter siden): Seksuelle overgrep, voldtekter og diskriminering er et mye større problem i puritanske og religiøse land enn det er i liberale og sekulære land som i Norden og vest-Europa. Det er ikke ensbetydende til at det ikke er et stort problem i Norden og vest-Europa også. Anonymkode: 96c42...dc6 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #38 Skrevet 24. mai Festløve skrev (På 21.5.2026 den 16.38): Ja, det finnes treningssentre i Norge med kjønnsnøytrale garderober og dusjrom. Slike tilbud, ofte omtalt som "garderobe for alle" eller unisex-garderober, blir stadig vanligere, og kan blant annet finnes hos følgende aktører: Drammens Tidende +1 SiO Athletica (Domus Athletica, Oslo): Har en egen avdeling kalt «Garderobe for alle», som inkluderer fellesdusj. Spicheren (Kristiansand): Tilbyr en egen kjønnsnøytral garderobe for medlemmer som har behov for det. Myrens Treningssenter (Oslo): Har en unisex-garderobe med låsbare skap og toalett. Drammens Tidende +1 I tillegg finnes det en rekke sentre over hele landet, inkludert mange uavhengige sentre og kjeder som SATS, som tilbyr egne låsbare enkeltgarderober og HC-toaletter/dusjer som kan benyttes uavhengig av kjønn. Psykologisk.no Det anbefales å kontakte ditt lokale treningssenter direkte for å høre hvilke spesifikke fasiliteter de tilbyr. Myrens har separat kvinne- og herregarderobe med tilhørende dusjer. Unisex-garderoben har ikke dusj. Mange kommer ferdig skifta på trening, og trenger bare å legge fra seg yttertøy/sekk i et skap - ser ikke problemet. Anonymkode: 95c0c...c30 2
Snok1 Skrevet 24. mai #39 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke ensbetydende til at det ikke er et stort problem i Norden og vest-Europa også. Anonymkode: 96c42...dc6 Selvsagt ikke. Det er det ingen som mener. Ett offer er ett for mye. Poenget er vel heller at for å redusere problemet, bør samfunnet bevege seg i retning mer liberale verdier og sekularisme, ikke mer puritanisme og religion. Fellesgarderober KAN derfor være ETT bidrag i riktig retning, akkurat som fristrender, The Well osv…..
AnonymBruker Skrevet 24. mai #40 Skrevet 24. mai Snok1 skrev (1 time siden): Selvsagt ikke. Det er det ingen som mener. Ett offer er ett for mye. Poenget er vel heller at for å redusere problemet, bør samfunnet bevege seg i retning mer liberale verdier og sekularisme, ikke mer puritanisme og religion. Fellesgarderober KAN derfor være ETT bidrag i riktig retning, akkurat som fristrender, The Well osv….. Mulig jeg misforstår nå, men du mener kvinner skal begynne å kle av seg frivillig for å unngå at menn mister kontrollen? Føler ikke norske menn flest er så primitive. Jeg er ikke en av de som er redd for å bli voldtatt eller tror folk vil voldta meg. Jeg vil rett og slett se minst mulig nakne folk da jeg i motsetning til deg mener nakne folk er stygt. Men jeg nøyer meg med kjønnsdelt da, individuelle hadde jo blitt veldig dyrt. Anonymkode: f6350...ab1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå