Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistanker jeg har dette… Ble marinert i negativitet som barn, psykisk og fysisk vold av en manipulerende og empatiløs mor. Strever mye i dag, jeg klarere ikke oppføre meg normalt når jeg er i nærheten av henne, spenner meg konstant, klarer ikke si noe. Ser ned, klarer ikke møte blikket hennes. Jeg står i jobb, men strever meg følelser jeg ikke alltid klarer å styre, er helt venneløs… og det er min skyld, trekker meg bort fordi jeg forventer at de ikke liker meg når de blir kjent med meg. Orker ikke få stikk. Dårlig impulskontroll. Mye skyld og skamfølelse. Jeg har alltid trodd at ptsd skyltes mer voldsomme traumer, som krig, overgrep, men har nylig oppdaget det som heter kompleks ptsd. Jeg lurer - dere som har fått diagnosen, hva skyltes det. Hva har skjedd med dere, og hva slags symptomuttrykk har dere? 

Anonymkode: 67345...926

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver kan skyldes flere ulike diagnoser, det blir umulig for oss å vite hvilken. Det er derfor man utredes hos psykolog. Barndomstraumer eller en vanskelig barndom øker risikoen for nesten alle psykiske lidelser, så det er ikke sånn at man nødvendigvis får en traumelidelse. Det kan f.eks. være en personlighetsforstyrrelse eller angstlidelse. Eller noe helt annet. Eller ikke en diagnose i det hele tatt.

Kompleks ptsd er vel heller ikke egentlig en diagnose i dsm5? Man må uansett oppfylle de generelle kriteriene for ptsd, og da i tillegg ha flere symptomer. Jeg har blant annet alvorlig ptsd, og psykologene føyer ofte til ordet «kompleks» fordi jeg har så mange traumer og symptombilde er komplekst og alvorlig (kombinert med en dissosiativ lidelse). Men jeg kan jo legge til at jeg har nesten ingen av de generelle symptomene du beskriver. 
Generelt anbefaler jeg ikke selvdiagnostisering. Diagnoser går veldig over i hverandre, og man trenger profesjonelle for å utredes.

Det er også lov å kutte/begrense kontakt med en mor som får deg til å føle deg slik. Kanskje det i seg selv vil hjelpe.

Anonymkode: fc750...b45

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet hos psykolog så raskt som mulig. Jeg tror du kan få mye ut av dette. Det handler ikke bare om en diagnose men også hjelp til å håndtere situasjonen. Verktøy for å klare hverdagen bedre. Jeg har PTSD-diagnose og prosessen med psykolog hjalp overraskende mye for meg i alle fall. Jeg skulle bare ønske jeg gikk til psykolog raskere. 

Noen kommuner har forholdsvis lett tilgjengelig psykisk helsehjelp for voksne. Det kan være en plass å starte hvis din kommune har dette (burde stå noe på kommunen sin hjemmeside). Ville også hatt dialog med fastlegen om dette og forklart situasjonen. Det kan være en vanskelig situasjon å forklare, så kan anbefale å skrive ned litt på forhånd om dette.  Han kan henvise videre til psykolog.

Mange velger også å betale for psykolog privat. Er du så heldig at du har behandlingforsikring gjennom arbeidsplassen eller privat, så kan du få dette det gjennom det også.

Lykke til, håper du får bedre kontroll på disse følelsene.

Anonymkode: c5e2e...6b5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 16.50):

Mistanker jeg har dette… Ble marinert i negativitet som barn, psykisk og fysisk vold av en manipulerende og empatiløs mor. Strever mye i dag, jeg klarere ikke oppføre meg normalt når jeg er i nærheten av henne, spenner meg konstant, klarer ikke si noe. Ser ned, klarer ikke møte blikket hennes. Jeg står i jobb, men strever meg følelser jeg ikke alltid klarer å styre, er helt venneløs… og det er min skyld, trekker meg bort fordi jeg forventer at de ikke liker meg når de blir kjent med meg. Orker ikke få stikk. Dårlig impulskontroll. Mye skyld og skamfølelse. Jeg har alltid trodd at ptsd skyltes mer voldsomme traumer, som krig, overgrep, men har nylig oppdaget det som heter kompleks ptsd. Jeg lurer - dere som har fått diagnosen, hva skyltes det. Hva har skjedd med dere, og hva slags symptomuttrykk har dere? 

At en hører folk snakke med seg selv over lang tid, slik at en blir kokko 😬

Anonymkode: 53d69...13e

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke diagnosen, men vet folk som har det; vold er ikke utløsende faktor, men frykten for vold. Hvis atferden en blir utsatt for er uforsigbar, så er det typisk ting som kan skape angst av den typen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har k-ptsd pga emosjonelt voldelig mor. 

Anonymkode: 39ee6...5ad

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har ikke diagnosen, men vet folk som har det; vold er ikke utløsende faktor, men frykten for vold. Hvis atferden en blir utsatt for er uforsigbar, så er det typisk ting som kan skape angst av den typen.

Som du sier så har du ikke selv diagnosen og det er tydelig at du ikke har kunnskap om denne diagnosen. Så tips er at om man ikke har kunnskap om et tema er det greit å holde seg unna tastaturet.

Anonymkode: ae0c5...1dc

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det du beskriver kan absolutt høres ut som ktpsd. 

Mistenker at jeg kan ha det selv. Har ikke opplevd vold, overgrep osv, men andre ting. Vokste opp med kjærlighet. 

Anonymkode: 9bb40...93e

AnonymBruker
Skrevet

Om man opplever kontinuerlige negative kommentarer og trakasserende oppførsel daglig i barndommen, kan det være mer traumatisk enn en alvorlig ulykke eller å bli banket opp og ranet som voksen. Det setter seg i ryggmargen og det er så utrolig vanskelig å bli kvitt. Er glad det har blitt mer fokus på dette i dag. 

Håper du får den hjelpen du har krav på, og kan finne måter å styrke deg selv på ❤️ 

Anonymkode: fea48...dd5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har du symptomer på PTSD? For for å oppfylle kriteriene for kompleks så må man også oppfylle kriteriene for «kun» PTSD. Og man kan også være preget av det man har opplevd i barndommen og opplever at man har en del ubehagelig symptomer uten at det er ensbetydende med at man har traumediagnose.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det du beskriver kan absolutt høres ut som ktpsd. 

Mistenker at jeg kan ha det selv. Har ikke opplevd vold, overgrep osv, men andre ting. Vokste opp med kjærlighet. 

Anonymkode: 9bb40...93e

Men om du ikke har opplevd vold eller overgrep og har hatt en barndom med kjærlighet så høres det litt rart ut at du skal ha denne diagnosen. Og for å få denne diagnosen må du jo først oppfylle kriteriene for «kun» PTSD.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men om du ikke har opplevd vold eller overgrep og har hatt en barndom med kjærlighet så høres det litt rart ut at du skal ha denne diagnosen. Og for å få denne diagnosen må du jo først oppfylle kriteriene for «kun» PTSD.

Enig! 

Anonymkode: f9a4e...b88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er helt utrolig hvordan folk har begynt å slenge rundt seg med kptsd-diagnosen. Det er en alvorlig traumelidelse, og man må som du sier først oppfylle kriteriene for PTSD. 
Jeg hørte en psykolog si at hvis man skal bruke denne utvannede beskrivelsen av diagnosen som florerer på sosiale medier, så kan man egentlig si at absolutt alle psykiske sykdommer er «kompleks ptsd». Fordi de aller fleste som er psykisk syke (uansett diagnose) har hatt vansker i barndommen. Man kan ikke se på hva man har opplevd, og gi en diagnose ut fra det. Man må se på symptomene i nåtiden. Man ser det jo på det ts spør om også: «hva opplevde du som har fått denne diagnosen?»

Barndomstraumer kan gi personlighetsforstyrrelser, depresjoner, angstlidelser, traumelidelser (det finnes mange typer!), psykoser eller ingen diagnose i det hele tatt. Man må gå til en psykolog hvis man ønsker utredning og behandling.

Men man blir ikke bedre dersom man fortsetter å omgi seg med mennesker som destabiliserer deg. Hvis ts blir så dårlig av sin mor, bør hun først og fremst jobbe med å komme seg unna. Man må først se om det hjelper å fjerne seg fysisk fra henne.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er helt utrolig hvordan folk har begynt å slenge rundt seg med kptsd-diagnosen. Det er en alvorlig traumelidelse, og man må som du sier først oppfylle kriteriene for PTSD. 
Jeg hørte en psykolog si at hvis man skal bruke denne utvannede beskrivelsen av diagnosen som florerer på sosiale medier, så kan man egentlig si at absolutt alle psykiske sykdommer er «kompleks ptsd». Fordi de aller fleste som er psykisk syke (uansett diagnose) har hatt vansker i barndommen. Man kan ikke se på hva man har opplevd, og gi en diagnose ut fra det. Man må se på symptomene i nåtiden. Man ser det jo på det ts spør om også: «hva opplevde du som har fått denne diagnosen?»

Barndomstraumer kan gi personlighetsforstyrrelser, depresjoner, angstlidelser, traumelidelser (det finnes mange typer!), psykoser eller ingen diagnose i det hele tatt. Man må gå til en psykolog hvis man ønsker utredning og behandling.

Men man blir ikke bedre dersom man fortsetter å omgi seg med mennesker som destabiliserer deg. Hvis ts blir så dårlig av sin mor, bør hun først og fremst jobbe med å komme seg unna. Man må først se om det hjelper å fjerne seg fysisk fra henne.

Man ser både på hva man har opplevd og symptomer. 

Men ja, denne diagnosen misbrukes av mange og utvanner en alvorlig diagnose. Leit, da de som faktisk har det blir tatt mindre alvorlig. 

Men heldigvis er det profesjonelle som tar hånd om diagnostiseringen. Selv om man til tider blir litt oppgitt over hvor mange som lurer på om de har kptsd etter en litt vanskelig barndom, en litt tøff tid som voksen eller lignende samt uten noen antydninger til symptomer på kptsd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 22.58):

Nettopp!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 23.11):

Man ser både på hva man har opplevd og symptomer. 

Men ja, denne diagnosen misbrukes av mange og utvanner en alvorlig diagnose. Leit, da de som faktisk har det blir tatt mindre alvorlig. 

Men heldigvis er det profesjonelle som tar hånd om diagnostiseringen. Selv om man til tider blir litt oppgitt over hvor mange som lurer på om de har kptsd etter en litt vanskelig barndom, en litt tøff tid som voksen eller lignende samt uten noen antydninger til symptomer på kptsd. 

Jeg er ganske sikker på at det vedkommende mente var at når man skal sette diagnosen må man se på det symptomtrykket som personen lever med nå og sette diagnosen deretter og ikke basere en diagnosesetting på selve traume som person har vært utsatt for.

jeg føler at kompleks PTSD er en av de mest misbrukte diagnosene nå for tiden. Og det er også mange som sprer vranglære ved å hevde at kompleks PST og PTSDer to vidt forskjellige diagnoser og at man kan få diagnosen kompleks selv om man ikke oppfyller kriteriene for «kun» PTSD.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 1.07):

? Jeg tolket dette som relatert til barndom?

De fleste overlevende fra Utøya har PSTD.

Man kan ha opplevd alvorlige ulykke(r), hatt kreft, levd i et voldelig forhold som voksen, hatt gjentakende helsemessige situasjoner som har gitt traumer. Eller voldtekt i voksen alder osv. 

For eksempel. 

Kjenner ei med PSTD som fikk det etter fødsel hvor hun og barnet nesten døde. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistenker at du har det og sliter med det så oppsøker du naturligvis legen din og ber om henvisning videre for utredning og behandling. 

Anonymkode: ae852...5fe

Gjest Wilma89
Skrevet

Tenker at diagnose er mindre viktig. Du beskriver et stort ubehag og plager som utredning og behandling med stor sannsynlighet kan gjøre hverdagen og forståelsen av deg selv bedre. Traumelidelser, angstlidelser og personlighetsforstyrrelser har mange overlappende symptomer. Helt umulig å diagnostisere seg selv eller andre via et diskusjonsforum. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kptsd.

Selv om det er sant at kptsd ikke er en diagnose i Norge, så er det kptsd som står i min journal. 

Begynte i barndommen da min far nesten døde og familien ble kastet inn i fattigdom. Mor som var psykisk syk. Far som nå var syk. Hele tiden redd for at han skulle dø. Mine behov var nederst på rangstigen. Jeg var ikke viktig.

Men det er opplevelsene som ung voksen som står for hovedparten av min PTSD.

Voldtektsoverfall. Og en fastlege som utnyttet sin posisjon og utførte seksuelle tilnærmelser mens jeg var på et sårbart sted.

Så ble min kjæreste psykisk syk. Utførte emosjonell vold og selvmordsforsøk.

Samtidig var jeg omsorgsperson for min psykisk syke mor, som ble sykere og sykere. Svikt fra helsevesenet. Gjentatte trusler og selvmordsforsøk som jeg måtte avverge. Mange, mange vonde møter med helsevesenet hvor jeg har opplevd at man får ikke hjelp.

Så jeg har emosjonelle flashbacks. Går alltid å bærer på en følelse av at jeg er mindre verdt og ikke fortjener hjelp. At jeg lett kan utnyttes. Lavt selvbilde. Høysensitiv. Mareritt, søvnparalyse. Sliter med å regulere følelser under stress. (Da jeg var yngre førte det til selvskading og spiseforstyrrelser).

Har vært under medisinsk behandling de to siste årene pga fysisk sykdom. Og selv om alle legene jeg har møtt er fine folk, så reagerer kroppen min veldig. Blir stresset. Veldig sliten. Av og til panikkanfall. En følelse av at bakken under føttene mine kan smuldre opp når som helst.

Skal snart prøve EMDR.

Og det rare er at INGEN vet at jeg har ptsd. Jeg trodde det ikke selv en gang. Jeg er faktisk et ganske velfungerende menneske, stort sett. Med fast jobb og barn.

--

Så det var min historie.  Jeg tenker at hvis du tror du har ptsd, så oppsøk hjelp. Et klassisk kjennetrekk ved kptsd er at man føler seg uverdig, eller at traumene sine ikke er "bra nok". (Selv om du skriver du ble utsatt for psykisk of fysisk vold? Det er faktisk alvorlig.) Og uansett om det er kptsd eller noe annet, så fortjener du hjelp til å få det bedre.❤️

Anonymkode: 16fff...d8e

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...