Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om du hadde lest kommentaren til vedkommende jeg siterte så hadde du kanskje forstått. Vedkommende sier hun ikke har opplevd overgrep, vold etc. og basert på det svarte jeg at jeg synes det var rart at hun mistenkte kompleks PTSD. Jeg sa ingenting om at disse opplevelsene måtte ha forekommet i barndommen.

Anonymkode: ae0c5...1dc

Ja, ikke vet jeg når årsaken bak ikke oppgis. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man kan også få disse symptomene av en pågående stressreaksjon, og da går det over når man kommer bort fra kilden. 

Anonymkode: cd3e2...c8d

Man kan få kptsd symptomer av pågående stress reaksjon mener du? Ikke så enkelt da når man ikke kan komme seg ut av det som er stressoren (sånn er jo livet) og spesielt når selve symptom situasjonen også blir en stressor/trigger, da har man det gående 

Anonymkode: 15c61...146

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med fysisk og psykisk vold og omsorgssvikt fra jeg var ca 7 år til jeg selv satt en stopper for volden som 14-åring. Fikk diagnosen kptsd etter utredning da jeg var i 3-årene. Gikk i terapi ukentlig i 3 år, deretter faset vi ut behandlingen sakte, men sikkert i løpet av det neste året. Er frisk og velfungerende Og kjenner egne traumeresponser så godt at jeg alltid tar meg gjennom sårbare og/eller vanskelige episoder og perioder ute problem. 

Anonymkode: 2f8d8...443

Gjest Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei man kan ikke få PTSD av hva som helst  

https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/

«Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste.»

https://www.ptsd.va.gov/professional/treat/essentials/dsm5_ptsd.asp

«A traumatic event—where you fear for your safety or life(direct or indirect)—is required for a PTSD diagnosis»

Dette gjelder PTSD spesifikt. Og også noe man sakte, men sikkert beveger seg bort fra. I ICD11 åpner man med kompleks PTSD for at overveldende hendelser over tid kan gi komplekse traumer. 
langvarig, gjentatt belastning, og ikke nødvendigvis én enkelt hendelse eller flere der man trodde man skulle dø.

Noen sentrale poenger og kilder:

ICD-11 beskriver kompleks PTSD som noe som typisk oppstår etter «prolonged or repetitive trauma» – altså langvarige eller gjentatte traumatiske erfaringer.

Dette er ofte knyttet til:

- vold eller overgrep i nære relasjoner

- emosjonell mishandling

- omsorgssvikt

- fangenskap/kontrollerende relasjoner

- vedvarende utrygghet eller krenkelser over tid

Den norske siden til Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress skriver også:

«… traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet …» kan føre til kompleks PTSD.

Det står altså ikke at man må ha vært i konkret livsfare hver gang. Poenget er mer at nervesystemet har vært utsatt for vedvarende overveldelse, frykt, utrygghet eller krenkelser over tid.

Moderne traumeforståelse handler ikke bare om «objektiv» livsfare, men om hvordan hjernen og kroppen opplever situasjonen. Mange med kompleks PTSD beskriver at de aldri tenkte «jeg skal dø», men at de over lang tid levde i:

- konstant alarmberedskap

- uforutsigbarhet

- skam/frykt

- følelsesmessig fangenskap

- mangel på trygg tilknytning

- Og nettopp den typen vedvarende belastning er sentral i CPTSD-begrepet.

Så ja, for å utvikle traumer må nervesystemet vårt ha opplevd noe som traumatisk, men en psykologspesialist går ikke bort fra en kompleks PTSD diagnose basert på at du ikke ble utsatt for fysisk vold, overgrep osv. Man kan med en oppvekst med f.eks. emosjonell neglekt utvikle kompleks PTSD.

Og min kampsak er at hva som skjedde ikke er spesielt relevant når diagnosen settes. Ja, det er det man tar utgangspunkt i når man skal få behandling, men det er dine opplevdelser her og nå knyttet til det som skjedde som er grunnlaget for å sette diagnose. Du og jeg kan ha hatt nøyaktig samme grusomme barndommen. Du kan utvikle kompleks PTSD, samtidig som jeg husker det som skjedde som dritt, uten at det utvikler seg til traumer av den grunn. 

Opplever noen ganger disse diskusjonene som en konkurranse om hvem som har mest bagasje som grunnlag for en CPTSD diagnose, når virkeligheten er at vi er forskjellige og tåler forskjellige belastninger. En som har vokst opp med emosjonell neglekt kan være mer plaget med CPTSD enn en med tyngre bagasje. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 6.00):

Hun sier ikke at du kan få ptsd av hva som helst, hun sier at diagnosen ikke settes på bakgrunn av det som skjedde med deg, men av symptomer. Med andre ord kan noen oppleve livstruende hendelser og likevel ikke få diagnosen. 

Det er heller ikke sant at det man har opplevd må være livstruende i direkte forstand, begrepet er mye mer glidende, spesielt om det som skjer i oppveksten. Eksempelvis kan det for et lite barn oppleves livstruende å ha fraværende og kritiske foreldre, å ikke bli elsket, å bli konstant kritisert og/eller neglisjert. 

Anonymkode: ae852...5fe

Jeg foreslår at du leser alle kommentarene i kontekst så forstår du hva jeg mener med min kommentar. Det sto også i min kommentar om man direkte eller indirekte føler seg truet eller i livsfare.  Så det er kanskje greit å lese det som faktisk blir skrevet før man kaster seg over tastaturet for å for å korrigere.

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (På 22.5.2026 den 13.01):

Dette gjelder PTSD spesifikt. Og også noe man sakte, men sikkert beveger seg bort fra. I ICD11 åpner man med kompleks PTSD for at overveldende hendelser over tid kan gi komplekse traumer. 
langvarig, gjentatt belastning, og ikke nødvendigvis én enkelt hendelse eller flere der man trodde man skulle dø.

ICD-11 beskriver kompleks PTSD som noe som typisk oppstår etter «prolonged or repetitive trauma» – altså langvarige eller gjentatte traumatiske erfaringer.

- emosjonell mishandling

- omsorgssvikt

Den norske siden til Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress skriver også:

«… traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet …» kan føre til kompleks PTSD.

Det står altså ikke at man må ha vært i konkret livsfare hver gang. Poenget er mer at nervesystemet har vært utsatt for vedvarende overveldelse, frykt, utrygghet eller krenkelser over tid.

Moderne traumeforståelse handler ikke bare om «objektiv» livsfare, men om hvordan hjernen og kroppen opplever situasjonen. Mange med kompleks PTSD beskriver at de aldri tenkte «jeg skal dø», men at de over lang tid levde i:

- uforutsigbarhet

- skam/frykt

Så ja, for å utvikle traumer må nervesystemet vårt ha opplevd noe som traumatisk, men en psykologspesialist går ikke bort fra en kompleks PTSD diagnose basert på at du ikke ble utsatt for fysisk vold, overgrep osv. Man kan med en oppvekst med f.eks. emosjonell neglekt utvikle kompleks PTSD.

Og min kampsak er at hva som skjedde ikke er spesielt relevant når diagnosen settes. Ja, det er det man tar utgangspunkt i når man skal få behandling, men det er dine opplevdelser her og nå knyttet til det som skjedde som er grunnlaget for å sette diagnose. Du og jeg kan ha hatt nøyaktig samme grusomme barndommen. Du kan utvikle kompleks PTSD, samtidig som jeg husker det som skjedde som dritt, uten at det utvikler seg til traumer av den grunn. 

Opplever noen ganger disse diskusjonene som en konkurranse om hvem som har mest bagasje som grunnlag for en CPTSD diagnose, når virkeligheten er at vi er forskjellige og tåler forskjellige belastninger. En som har vokst opp med emosjonell neglekt kan være mer plaget med CPTSD enn en med tyngre bagasje. 

Igjen så får man ikke diagnosen kompleks PSTD med mindre man oppfyller kriteriene for PTSD. Det er ikke to vidt forskjellige diagnoser selv om du og flere andre liker å hevde det og prøver å overbevise andre om at det er det:Og jeg har selv kompleks PTSD jeg trenger ikke noe opplæring takk.

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (På 22.5.2026 den 13.01):

- emosjonell mishandling

- omsorgssvikt

- uforutsigbarhet

- skam/frykt

Da må det kanskje ikke være relasjonelt heller da?

