Gå til innhold

Fellesgarderober med fellesdusjer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det fins treningsstudioer i Norge, hvor det er kjønnsnøytrale garderober med kjønnsnøytrale dusjrom. Hvor både menn og kvinner skifter og dusjer nakne sammen, men hvor ofte tror du det skjer i Norge at en mann drar for å trene på ett sånt treningsstudio. For å bruke en kjønnsnøytral garderobe, kun fordi han vil skifte og dusje naken med kvinnfolk?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om! Hvor finnes dette? 

Anonymkode: 643f7...54f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aldri hørt om! Hvor finnes dette? 

Anonymkode: 643f7...54f

Ja, det finnes treningssentre i Norge med kjønnsnøytrale garderober og dusjrom. Slike tilbud, ofte omtalt som "garderobe for alle" eller unisex-garderober, blir stadig vanligere, og kan blant annet finnes hos følgende aktører: 
image.png.8639e755595b39c88b0d3f833840fee3.pngDrammens Tidende +1
  • SiO Athletica (Domus Athletica, Oslo): Har en egen avdeling kalt «Garderobe for alle», som inkluderer fellesdusj.
  • Spicheren (Kristiansand): Tilbyr en egen kjønnsnøytral garderobe for medlemmer som har behov for det.
  • Myrens Treningssenter (Oslo): Har en unisex-garderobe med låsbare skap og toalett. 
    image.png.6eb91ffba11dc6414b42242e652ac73e.pngDrammens Tidende +1
I tillegg finnes det en rekke sentre over hele landet, inkludert mange uavhengige sentre og kjeder som SATS, som tilbyr egne låsbare enkeltgarderober og HC-toaletter/dusjer som kan benyttes uavhengig av kjønn. 
image.png.55cab2ea78e3a9b4700788639e529737.pngPsykologisk.no
Det anbefales å kontakte ditt lokale treningssenter direkte for å høre hvilke spesifikke fasiliteter de tilbyr.
AnonymBruker
Skrevet

Å fy faen!! Takk for tips om hvor jeg ikke skal trene. 

Anonymkode: 045dd...594

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd i Norge heldigvis, men jeg tror det skjer _ofte_.

Anonymkode: f49ec...85a

AnonymBruker
Skrevet
Festløve skrev (57 minutter siden):

Det fins treningsstudioer i Norge, hvor det er kjønnsnøytrale garderober med kjønnsnøytrale dusjrom. Hvor både menn og kvinner skifter og dusjer nakne sammen, men hvor ofte tror du det skjer i Norge at en mann drar for å trene på ett sånt treningsstudio. For å bruke en kjønnsnøytral garderobe, kun fordi han vil skifte og dusje naken med kvinnfolk?

Nei, det finnes ikke. 

Det finnes unisex bad, men ikke felles.

Det er vanligere med ulike tilbud for kjønnene, f.eks i svømmehaller. 

Anonymkode: 921ab...d09

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er dine tanker om f.eks nye lederen i unge Rødt, hvilken garderobe mener du den skal velge på et treningssenter? 🤔

*Kun ment som et eksempel, på en selvvalgt profilert person vi alle kan ta stilling til på likt grunnlag.

• Liker 1
Skrevet

Null problem. Kropp er naturlig og vakkert.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert hyggelig for en ung jente å havne alene i dusjen med en slesk eldre mann som har stirret på henne i treningsstudioet. 

Man kan se for seg mange ulike scenarioer og skumle situasjoner. 

Kan man ikke ha en damegarderobe, en mannegarderobe, og en garderobe for de som er på den woke -siden og føler seg som dame den ene dagen og mann den andre osv?

Anonymkode: fe4e6...baa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
G1987 skrev (5 minutter siden):

Hva er dine tanker om f.eks nye lederen i unge Rødt, hvilken garderobe mener du den skal velge på et treningssenter? 🤔

*Kun ment som et eksempel, på en selvvalgt profilert person vi alle kan ta stilling til på likt grunnlag.

Denne personen som er en mann men kaller seg for kvinne skal gå i herregarderoben hvis han har alle deler og alle mannlige hormoner intakt. Selv om en mann går med skjørt og sminke så er det fremdeles en mann. Eller synes han det er skummelt og sårbart å gå i herregarderoben ?Ja da vet han jo hvordan kvinner hadde følt det med menn i kvinnegarderoben…

Anonymkode: fe4e6...baa

Skrevet

Så lenge man har et reelt valgt hvor man kan velge det vekk, ser jeg ikke problemet.  All den tid de som dusjer der samtykker og er enige om å velge det, er det vel ok.

Absolutt ikke greit hvis det ikke finnes alternativer og man føler seg presset 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke et problem!! De som har dette, har jo dame- og herregarderober i tillegg. De har kun et tilbud til de som er trans/ikke binære. Hjelpes!!! 

Anonymkode: af065...6e3

• Liker 5
Skrevet

Fellesgarderober er helt topp. På Hovden badeland er garderoben felles, men adskilte dusjer. 
Jeg hadde ikke gjort meg noe av å dusje sammen med nakne menn. Helt naturlig det. Problemet er at samfunnet gjør nakenhet til tabu. I barnehagen sitter barna på do med døra åpen. Gutter og jenter. De kikker inn på hverandre mens de venter på tur.  
Så fort man kommer på skolen, blir det veldig tabu med nakenhet. Det er et tabu som er tillært. Man blir ikke født med det. 
Nå som det er så uendelig mange kjønn også, så er det jo enda viktigere med fellesgarderober der alle kjønn og legninger kan føle seg hjemme. 

Skrevet

Spicheren, som du nevner, har mange garderober. Den kjønnsnøytrale er nevnt i en bisetning. Jeg har aldri vært på dette treningssenteret, men det er nok ikke slik at damer og menn dusjer i skjønn forening uansett om de vil eller ikke.

https://spicheren.no/fasiliteter/garderober/

Anonymkode: f0267...277

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er problemet med det?

Anonymkode: f7bb9...3be

Skrevet

Jeg tror det finnes folk som går dit for å se, folk som går dit for å vise seg frem og folk som går der kun for å få dusjet/skiftet. Altså alle slsgs folk med alle slags intensjoner.

For meg er det mer enn nok å måtte skifte med damer. Orker ikke menn i tillegg. Uansett best å ta dusjinga hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...