AnonymBruker Skrevet 16. mai #21 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Okei. Jeg er allerede sykt sliten og utmatta, men tenker jo det delvis er fordi har hatt høy adrenalin aktivering over tid og:( Anonymkode: 53193...54a Snakk med legen du. For det skader virkelig ikke å teste ut betablokkere. Om det ikke fungerer så er det bare å slutte på den bare ikke få panikk når pulsen din blir lavere! Det fikk jeg i begynnelsen selv om jeg vet at det er normalt:p Kroppen roer seg veldig ned på betablokkere. Jeg gikk fra å ha hvilepuls på 70-80 til rundt 60. angst er virkelig noe dritt... Har du prøvd antidepressiva? Jeg bruker f.eks cipralex og den har hjulpet meg MASSE (har ikke panikk lenger, er ikke deprimert og jeg fungerer som en normal person etter årevis med panikkanfall/tvangstanker og GAD). Var ikke noe gøy i begynnelsen da, men det gikk heldigvis over. Anonymkode: e5f10...a55
AnonymBruker Skrevet 16. mai #22 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar. Jeg sover av og til , men kroppen er på en måte i aktivering hele tiden og uansett, i det jeg våkner så fyrer systemet igang, og føler meg på tuppa hele tiden , stress i kroppen som fyrer av det minste og ikke regulerer seg. Følte du noe om at det hjalp for å ta bort «angstfølelsen/nervøsfølelse@? Eller bare puls ? Har ikke skyhøy puls men ligger over normalt og er reaktiv og har en del hjertebank Anonymkode: 53193...54a Er nervesystemet ditt i kronisk aktivering pga angst? Eller er det mer en kronisk overbelastning som resultat av en krevende hverdag? Min fastlege insisterte i mange år på at jeg hadde angst. Jeg slet med hjertebank, søvnproblemer, utmattelse, en følelse av å være konstant «på», og en del sammenbrudd han mente var panikkanfall . Jeg klarte aldri å kjenne meg igjen i en angstdiagnose, og antidepressiva gjorde bare ting verre. Jeg har med årene lært at jeg har et nervesystem som er mer følsomt enn normalen, og at det som for de fleste er en normal hverdag med full jobb, aktiviteter, trening osv ikke er bærekraftig for meg - ergo jeg ender opp i en kronisk alarmberedskap. Det fastlegen mente var panikkanfall var meltdowns som forsvant i det jeg ble 100% sykemeldt og fikk nok tid til hvile, egentid og tid i naturen. Nå kan det jo godt være at du har faktisk angst, da er jo dette en gedigen avsporing 🙈 jeg ville bare dele, ettersom jeg kjente meg så igjen i den beskrivelsen av kronisk fight/flight, og at jeg selv levde i flere år og trodde det var angst fordi legen sa det. Anonymkode: ed219...a11
AnonymBruker Skrevet 16. mai #23 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Snakk med legen du. For det skader virkelig ikke å teste ut betablokkere. Om det ikke fungerer så er det bare å slutte på den bare ikke få panikk når pulsen din blir lavere! Det fikk jeg i begynnelsen selv om jeg vet at det er normalt:p Kroppen roer seg veldig ned på betablokkere. Jeg gikk fra å ha hvilepuls på 70-80 til rundt 60. angst er virkelig noe dritt... Har du prøvd antidepressiva? Jeg bruker f.eks cipralex og den har hjulpet meg MASSE (har ikke panikk lenger, er ikke deprimert og jeg fungerer som en normal person etter årevis med panikkanfall/tvangstanker og GAD). Var ikke noe gøy i begynnelsen da, men det gikk heldigvis over. Anonymkode: e5f10...a55 Ja prøvd diverse psyk medisiner menndet funker ikke i det hele tatt. Det er noe kroppslig som fyrer hos meg, derfor jeg lurer om BB er bedre. Jeg har litt varierende puls, kan i perioder være på 60, men ofte 75-85. Og går veldig aktivering av alt Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #24 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er nervesystemet ditt i kronisk aktivering pga angst? Eller er det mer en kronisk overbelastning som resultat av en krevende hverdag? Min fastlege insisterte i mange år på at jeg hadde angst. Jeg slet med hjertebank, søvnproblemer, utmattelse, en følelse av å være konstant «på», og en del sammenbrudd han mente var panikkanfall . Jeg klarte aldri å kjenne meg igjen i en angstdiagnose, og antidepressiva gjorde bare ting verre. Jeg har med årene lært at jeg har et nervesystem som er mer følsomt enn normalen, og at det som for de fleste er en normal hverdag med full jobb, aktiviteter, trening osv ikke er bærekraftig for meg - ergo jeg ender opp i en kronisk alarmberedskap. Det fastlegen mente var panikkanfall var meltdowns som forsvant i det jeg ble 100% sykemeldt og fikk nok tid til hvile, egentid og tid i naturen. Nå kan det jo godt være at du har faktisk angst, da er jo dette en gedigen avsporing 🙈 jeg ville bare dele, ettersom jeg kjente meg så igjen i den beskrivelsen av kronisk fight/flight, og at jeg selv levde i flere år og trodde det var angst fordi legen sa det. Anonymkode: ed219...a11 Ja nei det er som du sier. Men det er nok blitt angst også og det kjennes tidvis veldig ut som angst i kroppen. Har også blitt verre av psyk.medisiner. Men jeg trenger å få dempa denne aktiveringen for kommer meg aldri når kroppen fyrer så ekstremt hele tiden😅 og jeg får jo også mer angst av at kroppen klikker og så har vi det gående… våkner med intens angst som regel… du brukte ikke noe betablokker eller annet for å hjelpe? Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #25 Skrevet 16. mai Jeg fikk det for å ta det da jeg måtte snakke framfor folkemengder pga angst. men fikk angst av disse. Hender og føtter blir iskalde og pulsen blir så veldig lav.. føles ekkelt. Stoppet med det Anonymkode: c4767...a1a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #26 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er vel nettopp denne «hyperaktiviteten» som man kan bruke det for å roe eller? Hadde du det fra før du begynte med de? Anonymkode: 53193...54a Før var jeg et arbeidsjern fra morgen til kveld,nå er jeg totalt ubrukelig. Anonymkode: 74ee1...6a3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #27 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er det som får deg til å tro at en medisin som er for hjertepasienter skal skrives ut til personer med difuse angstproblemer? Anonymkode: 96d58...8e6 Noen får det for muskelspenninger (underliggende stress?). Andre får det grunnet skade/prolaps i nakken. Dette er folk jeg kjenner. Om det fungerer rent medisinsk eller kun placebo aner jeg ikke,men dem klarer da å stå i jobb og leve uten så sterke smerter som konstant vondt i hodet og stiv muskulatur i nakke/skulder regionen. Tidligere frisør og ei med nakkesleng etter stygg ulykke for 20 år siden. Jeg ser stor forskjell på dem,friske er dem ikke men har kommet i jobb igjen i stedet for aap eller sosialstønad . Anonymkode: 74ee1...6a3
veronica<3 Skrevet 16. mai #28 Skrevet 16. mai Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 16. mai #29 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja nei det er som du sier. Men det er nok blitt angst også og det kjennes tidvis veldig ut som angst i kroppen. Har også blitt verre av psyk.medisiner. Men jeg trenger å få dempa denne aktiveringen for kommer meg aldri når kroppen fyrer så ekstremt hele tiden😅 og jeg får jo også mer angst av at kroppen klikker og så har vi det gående… våkner med intens angst som regel… du brukte ikke noe betablokker eller annet for å hjelpe? Anonymkode: 53193...54a Nei, betablokker har jeg ikke prøvd. For min del skyldtes den konstante alarmberedskapen indre stress og det hjalp veldig å stresse ned, men også det var en lang prossess: Hele sykemeldingsåret stresset jeg med å prøve å komme meg tilbake i jobb. Da jeg begynte på AAP stresset jeg med skammen over å ikke fungere i jobb. Jeg har alltid vært en som «klarer alt»: har høyere utdanning, en travel jobb, to barn osv … jeg måtte jobbe mye med både det mentale og det kroppslige for at kroppen gradvis skulle gi slipp på alarmberedskapen. Til det fikk jeg god hjelp av psykomotorisk fysioterapi. Det er vel det som kalles nevroplastisk trening, altså bli bevisst på pusten og sansene og bruke de bevisst. Legge inn hvile. Jobbe med aksept. Grounding. Bruke naturen. Hos gynekolog ble det oppdaget at jeg var i perimenopause da jeg var 39, pluss at blodprøver viste at jeg lå lavt på b12 og D-vitamin og at jeg hadde jernmangel. Fastlegen mente det ikke var lavt nok til å gi symptomer, men jeg ble tipset av en klinisk ernæringsfysiolog jeg kjenner om å ta tilskudd likevel. Om ikke annet så hjalp hormonbehandling og kosttilskudd veldig på overskuddet, og gjorde at jeg begynte å føle meg litt mer robust. Skader sikkert ikke å prøve betablokkere tenker jeg, men hvis du har noe i livet som kontinuerlig stresser deg (det være seg jobb, relasjoner, følelse av ansvar, for lite hvile, for lite dagslys - hva enn) så ville jeg absolutt tatt tak i det også 🥰 Anonymkode: ed219...a11