Gjest Wilma89
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Igjen så får man ikke diagnosen kompleks PSTD med mindre man oppfyller kriteriene for PTSD. Det er ikke to vidt forskjellige diagnoser selv om du og flere andre liker å hevde det og prøver å overbevise andre om at det er det:Og jeg har selv kompleks PTSD jeg trenger ikke noe opplæring takk.

Vi er ikke uenige om at man må fylle diagnosen for PTSD først, men at det nå hovedsaglig handler om hvordan faren ble opplevd på kroppen, ikke hendelsen i seg selv. Hadde ikke kritikerene for å få PTSD endret seg med tiden hadde kun krigsveteraner fått denne, da det i utgangspunktet først var veteraner som fikk denne.

Og jeg bare deler det jeg ser i jobben min hver dag. Jeg har kompleks PTSD og bistår med å utrede og behandle andre med traumelidelser.
F.eks. en pasient som har opplevd emosjonell neglekt kan fylle kriteriene for PTSD i form av unngåelse, emosjonelle flashbacks, mareritt osv. 

Da argumenterer man i journal for at det og ikke bli sett, ignorert og møtt som barn er alvorlige hendelser over tid som gir grunnlag for PTSD og videre kompleks PTSD. For oss vokse kan ordet «truende hendelse» høres ut som fysisk livsfare, men hos små barn kan trussel også handle om tilknytning, trygghet, følelsesmessig overlevelse, risiko for å bli forlatt, ydmyket eller å bli overveldet uten reguleringshjelp. 

Og jeg er egentlig ikke så opptatt av diagnose, men her er det ofte mange som spør om bakgrunnen deres er «traumatisk» nok for å oppsøke hjelp. Og da tenker jeg at man i første omgang skal se bort i fra det som skjedde, men hvordan plager det deg i dag. 

Så er det viktig å påpeke at endringer i kriteriene, utredning osv av diagnoser  skjer lenge før man har det svart på hvitt i en veileder. Du har jo selv fått kompleks PTSD, en diagnose vi enda egentlig ikke bruker i Norge. Likevel har den blitt satt i mange mange år. Kriteriene for PTSD i form av «opplevd fare» er i endring i poliklinikkene. Det går nok år før vi har der svart på hvitt, men det gjør det ikke mindre til en realitet. 

Endret av Wilma89
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Finner ikke igjen kommentaren nå, men det var noen som skrev at man kunne få veldig fysisk sykdom av kptsd, adrenalin og kroppslig reell utmattelse og symptomer. Er det sånn at hvis man har fått dette at fysiske medisiner som feks betablokkere eller LDN eller slike ting kan hjelpe selvom det som utløste denne fysiske sykdommen var traumer ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 16.50):

Mistanker jeg har dette… Ble marinert i negativitet som barn, psykisk og fysisk vold av en manipulerende og empatiløs mor. Strever mye i dag, jeg klarere ikke oppføre meg normalt når jeg er i nærheten av henne, spenner meg konstant, klarer ikke si noe. Ser ned, klarer ikke møte blikket hennes. Jeg står i jobb, men strever meg følelser jeg ikke alltid klarer å styre, er helt venneløs… og det er min skyld, trekker meg bort fordi jeg forventer at de ikke liker meg når de blir kjent med meg. Orker ikke få stikk. Dårlig impulskontroll. Mye skyld og skamfølelse. Jeg har alltid trodd at ptsd skyltes mer voldsomme traumer, som krig, overgrep, men har nylig oppdaget det som heter kompleks ptsd. Jeg lurer - dere som har fått diagnosen, hva skyltes det. Hva har skjedd med dere, og hva slags symptomuttrykk har dere? 

Anonymkode: 67345...926

Du må svare på om du tror at du oppfyller kriteriene for PTSD først, deretter kommer kriteriene for kompleks type.

Hvis jeg var deg og ikke har symptomer på PTSD, som mareritt, flashbacks, unngåelse (husker ikke kriteriene), ville jeg latt være å søke hjelp, evt psykomotorisk fysio, og gått for selvhjelp. Det ville jeg for så vidt gjort uansett, samt begynt tankeprosessen om jeg skal fortsette å ha kontakt med noen som skader meg enda, i form av symptomene og atferden du beskriver.

Anonymkode: a65ad...ed6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (På 24.5.2026 den 10.45):

Vi er ikke uenige om at man må fylle diagnosen for PTSD først, men at det nå hovedsaglig handler om hvordan faren ble opplevd på kroppen, ikke hendelsen i seg selv. Hadde ikke kritikerene for å få PTSD endret seg med tiden hadde kun krigsveteraner fått denne, da det i utgangspunktet først var veteraner som fikk denne.

Og jeg bare deler det jeg ser i jobben min hver dag. Jeg har kompleks PTSD og bistår med å utrede og behandle andre med traumelidelser.
F.eks. en pasient som har opplevd emosjonell neglekt kan fylle kriteriene for PTSD i form av unngåelse, emosjonelle flashbacks, mareritt osv. 

Da argumenterer man i journal for at det og ikke bli sett, ignorert og møtt som barn er alvorlige hendelser over tid som gir grunnlag for PTSD og videre kompleks PTSD. For oss vokse kan ordet «truende hendelse» høres ut som fysisk livsfare, men hos små barn kan trussel også handle om tilknytning, trygghet, følelsesmessig overlevelse, risiko for å bli forlatt, ydmyket eller å bli overveldet uten reguleringshjelp. 

Og jeg er egentlig ikke så opptatt av diagnose, men her er det ofte mange som spør om bakgrunnen deres er «traumatisk» nok for å oppsøke hjelp. Og da tenker jeg at man i første omgang skal se bort i fra det som skjedde, men hvordan plager det deg i dag. 

Så er det viktig å påpeke at endringer i kriteriene, utredning osv av diagnoser  skjer lenge før man har det svart på hvitt i en veileder. Du har jo selv fått kompleks PTSD, en diagnose vi enda egentlig ikke bruker i Norge. Likevel har den blitt satt i mange mange år. Kriteriene for PTSD i form av «opplevd fare» er i endring i poliklinikkene. Det går nok år før vi har der svart på hvitt, men det gjør det ikke mindre til en realitet. 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du argumenterte mot meg i den første kommentaren og poengterte at det jeg nevnte handlet om PTSD men at kompleks var noe annet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du må svare på om du tror at du oppfyller kriteriene for PTSD først, deretter kommer kriteriene for kompleks type.

Hvis jeg var deg og ikke har symptomer på PTSD, som mareritt, flashbacks, unngåelse (husker ikke kriteriene), ville jeg latt være å søke hjelp, evt psykomotorisk fysio, og gått for selvhjelp. Det ville jeg for så vidt gjort uansett, samt begynt tankeprosessen om jeg skal fortsette å ha kontakt med noen som skader meg enda, i form av symptomene og atferden du beskriver.

Anonymkode: a65ad...ed6

Dette!

• Nyttig 1
Gjest Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2026 den 1.39):

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du argumenterte mot meg i den første kommentaren og poengterte at det jeg nevnte handlet om PTSD men at kompleks var noe annet

Jeg argumenterer ikke for at kompleks PTSD er noe helt annet enn PTSD, men at man kan fylle kriteriene for PTSD uten de mest sjokkerende hendelsene og opplevelsene mange beskriver. Man glemmer ofte hva som kan være en trussel for et barn, kontra en voksen. Mange oppsøker ikke hjelp fordi de tror deres barndom ikke var alvorlig nok basert på at de ikke ble utsatt for fysisk vold eller overgrep, selv om de kan huke av på alle boksene for PTSD og kompleks PTSD.

Så skjønner jeg at det kan misforstås når jeg sier at det som skjedde ikke er så viktig. For ja, det må jo være en trussel og opplevd fare i bilde, men opplever ofte at mange misforstår og tror at diagnosen kun settes basert på hva som skjedde. Og mange blir overrasket over at det ikke bare er alvorlighetsgraden på hendelsen(e) som avgjør om man utvikler PTSD eller kompleks PTSD. Det at en person med det som kanskje anses som «mindre alvorlige» belastninger i barndommen kan bli mer preget som voksen enn en som har opplevd en rekke mer alvorlige hendelser, er svært overraskende for mange. Jeg kan derfor ikke få sagt nok at det er hvordan det som skjedde påvirker deg i dag som avgjør om man fyller kriteriene for PTSD eller kompleks PTSD.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...