Equestrian Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Hei, jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. 😬 Jeg har en venninne som er en ganske god venninne av meg, hun er 3 år eldre en meg. Våre samboere er bestekompiser og vært det siden de var yngre. Ingen av oss har barn, men de har gått en vei med IVF og har innsett senere i år. Jeg og samboer også har lyst på barn, men dette har jeg funnet ut av at jeg ikke kan snakke med henne om å glede seg over. Det kom ganske fort frem at dette er en "konkurranse" fra hennes side og at det er veldig viktig at hun er først. Hun sier typ "JEG SKAL VÆRE FØRST" i sosiale settinger, hver gang temaet kommer opp. Der sier min samboer "Hvem har sagt at det er deg først?" - Det kan være at "navnet mitt" blir gravid før deg. Det blikket som kom fra henne ett den setningen unngikk jeg å se på, men jeg følte det brant i hele meg og det er så vanvittig vondt. - Jeg følte det, sterkt. Det ble dårlig stemning før hun sier "Ja, planlegger dere liksom samtidig med oss da eller? så vi liksom skal gå gravide sammen?" - Jeg selv hadde syntes at det hadde vært super koselig, men det ble sagt negativt og nedlatende fra hennes side. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Finnes det noen her som har vært borti lignende "konkurranse"? Er det normalt mellom damer? 😕
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Jeez! Hun høres ikke helt god ut, kanskje vurdere mindre kontakt med henne? Bare fordi mannfolka er kompisser så betyr det ikke at dere damer må omgås like mye! Hun kan ikke bestemme noe som helst angående om dere skal få barn, drit i henne og kjør på, har dere lyst på barn så er tiden inne. Skjer det så skjer det, blir hun vill av raseri- så bør dere nok bare legge et lokk på henne. Jeg personlig hadde ikke giddet den sjefete oppførselen hennes, hvorfor gidder du? Anonymkode: 79eb6...996 2
Equestrian Skrevet 2 timer siden Forfatter #3 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeez! Hun høres ikke helt god ut, kanskje vurdere mindre kontakt med henne? Bare fordi mannfolka er kompisser så betyr det ikke at dere damer må omgås like mye! Hun kan ikke bestemme noe som helst angående om dere skal få barn, drit i henne og kjør på, har dere lyst på barn så er tiden inne. Skjer det så skjer det, blir hun vill av raseri- så bør dere nok bare legge et lokk på henne. Jeg personlig hadde ikke giddet den sjefete oppførselen hennes, hvorfor gidder du? Anonymkode: 79eb6...996 Vi er jo egentlig veldig gode venninner som går godt sammen, veldig glad i denne personen. Vi er en sosial og egentlig veldig hyggelig gjeng! Det er det min samboer også sier og han ønsker ikke at vi må vente, eller jeg skal føle på noe kun pga at hun ikke tåler at vi får barn sammen før henne. (Jeg har ingen anelse om det kun er meg hun er sånn mot, eller andre også) Det er bare akkurat dette punktet hun er litt kjip å ha med å gjøre, det som er synd. Jeg er selv en person som unngår konflikter og slikt, men ønsker ikke å måtte vente med å selv få barn kun fordi hun ønsker først. 😕
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Skrevet 2 timer siden Det kan jo hende at hun har det veldig vondt, fordi hun ikke klarer å bli gravid, men føler at alle rundt henne lykkes med det? Dere skal jo selvfølgelig ikke la dette påvirke deres valg om barn, men det kan jo være årsaken, og da går det jo an å trå litt ekstra varsomt rundt henne mtp barnesnakk? Med det sagt, jeg har fått fire barn på første forsøk, men leser jo rommet litt, og har ikke behov for å snakke om dette med noen som holder på med ivf. Anonymkode: 3784c...8df 1
Macro Skrevet 2 timer siden #5 Skrevet 2 timer siden Noe av det som har overrasket meg mest i livet er hvor spinn hakke gale og enfoldige verpesyke kvinner er. Og så er det så mange av de! Her har man gått hele livet og hørt at menn tenker med pikken, men den pikktenkinga er bare småtterier sammenlignet med en del kvinner som ønsker barn. Menn vokser det av seg, kvinner vokser det på seg. 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden Her tror jeg det er ivf-hjernen som har tatt helt over. Hun aner ikke om de i det hele tatt kommer til å få biologiske barn. Jeg kan se for meg at hun er redd for at dere blir gravide på første forsøk, får både to og tre barn mens de fortsatt prøver med ivf. Og det kan bli realiteten. Jeg tror nok det er denne frykten som gir seg uttrykk her. Veldig lite konstruktivt, og ikke så lett for andre å forstå så klart. I stedet for å ta dette ordrett som en konkurranse, ville jeg heller forsøkt å snakket med henne om hvordan hun faktisk har det i ivf-prosessen og hennes tanker og følelser om det. Hvis hun allerede har begynt på medisiner er det viktig å huske på at de kan føkke bigtime med hjernen på veldig mange måter. Jeg ble helt ødelagt psykisk av medisinene. Det er sterke saker. Anonymkode: ce0c6...071 2 4
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Macro skrev (7 minutter siden): Noe av det som har overrasket meg mest i livet er hvor spinn hakke gale og enfoldige verpesyke kvinner er. Og så er det så mange av de! Her har man gått hele livet og hørt at menn tenker med pikken, men den pikktenkinga er bare småtterier sammenlignet med en del kvinner som ønsker barn. Menn vokser det av seg, kvinner vokser det på seg. Det å gå igjennom en ivf behandling er noe helt annet enn en "normal" verpesyke. Ikke nok med at prosessen i seg selv er tung og vanskelig, men kvinne blir stappa så full av hormoner at enkelte blir regelrett skikkelig psykisk syke. Flere blir også fysiks syke. Ivf behandlingen er for en del en svært krevende behandling. Så ja, noen som gjennomgår ivf behandling kan faktisk bli hakke gale, men ikke fordi de vil ha barn ene og alene, men fordi de går på så mye medisiner. Anonymkode: ce0c6...071 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Equestrian skrev (20 minutter siden): Vi er jo egentlig veldig gode venninner som går godt sammen, veldig glad i denne personen. Vi er en sosial og egentlig veldig hyggelig gjeng! Det er det min samboer også sier og han ønsker ikke at vi må vente, eller jeg skal føle på noe kun pga at hun ikke tåler at vi får barn sammen før henne. (Jeg har ingen anelse om det kun er meg hun er sånn mot, eller andre også) Det er bare akkurat dette punktet hun er litt kjip å ha med å gjøre, det som er synd. Jeg er selv en person som unngår konflikter og slikt, men ønsker ikke å måtte vente med å selv få barn kun fordi hun ønsker først. 😕 Du kan så klart ikke gå å vente på at hun skal få barn. Kanskje får de aldri barn. Det er realiteten når ivf er tema. Det går for de fleste, men ikke for alle. Snakk med henne er mitt råd, men ikke start med å snakk med henne at du vil ha barn. Hvis dere er venninner tenker jeg dere bør kunne snakke om ivf-prosessen hun skal igjennom og hennes tanker rundt det. Kanskje er det få som faktisk spør henne fordi de ikke vet hvor de skal starte, og det kan føles inntrengene å starte en sånn samtale selv uten at man vet at den andre vil lytte. Anonymkode: ce0c6...071
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Equestrian skrev (1 time siden): (....) Jeg og samboer også har lyst på barn, men dette har jeg funnet ut av at jeg ikke kan snakke med henne om å glede seg over. (....) Akkurat det å glede seg over, og høre på friske venninner snakke om barneønske mens man selv strever med ivf, og kanskje ikke vet om det vil gå, kan nok i starten være veldig tøft. Hun er slik jeg forstår det i gang med første forsøk. Når man har drevet med dette i noen år blir man vant, men helt i starten er det ekstra sårt. Du kan sammenligne det litt med at noen nettopp har gått personlig konkurs, og ikke har råd til mat til barna. Så kommer naboen inn for å fortelle i lyst og flamme om den fine ferieturen som de nettopp har bestilt til hele familien. Så klart gjør det vondt for den som er konkurs, og så klart bør den som reiser på ferie lese rommet bedre hvis han vet at naboen er konk. Selv om vi alle kan være enige om at objektivt sett bør vi alle glede oss over andres lykke, så kan det i visse situasjoner være litt vanskelig når man selv er på et vanskelig sted. Igjen vil jeg råde deg til å snakke med henne om selve prosessen og heller være en støtte for henne. Så må du selvsagt ikke vente med å få barn pga henne, som sagt kan det hende de aldri får barn, men du bør også nå i starten være litt varsom. Etter fem år som ivf-prøver blir hun mer herda - ta det fra en pro 😝 Anonymkode: ce0c6...071
Macro Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det å gå igjennom en ivf behandling er noe helt annet enn en "normal" verpesyke. Ikke nok med at prosessen i seg selv er tung og vanskelig, men kvinne blir stappa så full av hormoner at enkelte blir regelrett skikkelig psykisk syke. Flere blir også fysiks syke. Ivf behandlingen er for en del en svært krevende behandling. Så ja, noen som gjennomgår ivf behandling kan faktisk bli hakke gale, men ikke fordi de vil ha barn ene og alene, men fordi de går på så mye medisiner. Anonymkode: ce0c6...071 Mange går igjennom mye her i livet. 1
GlitrendeSjokolade Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden (endret) Du må bare si til henne at dette er ingen konkurranse og at hun må slappe av. Jeg tenker kvinner som er så desperat etter å få barn og tror det er konkurranse om å få barn først eller bli gravid først må roe seg kraftig ned. Har aldri hørt det er noe konkurranse blant folk før. Endret 2 timer siden av GlitrendeSjokolade
Equestrian Skrevet 2 timer siden Forfatter #12 Skrevet 2 timer siden Jeg selv ønsket at dette var noe vi kunne dele sammen, hun og jeg. - At vi kunne hatt barn på samme alder, som kunne hatt en god venn i hverandre, og generelt delt mye sammen oss og barna. Jeg er veldig glad på hennes vegne og kommer til å støtte henne hele veien. Ser folk nevner medisiner etc, det har hun ikke startet på helt ennå. Vi har snakket masse sammen om IVF som de skal, og det er hun veldig villig til å prate om å oppdatere meg på. Jeg støtter henne så mye jeg kan og er alltid der. Jeg deler selvfølgelig ikke mine egne tanker eller min sårbarhet om dette "jeg er først" temaet med henne.
Camilla1121 Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Tenker noe av det beste du kan gjøre er å møte den nedlatende og kvasse tonen om konkurranse med en ro og mildhet som på på den ene siden rommer den sympatien du har med henne fordi hun står i det hun gjør, og på den andre siden som nekter å ta imot det hun sender ut av negativitet. Litt sånn "kill them with kindness" som viser at du ikke spiller med på de greiene. Typ hvis hun sier "meg først", noe ala "hvem vet hva fremtiden bringer" med et varmt smil. Samtidig: ikke gni baby-ting inn i trynet hennes fordi det åpenbart er mindre lystbetont for henne. Eventuelt: Si klart ifra hvis du synes det over blir for passivt. Virker ikke som det er nødvendig, da. Med mindre hun bare kjører på uten å moderere seg noe som helst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå