Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nettopp startet mitt ENK og leser meg opp på alt som trengs. Tar gjerne imot tips om det er noe jeg har glemt. Jeg har ikke foretatt noe salg enda da jeg er bare i startfasen, og skal finne meg en regnskapsfører før jeg starter opp. Planen min er, og det som MÅ gjøres sånn papirmessig:

1: skaffe regnskapsfører. Jeg kommer til å tjene overkant av 500k i året på enk, i tillegg til min faste jobb.

2: OTP skal jeg ordne så snart jeg får bedriften til å gå og ansatte et par andre.

3: ordne izettle pos for betaling, og vipps bedrift.

4: bedriftskonto som skal skille fra min privatkonto. Leste at skattetrekkskonto er avskaffet i januar, så dette skal sikkert rapporteres sammen med a-meldingene hver annen måned.

Er det noe annet jeg ikke har husket, blor svinnel av alt jeg må sette meg inn i sånn papirmessig, i tillegg til varekjøp ol. 

Det 5. punktet jeg lurer på er grensen på 50k omsetning. Dette skal jeg spørre regnskapsfører når jeg finner hen, men vil det si i praksis at jeg skal ta betaling uten mva i de første 50k salgene? Og deretter starte å legge til mva på produktene etter denne grensen er nådd?  Og skal jeg si ifra til regnskapsfører når denne er nådd eller hvordan skjer dette i praksis?

Anonymkode: 03c86...802

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når grensen er nådd søker du registrering i mva-registeret.

Skattetrekk forfaller nå til betaling dagen etter lønnsutbetalingen.

Er du helt sikker på at det er ENK du skal velge?

Anonymkode: 898d7...fd1

Skrevet

Ja, du skal begynne å betale mva fra første krone over 50 000. Du kan ta vanlig varesum (det varen kommer til å koste inkl. mva) før dette også, men du kan ikke oppgi på nettside og kvitteringer at summen er med mva. 

Anonymkode: 7b7a0...24f

Skrevet (endret)

Kurs for deg som har eller skal opprette et enkeltpersonforetak - ENK

Her finner du filmer fra webinarer med aktuelle tema for deg som har, eller skal starte opp et enkeltpersonforetak (ENK).

Introduksjon til kurset

Kurset er beregnet på deg som har startet eller vurderer å starte et enkeltpersonforetak (ENK). Her får du en oversikt over temaene i kurset. Du får også vite om aktuelle nettsider og om skatteetatens sosiale medier og kontaktinfo.

Kurs for deg som har eller skal opprette et enkeltpersonforetak - ENK - Skatteetaten

Her ligger videoer på masse, og mye info.

Endret av Wonders
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja. Holder på å lese meg opp. 

Hva mener du med skattetrekk forfaller til betaling dagen etter lønnsutbetaling? Skatteetaten vet jo ikke når jeg utbetaler lønn, hvordan kan de ha en frist? A-meldingene vet jeg at jeg skal levere inn hver måned i starten, det er da infi om hva som ble utbetalt i lønn i forrige måned. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, du skal begynne å betale mva fra første krone over 50 000. Du kan ta vanlig varesum (det varen kommer til å koste inkl. mva) før dette også, men du kan ikke oppgi på nettside og kvitteringer at summen er med mva. 

Anonymkode: 7b7a0...24f

Det skjønner jeg ikke. Så skal jeg lage et produkt uten mva i izettle pos? Fordi når jeg taster inn produkt XX så kommer jo prisen på varen inkl mva på kvitteringen. Med mindre jeg lager et produkt uten mva

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ingen skattetrekk forfaller slik ved ENK.

Anonymkode: a5171...866

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skjønner jeg ikke. Så skal jeg lage et produkt uten mva i izettle pos? Fordi når jeg taster inn produkt XX så kommer jo prisen på varen inkl mva på kvitteringen. Med mindre jeg lager et produkt uten mva

Du bør være lur og ta samme pris på produktet både før og etter mva trer i kraft. På den måten unngår du å måtte forklare til haugevis av folk hvorfor produktet plutselig ble 25% dyrere over natta.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja. Holder på å lese meg opp. 

Hva mener du med skattetrekk forfaller til betaling dagen etter lønnsutbetaling? Skatteetaten vet jo ikke når jeg utbetaler lønn, hvordan kan de ha en frist? A-meldingene vet jeg at jeg skal levere inn hver måned i starten, det er da infi om hva som ble utbetalt i lønn i forrige måned. 

Det er ingen lønn i et ENK, med mindre du ansetter andre. Ditt eget overskudd fra ENK er ikke lønn i skattelovens forstand, og skal ikke innrapporteres på A-melding.  Det blir personinntekt etter skattelovens § 12-2, men dette vil din regnskapsfører ta seg av under årsoppgjøret ditt neste år. 

Om du skal ansette andre må du forholde deg til A-melding og OTP. Hvis ikke trenger du ikke tenke på dette. 

Det du har fått vite om mva er riktig. Du kan/skal registrere deg fra første krone over 50 000 i omsetning. Det er noen unntak som gir adgang til Vforhåndsregistrering om du ønsker. De står i mva lovens kapittel 2, så sjekk selv om noe av dette kan gjelde deg. 

Husk at du har rett på tilbakegående oppgjør, så du får tilbake inngående mva på alle driftsmidler kjøpt før registrering. Dette står beskrevet i mva. § 8-6, pluss noen utfyllende bestemmlser i mva forskriften. 

Anonymkode: 7d5df...c7d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen skattetrekk forfaller slik ved ENK.

Jo, det gjør det om man har andre ansatte. Men ikke innehavers forskuddsskatt nei. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det gjør det om man har andre ansatte. Men ikke innehavers forskuddsskatt nei. 

Ansatte er ikke nevnt i HI, så da forholder en seg til det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ansatte er ikke nevnt i HI, så da forholder en seg til det.

Jo, ansatte er nevnt og det var det jeg mente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, ansatte er nevnt og det var det jeg mente.

Jepp, så det nå og ber oppriktig om unnskyldning.

Skrevet

Regnskapsfører trenger du ikke. Bruk Fiken.

Anonymkode: 1a3b5...de1

• Liker 1
Skrevet

Sjekk Vipps før du gjør noe med izettle, Vipps kommer nå med en nyhet som gjør vanlige mobiler om til mpos 

Anonymkode: 7b388...2b6

Skrevet

Skattetrekk OTP,og A-meldinger trenger du ikke tenke på før du får ansatte. Du som eier av ENK kan ikke ansette deg selv og kjøre ordinær lønn. Skattetrekket skal betales senest dagen etter lønnskjøring.( dette er siste oppdatering jeg har fått fra revisorforeningen) 

Er heller ingen lovfestet plikt om at du må ha regnskapsfører, men det kan spare deg for mye bryderi

Anonymkode: 69e0b...289

Skrevet

Jeg har drevet enk i 15 år. Får mye god hjelp fra ChatGPT. Ting kan være kronglete og vanskelig å forstå i starten, og ChatGPT kan forenkle ting for deg.

Men hvis du har planer om ansatte, er det ikke da best å bare gå rett på AS? Kan innebære store økonomiske risikoer å ha ansatte som ENK.

ENK er grei for å prøve seg litt fram på egenhånd, uten ansatte. Da trenger du ikke regnskapsfører. Bruk Fiken.

Anonymkode: 8e2b0...2b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal du selge varer eller tjenester? Hvis du selger kun tjenester trenger du neppe noen regnskapsfører. Anbefaler Fiken eller Conta. Idet du begynner å sysle med ansatte bør du absolutt ha et AS, og ikke ENK. Ryddigst slik, ikke minst mtp risiko. Jeg har både ENK og AS. Men med AS blir formalitetene også langt mer omfattende. Vi kjører regnskap etc etc selv, og det blir litt banning underveis...Med AS (og ansatte) er det MYE å holde styr på, og mange pliktige innbetalinger kontinuerlig (pensjon, forsikringer etc etc)

Ved ENK: opprett tre kontoer i nettbanken din. Drift, mva og skatt. ENK er jo deg, og strengt tatt ikke noe "firma" i praksis (her er det sikkert noen som vil protestere, men det blir kun semantikk...) Du bærer risikoen personlig og alene. Husk at du må forskuddsbetale skatt hvert kvartal. Du må altså være likvid nok til å kunne håndtere dette. Når du vel er mva-registrert: husk å rapportere mva i tide, selv hvis du ikke har mva-pliktig omsetning i perioden. Gjør du ikke det så sletter de deg kjapt og "brutalt".

Anonymkode: f16f7...2f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen lønn i et ENK, med mindre du ansetter andre. Ditt eget overskudd fra ENK er ikke lønn i skattelovens forstand, og skal ikke innrapporteres på A-melding.  Det blir personinntekt etter skattelovens § 12-2, men dette vil din regnskapsfører ta seg av under årsoppgjøret ditt neste år. 

Om du skal ansette andre må du forholde deg til A-melding og OTP. Hvis ikke trenger du ikke tenke på dette. 

Det du har fått vite om mva er riktig. Du kan/skal registrere deg fra første krone over 50 000 i omsetning. Det er noen unntak som gir adgang til Vforhåndsregistrering om du ønsker. De står i mva lovens kapittel 2, så sjekk selv om noe av dette kan gjelde deg. 

Husk at du har rett på tilbakegående oppgjør, så du får tilbake inngående mva på alle driftsmidler kjøpt før registrering. Dette står beskrevet i mva. § 8-6, pluss noen utfyllende bestemmlser i mva forskriften. 

Alt annet som du nevner her, er jeg klar over. Men stusser bare over mva biten. Iver 50k skal jeg registrerer meg sier alle, mener dere da at jeg skal fra da av registrere salget med mva + sende inn registermelding til mva registeret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alt annet som du nevner her, er jeg klar over. Men stusser bare over mva biten. Iver 50k skal jeg registrerer meg sier alle, mener dere da at jeg skal fra da av registrere salget med mva + sende inn registermelding til mva registeret?

Du kan forhåndsregistrere, siden du vet at du kommer til å passere 50k.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...