AnonymBruker Skrevet 17. mai #30 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, betablokker har jeg ikke prøvd. For min del skyldtes den konstante alarmberedskapen indre stress og det hjalp veldig å stresse ned, men også det var en lang prossess: Hele sykemeldingsåret stresset jeg med å prøve å komme meg tilbake i jobb. Da jeg begynte på AAP stresset jeg med skammen over å ikke fungere i jobb. Jeg har alltid vært en som «klarer alt»: har høyere utdanning, en travel jobb, to barn osv … jeg måtte jobbe mye med både det mentale og det kroppslige for at kroppen gradvis skulle gi slipp på alarmberedskapen. Til det fikk jeg god hjelp av psykomotorisk fysioterapi. Det er vel det som kalles nevroplastisk trening, altså bli bevisst på pusten og sansene og bruke de bevisst. Legge inn hvile. Jobbe med aksept. Grounding. Bruke naturen. Hos gynekolog ble det oppdaget at jeg var i perimenopause da jeg var 39, pluss at blodprøver viste at jeg lå lavt på b12 og D-vitamin og at jeg hadde jernmangel. Fastlegen mente det ikke var lavt nok til å gi symptomer, men jeg ble tipset av en klinisk ernæringsfysiolog jeg kjenner om å ta tilskudd likevel. Om ikke annet så hjalp hormonbehandling og kosttilskudd veldig på overskuddet, og gjorde at jeg begynte å føle meg litt mer robust. Skader sikkert ikke å prøve betablokkere tenker jeg, men hvis du har noe i livet som kontinuerlig stresser deg (det være seg jobb, relasjoner, følelse av ansvar, for lite hvile, for lite dagslys - hva enn) så ville jeg absolutt tatt tak i det også 🥰 Anonymkode: ed219...a11 Var det perimenopause som gjorde deg så syk tror du? Jeg har vært inne på tanken her og men jeg har prøvd litt hormoner men blir enda verre bare. Så tør ikke prøve igjen. Og er vanskelig ta mer tak enn jeg allerede gjør når aktivering er så sterk så deffor jeh tenkte muligens BB kunne lette på noe så annet ble mulig. Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 17. mai #31 Skrevet 17. mai Min lege anbefalte klonidin for dette, du kan lese om det og evt snakke med legen din om det også. Jeg har ikke prøvd, startet med meditasjon isteden. Anonymkode: 0bbe2...430
AnonymBruker Skrevet 17. mai #32 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 7.30): Jeg bruker det grunnet hjertet. Kan ikke si det fungerer på noe som helst,kanskje litt på hjertet men overhodet ikke noe på psyken. Blir heller slapp,tafatt,andpusten, kort beskrevet reveåte. Folk diagnosert med både ME og Fatigue er som hyperaktive drittunger i forhold som nesten sprekker av entusiasme og energi! Anonymkode: 74ee1...6a3 Å hei! Du vet noen ME-syke kan ha små vinduer der de føler ser bedre, og da ser du dem? Anonymkode: 27570...92b
AnonymBruker Skrevet 17. mai #33 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 7.04): Noen her som har brukt det? Jeg har veldig mye fysiske symptomer, aktivering og fight flight. Har lite nytte av antidepressiva osv for å roe ned, så tenkte høre med legen om betablokker. Vil gjerne høre om erfaring med det. Og roer det ned et stresssa hodet og nervøs/angsfølelse ? Ikke i form av tankekjør og sånt men bare stress, (som jeg tror kommer av fight flight i kroppen) Anonymkode: 53193...54a Jeg bruker betablokker for det du beskriver. Høy puls, mye adrenalin, stuck i fight or flight etter å ha vært alvorlig ME-syk i noen år. Det hjalp i starten (sånn ekstremt, ble tvunget inn i hvile). Men så gikk effekten sakte helt ut. Anonymkode: 27570...92b
AnonymBruker Skrevet 17. mai #34 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 8.05): Hva er det som får deg til å tro at en medisin som er for hjertepasienter skal skrives ut til personer med difuse angstproblemer? Anonymkode: 96d58...8e6 Legen avgjør jo det, ikke pasienten. Man kan ha sterk kroppslig angst uten å ha angst. Feks om man har vært gjennom alvorlig sykdom, mye utrygghet eller traume, så kan nervesystemet henge seg opp. Anonymkode: 27570...92b 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #35 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 6.50): Var det perimenopause som gjorde deg så syk tror du? Jeg har vært inne på tanken her og men jeg har prøvd litt hormoner men blir enda verre bare. Så tør ikke prøve igjen. Og er vanskelig ta mer tak enn jeg allerede gjør når aktivering er så sterk så deffor jeh tenkte muligens BB kunne lette på noe så annet ble mulig. Anonymkode: 53193...54a For min del tror jeg det var en kombinasjon: mange år (hele livet) med overstimulering som jeg bare har pushet meg igjennom, mens perimenopausen ble dråpen som fikk begeret til å renne over, ettersom hormonendringene da gjerne gjør at vi tåler stress og belastning dårligere. Jeg ble dårligere av progesterontilskudd, ble mer engstelig, nedfor og fikk mer indre uro og tankekjør. Reagerer også likt på hormonprevensjon som inneholder progesteron. Det er jo et hormon som egentlig skal gjøre en mer avslappa og rolig, men noen kvinner har en intoleranse som gjør at man blir dårligere av det (veldig typisk for oss med ADHD/PMDD-problematikk). Østrogen og testosteron opplever jeg derimot at har en positiv effekt: østrogen hjalp mot hetetokter og dårlig søvn, mens testosteron hjalp på sexlyst og litt på overskudd. Når man tar østrogen skal man egentlig også ta progesteron for å beskytte livmorslimhinnen mot kreft. Jeg har fått grønt lys fra gynekologen for å ta kun østrogen ettersom jeg fremdeles har egenproduksjon av progesteron og jeg er inne på regelmessige kontroller. Men dette er noe gynekolog må vurdere om er forsvarlig i hvert enkelt tilfelle. Jeg vet at det også finnes noe som heter østrogendominans - at noen reagerer negativt på å ha for mye østrogen i forhold til progesteron. Dette kan jeg ikke så mye om, men uansett så kan det hende at du kan få hjelp av hormonbehandling hvis den justeres og tilpasses deg. Ofte er det litt prøving og feiling før man finner riktig behandling, ettersom alle reagerer forskjellig og det ikke finnes noen måte å sjekke hva man egentlig trenger. Men sånn oppsummert så føler jeg at den hormonbehandlingen jeg går på nå hjelper meg, men at det var det å endre på krav/tempo i hverdagen, samt psykomotorisk fysioterapi og mer bevissthet rundt egen kropp og nervesystem som virkelig hjalp mot indre stress og aktivering. Jeg er nå i arbeidstrening for å prøve å komme tilbake i jobb, men merker at jeg går rett i fight/flight modus hvis jeg jobber mer enn to dager i uka, eller hvis det er mye som skjer med barna, sykdom, forventninger jeg ikke kan innfri etc. Det er en vond prosess å innse at man ikke er kapabel til å leve slik man selv og samfunnet gjerne forventer av en, samtidig er det veldig godt å endelig kunne slappe av og kjenne på en indre ro ❤️ Anonymkode: ed219...a11
AnonymBruker Skrevet 18. mai #36 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg bruker betablokker for det du beskriver. Høy puls, mye adrenalin, stuck i fight or flight etter å ha vært alvorlig ME-syk i noen år. Det hjalp i starten (sånn ekstremt, ble tvunget inn i hvile). Men så gikk effekten sakte helt ut. Anonymkode: 27570...92b Hva skjedde da effekt gikk ut, ble alt ille igjen? Så den hvilen du hadde fått ikke hadde hatt noe effekt? Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 18. mai #37 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva skjedde da effekt gikk ut, ble alt ille igjen? Så den hvilen du hadde fått ikke hadde hatt noe effekt? Anonymkode: 53193...54a Jeg jobbet parallellt med stressmestring og å komme ut av fight or flight. Selvom det ikke alltid er bra, så er det bedre enn før. Har tro på at jeg kan få et regulert nervesystem. Anonymkode: 27570...92b
AnonymBruker Skrevet 18. mai #38 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobbet parallellt med stressmestring og å komme ut av fight or flight. Selvom det ikke alltid er bra, så er det bedre enn før. Har tro på at jeg kan få et regulert nervesystem. Anonymkode: 27570...92b Jeg føler ikke jeg har sjans å komme ut av fight Flight manuelt. Kroppen min klikker av den minste bevegelse eller stimuli og da mister jeg hodet også. Det fyrer døgnet rundt. Hvordan jobba du for å komme av fight flight ellers? Anonymkode: 53193...54a
Sukkerogkanel Skrevet 18. mai #39 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobbet parallellt med stressmestring og å komme ut av fight or flight. Selvom det ikke alltid er bra, så er det bedre enn før. Har tro på at jeg kan få et regulert nervesystem. Anonymkode: 27570...92b Hadde du alvorlig ME? Kunne du vær så snill å sende meg en pm?
AnonymBruker Skrevet 18. mai #40 Skrevet 18. mai Sukkerogkanel skrev (7 minutter siden): Hadde du alvorlig ME? Kunne du vær så snill å sende meg en pm? Nei, jeg har mild grad. Jeg hadde alvorlig grad for noen år siden. Hatt ME i 16 år. Hadde ikke hatt overskudd til å jobbe med stressmestring før nå tror jeg, men det er også først på mild grad nervesystemet mitt gikk helt over styr og jeg fikk ikke sove bl.a pga adrenalin. Anonymkode: 27570...92b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå