Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vær klar over at banken stort sett krever bedriftskonto dersom det skal være ulike integrasjoner mot regnskapsystem for å gjennomført remitteringer og ikke minst automatikk for registrering av innbetalinger. Mitt inntrykk er at TS vil tjene mer på å ha fokus på omsetning &kunder, enn oppfølging av regnskap. Jo mer automatikk med både utgående og inngående fakturaer - jo mindre tid på den delen. Det innebærer ehf- mottak av inngående fakturaer og kid-avtale på utgående fakturaer. Videre bør det også på plass en avtale om purring/oppfølging av fakturaer som ikke blir innbetalt på forfall. 

Nå aner jeg ikke sriftstyoe, men innbefatter driften kjøring ut til kunder/varehenting etc, hadde jeg også tatt kostnaden med elektronisk kjørebok. Koster ja, men sparer deg for utrolig mye - i hvert fall om det skulle bli bokettersyn.

Legg også opp til fast tid for kontorarbeid. Du kommer til å bli overarbeidet, om dette alltid skal være kveldsarbeid eller helgeaktivitet. 

Anonymkode: df64e...5ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 11.32):

1: skaffe regnskapsfører. Jeg kommer til å tjene overkant av 500k i året på enk, i tillegg til min faste jobb.

Hvorfor velger du ikke aksjeselskap når du planlegger å tjene så mye? 
Det er mye lettere å planlegge skatt, inntekt og kapitalakkumulasjon hvis du jobber innenfor et AS.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor velger du ikke aksjeselskap når du planlegger å tjene så mye? 
Det er mye lettere å planlegge skatt, inntekt og kapitalakkumulasjon hvis du jobber innenfor et AS.

Nja... ENK er unektelig en ganske fin organisasjonsform om man vil holde ukomplisert. Det er ikke for alle. Men AS er heller ikke for alle. 

Anonymkode: 7d5df...c7d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja... ENK er unektelig en ganske fin organisasjonsform om man vil holde ukomplisert. Det er ikke for alle. Men AS er heller ikke for alle. 

Jeg forstår det, og du er selv den beste til å ta avgjørelsen.

min tanke er at næringsinntekt ofte varierer mer enn lønnsinntekt. Derfor ville jeg vurdert AS siden det er lettere å ha en stabil personøkonomi hvis variasjonen kan låses inne i ASet. Gir det mening for deg?

Du kjenner din situasjon best, jeg ville bare nevne dette for deg. Lykke til med næringsvirksomheten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja det stemmer. Du skal da fakturere med mva. Du er er faktisk pliktig til å fakturere med mva selv om du ikke registrerer deg.  Dette følger registreringsplikten og er ikke avhengig av om du faktisk har registrert deg eller ikke. Men rett til fradrag får du bare om du er registrert. Altså ingen grunn til å ikke registrerer seg så fort du kan. 

Men som jeg nevnte: Husk rett til tilbakegående oppgjør, så du får tilbake mva på investeringer foretatt før registrering. 

Ikke nødvendigvis. Men i noen tilfeller ja. Det er noen vilkår for dette som man finner i mva. lovens § 2-4. Det er ikke nok at man vet at man vil passere 50 k. 

Slutt å dikte opp ting og få folk i trøbbel. Det er ikke lov å fakturere med mva uten å være registrert.

Sitat

Din første mva-pliktige faktura

Eksempel:
Som et eksempel kan vi anta at du tidligere har sendt fakturaer for til sammen 40 000 kroner. Ettersom du ikke er registrert i Merverdiavgiftsregisteret har du ikke fakturert salgene/oppdragene med mva. Nå har du fullført et nytt oppdrag, og skal fakturere kunden 15 000 kroner. Du kan da gjøre følgende:

• Du utsteder fakturaen uten mva, og informerer samtidig kunden om at det vil komme en tilleggsfaktura på mva.
  • Du registrerer deg i Merverdiavgiftsregisteret.
  • Du får tilbakemelding om at bedriften er registrert i Merverdiavgiftsregisteret.
  • Saksbehandlingstiden varierer fra samme dag til noen uker, avhengig av saksbehandligsforløp.
  • Du kan nå sende faktura på mva for fakturaen som gjorde at beløpsgrensen ble passert.
  • Heretter legger du til mva på salgene.

https://info.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

Sitat

Viktig: Legg aldri mva p ; faktura f ;r du faktisk er registrert i Merverdiavgiftsregisteret.

https://stifte.no/kan-du-fakturere-for-mva-registrering/

Sitat

Uten registrering kan du:

• ikke kreve inn mva på fakturaene dine,
Sitat

risikere etterberegning og tilleggsskatt dersom du likevel fakturerer med mva uten å være registrert.

https://www.skatteadvokater.no/selskapsskatt/merverdiavgift-mva-saeravgifter/mva-registrering/

Anonymkode: 93ebf...902

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nja, er fremdeles ikke direkte enig, men det kan være at vi snakker litt forbi hverandre.

Et ENK er ingen frittstående enhet, men en avart at DEG personlig. Selvsagt skal en holde den personlige økonomien og ENK-ets økonomi adskilt av praktiske grunner, og selvsagt med separate kontoer, men det er for de aller aller fleste likevel mer enn tilstrekkelig å gå inn i sin egen nettbank og opprette tre nye kontoer: Drift, skatt og mva. Evt kan en lage flere kontoer ved spesielle behov. Så må en selvsagt holde styr på overføringene mellom disse kontoene, og ikke blande dem med de "private" kontoene.

Jeg ser ikke problemet her for et normalt oppegående menneske, men utdyp gjerne.

Jeg har gjort det slik med ENK-et mitt i nærmere 15 år, og det har aldri bydd på hverken praktiske etter formelle utfordringer.

Har også et AS, og der blir det selvsagt annerledes, med egne firmakontoer (altså et eget kundeforhold med banken). Det betaler en litt for årlig.

For ENK-et er det jeg som person som juridisk eier kontoene, og for AS-et er det selskapet.

Anonymkode: f16f7...2f1

Anbefaler ikke å benytte privat konto selv ved ENK hvis du skal huke på en regnskapsfører, bankintegrasjon og betalingsavtale. Tilgangen der kan bli ganske klønete om du bruker privat nettbank. 

Anonymkode: 250a2...bb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anbefaler ikke å benytte privat konto selv ved ENK hvis du skal huke på en regnskapsfører, bankintegrasjon og betalingsavtale. Tilgangen der kan bli ganske klønete om du bruker privat nettbank. 

Vær klar over at banken stort sett krever bedriftskonto dersom det skal være ulike integrasjoner mot regnskapsystem for å gjennomført remitteringer og ikke minst automatikk for registrering av innbetalinger. Mitt inntrykk er at TS vil tjene mer på å ha fokus på omsetning &kunder, enn oppfølging av regnskap. Jo mer automatikk med både utgående og inngående fakturaer - jo mindre tid på den delen. Det innebærer ehf- mottak av inngående fakturaer og kid-avtale på utgående fakturaer. Videre bør det også på plass en avtale om purring/oppfølging av fakturaer som ikke blir innbetalt på forfall. 

Anonymkode: df64e...5ed

Gode poenger begge deler. Hvis du skal ha bankintegrasjon og regnskapsfører så er det ikke aktuelt å bruke privat nettbank. Selv selger jeg kun hodet og tiden min i mitt ENK. Penger inn, og svært lite penger ut. Mao er regnskap etc så ukomplisert at det fungerer utmerket å benytte egne kontoer i privat nettbank.

I AS-et kjører jeg selvsagt bedriftsavtale med banken, og full bankintegrasjon. Her gjør vi også regnskapet selv, og har også integrasjon mot Fiken. Hvis du ikke er spesielt interessert er det å ta denne biten i et AS selv ikke noe jeg direkte anbefaler. Her er det mye å sette seg inn i, og en må være strukturert – du vil ikke ha staten på nakken.

AS eller ENK kommer veldig mye an på omfanget og risikoen ved driften. Varelager, forpliktelser og ansatte: definitivt AS. Går det til helvete med virksomheten blir du privat (normalt) ikke trukket med i det økonomiske dragsuget.

Men du verden så mye mer du må skuffe inn av inntekter i et AS med lønnsutbetalinger etc enn det du må med et ENK. Det er viktig å være klar over når en står der i startgropa. På den annen side følger det med en rekke fordeler med alle disse utgiftene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 10.37):

Hvis du leser så korrigerer jeg meg selv ca 2 min etterpå, for det gikk litt fort i svingene. Nei du kan ikke fakturere med mva. Men du er likevel pliktig til å innbetale mva til staten for den avgiftspliktige omsetningen.  Det var egentlig det som var poenget mitt. Sørg for å få registrering i orden så fort man kan!!

Jeg har allerede korrigert, men beklager en gang til den første posten som sier noe annet enn jeg egentlig tenkte og ville frem til. 

Du må altså innberette og innbetale avgift så fort du er over grensen, selv om du skulle la være å registrere deg. Men du kan ikke fakturere kundene for mva og må i praksis betale avgiften selv. Du får heller ikke fradrag for inngående mva uten å være registrert. 

AnonymBruker
Skrevet

Enk er vel forskuddsskatt 

Anonymkode: dfdb7...f3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2026 den 14.32):

Gode poenger begge deler. Hvis du skal ha bankintegrasjon og regnskapsfører så er det ikke aktuelt å bruke privat nettbank. Selv selger jeg kun hodet og tiden min i mitt ENK. Penger inn, og svært lite penger ut. Mao er regnskap etc så ukomplisert at det fungerer utmerket å benytte egne kontoer i privat nettbank.

I AS-et kjører jeg selvsagt bedriftsavtale med banken, og full bankintegrasjon. Her gjør vi også regnskapet selv, og har også integrasjon mot Fiken. Hvis du ikke er spesielt interessert er det å ta denne biten i et AS selv ikke noe jeg direkte anbefaler. Her er det mye å sette seg inn i, og en må være strukturert – du vil ikke ha staten på nakken.

AS eller ENK kommer veldig mye an på omfanget og risikoen ved driften. Varelager, forpliktelser og ansatte: definitivt AS. Går det til helvete med virksomheten blir du privat (normalt) ikke trukket med i det økonomiske dragsuget.

Men du verden så mye mer du må skuffe inn av inntekter i et AS med lønnsutbetalinger etc enn det du må med et ENK. Det er viktig å være klar over når en står der i startgropa. På den annen side følger det med en rekke fordeler med alle disse utgiftene.

ENK funker fint ved liten risiko og forpliktelse, som biinntekt ved siden av et ansettelsesforhold. Hvis det på et tidspunkt blir større, finnes det mulighet for omdannelse til AS, gitt kontinuitet i eierforhold. Det er gjerne her en bør vurdere en regnskapsfører. 

Det er nok ikke så enkelt å få regnskapsfører til så små oppdrag i dag, men noen tilbyr veiledning. Det, sammen med system som Fiken som har et folkelig språk, vil mange fikse et relativt enkelt regnskap selv. ENK har fordelen, er du i tvil om du kan fradragsføre, står du fritt til å la vær, ingen skade skjedd annet enn krevd for lite fradrag på bekostning av deg selv. Viktigste er inntekter, at de blir rapportert inn riktig og fullstendig. Bruker du fakturamodul er det ofte en smal sak i en rett frem næring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du leser så korrigerer jeg meg selv ca 2 min etterpå, for det gikk litt fort i svingene. Nei du kan ikke fakturere med mva. Men du er likevel pliktig til å innbetale mva til staten for den avgiftspliktige omsetningen.  Det var egentlig det som var poenget mitt. Sørg for å få registrering i orden så fort man kan!!

Jeg har allerede korrigert, men beklager en gang til den første posten som sier noe annet enn jeg egentlig tenkte og ville frem til. 

Du må altså innberette og innbetale avgift så fort du er over grensen, selv om du skulle la være å registrere deg. Men du kan ikke fakturere kundene for mva og må i praksis betale avgiften selv. Du får heller ikke fradrag for inngående mva uten å være registrert. 

Nok et useriøst innlegg. Les min link til Altinn om hvordan dette foregår og slutt å gi råd om ting du ikke har greie på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nok et useriøst innlegg. Les min link til Altinn om hvordan dette foregår og slutt å gi råd om ting du ikke har greie på.

hva er useriøst med dette? 

AnonymBruker
Skrevet

hva er useriøst med dette? 

Det er minst 3 feil i posten din. Enten har du ikke peiling eller så har du en absurd glede av å få folk til å tape penger.

Ingen av delene er er betryggende og du burde kastes ut av KG hvis du ikke slutter med dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er minst 3 feil i posten din. Enten har du ikke peiling eller så har du en absurd glede av å få folk til å tape penger.

Ingen av delene er er betryggende og du burde kastes ut av KG hvis du ikke slutter med dette.

Hvilke feil da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har lest posten min igjen. Jeg finner ingen feil der. Det jeg påstår er at man må innbetale mva til staten etter man er registreringspliktig, uavhengig av om man er registrert eller ikke. Mva plikten følger omsetningen og ikke selve registreringen. Når det er sagt så er man pliktig til å registrer seg etter § 2-1. Men det er ikke sånn at man kan surre på uten mva om man skulle falle for fristelsen å droppe registreringen. 

Jeg sier også at du ikke kan fakturere kunden med mva før du er registrert.  Men du må likefullt betale mva til staten, ref. poenget mitt over. 

Og du kan ikke trekke fra inngående mva på faktura før du er registrert. jf.  § 8-1.

Jeg har ikke lest linkene dine, men forholder meg til mva loven som jeg har rimelig god oversikt over. 

Til gjengjeld er du ganske frekk, påstår at jeg ikke aner hva jeg snakker om og vil ha meg kastet ut fra KG. Men du klarer ikke føre en samtale om hvilken av mine ovenforstående påstander som vistnok skal inneholde 3 feil. Det er litt spesielt vil jeg si. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest posten min igjen. Jeg finner ingen feil der. Det jeg påstår er at man må innbetale mva til staten etter man er registreringspliktig, uavhengig av om man er registrert eller ikke. Mva plikten følger omsetningen og ikke selve registreringen. Når det er sagt så er man pliktig til å registrer seg etter § 2-1. Men det er ikke sånn at man kan surre på uten mva om man skulle falle for fristelsen å droppe registreringen. 

Jeg sier også at du ikke kan fakturere kunden med mva før du er registrert.  Men du må likefullt betale mva til staten, ref. poenget mitt over. 

Og du kan ikke trekke fra inngående mva på faktura før du er registrert. jf.  § 8-1.

Jeg har ikke lest linkene dine, men forholder meg til mva loven som jeg har rimelig god oversikt over. 

Til gjengjeld er du ganske frekk, påstår at jeg ikke aner hva jeg snakker om og vil ha meg kastet ut fra KG. Men du klarer ikke føre en samtale om hvilken av mine ovenforstående påstander som vistnok skal inneholde 3 feil. Det er litt spesielt vil jeg si. 

Selvfølgelig er jeg frekk når du først ber folk om å gjøre noe ulovlig og så misleder folk til å tape penger. Flere burde være frekke da.

Hvis du ikke evner å lese en helt pedagogisk framstilling fra Altinn på hvordan man løser det praktisk med fakturering når man vipper grensen, så har du ingenting med å belære andre på hvordan de skal håndtere avgifter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selvfølgelig er jeg frekk når du først ber folk om å gjøre noe ulovlig og så misleder folk til å tape penger. Flere burde være frekke da.

Hvis du ikke evner å lese en helt pedagogisk framstilling fra Altinn på hvordan man løser det praktisk med fakturering når man vipper grensen, så har du ingenting med å belære andre på hvordan de skal håndtere avgifter.

Bare nevner at du har fremdeles ikke evnet å påpeke en eneste ting som er feil i mitt innlegg.  ( Ser da bort fra den første glippen som jeg så selv og korrigerte etter få minutter  og leeeenge før du kom inn i tråden). Innlegget der du hevder jeg har minst 3 feil, har du enda ikke klart å sette fingeren på noe galt ved. 

Og jeg venter spent. 

Og hvor har jeg bedt folk gjøre noe ulovlig? Og hvordan i all verden kan en oppfordring til å registrer seg så fort som mulig mislede folk til å tjene penger?

Jeg evner nok å lese fremstillingen på Altinn. Men jeg har for vane å forholde meg til lovtekst og regnskapsregler, så jeg fortsetter nok med det tror jeg. 

Har du konkrete ting å påpeke som er feil, så diskuterer jeg gjerne det. Men det eneste du gjør er å påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om, uten å begrunne det. Du fremstår ikke særlig kunnskapsrik på den måten for å være ærlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte denne for å finne regnskapsfører, fungerte fint: https://sokfirma.no/finn-regnskapsforer-revisor. du kan filtrere på fylke, bransje og størrelse på byrå. Håper det hjelper!

Anonymkode: 2f384...4f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...