Gå til innhold

Kan GU fremkalle en SA?


Gjest Teit spørsmål om GU

Anbefalte innlegg

Gjest Teit spørsmål om GU

Jeg har et så dumt spørsmål at jeg må logge ut for å tørre å spørre. Jeg er prøver og har vært på GU nettop nå. Etterpå blødde jeg en del, som jo er ganske vanlig. La oss si at vi hadde fått klaff på prøvingen denne måneden, uten at jeg vet det enda fordi IKM er neste uke. Kan en GU da føre til at man spontanaborterer, og at denne måneden var bortkastet prøving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gyn sa sist jeg var der, at det ikke var skadelig for et evt befruktet egg på noe som helst vis, hvis det var slik at jeg var blitt gravid i nåværende syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gyn sa sist jeg var der, at det ikke var skadelig for et evt befruktet egg på noe som helst vis, hvis det var slik at jeg var blitt gravid i nåværende syklus.

:Nikke:

Det sa min også, og han forklarte det med at det celleprøver blir tatt i skjeden, noe som er "langt" unna der det befruktete egget har festet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke SA etter GU. eget ligger trygt i livmoren og livmoren er helt tett fremtil fødsel, og når legen undersøker så undersøker han ikke i livmoren. det er ikke uvanlig å blø etter GU, da legene kan komme til å lage noen ufarlige rift.

Du som hadde SA etter GU, du hadde det nok fordi det var noe galt med fosteret, ikke fordi du hadde GU.

Og husk at ingen spr er dumme.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke SA etter GU. eget ligger trygt i livmoren og livmoren er helt tett fremtil fødsel, og når legen undersøker så undersøker han ikke i livmoren. det er ikke uvanlig å blø etter GU, da legene kan komme til å lage noen ufarlige rift.

Du som hadde SA etter GU, du hadde det nok fordi det var noe galt med fosteret, ikke fordi du hadde GU.

Og husk at ingen spr er dumme.

:klem:

Signerer denne. Etter 3 MA er jeg nå gravid igjen (12 uker på vei), og har til nå i svangerskapet vært gjennom 6(!) GU (+ UL) for å sjekke at alt ser ok ut. Gynekologen hadde GARANTERT ikke gjort det dersom det økte faren for å abortere siden oppgaven hans er å få meg gjennom et vellykket svangerskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen

Jeg hadde også en SA etter GU. Jeg fikk høre etterpå (av venninner) at legen aldri skulle brukt dette instrumentet de bruker for å holde skjeden åpen under undersøkelsen, fordi den kan provosere fram en SA. Det ble sagt at instrumentet ikke må brukes på gravide. Vet ikke om det stemmer, men jeg har aldri opplevd siden at legen har brukt instrument under graviditet (byttet lege etter SA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en SA etter GU. Jeg fikk høre etterpå (av venninner) at legen aldri skulle brukt dette instrumentet de bruker for å holde skjeden åpen under undersøkelsen, fordi den kan provosere fram en SA. Det ble sagt at instrumentet ikke må brukes på gravide. Vet ikke om det stemmer, men jeg har aldri opplevd siden at legen har brukt instrument under graviditet (byttet lege etter SA).

Den første måneden er det ikke sikkert en gang at man vet man er gravid, legen kan uanset tikke vite.

Min gyn er ekspert på barnløshet, og brukte spekulum på meg sist. Uten at jeg sa noe som helsat, så sa han at alt han gjorde i dag ikke var skadelig JVIS jeg skulle ha blitt gravid nå nylig. Og jeg tok vanlig gu, med celleprøve og innvendig ul.

Hvordan det er senere i graviditeten vet jeg ikke, men det var jo under 4 uker tr spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Den første måneden er det ikke sikkert en gang at man vet man er gravid, legen kan uanset tikke vite.

Min gyn er ekspert på barnløshet, og brukte spekulum på meg sist. Uten at jeg sa noe som helsat, så sa han at alt han gjorde i dag ikke var skadelig JVIS jeg skulle ha blitt gravid nå nylig. Og jeg tok vanlig gu, med celleprøve og innvendig ul.

Hvordan det er senere i graviditeten vet jeg ikke, men det var jo under 4 uker tr spurte om.

Jeg var i åttende uke. Jeg heller vel til teorien om at jeg ville hatt en SA uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor et spekulum kan kunne fremkalle en SA? Den holder bare skjedeveggen fra hverandre. Det vil jo en evt penis gjøre også når man har sex... Eller en UL stav når man tar innvendig UL ved tidlig graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Jeg skjønner ikke helt hvorfor et spekulum kan kunne fremkalle en SA? Den holder bare skjedeveggen fra hverandre. Det vil jo en evt penis gjøre også når man har sex... Eller en UL stav når man tar innvendig UL ved tidlig graviditet.

Helt enig!

Om gyn undersøkelse/innvendig UL skulle kunne framkalle en SA, så ville de nok ikke gjort det. I samme slengen ville nok legene også advart mot sex under svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen
Jeg skjønner ikke helt hvorfor et spekulum kan kunne fremkalle en SA? Den holder bare skjedeveggen fra hverandre. Det vil jo en evt penis gjøre også når man har sex... Eller en UL stav når man tar innvendig UL ved tidlig graviditet.

Jeg blødde etter GU'en, selv om det ikke ble tatt noen celleprøve. Og, ja, jeg vill vel antagelig abortert uansett, f.eks pga. sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...