AnonymBruker Skrevet 10. mai #41 Skrevet 10. mai Har bunad og bruker den. Synes det er fint at festdrakt er et alternativ. Men jeg blir litt fascinert av alle de som syr festdrakter selv. Tror ikke jeg snart har sett noe som ikke kan resirkuleres til festdrakt 😅. Gamle broderier, gryteklutene til oldemor, mormors finduk kjøpt i syden i 1988, blondegardiner og 70 tallets storblomstrete dynetrekk. Men det gir seg vel etterhvert. Tipper mye dukker opp på loppis om 5-6 år . Anonymkode: afce5...c3d
AnonymBruker Skrevet 10. mai #42 Skrevet 10. mai Jeg arvet min bunad til datteren min da hun ble konfirmert. Viktigere for ungjentene å ha bunad enn meg på snart 50, og jeg har ikke råd til å kjøpe to bunader (har to døtre, yngste får bestemoren sin). Jeg hadde ikke bunad til konfirmasjonen selv, hadde rimelige klær fra Cubus, husker ærlig talt ikke hva som var mest vanlig. Mamma fikk kjøpt min billig av en slektning der datteren i huset vokste ut av sin få år ett konfirmasjonen. Kjøpte meg festdrakt for et par år siden (brukt, tror den er fra Valland), får komplimenter for den hver gang jeg bruker den, matchet den med en fin skjorte. Det viktigste er vel at man føler seg fin, og denne festdrakten er mer «meg» enn bunaden jeg hadde, følte meg alltid utkledd ut i den. Anonymkode: d2e8d...fa4
AnonymBruker Skrevet 10. mai #43 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 20.08): Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstigen. Sorry. Anonymkode: be33f...e04 Oi du ser ned på folk og rangerer dem etter klesbudsjettet! At det går an. Anonymkode: f9bc0...9b4 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai #44 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 20.08): Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstigen. Sorry. Anonymkode: be33f...e04 Nå kan jo festdrakter koste 30-40 000 kroner, anser du det som billig? Anonymkode: d53e3...8bb
AnonymBruker Skrevet 11. mai #45 Skrevet 11. mai Min festdrakt er dyr, den kostet nesten like mye som en bunad. Jeg fikk valget mellom bunad og festdrakt som konfirmant og valgte festdrakt da jeg syntes den var finere, og jeg følte meg i tillegg rotløs etter flytting. Min datter vil få samme valg. Det er helt opp til henne hva hun selv vil ha. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke syns bunaden her vi bor er spesielt fin, så jeg håper at hun går for bunad som er knyttet til en av besteforeldrenes sitt opprinnelsessted, men igjen, det er henne som velger og jeg legger ingen føringer. Det viktigste er at hun velger noe hun faktisk vil bruke. Anonymkode: 3477d...c56
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå