Gå til innhold

Gave til konfirmant med bemidlede foreldre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

400-500 maks. Dere er kusiner, du er ikke tante. 

Anonymkode: d5237...f91

Det er lite 

Anonymkode: e1cec...217

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (8 timer siden):

Akkurat det en ungdom vil ha😅

Eh ja? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For det første blir det fort veldig dyrt og veldig kleint med en ungdom de knapt kjenner

Anonymkode: e4e18...8ea

Fin måte å bli kjent på 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1000+ ville jeg gitt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker en gir etter lommeboka.

Hvis du ikke vil gi penger så kjøp eks førstedkrin til bil, eller et sett med verktøy, slepetau og startkabler til bil

Anonymkode: 89b38...8ae

Dette er jo kjempekult, men høres veldig dyrt ut! 

Anonymkode: ea145...8e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Fin måte å bli kjent på 

Du tror at du kan egle deg innpå en fjortis? 😅 Enten må du være en tilstedeværende onkel/tante fra de er små, ellers kan du bare glemme det.

Anonymkode: ea145...8e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En kusine? 400-500 kroner er helt innafor.

Anonymkode: bf714...1a8

Hvis man kommer 2 stk i en konfirmasjon gir man minst 1000 kr. De får tross alt mat og drikke, 500 kr dekker ikke engang måltidet de inntar. 

Anonymkode: 2b9e7...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man får bare juggel til den prisen. Det kommer til å bli byttet og det gjør vondt i sjelen å bytte sånne gaver. Jeg burde ha byttet alt jeg fikk, men nå har jeg bare juggel i bunnen av et smykkeskrin.

Anonymkode: 4d58b...54b

La di da...

Anonymkode: 85b2e...13b

AnonymBruker
Skrevet

Førstehjelpsskrin til å ha i bilen? 

Anonymkode: a9744...ee6

Fint som 18-årsgave. Men mye av innholdet i et slikt skrin er kanskje utgått på dato før denne jenta rekker å skaffe seg førerkort og bil.

Anonymkode: d156b...bdb

AnonymBruker
Skrevet

Vi ga 2000 til et tantebarn. Tenker 1000 kroner holder i massevis til en kusine. 

Anonymkode: 301f8...acd

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Eh ja? 

Eh lol

Skrevet

500 holder i massevis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis man kommer 2 stk i en konfirmasjon gir man minst 1000 kr. De får tross alt mat og drikke, 500 kr dekker ikke engang måltidet de inntar. 

Anonymkode: 2b9e7...644

Nå er det ikke kuvertpris I konfirmasjon. Foreldre står for selskapet og de skal ikke gå i pluss på noe vis. Hos oss er selskapet en del av gaven til konfirmanten. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 7.45):

En kusine? 400-500 kroner er helt innafor.

Anonymkode: bf714...1a8

Det er IKKE innafor for de fleste, alt for lite. De fleste jeg hører om og våre barn fikk ikke under 500,- av noen og de de fikk 500,- av var naboer, venner av familien perifert og venner av seg selv. Alle disse var folk som ikke skulle i selskapet. Skal man i selskap bør man gi gave som i alle fall matcher antallet man er mot «kuvertprisen» man kan regne med de har hatt. 

Anonymkode: 752d1...93d

AnonymBruker
Skrevet

Skal i konfirmasjon til min bonusnevø, og han får et sølvkjede til 400kr. Har heller ikke veldig god råd, og personlig syns jeg det er da bedre å gi gaver enn penger. 

Anonymkode: f2229...e2f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 8.35):

Dere som foreslår førstehjelpsskrin til bil… hadde jeg fått det så ville det ikke vært tatt i bruk før jeg var 30 år, da kjøpte jeg min første bil. Og da hadde plaster og teip vært morkent for lengst. Jeg bodde på bygda og tok lappen så snart jeg var 18, men det er da virkelig ikke alle 18-åringer som kjøper bil. Dårlig gave-ide spør du meg. 

Anonymkode: 61147...772

Det er vel dessuten noe de fleste har liggende i bilen uansett? Man tar vel ikke med seg "sitt personlige førstehjelpsskrin" hver gang man skal kjøre familiebilen?

Det er en mer aktuell bursdags- eller julegave til den som har fått sin første nye bil, ikke til en 15-åring som (kanskje) tar lappen om tre år...

Endret av Me0987
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 8.13):

Jeg bruker den gamle normen, om å gi gave til ca kuvertpris pluss litt ekstra. 

Anonymkode: 0ef18...b95

Dette med kuvertpris er helt latterlig i konfirmasjon. Du gir vel ikke gave til konfirmanten etter hva du får servert i selskapet? 

Erfaringsvis vil barn av foreldre med dårligere råd ha en lavere kuvertpris enn foreldre med god råd, samtidig som de med lavest kuvertpris i konfirmasjonen er de som trenger pengene mest. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 8.04):

Jeg tenker en gir etter lommeboka.

Hvis du ikke vil gi penger så kjøp eks førstedkrin til bil, eller et sett med verktøy, slepetau og startkabler til bil

Anonymkode: 89b38...8ae

å gi startkabler er jo ganske dumt, med tanke på alle de EL-bilene som er i dag.

Anonymkode: 63d31...084

AnonymBruker
Skrevet

500 kroner er nok.

Anonymkode: afddb...961

AnonymBruker
Skrevet

De har sikkert ikke så god råd som du kanskje tenker. Da hadde hun ikke spart til førerkort selv 😂 500-1000 kroner er helt ok! Det koster jo litt for dere å dra dit ++. 

Anonymkode: b2632...a68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...