Gå til innhold

Gave til konfirmant med bemidlede foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Juny skrev (23 minutter siden):

Hva med en oppleveesgave hvor dere inviterer henne en helg også finner dere på masse hyggelig sammen? :)

Høres veldig lite budsjettvennlig ut. 

Anonymkode: e3d7b...e35

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller ingen rolle hva foreldrene tjener. 
jeg er  alenemor med dårlig økonomi. Kunne ikke falle meg inn å gi mer enn det lommeboken tåler. 
for meg er det Max 500 kr til konfirmasjon, og 250 kr i bursdag. 

Anonymkode: 2f106...1a5

• Liker 1
Skrevet

Skal du, mann og barn i konfirmasjonen?

Jeg bruker den gamle normen, om å gi gave til ca kuvertpris pluss litt ekstra. 

Hvis dere ikke skal i konfirmasjon, evt bare du, ville jeg ha gitt 1000.

Anonymkode: 0ef18...b95

• Nyttig 2
Skrevet

Du gir akkurat det du hadde gott om det hadde vært foreldre med gjennomsnittlig eller lav lønn.

Selv om foreldrene har god rå så er det heller ikke sikkert at det blir ødslet ut på barnet som da er vant til store verdier, noen av de med god rå er enormt gjerrige. Så du skal tenke null på foreldrenes lønn og gi det du ønsker å gi.

Anonymkode: b5507...40d

• Liker 2
Skrevet

Hadde du og din kusine vært på samme alder så hadde ikke du gitt noe eget. Det hadde jo komt med i gaven fra "Tante og onkel m/fam". 

Så kommer man i situasjoner der det er "generasjonsfeil" og stor aldersforskjell på de som er i samme ledd. Og plutselig blir du som voksen (og kanskje egen familie) fetter/kusine med noen som er langt yngre enn deg.

Jeg har det sånn selv med alle mine søskenbarn. Jeg er født leeenge før alle søskenbarna mine, og har selv barn som har konfirmert seg samme år som søskenbarna mine. I de tilfellene lander jeg på 500-1000 pr konfirmant. Litt avhengig av økonomi på tidspunktet, om bare jeg eller hele familien skal i konfirmasjon osv. Konfirmanten får jo større gave av mine foreldre. 

Anonymkode: b3261...212

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

500,- + det forslaget over her med førstehjelpsskrin til å ha i bilen, det synes jeg var en fin gave. 

Anonymkode: af0c7...e30

• Liker 1
Skrevet

Dere som foreslår førstehjelpsskrin til bil… hadde jeg fått det så ville det ikke vært tatt i bruk før jeg var 30 år, da kjøpte jeg min første bil. Og da hadde plaster og teip vært morkent for lengst. Jeg bodde på bygda og tok lappen så snart jeg var 18, men det er da virkelig ikke alle 18-åringer som kjøper bil. Dårlig gave-ide spør du meg. 

Anonymkode: 61147...772

• Nyttig 2
Skrevet

500 er mer enn nok! 
1000 er for tanter og onkler. 

Anonymkode: eaa17...468

• Liker 1
Skrevet

Støtter 500. Gi basert på deres egen økonomi, ikke mottakerens. Altså det samme dere ville gitt en tilsvarende slektning hvis foreldre hadde middels til dårlig råd. Bemidlede foreldre har ikke så mye å si nødvendigvis, som konfirmant er det gjerne 50+ år igjen før man arver.

Anonymkode: 01201...d56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som foreslår førstehjelpsskrin til bil… hadde jeg fått det så ville det ikke vært tatt i bruk før jeg var 30 år, da kjøpte jeg min første bil. Og da hadde plaster og teip vært morkent for lengst. Jeg bodde på bygda og tok lappen så snart jeg var 18, men det er da virkelig ikke alle 18-åringer som kjøper bil. Dårlig gave-ide spør du meg. 

Du kan jo ikke planlegge at du ikke skal i en ulykke før du er blitt 30. Det skjer når det skjer hvis det skjer. Og da er det greit å ha et minimum i bilen. 

Anonymkode: a9744...ee6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

400-500 maks. Dere er kusiner, du er ikke tante. 

Anonymkode: d5237...f91

500kr er dagens gaver til nabobarn og venner av barna. Det har økt litt de siste 20 årene. 

Man gir selvsagt etter lommeboken, men jeg ville nok hvertfall prøvd å gi rundt 1000kr.

Anonymkode: 63d31...084

• Nyttig 3
Skrevet

Skal dere i selskapet? Da ville jeg gitt 1000. 

Skal dere ikke; 500. 

Anonymkode: d738d...13c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Deg og det.

Begge mine tok lappen når de bar 18 begge har førstehjelp utstyr i bil, begge har sett det er sluppet, teppe, verktøy og startkabler. 

Og eldste har hatt bruk for mye av det til tider, 

Vi ga et slikt sett i julegave til begge vi er tant/onkel til og som de sa dette var noe det virkelig trengte for de hadde opplevd å stå der å ikke få startet bil  eller bil stoppet og ikke hatt det de trengte for å fikse selv

Anonymkode: 89b38...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Deg og det.

Begge mine tok lappen når de bar 18 begge har førstehjelp utstyr i bil, begge har sett det er sluppet, teppe, verktøy og startkabler. 

Og eldste har hatt bruk for mye av det til tider, 

Vi ga et slikt sett i julegave til begge vi er tant/onkel til og som de sa dette var noe det virkelig trengte for de hadde opplevd å stå der å ikke få startet bil  eller bil stoppet og ikke hatt det de trengte for å fikse selv

Anonymkode: 89b38...8ae

Poenget mitt var at jeg ikke hadde egen bil før jeg var 30 år. Ungdommer drasser vel ikke med seg eget førstehjelpsutstyr når de sitter på med andre, akkurat. Det er ikke en gaveide som funker for dem som ikke har egen bil. 

Skrevet

Takk for alle svar! Vi skal i selskapet (inkl mann og barn), da høres det ut som rundt 1000 kr er innafor som gave, og det skal vi nok få til. Fint forslag med opplevelsesgave også, skal tenke på saken om det er noe vi gjør i tillegg.

Anonymkode: 2d510...9ed

• Liker 1
Skrevet
Juny skrev (2 timer siden):

Hva med en oppleveesgave hvor dere inviterer henne en helg også finner dere på masse hyggelig sammen? :)

For det første blir det fort veldig dyrt og veldig kleint med en ungdom de knapt kjenner

Anonymkode: e4e18...8ea

Skrevet

Jeg ville lagt meg på 1000 kr

Skrevet

500 om dete er kusiner. Mer enn nok. Hadde vært annerledes om du var tante eller fadder

Anonymkode: e74ea...908

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For det første blir det fort veldig dyrt og veldig kleint med en ungdom de knapt kjenner

Jeg føler at sånne ting er ofte mer personlig enn penger i en konvolutt, og at man kunne hatt mulighet til å sveise sammen familien litt. Jeg hadde gjort noe veldig kult ut av det, men forstår at dette ikke er en løsning for alle.

• Liker 2
Skrevet

kr 1 000, pent kort, og noe som hinter til øremerkede penger :sveve:1118504-rituals-224002-car-air-freshener

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...