Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det pga grov omsorgssvikt (vokste opp helt uten kjærlighet). Havnet under barnevernet som tenåring og der opplevde jeg mer traumer (ble utnyttet av eldre menn, voldtatt og begynte med selvskading og selvmordsforsøk over flere år). Havnet etter det i ett veldig dårlig miljø med mye rus og ble sammen med en mann som utsatte meg for grov psykisk og fysisk vold. Fikk også ett barn oppi alt dette som ble tatt av barnevernet like etter fødselen pga alt jeg sto i. Og dette er bare litt av det. 

Så mine traumer er ganske sammensatt tror jeg. Er rusfri og stabil nå som voksen men sliter med å finne tryggheten igjen. Har ikke familie og ganske lite nettverk også siden jeg sliter med å bygge gode relasjoner.

Har mye angst og sliter mye med søvn og flashbacks. Har også fått diagnosene GAD, kronisk suicidal og har tvangstanker.Ble nylig uføretrygdet så kan vel si at min KPTSD påvirker meg mye :(

Anonymkode: c7b30...6a8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

? Jeg tolket dette som relatert til barndom?

De fleste overlevende fra Utøya har PSTD.

Man kan ha opplevd alvorlige ulykke(r), hatt kreft, levd i et voldelig forhold som voksen, hatt gjentakende helsemessige situasjoner som har gitt traumer. Eller voldtekt i voksen alder osv. 

For eksempel. 

Kjenner ei med PSTD som fikk det etter fødsel hvor hun og barnet nesten døde. 

Men nå sier vedkommende at hun mistenker at hun har kompleks PTSD.

Anonymkode: ae0c5...1dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Massiv omsorgssvikt og alvorlig mobbing gjennem hele barne- og ungdomstiden. Overgrep. Venter på traumebehandling på Modum. Er nærmest ikke-fungerende. 

Anonymkode: e3244...4d2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har kompleks ptsd med der jeg dissosiasjonerer. Har hatt en hard barndom helt til jeg var 20 år og etter det så ble det ikke bedre heller da kjæresten nektet meg å være sammen med venner på kvelden og når det ble slutt så sier eksen at jeg har drevet med psykisk vold og eksen brukte familien sin bak ryggen min med å flytte ut. Før det skjedde så fant jeg en kondom i jakken til eksen. Familien min vil ikke høre om mine følelser når jeg har det vondt. Har flere ganger prøvd å få innleggelse men fått avslag på grunn av det er ikke plass. Har i flere år sittet å tenkt om det er sant eller ikke om jeg har gjort det eller ikke, min psykolog har kommet til at det ikke er sant på grunn av mine ord men etterpå så kommer tankene igjen 😭hva burde jeg gjøre egentlig? Går i dag på antidepressiva som hjelper litt men blir ikke helt kvitt ptsd dissosiasjon 

Anonymkode: 958a6...cbd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (28 minutter siden):

Jo, men definisjonen er barndom/oppvekst ELLER gjentakende hendelser i voksenliv om jeg leser riktig?: 

https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/

Om du hadde lest kommentaren til vedkommende jeg siterte så hadde du kanskje forstått. Vedkommende sier hun ikke har opplevd overgrep, vold etc. og basert på det svarte jeg at jeg synes det var rart at hun mistenkte kompleks PTSD. Jeg sa ingenting om at disse opplevelsene måtte ha forekommet i barndommen.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 22.58):

Men man blir ikke bedre dersom man fortsetter å omgi seg med mennesker som destabiliserer deg. Hvis ts blir så dårlig av sin mor, bør hun først og fremst jobbe med å komme seg unna. Man må først se om det hjelper å fjerne seg fysisk fra henne.

Anonymkode: fc750...b45

Min eks har kompleks PTSD, og han ble trigget nesten daglig. En viktig grunn var at han fortsatte å omgi seg med mennesker fra barndommen som aktiverte de samme mønstrene, særlig moren og søsteren hans. De var fanget i en gjensidig, vedvarende spiral av triggere og reaksjoner, uten innsikt i at de faktisk trengte avstand fra hverandre for å kunne bryte mønstrene og begynne å helbrede. Jeg kunne ikke akkurat blande meg for mye inn, men om jeg kom med tips om å ta en pause fra hverandre, fikk jeg taler om hvordan de er de eneste som «forstår» hverandre osv. Greit nok, men altså på et eller annet tidspunkt må man ta noe eget ansvar også.

Anonymkode: f2d2e...353

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 16.50):

Jeg har alltid trodd at ptsd skyltes mer voldsomme traumer, som krig, overgrep, men har nylig oppdaget det som heter kompleks ptsd. Jeg lurer - dere som har fått diagnosen, hva skyltes det. Hva har skjedd med dere, og hva slags symptomuttrykk har dere? 

Anonymkode: 67345...926

Jeg synes fremdeles PTSD skal gjelde de eksemplene du nevner. 

Anonymkode: 1cf48...c19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har kompleks ptsd med der jeg dissosiasjonerer. Har hatt en hard barndom helt til jeg var 20 år og etter det så ble det ikke bedre heller da kjæresten nektet meg å være sammen med venner på kvelden og når det ble slutt så sier eksen at jeg har drevet med psykisk vold og eksen brukte familien sin bak ryggen min med å flytte ut. Før det skjedde så fant jeg en kondom i jakken til eksen. Familien min vil ikke høre om mine følelser når jeg har det vondt. Har flere ganger prøvd å få innleggelse men fått avslag på grunn av det er ikke plass. Har i flere år sittet å tenkt om det er sant eller ikke om jeg har gjort det eller ikke, min psykolog har kommet til at det ikke er sant på grunn av mine ord men etterpå så kommer tankene igjen 😭hva burde jeg gjøre egentlig? Går i dag på antidepressiva som hjelper litt men blir ikke helt kvitt ptsd dissosiasjon 

Ikke for å anklage deg, men min eks – som jeg nevnte tidligere og som hadde kompleks PTSD, utøvde psykisk vold. Han forsto det nok ikke selv før Alternativ til Vold ble involvert og bekreftet at jo, det faktisk var psykisk vold. Det er selvsagt en brutal beskjed å få når du er utøver, men jeg kan love deg at det ikke er noe lettere å være den som blir utsatt for det.

Han var dessuten svært god til å snakke for seg, og kunne nok dessverre ha overbevist en psykolog som ikke kjente historikken om det samme som din psykolog har sagt til deg, at han ikke hadde gjort noe. Det er nettopp derfor slike saker er så vanskelige: mennesker som utøver psykisk vold kan fremstå både velformulerte og troverdige, samtidig som dynamikken bak kulissene er helt annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnosen kompleks PTSD, etter å ha vokst opp med en mor som ikke hadde grenser og hvor jeg måtte ta mye ansvar for henne. I tillegg til å ha blitt mye kritisert og misforstått med udiagnostisert adhd. Trenger ikke være en stor, dramatisk hendelse. 

Anonymkode: 1f8eb...29c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan også få disse symptomene av en pågående stressreaksjon, og da går det over når man kommer bort fra kilden. 

Anonymkode: cd3e2...c8d

• Liker 2
Gjest Wilma89
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men PTSD handler ikke om det som skjedde, men reaksjonene og hvordan du opplever det i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke for å anklage deg, men min eks – som jeg nevnte tidligere og som hadde kompleks PTSD, utøvde psykisk vold. Han forsto det nok ikke selv før Alternativ til Vold ble involvert og bekreftet at jo, det faktisk var psykisk vold. Det er selvsagt en brutal beskjed å få når du er utøver, men jeg kan love deg at det ikke er noe lettere å være den som blir utsatt for det.

Han var dessuten svært god til å snakke for seg, og kunne nok dessverre ha overbevist en psykolog som ikke kjente historikken om det samme som din psykolog har sagt til deg, at han ikke hadde gjort noe. Det er nettopp derfor slike saker er så vanskelige: mennesker som utøver psykisk vold kan fremstå både velformulerte og troverdige, samtidig som dynamikken bak kulissene er helt annerledes. 

Den ser jeg men når det er det løgn og du ser at egentlig at det var en stor løgn og at en psykolog har brukt to år på å hjelpe deg til å forstå også at det var en løgn folk kom med men alle folkene som satt der å skulle overbevise deg at du har gjort psykisk vold og det igjen nesten endte ille så står du ganske hardt i ned i grøfta og du fikk ikke innleggelse? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men dumt for deg at du ble satt ut av i psykisk vold av din kjæreste. Men tenker at det er ille begge veiene oppi en sånn situasjon der den første har en sykdom som igjen gjør at du får en sykdom til slutt, men jeg kunne ikke overtalt min psykolog da jeg var inne så var jeg så ille at det var nesten en vei ut av for å si det sånn pluss at min psykolog leste alt jeg hadde på Helsenorge samt mye mer.. men rart at en kjæreste skal overbevise at man har gjort psykisk vold når man ikke har gjort når man vet hvordan det kan skje til slutt da? Mistet medfølelse og medmenneskelighet til en person? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fikk diagnosen kompleks PTSD, etter å ha vokst opp med en mor som ikke hadde grenser og hvor jeg måtte ta mye ansvar for henne. I tillegg til å ha blitt mye kritisert og misforstått med udiagnostisert adhd. Trenger ikke være en stor, dramatisk hendelse. 

Anonymkode: 1f8eb...29c

Da hadde jo store deler av befolkningen hatt kptsd. 

En stor hendelse kan utløse ptsd.

Langvarig traumer i oppveksten som seksuelle overgrep, grov omsorgssvikt, grov vold etc kan gi kompleks ptsd. 

Anonymkode: f9a4e...b88

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (1 time siden):

Men PTSD handler ikke om det som skjedde, men reaksjonene og hvordan du opplever det i dag. 

Nei man kan ikke få PTSD av hva som helst  

https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/ptsd/

«Forsinket eller langvarig reaksjon på en belastende hendelse eller situasjon av usedvanlig truende eller katastrofal art, som sannsynligvis vil fremkalle sterkt ubehag hos de fleste.»

https://www.ptsd.va.gov/professional/treat/essentials/dsm5_ptsd.asp

«A traumatic event—where you fear for your safety or life(direct or indirect)—is required for a PTSD diagnosis»

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En utfordring i utredning av ptsd hos personer er at tilstanden kan overses og at symptomene forklares med autisme, utviklingshemming, angst, mani, depresjon eller psykose. Er det så ille at det er mani eller psykose så må jo personen legges inn men på manglende plasser så kan det bli verre å ille

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei man kan ikke få PTSD av hva som helst  

Hun sier ikke at du kan få ptsd av hva som helst, hun sier at diagnosen ikke settes på bakgrunn av det som skjedde med deg, men av symptomer. Med andre ord kan noen oppleve livstruende hendelser og likevel ikke få diagnosen. 

Det er heller ikke sant at det man har opplevd må være livstruende i direkte forstand, begrepet er mye mer glidende, spesielt om det som skjer i oppveksten. Eksempelvis kan det for et lite barn oppleves livstruende å ha fraværende og kritiske foreldre, å ikke bli elsket, å bli konstant kritisert og/eller neglisjert. 

Anonymkode: ae852...5fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke hendelsene som skaper sykdommen, det er frykten, beredskapen og reaksjonen av hendelsene.

Jeg har opplevd mye etter 3 år i Forsvaret, jeg har vært i et seksuelt, psykisk og økonomisk voldelig forhold og hatt en voldsom fødsel. Alt dette har jeg kommet meg over. Min største frykt og den som gjør meg liten som en ert er mamma pga hennes hat og misnøye med meg gjennom barndommen. Når du bruker store deler av barndommen på å grue deg til mamma kommer hjem fra jobb så farger det deg.

Så kan du mene hva du vil om hva som er god nok grunn til PTSD. Jeg er mer redd for mamma enn jeg er for voldtekt og skuddveksling ihvertfall. Det kan jeg si med sikkerhet da jeg har opplevd alt det nevnte.

Anonymkode: fcbbe...a0b

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke hendelsene som skaper sykdommen, det er frykten, beredskapen og reaksjonen av hendelsene.

Jeg har opplevd mye etter 3 år i Forsvaret, jeg har vært i et seksuelt, psykisk og økonomisk voldelig forhold og hatt en voldsom fødsel. Alt dette har jeg kommet meg over. Min største frykt og den som gjør meg liten som en ert er mamma pga hennes hat og misnøye med meg gjennom barndommen. Når du bruker store deler av barndommen på å grue deg til mamma kommer hjem fra jobb så farger det deg.

Så kan du mene hva du vil om hva som er god nok grunn til PTSD. Jeg er mer redd for mamma enn jeg er for voldtekt og skuddveksling ihvertfall. Det kan jeg si med sikkerhet da jeg har opplevd alt det nevnte.

Anonymkode: fcbbe...a0b

Dette illustrerer jo nettopp KOMPLEKSITETEN i traumer. 

Jeg og er veldig mye mer redd for mammaen min og hennes svarte øyne, enn jeg er for krig. Krig? Vet nøyaktig hva jeg skal gjøre. Mamma ringer? Kroppen går til helvete, jeg mister hjernefunksjoner og kontrollen over meg selv. 

Når din første mobber er din egen mor, ja da går mye til helvete i livet. Men jeg er jævelsk god i kriser!!!! Eksepsjonelt god, faktisk. Det er i kriser jeg kan slappe av. 

Men når mamma ringer eller jeg må tilbringe tid med henne….. verdenen min faller sammen. 

Anonymkode: 8ca6e...98d

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...