Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

Jeg har nettopp startet mitt ENK og leser meg opp på alt som trengs. Tar gjerne imot tips om det er noe jeg har glemt. Jeg har ikke foretatt noe salg enda da jeg er bare i startfasen, og skal finne meg en regnskapsfører før jeg starter opp. Planen min er, og det som MÅ gjøres sånn papirmessig:

1: skaffe regnskapsfører. Jeg kommer til å tjene overkant av 500k i året på enk, i tillegg til min faste jobb.

2: OTP skal jeg ordne så snart jeg får bedriften til å gå og ansatte et par andre.

3: ordne izettle pos for betaling, og vipps bedrift.

4: bedriftskonto som skal skille fra min privatkonto. Leste at skattetrekkskonto er avskaffet i januar, så dette skal sikkert rapporteres sammen med a-meldingene hver annen måned.

Er det noe annet jeg ikke har husket, blor svinnel av alt jeg må sette meg inn i sånn papirmessig, i tillegg til varekjøp ol. 

Det 5. punktet jeg lurer på er grensen på 50k omsetning. Dette skal jeg spørre regnskapsfører når jeg finner hen, men vil det si i praksis at jeg skal ta betaling uten mva i de første 50k salgene? Og deretter starte å legge til mva på produktene etter denne grensen er nådd?  Og skal jeg si ifra til regnskapsfører når denne er nådd eller hvordan skjer dette i praksis?

Anonymkode: 03c86...802

For å forhåndsregistrere seg må man enten sannsynliggjøre at man oppnå omsetning på 50k innen 3 uker eller ha gjort anskaffelser for 250k til bruk i avg.pl. virksomhet.

Anonymkode: 03221...ef2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt annet som du nevner her, er jeg klar over. Men stusser bare over mva biten. Iver 50k skal jeg registrerer meg sier alle, mener dere da at jeg skal fra da av registrere salget med mva + sende inn registermelding til mva registeret?

Ja, når du er registrert skal du beregne mva på omsetningen. Før du er registert har du ikke lov å legge på mva.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja. Holder på å lese meg opp. 

Hva mener du med skattetrekk forfaller til betaling dagen etter lønnsutbetaling? Skatteetaten vet jo ikke når jeg utbetaler lønn, hvordan kan de ha en frist? A-meldingene vet jeg at jeg skal levere inn hver måned i starten, det er da infi om hva som ble utbetalt i lønn i forrige måned. 

A-melding inneholder dato for lønn. 
Har du betalt inn skattetrekket for sent kan du som arbeidgsiver straffes for det, med f.eks straffegebyr. 

Anonymkode: b1142...f0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja. Holder på å lese meg opp. 

Hva mener du med skattetrekk forfaller til betaling dagen etter lønnsutbetaling? Skatteetaten vet jo ikke når jeg utbetaler lønn, hvordan kan de ha en frist? A-meldingene vet jeg at jeg skal levere inn hver måned i starten, det er da infi om hva som ble utbetalt i lønn i forrige måned. 

A-meldinger skal du ikke surre med før du får ansatte (og igjen: jeg anbefaler deg sterkt å gå for AS i stedet for ENK hvis du skal ha ansatte og/eller drive varehandel). Vedkommende som skrev innlegg #9 forklarer dette greit.

Det er heller ingen umiddelbar grunn til å opprette egne bedriftskontoer så lenge du sysler med ENK. Et ENK er jo deg selv personlig, og det er svært mye greiere å bare opprette de kontoene du behøver inne i din egen private nettbank (i alle fall tre kontoer).

Anonymkode: f16f7...2f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 14.05):

Alt annet som du nevner her, er jeg klar over. Men stusser bare over mva biten. Iver 50k skal jeg registrerer meg sier alle, mener dere da at jeg skal fra da av registrere salget med mva + sende inn registermelding til mva registeret?

Ja det stemmer. Du skal da fakturere med mva. Du er er faktisk pliktig til å fakturere med mva selv om du ikke registrerer deg.  Dette følger registreringsplikten og er ikke avhengig av om du faktisk har registrert deg eller ikke. Men rett til fradrag får du bare om du er registrert. Altså ingen grunn til å ikke registrerer seg så fort du kan. 

Men som jeg nevnte: Husk rett til tilbakegående oppgjør, så du får tilbake mva på investeringer foretatt før registrering. 

AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 14.28):

Du kan forhåndsregistrere, siden du vet at du kommer til å passere 50k.

Anonymkode: a5171...866

Ikke nødvendigvis. Men i noen tilfeller ja. Det er noen vilkår for dette som man finner i mva. lovens § 2-4. Det er ikke nok at man vet at man vil passere 50 k. 

Anonymkode: 7d5df...c7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det stemmer. Du skal da fakturere med mva. Du er er faktisk pliktig til å fakturere med mva selv om du ikke registrerer deg.  Dette følger registreringsplikten og er ikke avhengig av om du faktisk har registrert deg eller ikke. Men rett til fradrag får du bare om du er registrert. Altså ingen grunn til å ikke registrerer seg så fort du kan. 

Men som jeg nevnte: Husk rett til tilbakegående oppgjør, så du får tilbake mva på investeringer foretatt før registrering. 

Ikke nødvendigvis. Men i noen tilfeller ja. Det er noen vilkår for dette som man finner i mva. lovens § 2-4. Det er ikke nok at man vet at man vil passere 50 k. 

Må bare korrigere meg selv for det gikk litt fort i svingen her. Ser at denne kom feil ut og kan misforstås. Om du ikke registrerer deg kan du ikke skrive mva på fakturaen. Men du må likevel beregne og innbetale mva til staten, uavhengig av om du er registrert eller ikke, så lenge du er registreringspliktig (altså over beløpsgrensen).

I praksis vil det føre til at du ikke kan spesifisere mva på faktura, og dine kunder vil således ikke kunne trekke fra inngående mva på kjøp fra deg. 

Med andre ord: Registrer deg så fort du kan. Så fort du kommer over 50 k i avgiftspliktig omsetning (eller uttak). Og sjekk vilkårene for forhåndsregistrering i § 2-4.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En får fradrag for hele beløpet om en ikke er registrert. Men får da ikke igjen mva, men får fradrag for mva-beløpet sammen med resten av summen. Dette endres etter registrering.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 11.49):

A-meldinger skal du ikke surre med før du får ansatte (og igjen: jeg anbefaler deg sterkt å gå for AS i stedet for ENK hvis du skal ha ansatte og/eller drive varehandel). Vedkommende som skrev innlegg #9 forklarer dette greit.

Det er heller ingen umiddelbar grunn til å opprette egne bedriftskontoer så lenge du sysler med ENK. Et ENK er jo deg selv personlig, og det er svært mye greiere å bare opprette de kontoene du behøver inne i din egen private nettbank (i alle fall tre kontoer).

Enig i første avsnitt, uenig i andre. Et foretak bør ha egne bankkontoer uansett.

Anonymkode: 898d7...fd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 11.49):

Ja, det er veldig viktig å opprette egen bedriftskonto!! Ikke bland det med privatkonto. 

Du kan jobbe med regnskapsfører, men det er veldig smart å gjøre kurs selv også, slik at du vet hvordan ting fungerer og at du kan kontrollere regnskapsføreren. Det finnes gode regnskapsførere, men også mange som ikke gjør jobben sin.

Du får ikke lønn når du har ENK, du kan kun ansatte andre, ikke deg selv. Hvis du vil ha lønn må du starte AS.

Mange anbefaler Fiken som regnskapsprogram, men det er lurt å se deg litt rundt og sjekke ut ulike regnskapsprogrammer. Finn et program du kan jobbe med i mange år. Ikke fordi andre bruker det, men fordi du forstår programmet, programmet har alt du trenger og du kan fint jobbe med programmet i mange år. Ja, man kan bytte, men det koster tid, penger og jobb, så unngå det hvis du kan.

På de fleste sosiale medier er grupper for gründere. F.eks på Reddit: Gründere i Norge.

Her er også noen tips om å starte bedrift, regnskap, regnskapsprogram, markedsføring, nettsteder, nyttige programmer, gratis kurs, timebasert kurs, videoer, osv.

Lykke til med bedriften din! 

Anonymkode: 977c0...22f

AnonymBruker
Skrevet

Lag deg eller kjøp deg tomt AS. Mange flere rettigheter hos Nav om du skulle bli syk eller måtte permittere deg.

Anonymkode: 4b794...506

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En får fradrag for hele beløpet om en ikke er registrert. Men får da ikke igjen mva, men får fradrag for mva-beløpet sammen med resten av summen. Dette endres etter registrering.

Skattemessig fradrag ja. Det blir jo noe helt annet enn det jeg har snakket om og har ingenting med 50 k grensen å gjøre. 

Det jeg snakker om er tilbakegående mva oppgjør. Mval. § 8-6.

Da får man tilbake mva på investeringer gjort før registrering. Men man får ikke skattemessig fradrag for dette, siden man får tilbake beløpet og det ikke er en kostnad. Dette vil lønne seg fremfor å fradragsføre hele beløpet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er veldig viktig å opprette egen bedriftskonto!! Ikke bland det med privatkonto. 

Du kan jobbe med regnskapsfører, men det er veldig smart å gjøre kurs selv også, slik at du vet hvordan ting fungerer og at du kan kontrollere regnskapsføreren. Det finnes gode regnskapsførere, men også mange som ikke gjør jobben sin.

Du får ikke lønn når du har ENK, du kan kun ansatte andre, ikke deg selv. Hvis du vil ha lønn må du starte AS.

Mange anbefaler Fiken som regnskapsprogram, men det er lurt å se deg litt rundt og sjekke ut ulike regnskapsprogrammer. Finn et program du kan jobbe med i mange år. Ikke fordi andre bruker det, men fordi du forstår programmet, programmet har alt du trenger og du kan fint jobbe med programmet i mange år. Ja, man kan bytte, men det koster tid, penger og jobb, så unngå det hvis du kan.

På de fleste sosiale medier er grupper for gründere. F.eks på Reddit: Gründere i Norge.

Her er også noen tips om å starte bedrift, regnskap, regnskapsprogram, markedsføring, nettsteder, nyttige programmer, gratis kurs, timebasert kurs, videoer, osv.

Lykke til med bedriften din! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig i første avsnitt, uenig i andre. Et foretak bør ha egne bankkontoer uansett.

Anonymkode: 898d7...fd1

Nja, er fremdeles ikke direkte enig, men det kan være at vi snakker litt forbi hverandre.

Et ENK er ingen frittstående enhet, men en avart at DEG personlig. Selvsagt skal en holde den personlige økonomien og ENK-ets økonomi adskilt av praktiske grunner, og selvsagt med separate kontoer, men det er for de aller aller fleste likevel mer enn tilstrekkelig å gå inn i sin egen nettbank og opprette tre nye kontoer: Drift, skatt og mva. Evt kan en lage flere kontoer ved spesielle behov. Så må en selvsagt holde styr på overføringene mellom disse kontoene, og ikke blande dem med de "private" kontoene.

Jeg ser ikke problemet her for et normalt oppegående menneske, men utdyp gjerne.

Jeg har gjort det slik med ENK-et mitt i nærmere 15 år, og det har aldri bydd på hverken praktiske etter formelle utfordringer.

Har også et AS, og der blir det selvsagt annerledes, med egne firmakontoer (altså et eget kundeforhold med banken). Det betaler en litt for årlig.

For ENK-et er det jeg som person som juridisk eier kontoene, og for AS-et er det selskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du starte opp selv, må du ha stålkontroll på alt fra A til Å i forhold til mva/regnskap/frister mv. Det kan bli forholdsvis kostbart for deg og skulle spare penger. 

Skal du gjøre alt selv med regnskap, hadde jeg personlig styrt unna Fiken. Jeg anbefaler Tripletex, 

Har du sjekket ut om kommunen du bor i, har etablererkurs? Har du sjekket ut Skatteetaten og informasjon til nyetablerere? 

Anonymkode: df64e...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nja, er fremdeles ikke direkte enig, men det kan være at vi snakker litt forbi hverandre.

Det er to ulike ting.

1:

Konto for bedriften din (penger som går inn og ut fra bedriften) må helst være separat konto enn privatliv-bankkonto (til mat, husleie, strøm, internett, telefon, ferie osv). For ENK er ikke dette obligatorisk og staten tillater deg å bruke din privatliv-bankkonto, men det anbefales på det sterkeste å ikke gjøre det. Så: Ikke bland disse to. Slik at man bl.a. enkelt kan gjøre bankavstemming, har god oversikt over betalinger osv. osv.

2:

Om man da "kjøper" en ny "personlig konto" eller "bedriftskonto" fra banken... Banken har regler og krav (vilkår) for sine produkter. Hvis du følger vilkårene går det bra, hvis du ikke gjør det kan du få problemer med banken. 

At staten sier at det er lov med privatkonto (blande bedrift og privatliv-konto) er greit. Men staten bestemmer ikke vilkårene til produktene fra banken.

Det er veldig veldig veldig viktig å gjøre 1. Og 2 kan man bestemme selv, så lenge du følger vilkårene fra banken og banken er ok med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er to ulike ting.

1:

Konto for bedriften din (penger som går inn og ut fra bedriften) må helst være separat konto enn privatliv-bankkonto (til mat, husleie, strøm, internett, telefon, ferie osv). For ENK er ikke dette obligatorisk og staten tillater deg å bruke din privatliv-bankkonto, men det anbefales på det sterkeste å ikke gjøre det. Så: Ikke bland disse to. Slik at man bl.a. enkelt kan gjøre bankavstemming, har god oversikt over betalinger osv. osv.

2:

Om man da "kjøper" en ny "personlig konto" eller "bedriftskonto" fra banken... Banken har regler og krav (vilkår) for sine produkter. Hvis du følger vilkårene går det bra, hvis du ikke gjør det kan du få problemer med banken. 

At staten sier at det er lov med privatkonto (blande bedrift og privatliv-konto) er greit. Men staten bestemmer ikke vilkårene til produktene fra banken.

Det er veldig veldig veldig viktig å gjøre 1. Og 2 kan man bestemme selv, så lenge du følger vilkårene fra banken og banken er ok med det.

I tillegg kan skatteetaten innhente kontoutskrifter og da får de alle private kjøp med på lasset ved kombinert konto. 

(Hvis de har mistanke om at svart betaling går til privatkonto i stedet for bedriftskonto kan de hente kontoutskrifter for den også)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er to ulike ting.

1:

2:

Ja, da er vi jo egentlig enige: Alltid separate kontoer til ENK-et, og aldri virksomhetspenger inn på de personlige kontoene (bortsett fra når du bevilger deg selv litt "lønn" fra tid til annen (som rent formelt ikke er lønn)). Mitt poeng var at de fleste "ryddige" folk som driver ENK helt fint kan håndtere dette uten problemer innad i sitt eget personlige kundeforhold med banken. Jeg har f.eks. rundt 10 kontoer i nettbanken min i DNB som jeg har opprettet ved ulike anledninger, men kun tre av dem benyttes til ENK, drift, mva og skatt. Disse må/skal selvsagt aldri blandes med privatøkonomien. En gang i måneden setter jeg meg ned og overfører mva og skatt fra driftskontoen til sine to andre respektive kontoer (og gjerne en slant fra driftskontoen til en av mine personlige kontoer – etter fratrukket skatt). Klarer en ikke å holde styr på dette skal en kanskje ikke drive business.

Med AS-et er det selvsagt annerledes og mer rigid. Der har jeg en bedriftsavtale.

Ang punkt 2: Det stemmer nok at en slik måte å gjøre det på for et ENK kan være i en gråsone mtp enkeltbankenes vilkår. Men juridisk er det ikke noe i veien for det. Bankene har gjerne litt ulne formuleringer om at dine egne kontoer skal brukes som forbrukerkontoer. I løpet av snart 15 år har det aldri vært noe issue med banken i mitt tilfelle.

Bankene ønsker selvsagt helst at også ENK oppretter bedriftsavtaler – det tjener de jo månedsgebyrer på...

Men om en føler at en må ha HELT vanntette skott så er det selvsagt bare å bla opp og ordne en bedriftsavtale med banken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er to ulike ting.

1:

2:

Spørsmålet er vel bare om man oppretter egen bedriftsavtale med banken eller bare setter opp noen kontoer i sin egen private nettbank, slik den du svarer foreslår. 

Jeg har gjort det sistnevnte selv med mitt ENK i årevis. Har aldri hatt problemer med det. 

Jeg har ikke nilest avtalene til alle banker, men kan vanskelig se for meg at dette skal være noe problem i forhold til avtaler. Et ENK er jo ikke et eget juridisk subjekt, og det er således innehaver som privatperson som står ansvarlig uansett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal du starte opp selv, må du ha stålkontroll på alt fra A til Å i forhold til mva/regnskap/frister mv. Det kan bli forholdsvis kostbart for deg og skulle spare penger. 

Skal du gjøre alt selv med regnskap, hadde jeg personlig styrt unna Fiken. Jeg anbefaler Tripletex, 

Har du sjekket ut om kommunen du bor i, har etablererkurs? Har du sjekket ut Skatteetaten og informasjon til nyetablerere? 

Anonymkode: df64e...5ed

Jeg bruker Fiken, og ser ingen grunn til å styre unna det. Det funker veldig bra. Tripletex er også bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...