AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Noen her som har brukt det? Jeg har veldig mye fysiske symptomer, aktivering og fight flight. Har lite nytte av antidepressiva osv for å roe ned, så tenkte høre med legen om betablokker. Vil gjerne høre om erfaring med det. Og roer det ned et stresssa hodet og nervøs/angsfølelse ? Ikke i form av tankekjør og sånt men bare stress, (som jeg tror kommer av fight flight i kroppen) Anonymkode: 53193...54a
Kålrota Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Jeg går på betablokkere pga hjertet og merker ingenting på stress. Det jeg merker er at det er vanskelig å få høy puls og at jeg blir veldig sliten.
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai Kålrota skrev (6 minutter siden): Jeg går på betablokkere pga hjertet og merker ingenting på stress. Det jeg merker er at det er vanskelig å få høy puls og at jeg blir veldig sliten. Men da hadde du kanskje ikke høy fysisk stress aktivering fra før eller? Anonymkode: 53193...54a
Kålrota Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men da hadde du kanskje ikke høy fysisk stress aktivering fra før eller? Anonymkode: 53193...54a Jo, men det var ikke derfor jeg fikk betablokkere. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Jeg bruker det grunnet hjertet. Kan ikke si det fungerer på noe som helst,kanskje litt på hjertet men overhodet ikke noe på psyken. Blir heller slapp,tafatt,andpusten, kort beskrevet reveåte. Folk diagnosert med både ME og Fatigue er som hyperaktive drittunger i forhold som nesten sprekker av entusiasme og energi! Anonymkode: 74ee1...6a3 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg bruker det grunnet hjertet. Kan ikke si det fungerer på noe som helst,kanskje litt på hjertet men overhodet ikke noe på psyken. Blir heller slapp,tafatt,andpusten, kort beskrevet reveåte. Folk diagnosert med både ME og Fatigue er som hyperaktive drittunger i forhold som nesten sprekker av entusiasme og energi! Anonymkode: 74ee1...6a3 Det er vel nettopp denne «hyperaktiviteten» som man kan bruke det for å roe eller? Hadde du det fra før du begynte med de? Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai Det hjalp meg på en indirekte måte når jeg var angstsyk fordi jeg bla. slet med at høy puls forstyrret min innsovning. Jeg fikk svært lite søvn og store angsttopper på natt. Når pulsen roet seg og jeg fikk 1. sovne raskere og 2. ble tryggere på at jeg kom til å få sove så roet stressnivået seg. Symptomtrykket ble lavere og veien til bedring ble mye kortere. Jeg tenker at det er verdt å prøve for å se om du kan få noen positive ringvirkninger av det. Anonymkode: 85ba7...093 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det hjalp meg på en indirekte måte når jeg var angstsyk fordi jeg bla. slet med at høy puls forstyrret min innsovning. Jeg fikk svært lite søvn og store angsttopper på natt. Når pulsen roet seg og jeg fikk 1. sovne raskere og 2. ble tryggere på at jeg kom til å få sove så roet stressnivået seg. Symptomtrykket ble lavere og veien til bedring ble mye kortere. Jeg tenker at det er verdt å prøve for å se om du kan få noen positive ringvirkninger av det. Anonymkode: 85ba7...093 Takk for svar. Jeg sover av og til , men kroppen er på en måte i aktivering hele tiden og uansett, i det jeg våkner så fyrer systemet igang, og føler meg på tuppa hele tiden , stress i kroppen som fyrer av det minste og ikke regulerer seg. Følte du noe om at det hjalp for å ta bort «angstfølelsen/nervøsfølelse@? Eller bare puls ? Har ikke skyhøy puls men ligger over normalt og er reaktiv og har en del hjertebank Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg sover av og til , men kroppen er på en måte i aktivering hele tiden og uansett, i det jeg våkner så fyrer systemet igang, og føler meg på tuppa hele tiden , stress i kroppen som fyrer av det minste og ikke regulerer seg. Følte du noe om at det hjalp for å ta bort «angstfølelsen/nervøsfølelse@? Eller bare puls ? Har ikke skyhøy puls men ligger over normalt og er reaktiv og har en del hjertebank Anonymkode: 53193...54a Jeg kan ikke forklare det bedre enn jeg har gjort, tror jeg. Det koster deg veldig lite å prøve ut denne medisinen og se om du føler deg litt bedre. Betablokkere er noen av de mest velutprøvde og gamle medisinene vi har, så det er veldig trygt. Anonymkode: 85ba7...093
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai Hva er det som får deg til å tro at en medisin som er for hjertepasienter skal skrives ut til personer med difuse angstproblemer? Anonymkode: 96d58...8e6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det som får deg til å tro at en medisin som er for hjertepasienter skal skrives ut til personer med difuse angstproblemer? Anonymkode: 96d58...8e6 My bad, ser nå at det faktisk blir skrevet ut betablokker for de med angstproblematikk. Anonymkode: 96d58...8e6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai Jeg har veldig god erfaring med propanolol! Den tar bort svetting, høy puls og skjelvingene. Men tar ikke bort selve angsten da, bare de fysiske symptomene. Men foretrekker betablokkere over sobril f.eks! Syns betablokkere fungerer bedre for meg. Tar bare ved behov (1-2 timer før jeg skal noe som gir meg mye angst f.eks). Kjenner jeg blir veldig sliten i kroppen om jeg tar de over flere dager. Anonymkode: e5f10...a55
AnonymBruker Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har veldig god erfaring med propanolol! Den tar bort svetting, høy puls og skjelvingene. Men tar ikke bort selve angsten da, bare de fysiske symptomene. Men foretrekker betablokkere over sobril f.eks! Syns betablokkere fungerer bedre for meg. Tar bare ved behov (1-2 timer før jeg skal noe som gir meg mye angst f.eks). Kjenner jeg blir veldig sliten i kroppen om jeg tar de over flere dager. Anonymkode: e5f10...a55 Okei. Jeg er allerede sykt sliten og utmatta, men tenker jo det delvis er fordi har hatt høy adrenalin aktivering over tid og:( Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #14 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som får deg til å tro at en medisin som er for hjertepasienter skal skrives ut til personer med difuse angstproblemer? Anonymkode: 96d58...8e6 Vet det brukes en del. De skal etter sigende dempe adrenalin i systemet, og dermed potensielt bedre de fysiske stress reaksjonene og hindre at puls blir for høy og sliter ut systemet Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar. Jeg sover av og til , men kroppen er på en måte i aktivering hele tiden og uansett, i det jeg våkner så fyrer systemet igang, og føler meg på tuppa hele tiden , stress i kroppen som fyrer av det minste og ikke regulerer seg. Følte du noe om at det hjalp for å ta bort «angstfølelsen/nervøsfølelse@? Eller bare puls ? Har ikke skyhøy puls men ligger over normalt og er reaktiv og har en del hjertebank Anonymkode: 53193...54a Betablokkere kan hjelpe for symptomene du nevner som puls, hjertebank, tremor osv. Men ikke selve fight/flighten tror jeg. Anonymkode: b042f...b20 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai Har hatt enormt god effekt av bisoprolol mot fysisk aktivering. Pulsen er mye roligere og mer stabil. Selv om makspulsen ikke er like høy som den pleide å være, er det mye lettere å ha kontroll på puls under trening osv. Jeg hadde liten til ingen effekt av metoprolol, så er nok godt mulig de ulike betablokkerne fungerer forskjellig. Angsten roet seg veldig når den fysiske aktiveringen avtok. Det kan nesten forklares som om angsten satt mer i kroppen enn i hodet, og at hodet lot seg rive med når kroppen overreagerte. Er i all hovedsak migreneforebyggende jeg får betablokker for, men at den reduserer angsten så mye er en enorm bonus. Anonymkode: f4fda...e73
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Betablokkere kan hjelpe for symptomene du nevner som puls, hjertebank, tremor osv. Men ikke selve fight/flighten tror jeg. Anonymkode: b042f...b20 Åja , trodde det var selve fight Flight og adrenalin responsen den dempa litt . Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg bruker det grunnet hjertet. Kan ikke si det fungerer på noe som helst,kanskje litt på hjertet men overhodet ikke noe på psyken. Blir heller slapp,tafatt,andpusten, kort beskrevet reveåte. Folk diagnosert med både ME og Fatigue er som hyperaktive drittunger i forhold som nesten sprekker av entusiasme og energi! Anonymkode: 74ee1...6a3 Godt formulert. Sånn har jeg det og. Anonymkode: 6989c...20b
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har hatt enormt god effekt av bisoprolol mot fysisk aktivering. Pulsen er mye roligere og mer stabil. Selv om makspulsen ikke er like høy som den pleide å være, er det mye lettere å ha kontroll på puls under trening osv. Jeg hadde liten til ingen effekt av metoprolol, så er nok godt mulig de ulike betablokkerne fungerer forskjellig. Angsten roet seg veldig når den fysiske aktiveringen avtok. Det kan nesten forklares som om angsten satt mer i kroppen enn i hodet, og at hodet lot seg rive med når kroppen overreagerte. Er i all hovedsak migreneforebyggende jeg får betablokker for, men at den reduserer angsten så mye er en enorm bonus. Anonymkode: f4fda...e73 Hjelper det for migrene foresten? Jeg har hormonell migrene. Men ikke høyt blodtrykk da Anonymkode: 53193...54a
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelper det for migrene foresten? Jeg har hormonell migrene. Men ikke høyt blodtrykk da Anonymkode: 53193...54a Ja, har færre anfall og de er ikke like ille. Har heller ikke høyt blodtrykk. Anonymkode: f4fda...e73
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå